Jeg har tenkt litt på hvordan en god skiftestasjon for godstog bør utformes, og lurer på om denne skissen kan være til litt hjelp til å tenke litt rundt dette:
Øverst har vi hovedlinjen (rød) der togene kjører. Denne har to inn/utkjøringer til skiftestjonen, og da kommer togene til sporgruppe T (grønn). Hvor mange parallelle spor det er i T har med hvor mye plass man vil sette av, men to spor er nok minimum. Dette er primært spor for ankommende og avgående godstog. I forlengelsen på hver side er det et langt uttrekkspor, helst så langt at et helt tog kan trekkes ut. Fra uttrekksporene (gule felt) kan man komme ned til det blå feltet som har to sporgrupper A og B der man kan sortere vogner på forskjellige destinasjoner/baner. Ved å legge inn et eget omløp (stiplet), kan man enkelt komme rundt vogner innenfor det blå området. De ulike bunnfargene betegner altså sikkerhetsmessige atskillbare områder. De gule feltene er overgangsfelt mellom vognsortering (blå) og togsammensetting/oppløsning (rød), men er samtidig naturlig utvidelser av rødt felt for å kunne sette sammen eller dele opp togstammer på rødt felt.. Rødt felt kan orienteres helt mot hovedlinjen, slik at tog kan sendes eller tas i mot, uten at skifting på blått og gult felt av den grunn trenger opphøre. Ved å benytte seg av to sporgrupper A og B som ender i buttspor, kan man innenfor et rektangel som moduler ofte utgjør, utnytte plassen svært godt. Det som tar plass i lengen er toggruppesporene og de to uttrekkene. De bestemmer lengden på stasjonen. Gruppe A og B lager man så lange man trenger, og egentlig trenger ikke de være så veldig lange, men bør nok ha fire spor hver slik at man til sammen kan sortere i en inntil 8 destinasjoner. Hva med bredden på en slik stasjon? Hvis vi regner 2 spor i toggruppen og vi tar med det ekstra omløpet som er stiplet på tegningen, blir det i seg selv bare 5 spor.: Hvis man legger på ett togspor til, får man tilsvarende plass til et spor til i bredden på gruppe A og B. Hvis vi tar sporene til vogngruppene direkte ut fra forbindelsen medllom gul og blått felt, får man enda lengre vognspor hvis det er ønskelig: 6 spor i bredden kan man til nød tyne ned til 35 cm modulbredde. Man bør imidlertid legge hovedspor litt lenger fra skiftestasjonen og sette opp et gjerde i mellom slik at skiftepersonalet har en beskyttelse mot linjen. Innenfor en standard modulbredde på 50 cm ser vi altså at vi har ganske god plass. Man kunne tenke seg å ta ut det i enda flere spor. Men vær klar over at dersom ikke det nederste togsporet ikke skal bli for kort, så øker også lengden av stasjonen med ca 50 cm for hvert ekstra togspor man legger inn dersom lengden på det korteste sporet skal holdes konstant. Skal man ta inn en togstamme på 2,5 meter og denne skal kunne trekkes ut i begge uttrekkene, så er stasjonen oppe i en ca 8,5 meter ved tre togspor. Det betyr at lengden på vogngruppesporene blir omtrent en togstammelengde hvis man skal utnytte hele lengden. Jeg vil tro at vogngruppespor på en 1 - 2 meter er passe i forhold til togsporenes kapasitet. Det betyr at noe av plassen kan omdisponeres til andre formål, en lokstall for eksempel. Man kan tenke seg at gruppe A har lange vognspor, mens gruppe B har korte, for å gi plass for en lokstall i B-enden: Det er tegnet inn flere kryssveksler her. Noen synes det er noe herk, og dette er bare en prinsippskisse. Man kan fint erstatte en eller flere av kryssvekselen her med to vanlige veksler, men man må betale med enten større stasjonslengde eller litt kortere spor på den angjeldende stedet.
------------- Svein S
|