MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skinneskjøt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skinneskjøt

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skinneskjøt
    Posted: 07 mars 2011 at 22:34
Hvor mange skinneskjøter er det mest idielt og ha på en modul på 100-120cm??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 23:06
Mener du faktiske skinneskjøter eller visuelle slik SV driver med for å gjenskape gamle skinnelengder i 1:1 på 12-15 meter?
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 23:16
Jeg tenker på faktiske skinneskjøter, i normen anbefales det minimum 1 skjøt. Men hva er mest ideelt??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 01:46
Siden man gjerne forankrer endene med å lodde skinnene til skruer el.l., bør det være en skjøt i mellom for å ta opp bl.a. evt. utvidelser/forkortinger pga temperatursvingninger. 1 bør vel holde på 120 cm. Flexisporene er gjerne på ca 90 cm, så da gir det seg nesten selv at 1 skjøt er også nødvendig. Men kanskje andre har erfaringer med at man trenger to skjøter på en modul av denne lengden?
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 08:52
En skjøt skulle holde.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 10:41
Ok, da blir det en skinneskjøt. Takk for hjelpen Smile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2011 at 23:52
Bare et tips, som du kanskje allerede vet, men jeg skriver det nå likevel. Husk å ha mateledning for strømmen opp til hver eneste skinnebit.

Noen av oss er entatil så paranoide og lei av å lete etter en feil om en ledning en gang skulle bli brutt eller at loddingen ikke holder at vi har 2 matepunkter pr. skinnestykke. Så en modul som er 1200mm lang, der det er to skinnestykker på, ville hos meg hatt 8 mateledninger totalt Thumbs Up
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 11:33
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Bare et tips, som du kanskje allerede vet, men jeg skriver det nå likevel. Husk å ha mateledning for strømmen opp til hver eneste skinnebit.

Noen av oss er entatil så paranoide og lei av å lete etter en feil om en ledning en gang skulle bli brutt eller at loddingen ikke holder at vi har 2 matepunkter pr. skinnestykke. Så en modul som er 1200mm lang, der det er to skinnestykker på, ville hos meg hatt 8 mateledninger totalt Thumbs Up

Hvilket ledningstverrsnitt bruker du når det er 8 mateledninger?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 15:18
Jeg bruker aldri mindre enn 1,5mm2, helst 2,5mm2 hvis jeg har liggende. Og jeg lodder dem på skinnene før jeg legger dem ned/limer fast, slik at loddingen kommer under skinnefoten, og dermed er helt usynlig fra oversiden når ballasten er lagt.
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 16:03
Men det er ikke nødvendig å bruke så tykke ledninger for selve tilkoblingen til skinnen. Hvis feederen til skinnen raskt kobles til en fet bus, fungerer det godt med tiendelen av ledningstverrsnittet også, dvs. vanlig ledning som brukes ved MJ.
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 23:18
Jøss, 2,5 mm2 Smile
Er det lok i skala 1:1 du skal kjøre ?
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 23:45
Fra de som kan sint fag, så har jeg fostått det sånn at jo lavere spenningen er, jo mere falelr den over større avstander. Det er jo ikke uten grund at vi bruker flere 1000 volt på større avstander. 

Så man trenger altså større tverrsnitt på lavere spenning over lengere avstander uten og få spenningsfall.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 07:32

Joda, men spenningstapet på en 1 m lang ledning med 0,2 kvadrat vs 2,0 kvadrat er hhv 0,175 V vs 0,0175 V, altså en forskjell på ca 0,16 V per meter ved en belastning på 1A, hvilket vel er ganske mye for et lok. Ved feedere på 10 cm, er altså gevinsten ved å 10-doble tverrsnittet fra 0,2 til 2,0 på "hele" 0,016 volt. Siden man gjerne har en tilsvarende feeder på den andre skinnen også, må alt dette ganges med 2. Uansett er gevinsten av bruke tykke ledere opp den siste biten til skinna helt marginal. Det er vanskeligere å få en pen lodding uten å skade plastsvillene dersom man bruker 2 kvadrat vs en på 0,2.

Dette er regnet ut etter formelen U=rIl/A der r (skulle vært rho) er resisiviteten (for kobber 0,0175), I er strømmen som går gjennom lederen, l er lengden på lederen og A er tverrsnittet på lederen. SI-enheter.

Derimot er det viktig at ledningsbusen langs med banen har et stort nok tverrsnitt, siden denne gjerne vil få en betydelig lengde og betjene flere lok på en gang. Fordelen med to feedere per skinnestreng, og særlig hvis de står i hver sin ende av skinnen, er at skinnene da kan bidra til ledningsbusens ledningsevne side skinnene da vil inngå som parallellkretser. For FREMO-moduler sin del vil det være skjøtene mellom modulene som vil være det svakeste leddet siden all strøm der må gå gjennom ledningene kun, og ikke gjennom skinnene. Tykke ledninger mellom modulene er derfor viktig.



Edited by ses - 11 mars 2011 at 07:40
Svein S
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 11:23
Takk for godt svar.
Men må innrømme at jeg ikke forsto helt at en må gange med 2 når en kobler en feeder på andre
skinnen?
Hvis jeg lodder 2 korte feedere til hver "skinne bit" blir jo dette 4 feedere på hver skinne side.
Blir spenningstapet uforandret ved bruk av flere feedere til samme "strekning"?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 11:55
Omvendt. Kobler du to feedere til samme skinne, økes tverrsnittet og da blir spenningsfallet halvert dersom tversnittet er det samme på de to feederne. Det med å gange med 2 har med å gjøre at den andre skinnen på sporet jo også må ha strømtilførsel, og da blir det en seriekobling mens det i første setning her blir en parallelkobling. 
Svein S
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 13:27
Takk. Da lærte jeg noe nytt i dag og.Smile
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 14:02
Fikk nyttig info på denne jeg også! Thumbs Up

Men ang. lodding; Er det noen loddetinn som er bedre enn andre?




Edited by helleland - 11 mars 2011 at 17:59
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.