MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skiftestasjondesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skiftestasjondesign

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skiftestasjondesign
    Posted: 03 november 2010 at 19:13

Jeg har tenkt litt på hvordan en god skiftestasjon for godstog bør utformes, og lurer på om denne skissen kan være til litt hjelp til å tenke litt rundt dette:

Øverst har vi hovedlinjen (rød) der togene kjører. Denne har to inn/utkjøringer til skiftestjonen, og da kommer togene til sporgruppe T (grønn). Hvor mange parallelle spor det er i T har med hvor mye plass man vil sette av, men to spor er nok minimum. Dette er primært spor for ankommende og avgående godstog.

I forlengelsen på hver side er det et langt uttrekkspor, helst så langt at et helt tog kan trekkes ut.

Fra uttrekksporene (gule felt) kan man komme ned til det blå feltet som har to sporgrupper A og B der man kan sortere vogner på forskjellige destinasjoner/baner. Ved å legge inn et eget omløp (stiplet), kan man enkelt komme rundt vogner innenfor det blå området.

De ulike bunnfargene betegner altså sikkerhetsmessige atskillbare områder. De gule feltene er overgangsfelt mellom vognsortering (blå) og togsammensetting/oppløsning (rød), men er samtidig naturlig utvidelser av rødt felt for å kunne sette sammen eller dele opp togstammer på rødt felt.. Rødt felt kan orienteres helt mot hovedlinjen, slik at tog kan sendes eller tas i mot, uten at skifting på blått og gult felt av den grunn trenger opphøre.

Ved å benytte seg av to sporgrupper A og B som ender i buttspor, kan man innenfor et rektangel som moduler ofte utgjør, utnytte plassen svært godt. Det som tar plass i lengen er toggruppesporene og de to uttrekkene. De bestemmer lengden på stasjonen. Gruppe A og B lager man så lange man trenger, og egentlig trenger ikke de være så veldig lange, men bør nok ha fire spor hver slik at man til sammen kan sortere i en inntil 8 destinasjoner.

Hva med bredden på en slik stasjon? Hvis vi regner 2 spor i toggruppen og vi tar med det ekstra omløpet som er stiplet på tegningen, blir det i seg selv bare 5 spor.:

Hvis man legger på ett togspor til, får man tilsvarende plass til et spor til i bredden på gruppe A og B. Hvis vi tar sporene til vogngruppene direkte ut fra forbindelsen medllom gul og blått felt, får man enda lengre vognspor hvis det er ønskelig:

6 spor i bredden kan man til nød tyne ned til 35 cm modulbredde. Man bør imidlertid legge hovedspor litt lenger fra skiftestasjonen og sette opp et gjerde i mellom slik at skiftepersonalet har en beskyttelse mot linjen. Innenfor en standard modulbredde på 50 cm ser vi altså at vi har ganske god plass. Man kunne tenke seg å ta ut det i enda flere spor. Men vær klar over at dersom ikke det nederste togsporet ikke skal bli for kort, så øker også lengden av stasjonen med ca 50 cm for hvert ekstra togspor man legger inn dersom lengden på det korteste sporet skal holdes konstant. Skal man ta inn en togstamme på 2,5 meter og denne skal kunne trekkes ut i begge uttrekkene, så er stasjonen oppe i en ca 8,5 meter ved tre togspor. Det betyr at lengden på vogngruppesporene blir omtrent en togstammelengde hvis man skal utnytte hele lengden. Jeg vil tro at vogngruppespor på en 1 - 2 meter er passe i forhold til togsporenes kapasitet. Det betyr at noe av plassen kan omdisponeres til andre formål, en lokstall for eksempel. Man kan tenke seg at gruppe A har lange vognspor, mens gruppe B har korte, for å gi plass for en lokstall i B-enden:

Det er tegnet inn flere kryssveksler her. Noen synes det er noe herk, og dette er bare en prinsippskisse. Man kan fint erstatte en eller flere av kryssvekselen her med to vanlige veksler, men man må betale med enten større stasjonslengde eller litt kortere spor på den angjeldende stedet.

Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 20:23
Retningsspor i begge ender tror jeg ikke er nødvendig. Det tar rett og slett for lang tid og gjøre rundgang til at det lønner seg. Jeg vet av egen erfaring at jeg foretrekker å riste alt fra en ende.

Da er det bedre som du delvis gjør i siste forslaget plasserer et service-område i ene enden.
Jeg ville også foretrekke å kjøre inn mot gruppa fra "midten". Dvs at sporene grener ut likt mot høyre og venstre. Det gir kortest kjørelengde under skiftinga.

Som du skriver er det heller ikke nødvendig å ha full toglengde på retningssporene. Du setter dem allikevel sammen i A-spor. men et par meter kan være greit.

Er man freidig kan man bygge uttrekket som del av et framtidig dobbeltsporWink Legger man da inn en vekselforbindelse til hovedspor kan man bruke utrekket til inn og utkjøring av godstog. Det bør ikke være mer trafikk enn at man kan få til det. (Men hvor mange ganger har man ikke gjort seg bort på akkurate slike utsagn?) For å redusere lengda på stasjonen kan man også vurdere å gjøre A-sporene til en del av rista. Og leggegruppesporene paralelt med A-spor. Det bygger litt i bredda, men du sparer stort i lengda.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 21:01
Poenget var å utnytte den "ledige" trekanten som oppstår på et rektangel (normal modulfasong) der sporgruppa snevrer seg sammen til uttrekket, og da går det altså an å plassere en ensidige harper der. Mulig er det unødvendig med to slike ut fra måten man sprer vogner på. Det jeg tenkte var at da kunne man komme inn fra begge ender, eller ha vogner i begge ender av skiftemaskinen, og likevel ha tilgang til spor å sette fra seg vogner på. Man kan også bruke den ene gruppen til sidespor til mottagere av vogner, slik at stasjonen blir en kombinasjon av stasjon for jernbanedriftens eget behov, og spor til kunder.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 21:14
Skissene i startinnlegget minner mistenkelig om tegninger Steinar S. har gått og viftet med siste halvåret, senest på turen til ZuidbroekSmile
 
I motsetning til kollega DCs forslag som ville kutte lengden på stasjonen tillater jeg meg og komme med et forslag i motsatt retning:
 
 
Med utgangspunkt i denne skissen ville jeg flyttet sorteringsområde A oppover på tegningen slik at den får forbindelse gjennom kryssvekselen mot T der hvor det nå er tegnet inn et gult uttrekksspor. Det blå sporområdet bør forøvrig ha forbindelse ut til hvertfall to spor i ankomst/avgangsgruppa slik at et tog kan kjøre inn i nederste ankomstsporet (øverst på tegningen) samtidig som skifteloket trekker vogner til avgående tog opp i avgangssporet ved siden av.
Sorteringsområde B ville jeg i likhet med DC byttet ut med et lokstallområde, og kanskje en lokal fabrikk som produserer 5-6 vognlaster om dagen.
 
Med 4 meter ankomst/avgang, et par meter sorteringsspor og en meter uttrekk i venstre ende så bør en slik stasjon kunne bli 8-9 meter lang og ikke spesiellt mye bredere enn standard modulbredde. Legger man stasjonen i en slakk kurve får man og enkelt flyttet hovedsporet nærmere ene enden av modulen i forhold til standard innføring midt på modulen, noe som gjør det ennå lettere å bruke bredden til godstrafikken uten å utvide modulbredden.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 21:42
Originally posted by eika eika wrote:

Skissene i startinnlegget minner mistenkelig om tegninger Steinar S. har gått og viftet med siste halvåret, senest på turen til ZuidbroekSmile


Joda, jeg så den skissen i et minutts tid eller noe slikt, men med min teflonhjerne hadde jeg ikke sjanse til å memore den eller få med meg kjerneprinsippene. Da la jeg mer merke til at det var snakk om en sekkestasjon.

Dette er ting jeg har tenkt på et års tid, og jeg hadde vel en beslektet runde med tegninger på dette forumet litt i etterkant av forrige Gardermotreff. Dagens startskisse ble avfødt under et heller litt kjedelig møte der man for å holde seg våken i 14-tiden drodler litt i margen på sakspapirer.

Men for å forsvare en sak her, og det er poenget med å la togadkosten skje kun rett inn til sporgruppe T, er at man da ikke legger beslag på uttrekkene som da samtidig kan benyttes til lokal skifting. Noe av det jeg erfart på de Fremo-treffene jeg har vært, er at tiden man har til rådighet for godstogbehandling stort sett er i knappeste laget. Avbrudd i skiftebevegleser pga ankommende tog bør derfor unngås, og denne anordningen av spor tar høyde for det. Det forhindrer ikke at man i tillegg kan ha en adkomst lengre ut på uttrekket også (eller videre som dobbeltspor i påkommende høve). Men jeg var opptatt av å si noe prinsippielt, så vil den praktiske utformingen kunne justere på både det ene og andre for å få til spesielle ting man er interessert i, eller for å optimalisere sporplanen.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 22:56
Originally posted by ses ses wrote:

  Men jeg var opptatt av å si noe prinsippielt, så vil den praktiske utformingen kunne justere på både det ene og andre for å få til spesielle ting man er interessert i, eller for å optimalisere sporplanen.
Enig med deg i tankene om innkjøringen til område T.
 
Og ellers når det gjelder å uttale seg om prinsipper eller designe slik men ønsker så er det vel slik at med mindre du selv faktisk går til det skritt å bygge en stasjon nøyaktig som du til sist konkluderer med føles optimal så vil de fleste andre bare registrere diskusjonen her, plukke opp ett og annet tips og ellers blåse en lang tubamars i hva du eller jeg eller andre måtte mene er optimalt, og gjøre sine egne vurderinger og bygge slik de mener er bestSmile.
 
Men sporplantegning er en morsom hobby i hobbyen det.. Lurer på hvor mange kjedelige skoletimer jeg egentlig har brukt på slikt helt siden ungdomsskolens tidSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 01:21
Originally posted by ses ses wrote:

Poenget var å utnytte den "ledige" trekanten som oppstår på et rektangel (normal modulfasong) der sporgruppa snevrer seg sammen til uttrekket, og da går det altså an å plassere en ensidige harper der. Mulig er det unødvendig med to slike ut fra måten man sprer vogner på. Det jeg tenkte var at da kunne man komme inn fra begge ender, eller ha vogner i begge ender av skiftemaskinen, og likevel ha tilgang til spor å sette fra seg vogner på. Man kan også bruke den ene gruppen til sidespor til mottagere av vogner, slik at stasjonen blir en kombinasjon av stasjon for jernbanedriftens eget behov, og spor til kunder.


Jeg ser og kjøper argumentet med den ledige trekanten. Jeg tenkte rent profesjonelt. Det siste jeg, som skifter, ønsker er å måtte gå rundt med traktoren i tide og utide. Som på FREMO-treff tar slike bevegelser tid. Tid som jeg mye heller vil bruke til å sitte på en stol med bena i været og drikke te Tongue

Å bytte ut gruppa i ene enden med industrispor synes jeg høres helt fortreffelig ut. Da har man mottager/avsender til gods, samtidig som man har en plausibel grunn til å ha en skiftetomt. Det ville nemlig vært mitt neste spørsmål. Hva skulle man bruke som argument for å bygge en skiftetomt på en liten stasjon midt på en enkeltsporet strekning. (Mitt svar ville forøvrig vært: Fordi jeg ville LOL)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 04:28
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

  Hva skulle man bruke som argument for å bygge en skiftetomt på en liten stasjon midt på en enkeltsporet strekning.
Nå skrev jeg vel at den røde linjen kunne både være en hovedlinje, men også resten av en større stasjon. Igjen prøver jeg å tenke ut prinsipper for sunne sporplaner som kan anvendes på ulike måter.
Men som en skiftestasjon langs en enkeltsporet bane, så hender det vel at en skiftestasjon ligger i forlengelsen av en større stasjon, og ikke alltid parallelt med den? Men kombiner gjerne med lokale godskunder, da får vi type Langemyr eller Dalane utenfor Kristiansand. Eller gamle Alnabru, eller Loenga. Egl. er ikke jeg så opptatt av å finne et konkret forbilde, men noe som kan fungere bra i trafikkspillet. Den bør nok brukes sammen med en forgreningsstasjon, for å rettferdiggjøre oppsetting av godstog.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 06:16
Originally posted by ses ses wrote:

Egl. er ikke jeg så opptatt av å finne et konkret forbilde, men noe som kan fungere bra i trafikkspillet. .
Og akkurat det er en tanke kanskje flere potensielle stasjonsbyggere bør ha i hodetClap
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 13:05
Originally posted by ses ses wrote:

Nå skrev jeg vel at den røde linjen kunne både være en hovedlinje, men også resten av en større stasjon. Igjen prøver jeg å tenke ut prinsipper for sunne sporplaner som kan anvendes på ulike måter.


Skyggelapper er effektivt. Jeg fikk ikke med meg det.Embarrassed


Quote
Men som en skiftestasjon langs en enkeltsporet bane, så hender det vel at en skiftestasjon ligger i forlengelsen av en større stasjon, og ikke alltid parallelt med den? Men kombiner gjerne med lokale godskunder, da får vi type Langemyr eller Dalane utenfor Kristiansand. Eller gamle Alnabru, eller Loenga. Egl. er ikke jeg så opptatt av å finne et konkret forbilde, men noe som kan fungere bra i trafikkspillet. Den bør nok brukes sammen med en forgreningsstasjon, for å rettferdiggjøre oppsetting av godstog.


Nå var det ikke forbilde jeg var ute etter. Det var heller årsaken, og den har du jo redegjort for. Men om man nå skulle se litt på forbildet kan man jo skule til Drammen.

Om man tar utgangspunktet i linja fra Gulskogen til Drammen:
Gulskogen er en kort trespors stasjon med forgreining. Fra Gulskogen går en enkeltsporet linje til Drammen som er neste stasjon.
Mellom Gulskogen og Drammen har vi Sundland skifteområde med uttrekk parallellt med Gulskogen. Fra Gulskogen er det forøvrig to avgreininger inn til Sundland. En til hver side av gruppa. Her finnes også en skifterygg.
Gruppa ligger parallellt med linja mot Drammen. I forlengelsen av gruppa fortsetter sporet parallellt med hovedlinja gjennom Sundhaugen, som er oppstillingsspor for lokaltogene i Drammen, før det kommer til Drammen stasjon.

Dessverre har jeg ikke noe tegneverktøy lett tilgjengelig akkurat nå så jeg kan ikke lage noen skisser, men på ditt skjema skulle det tilsvare noe slik som at Gulskogen er stasjonsdel T. Gruppe A omgjøres til gjennomgående spor og gis mulighet til innkjør og utkjør til venstre. B droppes, det samme gjøres med uttrekken til høyre. Istedet brukes sporet under T som uttrekk.

Men nå er jeg OT i forhold til din intensjon om å kunne bruke de ellers tomme trekantene til noe fornuftig. . . . .


Edited by eika - 04 november 2010 at 13:40
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2010 at 14:07
Neida, du er ikke OT. Jeg vil med dette ha en høyttenkning omkring slike ting, så kan hver enkelt som synes dette er interessant i seg selv eller som tenker på å bygge en større stasjon i Fremo, plukke med seg det som virker nyttig ut fra diskusjonen. Det er jo ved å legge fram ideer og få de testet ut på andre, at man kan komme fram til bedre løsninger, enn om vi bare tenker alene.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.