MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av tortoise vekselmotorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av tortoise vekselmotorer

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av tortoise vekselmotorer
    Posted: 13 juni 2011 at 18:16
Hei.

Noen som kunne hjulpet meg med en enkel forklaring om hvordan en tortoise vekselmotor skal kobles?

Bruker Peco code 75 veksler om det noe interessant...


Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2011 at 18:26
Enkleste måten å koble dem er ved å bruke vekselstrømsutgangen på en trafo. Koble ene polen direkte til pinne 1 på tortoisemotoren.
Den andre polen fra trafoen deler du i to med to dioder som står hver sin vei. Det andre benet på hver av diodene kobler du til hvert sitt ytterpunkt på en bryter type til-til eller (til)-fra-(til). (parantesen betyr at funksjonen i bryteren er fjærende slik at bryteren returnerer til midtstilling)
Det midterste beinet fra bryteren kobler du så til pinne 8 på tortoisemotoren.
 
Går motoren etter denne koblingen motsatt veg av hva den skal i forhold til bryteren så bytter du enten om ledningene på pinne en og 8, eller du bytter om de to ytterpunktene på bryteren fra diodene.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2011 at 23:49
Og hvilken motstand på dioden?
Eller formelen til og regne ut det.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 00:04
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Og hvilken motstand på dioden?
Eller formelen til og regne ut det.
Dioder måles ikke i motstandsverdi.. det er motstander man måler motstand iWink
Dioder har normalt bare et spenningsfall på 0,6-0,7V.
 
to små dioder gjør jobben uten problem. Tortoisen trekker bare 10-15mA så finner du f.eks. en 1A diode har du overkapasitet så det holder...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 00:18
Ut fra et MIBA Praxis hefte jeg bruker på elektronikk så er strømuttaket så lite (15-16mA) at det ikke behøves formotstand på diodene. Koblingen blir som beskrevet over (diodene paralelt, men motsatt av hverandre og til pinne 1 alt. pinne 8 avhengig av hvilken vei den går og hvilken vei du har satt de to fargediodene)
Terje
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 00:23
Originally posted by TerjeS TerjeS wrote:

Ut fra et MIBA Praxis hefte jeg bruker på elektronikk så er strømuttaket så lite (15-16mA) at det ikke behøves formotstand på diodene. Koblingen blir som beskrevet over (diodene paralelt, men motsatt av hverandre og til pinne 1 alt. pinne 8 avhengig av hvilken vei den går og hvilken vei du har satt de to fargediodene)
Du snakker om lysdioder du Terje, med tanke på å ha tilbakemeldingen via samme krets.
 
Jeg tok kun utgangspunkt i normale dioder for styring av strømmen jeg uten å bry meg med tilbakemeldingskretsen.
 
Men jeg er ellers helt enig med deg i at om man bruker lysdioder i stedet for bryter (noe som gjør at man ikke kan bruke fjærende brytere med midtstilling) så er strømforbruket i motoren så lavt at formotstander bør være unødvendige.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 00:32
Metoden til Eirik er snedig fordi man får både en pluss og minus-spenning i forhold til en 0-spenning (jord-plan), med bare én spenningskilde. Dermed kan man legge om Tortoisen med en énpolet bryter. JEg går ut fra at noen har brukt dette i praksis også. Hva slags spenning er det da på vekselstrømmen, for med én diode bare, er det man får ut en halvbølge likerettet likespenning som har halv effekt i forhold til en brolikerettet likespenning. Det er hva man må "betale" for denne metoden. Men med så lavt strømforbruk som er Tortoise har, er det sikkert nok, i hvert fall så lenge man benytter seg av (på)-av-(på)-brytere og ikke på-av-på-brytere. Det siste trengs med Terjes forslag der man skal bruke lysdioder for å markere posisjon. Da vil det alltid gå strøm, og trafoens evne til å levere nok er da avhengig av antall Tortoiser med LED-markering. Men igjen, hva slags spenning på vekselstrømmen fungerer dette på? 16 V?12 V?
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 00:33
På vanlig diode kan ikke mitt tyske hefte hjelpe og jeg har ikke komt til vanlige dioder og beregning enda i min personlige utvikling. Det er slike ting som gjør MJ fasinerende. Føger med på hva som kommer
Terje
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 02:44
Originally posted by ses ses wrote:

Metoden til Eirik er snedig fordi man får både en pluss og minus-spenning i forhold til en 0-spenning (jord-plan), med bare én spenningskilde. Dermed kan man legge om Tortoisen med en énpolet bryter. JEg går ut fra at noen har brukt dette i praksis også. Hva slags spenning er det da på vekselstrømmen, for med én diode bare, er det man får ut en halvbølge likerettet likespenning som har halv effekt i forhold til en brolikerettet likespenning. Det er hva man må "betale" for denne metoden. Men med så lavt strømforbruk som er Tortoise har, er det sikkert nok, i hvert fall så lenge man benytter seg av (på)-av-(på)-brytere og ikke på-av-på-brytere. Det siste trengs med Terjes forslag der man skal bruke lysdioder for å markere posisjon. Da vil det alltid gå strøm, og trafoens evne til å levere nok er da avhengig av antall Tortoiser med LED-markering. Men igjen, hva slags spenning på vekselstrømmen fungerer dette på? 16 V?12 V?
Jeg har brukt dette prinsippet bl.a. på alt jeg har koblet av sidespormoduler og stasjoner på FREMOdulene her i distriktet og på det amerikanske modulanlegget til Horten mj-klubb.
 Har da brukt 14 og 16VAC batterielliminatorer som spenningskilde.
 
Om jeg skal ha tilbakemelding fra vekslene pleier jeg gjøre det samme motsatt vei med den andre polen.
DVS. at den polen som går som felles til vekselmotorene på modulen/anlegget får et par dioder koblet mot pinne 7 og 6 på motoren og utgangen fra bryteren på pinne 5 kobles så tilbake til panelet hvor to lysdioder koblet i omvendt paralell, med passende formotstand indikerer vekselstilling.
 
På denne måten bruker jeg kun en ledning fra panel til veksel for styring, og en ledning fra hver veksel til panel for tilbakemelding og jeg får en sikker tilbakemelding på at motoren faktisk har beveget seg, noe man ikke får om man bruker til-til brytere med direkte forbindelse til lysdioder for å indikere vekselstilling..
 
Om man heller vil bruke ledning enn mange dioder så er det ikke noe problem å bare ha to dioder inne i panelet som går til alle vekselbryterene. Det blir da litt mer kabling inne i panelet siden det da må strekes to ledninger fra de felles diodene til hver bryter, men det er jo som regel korte lengder... Så inne i et panel pleier jeg gjøre det på den måten mens jeg ute på anlegget spanderer to dioder direkte på hver vekselmotor for å produsere tilbakemeldingssignalet.
 
På en stasjon som Steinsnes i FREMO hvor vekslene ligger fordelt over flere seksjoner og bryterene står innfelt i modulsiden lag jeg bare 16VAC gå i en DIN-plugg sammen med kjørestrømmen fra seksjon til seksjon og så spanderer jeg to små dioder på hver bryter. Diodene koster jo egentlig ikke mange øre...
 
Ved å bruke fjærende brytere muliggjør det også styring av vekselen fra flere paneler, noe som ikke fungerer ved å bruke til-til brytere (f.eks. bryter på hver sin side av en modul).
 
 
Eirik


Edited by eika - 14 juni 2011 at 02:47
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 09:46
Har man god erfaring med at Tortoisen legger seg godt nok over ved bare å gi strøm under omleggingen? Vi har noen midlertidig paneler for veksler på TMJK-anlegget hvor vi også bruker moment-brytere (på)-av-(på), men jeg mener at når jeg slipper bryteren, så slipper også den bevegelige sorte dingsen der man setter inn pianotråden på Tortoisen seg også litt tilbake, men langt fra å gå mot midtstilling. På grunn av denne lille tilbakegangen har jeg vært litt skeptisk til momentbrytere for styring av Tortoise. Men det er kanskje en ubegrunnet skepsis?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 11:31
Hvilke veksler bruker dere i tmjk? Peco sine har jo en liten fær som holder tungene på plass til den ene siden, om man ikke fjerne de så er det vel ikke noe problem?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 11:33

Det er korrekt som du sier at akkurat i det en slipper bryteren så kan motoren gå en milimeter tilbake fra den absolutte endestillingen, men jeg har aldri opp gjennom årene opplevd et eneste problem med dette. Om motoren er riktig justert og satt opp slik at det er spenn i styrewiren i begge endeposisjoner skal det mye mer enn den lille bevegelsen til for å få vekseltungen ut av posisjon 

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2011 at 14:18

Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvilke veksler bruker dere i tmjk? Peco sine har jo en liten fær som holder tungene på plass til den ene siden, om man ikke fjerne de så er det vel ikke noe problem?

Den fjæra pelles ut, for et av poengene med Tortoise sin løsning er nettopp at tungen skal legges seg forbilledriktig over, dvs. langsomt.

Svein S
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2011 at 09:13
Takk for innspill!

Kom over denne metoden http://www.handlaidtrack.com/kb_results.asp?ID=63

Noen synspunkter på denne måten å koble på?


Hilsen Andreas.   
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2011 at 13:36
http://www.handlaidtrack.com/kb_results.asp?ID=63
How To Wire A Standard Turnout With A Tortoise Switch Machine
Dette er vel den vanligste måten å kople en Tortise motor på, og samsvarer med det som står i koplingsanvisningen som følger med motoren.
I stedet for en AC-spenningsforsyning som nevnt ovenfor brukes en DC (likespenning), og en dobbeltpolet vender brukes til å "pole om" spenningen. Fordelen er at slike DC-forsyninger ofte er enklere å få tak i, og at spenningen ofte kan varieres slik at man får den ønskede hastigheten på motoren. Bakdelen er den noe dyrere venderen.
 
Det er også enkelt å kople to mot-koplede lysdioder i serie med motoren (på ene ledningen mellom motoren og venderen) for visuell indikasjon av motorens posisjon (riktignok ikke en sikker indikasjon på at motoren faktisk har lagt over, men godt nok).
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2011 at 13:40
Originally posted by ses ses wrote:

[Den fjæra pelles ut, for et av poengene med Tortoise sin løsning er nettopp at tungen skal legges seg forbilledriktig over, dvs. langsomt.

Er nå dette så forbilderiktig? Min oppfatninger er at virkelige veksler legger over svært så raskt, og ikke bruker så lang tid som man ofte ser i MJ-sammenheng...Shocked
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2011 at 14:50
Originally posted by halvors halvors wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

[Den fjæra pelles ut, for et av poengene med Tortoise sin løsning er nettopp at tungen skal legges seg forbilledriktig over, dvs. langsomt.

Er nå dette så forbilderiktig? Min oppfatninger er at virkelige veksler legger over svært så raskt, og ikke bruker så lang tid som man ofte ser i MJ-sammenheng...Shocked
 
Hilsen Halvor


Jeg er enig i at noen vekselmotorer i MJ legger svært langsomt over, bl.a. de servoen vi prøver ut i TMJK. Men at 1:1 veksler som har motoromlegging ikke legger over momentant, er helt sikkert. På Alnabru skfitestasjon finnes det imidlertid trykkluftdrevne omleggingsmaskiner, og de legger raskt over slik som dobbelt-spolereleene på MJ gjør det. På en skiftestasjon med skifterygg er det viktig med rask omlegging da vognene kommer i rask rekkefølge og skal sorteres hit og dit. Fordi standard omleggingsmaskin bruker litt tid (1-2 sek. tipper jeg), var det altså for langsomt på Alnabru.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.