MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stigningsprosent på layout
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stigningsprosent på layout

 Post Reply Post Reply
Author
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stigningsprosent på layout
    Posted: 27 november 2010 at 15:23
uploads/1310/Togbane_feerid__forum.pdf 
Lurer på om det går ann å sette ein bru ved det sporet lengst borte, ein ganske høy bru. Blir det for høy stigning? 
Lars Martin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 15:44
Hvilket spor er det du mener, det øverste sporet på planen?

Det spørs jo litt hva du mener med "ganske høy" bru, men hvis du legger det ytre sporet i stigning helt fra de ytre sporvekslene nede i hjørnene og opp til brua på det høyeste punktet, samtidig som det indre sporet senkes litt vil du jo kunne få bra høydeforskjell mellom de to sporene der oppe.

Du sier ingenting om verken skala eller skinnefabrikat, er det H0 og Märklin C-skinner du har?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 16:23
Dette har blitt diskutert ørten ganger før.
Bruker du litt tid på å lete i forumet finner du garantert svar.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 18:54
Det er Märklin C skinner, det eg lurer på er koleis eg kan rekne ut stigningsprosent. 
Lars Martin
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 18:59
1 cm opp på 100 cm lengde er 1% stigning Smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2010 at 22:06
Hovedregelen er: så slake stigninger som mulig.
Hvis hovedregelen ikke lar seg gjennomføre, kan du enten prøve deg fram om lokene trekker ønsket last opp prøvestigningen, eller følge disse vurderingene:
Hvis lokene har hefteringer, trekker de kanskje dobbelt som my (eller dobbelt så bratt) som uten hefteringer. Uten hefteringer ville jeg ikke bygget stigninger brattere enn 3%. I kurve får man i tillegg motstand fra overvinningen av kurven, og jo sterkere jo krappere kurven er. Så stigning i kurve vil virke brattere enn rett linje. Maksimalstigning i Norge på hovedspor er normalt 2,5%. Det er faktisk ikke så dumt å følge prototypen her.


Edited by ses - 28 november 2010 at 22:07
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2010 at 10:49
Helt riktig det Svein sier her. Kjører du tog i riktig lengde, dvs 5-6 personvogner og mer eller tilsvarende i godsvogner så klarer de små omtrent like mye som de store. Så det gjelder å begrense stigningen til maks 2,5-3%. Men når jeg ser på sporplanen du har laget så regner jeg med at du vil kjøre med korte tog, 3 personvogner f.eks. Da kan du selvfølgelig tillate deg å ha større stigninger. Ønsker du det  så anbefaller jeg å legge ut en liten rundbanen og prøve seg fram rett og slett.
Back to Top
29bay View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 oktober 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 29bay Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 20:05
Visst eg skal kjøre lenger tog då?
Lars Martin
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 20:53
Da må du nok satse på ekstra forspannslokomotiv slik som herWink
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 00:14
Jeg satte opp en stigning som er 1cm pr 22cm lengde. Jeg kom opp med DI4 + 8 vogner. Mens Di5 ikke klarte mer enn 3 B3 i radius 3 (roco geoline). Men Di5  trekker heller ikke så mange vogner som Di4 i virkligheten, så det gjør ikke noe for meg. Og skal jeg kjøre lenger tog gjør jeg som i virkligheten og hekter på et lok til

Edited by Wickerman - 14 januar 2011 at 00:16
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.