MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ type 69
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ type 69

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 22:19
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:



Men disse sporene i pantograf dekslet kan bare sparkles. Samme med festet på midten. Jeg oppdaget at pantografen ikke trenger disse sporene i nedslått stand.
 
Jeg fjernet også "låsene" for å holde pantografen nede på -benene, og erstattet disse med en liten tapp på pantografdekslet. Dette er faktisk toppen av en Peco skinnespiker LOL
 
Jeg pyntet også opp på ramma som holder hele pantografen sammen og erstattet de etsede delene med 0,6 mm tråd. Etter lakkering, å ha boret opp de tilhørende isolatorene, og fjernet den store "bøtta" under, er hele pantografen limt til disse.
 
Hvor langt man ønsker å detaljere pantografene er opp til enhver, men mulighten til ombyggingen burde være lik på BM 69.
 


Jeg er helt sikker på at du kan nye pantografer av NMJ siden de også selger disse løst.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 02:36

Da har jeg prøvekjørt modellen litt med noen dekodere, og funnet ut hvilke funksjonsutganger som styrer hva, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. Den bruker faktisk alle 6 funksjonsutgangene som er tilgjengelig på en ESU Lokpilot V4.0:

F0f: Hvitt markeringslys motorvogn + rødt baklys styrevogn.

F0r: Hvitt markeringslys styrevogn + rødt baklys motorvogn. 

AUX1: Øvre lyskaster motorvogn.

AUX2: Øvre lyskaster styrevogn.

AUX3: Lys førerhus styrevogn.

AUX4: Lys førerhus motorvogn. 

AUX3 og AUX4 bruker logikknivåer etter NEM 660D, som seg hør og bør på en europeisk modell med 21MTC-grensesnitt. Navnene jeg har brukt på funksjonsutgangene, er også fra NEM 660D.

For å få retningsavhengig styring av øvre lyskaster, trenger man en dekoder som støtter "function mapping".

Om NMJ hadde spandert en transistor og et par motstander til på kretskortet, kunne AUX1 styrt øvre lyskaster av/på, og F0f/F0r kunne styrt retningen. Man har jo uansett markeringslysene på når den øvre lyskasteren brukes. Da kunne man klart seg uten "function mapping", og om man ikke bryr seg om lys i førerhusene, hadde det vært nok med 3 funksjonsutganger.

I tillegg til LokPilot V4.0, prøvde jeg også med Lenz Silver21+ og ESU Lokpilot Basic V1.0. På sistnevnte var kjøringen ganske hakkete med fabrikksinnstillingene, med de andre kjørte modellen ganske pent, selv om egenskapene antagelig kan optimaliseres. Noen slik tuning har jeg ikke prøvd ennå, og Basic-dekoderen har jeg uansett ikke tenkt å bruke til BM69.

Lenz-dekoderen har bare 5 funksjonsutganger, og kan derfor ikke styre lys i motorvognas førerhus. Det kan pussig nok Basic-en, som har udokumentert styring av AUX4, men ikke av AUX2 og AUX3.



Edited by TorsteinS - 26 februar 2013 at 17:42
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 12:13
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


......, noe NMJ burde opplyst om i dokumentasjonen. ...


Av ren nygjerrighet; siden jeg ikke har tidligere erfaring med NMJ-modeller Embarrassed , dog en rekke andre produsenter ...
Dokumentasjonen som følger med min AC-utgave, er beskrivelse av sammenføyningen av enhetene, skifte av kopling og skisse med anvisning for montering av dekoder.
Det burde vel vært noe mer?

Med fx ESU BR 151 følger det med en liten bok ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 14:39
Nmj har aldri klart å levere noe særlig med dokumentasjon eller "bruksanvisning" til sine modeller. Selv på Superlinemodellene begrenser det seg til et lite ark.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2013 at 17:24
Unntaket må være første utgave av El 17.
Der fulgte det med et lite hefte med data på forbilde og komplett "exploded view" av loket.
Det var også en beskrivelse av vedlikehold.
 
- Trodde at dette var den "nye" standarden som NMJ skulle legge seg på? - Men dessverre ble det et engangstilfelle.
 
Mht. Superline, så fulgte før ofte et koblingsskjema med. Dette hadde så mange feil, at det er likegodt de utelater dette!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 23:09

Jeg ser at NMJ nå selger en dekoder (ESU LokPilot V4.0) som er "satt opp ferdig for lysfunksjonene for NMJ Topline Bm69":

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=7324

Det er ikke nevnt noe om motorinnstillinger. Betyr det at det ikke er noen grunn til å justere motorparametrene om man allerede har en "standard" LokPilot V.4.0?

En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt?

Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.:

F0: Topplampe + markeringslys (retningsstyrt)

F1: Markeringslys (retningsstyrt)

Kjøring fremover/bakover: Markeringslys (retningsstyrt). Programmeres på LokPilot V4.0 ved først å sette CV31=16 og CV32=2, og deretter CV298=1 og CV314=2.

For å få mest mulig lik betjening av forskjellige dekodere, synes jeg det er best å la F3 og F4 beholde standardfunksjonene, dvs. styring av hhv. skiftemodus og bremse-/akselerasjonsforsinkelse. I stedet la jeg førerhusbelysningen til F5, og gjorde den retningsstyrt.

Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2013 at 00:53
Jeg tok med en av dekoderne, men den krever definitivt justering av motorparametrene.
 
Jeg holder fortsatt på, så hvis noen har funnet verdier som går bra, så kom gjerne med dem.
 
Kai
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 13:03
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

En av funksjonene de har lagt inn er dimming av topplanterne. Er dette noe BM69A hadde, og som ble brukt, i perioden de fortsatt gikk i "rent" gammeldesign (uten sorte dører, dvs. frem til 1982/1983)? I så fall, hvordan ble dimmingen brukt?

Selv har jeg satt opp min LokPilot slik at markeringslysene alltid er på hvis topplyskasteren er på, og de er også alltid på når vognsettet kjører, siden kjøring uten så vidt jeg vet ville vært ureglementert. (Mulig sikkerhetsreglementet på 70-tallet i teorien tillot topplyskaster i stedet for hvite markeringslys, men neppe kjøring uten lys i det hele tatt.) Dvs.:


Lyset på 69-sett i 1:1 styres slik:
  • De to nedre lampene skifter automatisk mellom hvitt foran og rødt bak, men de kan også styres manuelt (det er mulig å skru dem helt av, rødt foran, hvitt bak etc - dette er imidlertid ikke vanlig å gjøre da reglementet tilsier hvitt foran og rødt bak...)
  • Topplanternen styres manuelt mellom av, nærlys og fjærnlys. Frem til 2009 var det tillatt å skru lanternen helt av ved dimming av lyset under kjøring - i dag skal topplanternen alltid være tent under kjøring. Ved hensetting skrus topplanternen av. Det er også mulig å skru på (les: glemme å skru av ved endebytte) topplanternen i bakre førerrom slik at den lyser bakover med full styrke.
Dette gjelder alle 69-sett, lysstyringen er den samme selv om alle settene nå har fått byttet ut den gamle topplanternen med nye xenon-lys.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 17:09

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

[...] Frem til 2009 var det tillatt å skru lanternen helt av ved dimming av lyset under kjøring - i dag skal topplanternen alltid være tent under kjøring. Ved hensetting skrus topplanternen av. Det er også mulig å skru på (les: glemme å skru av ved endebytte) topplanternen i bakre førerrom slik at den lyser bakover med full styrke.

Takk for svaret!

Noe slikt som som det siste (men muligens dimmet?) ser vi et eksempel på her:


Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen  til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme?

Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 17:47
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Ut fra bildene av BM69 i NJKs materielldatabase, virker det som topplanternen  til godt ut på 90-tallet sjelden ble brukt på høylys dag, unntatt da været var ganske grått. Kan det stemme?

Når modellen først er utstyrt med lys i førerhusene: Brukes dette kun når toget står stille, eller også under kjøring? Det er vel neppe bra for nattesynet når det står på.

90-tallet var nok før min tid! Men det var (og er) vanlig å dimme lyset når man kjører inn mot plattform, møter andre tog, kjører i nærheten av vei med biltrafikk (av hensyn til bilister) etc. Som sagt var det frem til 2009 tillatt å skru topplanternen helt av ved dimming av frontlys - i og med at de fleste bildene er tatt i nærheten av stasjoner sier det nok derfor lite om hvordan lyset ble brukt mellom stasjonene. Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett - så derfor tror jeg det nok alltid har vært vanlig å kjøre med fullt lys på mellom stasjonene. Lyset fra topplanternen på 69-settene var dessuten heller begredelig svakt, så det var knapt mulig å se om det var påskrudd på en solskinnsdag!

Lys i førerrom brukes først og fremst når toget står stille (når toget står hensatt skal lyset stå på i det ene førrerommet) - men dersom man har behov for å ta en kikk i ruteboka under kjøring er det vanlig å skru på lyset også i fart.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 18:16
Om natten slåes det på når man hilser på lokfører på møtende tog eller når man kommer inn på stasjon med txp.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 22:52
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett -

Javel? I motsetning til en flere andre land (f.eks. England), har norske lok vært utstyrt med lyskaster og ikke bare markeringslys. At lyskasteren bare skulle være til for at toget skal bli sett, virker underlig. I tilfelle har man endret praksis/oppfatning de senere årene. Mine erfaringer er stort sett fra 1970-tallet da jeg hadde mange turer framme på førerrommet (med adgangskort utstedt av NSB Had). Lyskasteren ble den gangen i hvert fall brukt aktivt for å kunne se mest mulig. På Flåmsbana gikk El 9 med lyskaster som kunne vris manuelt til siden for at lyskasterstrålen nettopp skulle følge sporet i skarpe svinger. Tenk på alle dyrepåkjørslene. Hvis man ikke brukte lyskaster for å se dyrene så tidlig som mulig, ville antallet påkjørte dyr vært enda flere. Og hvis lyskasteren kan dimmes ned, hvorfor trenger man det dersom lyset bare er for å bli sett? Da kan man jo kjøre neddimmet hele tiden.

Kanskje noen av lokførerne på forumet kan avklare disse forholdene nærmere?
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 23:30
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


Frontlyset på tog er der først og fremst for at toget skal bli sett -

Javel? I motsetning til en flere andre land (f.eks. England), har norske lok vært utstyrt med lyskaster og ikke bare markeringslys. At lyskasteren bare skulle være til for at toget skal bli sett, virker underlig. I tilfelle har man endret praksis/oppfatning de senere årene. Mine erfaringer er stort sett fra 1970-tallet da jeg hadde mange turer framme på førerrommet (med adgangskort utstedt av NSB Had). Lyskasteren ble den gangen i hvert fall brukt aktivt for å kunne se mest mulig. På Flåmsbana gikk El 9 med lyskaster som kunne vris manuelt til siden for at lyskasterstrålen nettopp skulle følge sporet i skarpe svinger. Tenk på alle dyrepåkjørslene. Hvis man ikke brukte lyskaster for å se dyrene så tidlig som mulig, ville antallet påkjørte dyr vært enda flere. Og hvis lyskasteren kan dimmes ned, hvorfor trenger man det dersom lyset bare er for å bli sett? Da kan man jo kjøre neddimmet hele tiden.

Kanskje noen av lokførerne på forumet kan avklare disse forholdene nærmere?

 
Her er det nok bare jeg som har utrykt meg litt klønete!Embarrassed

Jeg svarte på et spørsmål om hvorvidt det var vanlig å kjøre med topplyskasteren påskrudd på dagtid - og da er jo den eneste hensikten at toget skal bli sett! Den gamle lyskasteren på bm69 var imidlertid så elendig at den ikke hadde rare funksjonen i mørket heller.... 

For de som lager forskrifter og regelverk (Jernbanetilsynet/JBV/NSB) er hovedformålet med frontlys at toget skal bli sett - kravet er at man til enhver tid skal ha "trekanten" synlig (en øvre og to nedre lamper). For oss lokførere (jeg er en av dem)  har selvfølgelig frontlyset også en stor betydning for å se - derfor har vi nå endelig klart å få kjempet gjennom ettermontering av xenon-lys på det meste av materiellet.

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 08:56
Takk. Da har jeg ikke levd i villfarelse om dette i 40 år likevel. Artig at du nevner det med xenon-lys, for jeg tenkte etterpå at det også måtte være et argument for at dette lyset var et lys man monterte for å gi bedre lys på sporet å se med.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2013 at 17:07

Originally posted by Magne Magne wrote:

...og nå er den utsolgt...

Nå ser det ut til at det er blitt noen flere eksemplarer av 69.01 for DC tilgjengelig. jfr. nettsidene til NMJ. Amundsen ser dessuten ut til å ha AC-utgaven i webshop'en, uten at det fremgår om de faktisk har den på lager.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2013 at 20:19
Tror det nettopp har kommet et par 69.01-sett med båt fra Kina, i og med at versjonen med månedskort også er på lager. De som kom samtidig med messen ble utsolgt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 00:14
kommer ikke nydesign utgaven med gule månedskort felter på dørene ? Ser at settet de har som fotomodel på esken har disse i gult men modellen i h0 har bare blå striper på dørene..


Tom
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 11:52
Reagerte selv på dette og trodde de hadde annonsert en versjon med gule merker også, men det virker ikke slik. Vil anta at den kommer som en uannonsert modell senere...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 12:03
Når kom disse gule merker på togene egentlig?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 12:15
de i gammeldesign og svarte dører hadde månedskort merker, rart ikke nydesign har de da.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 14:49
Etter å ha sett igjennom en del bilder med dato, virker det som om det ble bytte fra Blå månedskort merker til Gule månedskort merker på sommeren i 1990.  Jeg har funnet bilder datert 2/7-90 med gule merker og bilder fra 18/5-90 med blå merker.

Hvis noen kan bekrefte funnet, så hadde det vært fint.
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.