MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ-Blader og annen lesning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ-Blader og annen lesning

 Post Reply Post Reply
Author
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ-Blader og annen lesning
    Posted: 03 mars 2005 at 11:09

Hallo !

Tenkte jeg skulle høre om det er noen som har forslag til blader, magasiner og annen lesning som omhandler MJ. Er interessert i alt rundt MJ, rullende materiell, elektronikk, landskap, anlegg, sporlegging osv. Har lest litt i Modell & Elektronikk og kommer til å kjøpe Model RailRoader. Er det andre alternativer også på skandinaviske språk, engelsk og tysk ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 12:09

Hei!

Mj-Bladet er jo foreningens eget tidsskrift, og omhandler modelljernbane. Mj-Bladet sendes til alle MJF-medlemmer og kan ellers kjøpes hos mj-forhandlere, eller via abonnement via MJF (noe dyrere enn MJF-medlemskap).

Ellers har du jo Alt om Hobby, Lokomotivet og Banen som skandinaviske mj-tidsskrifter.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 12:36

Hallo !

Takk for det. Har akkurat meldt meg inn i foreningen og venter på tilbakemelding snart. Kjøpte Alt om Hobby for en stund siden og synes det var et bra blad. Er Lokomotivet og Banen norske og er disse å få kjøpt f.eks i bladkiosker ? Omhandler disse for det meste MJ ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 12:37
Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !


Er det andre alternativer også på skandinaviske språk, engelsk og tysk ?



Smalspårsfremjandet har et fint medlemstidsskrift, Smalspårigt. Ikke bare smalpor, men også det som foreningen kaller "Gammaltog". Smalspårigt kniver vel med MJ-bladet om tittelen "Nordens beste MJ-blad. Mer infor om bladet og foreningen finner du her:
Smalspårsfremjandet.

Narvesen har foruten MR de tyske bladene MIBA, Eisenbahn kurier og Eisenbahn journal. De førte et engelsk blad en kort periode, men det tror jeg de har sluttet med.

Ellers finnes det et utall MJ-blader.

Model Railway Journal (Engelsk) og Narrow Gauge & Shortline Gazette (Amerikansk) er to av mine favoritter. Og så har vi hardcore-blader som Hp1 . Snakk med Bawaria om det bladet!

Det er mange, mange flere, men jeg tar dette på sparket så jeg sender bare stafettpinnen videre.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 12:45

Kan trygt anbefale Banen. Bladet er dansk og har en del norsk stoff. Her er det mye lesestoff.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 12:47

Hei!

Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

Takk for det. Har akkurat meldt meg inn i foreningen og venter på tilbakemelding snart. Kjøpte Alt om Hobby for en stund siden og synes det var et bra blad. Er Lokomotivet og Banen norske og er disse å få kjøpt f.eks i bladkiosker ? Omhandler disse for det meste MJ ?

Velkommen!
Det drøyer nok ikke så lenge før blad nr. 01/05 dukker opp i postkassa. Banen og Lokomotivet er danske mj-tidsskrifter. Om Lokomotivet kan kjøpes utenom abonnement i Norge er jeg noe usikker på, men Banen kan kjøpes i både abonnement og hos enkelte norske mj-forhandlere. Banen inneholder foruten dansk stoff, også noe svensk og norsk stoff.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 13:12

Selv om det ikke lenger er så mye MJ-stoff i "PÅ SPORET" -, anbefales det varmt for den som er interessert i Norsk jernbane. Dette er medlemsbladet til Norsk Jernbaneklubb

http://www.njk.no

Hilsen KnuT

 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 13:22

"På Sporet" anbefales varmt! Der har norsk mj mye å hente - MJBladet har sågar så mye å hente at man like godt fikk tak i forhenværende redaktøren i "På Sporet" !

 

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2005 at 13:43

Hei !

Det er også noen bøker/hefter fra Allt om Hobby forlaget som heter

Modelltåg, og som ble utgitt i noen år. Tror det var 10 år. Nå har disse gjenoppstått, men heter Allt om Tåg. Endel MJ-forhandlere har disse heftene, og du kan også bestille de gjennom Allt om Hobby. I disse bøkene finnes mye fint stoff, masse tips og inspirasjon om modellbygging, landskap smussing, osv. En av mine favoritter !!

MJ-Hilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2005 at 01:29
Et annet tips for å få mye nytt i jernbaneliteratur er om du kommer til Tyskland, så gå inn i kiosken på en hvilken som helst stor jernbanestasjon,og få sjokk!!! Nesten over alt vil du finne den ene"hyllemeter etter den andre" med jernbaneblader, video og DVD. Det er en sjokkerende opplevelse i sammenligning  med hva du kan finne i Norge. Håper du forstår noe Tysk, for å nyttegjøre deg av herlighetene. 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2005 at 09:00

Hallo !

Takk for alle gode tips. Joda det går som oftest bra med Tysk selv om det er lenge siden skoletiden. Har lest noe tysk i det siste og det er jo noe av den gamle kunnskapen som fremdeles er der.  Kjøpte Februar og Mars utgaven av Model RailRoader i går og fant disse veldig bra. Mye nyttige tips og veldig mye annonser. Skulle bare hatt en sekk med sedler.....

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2005 at 12:48

Hvis du ikke vil reise så langt som til Tyskland, så har de også et formidabelt utvalg av MJ-blader i "Pressbyråen" på Malmø Centralstation.

mvh Øyvind Strøm

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2005 at 22:10

Svein Erik!

Likte du Model Railroader (MR)? Det er mye, mye billigere å abonnere enn å kjøpe det hos Narvesen.

Og siden vi er inne på blader og bøker, så har Kalmbach - forlaget som gir ut MR - mye interessant litteratur å by på:

http://store.yahoo.net/kalmbachcatalog/index.html

KnuT

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2005 at 11:13

Min modelljernbane historie har sterk tilknytning til Model Railroader (MR).  Som mange andre fikk jeg et Märklin startsett i julegave i tidlige barneår.  I 11-12 års alderen brukte jeg sparepenger til å kjøpe startsettene fra kompiser og nabogutter som hadde gått lei, og som solgte billig.  Men hobbyen tok ikke helt av før jeg som 16 åring tok turen innom Trondheim MJK og ble medlem.  Her opplevde jeg en kveld at et ikke medlem hadde med seg en Union Pacific BigBoy med 50 gule kvegvogner.  Han het Jan Kvidal og eide et kjempeanlegg i H0 med amerikansk forbilde i et bomberom i en boligblokk på Blussevoll.  Jeg ble hektet på amerikansk MJ og snart kjøpte jeg mitt første nummer av MR.  Jeg er usikker på om det var hos Hobby Shop i Kjøpmanngata eller hos Narvesen.  Uansett; bladet (Nov 73) var preget av John Allen"s nylige bortgang, og inneholdt en stor artikkel om hans legendariske anlegg "Gorre and Dapheted" (?).  Det tok ikke mange dagene før jeg hadde kjøpt mitt første amerikanske lokomotiv i N og etterhvert har inspirasjonen fra MR ført til tre (uferdige ) N skala anlegg.  Jeg fortsatte å kjøpe MR i løssalg et par ganger før jeg startet et langt abonnement i 1974.  Jeg lærte mye av MR gjennom årene og bladene ga meg også anledning til å kunne kjøpe varer på postordre, som det var vanskelig å finne her hjemme.

Etterhvert gikk jeg imidlertid litt lei.  For det første begynte det bli vanskelig å lagre alle årgangene og jeg savnet et system for å kunne finne frem til alle de gode artiklene som hadde inspirert meg underveis.  Det var også vanskelig å omforme de inspirerende artiklene til parktisk arbeid, hovedsaklig fordi det ble brukt "brand names" i artiklene uten nærmere forklaring og det var derfor vanskelig å oversette når man jaktet på produktet i Norge.  Jeg vet ikke hvor mange forretninger jeg trålte på slutten av 70 tallet for å finne to komponent epoxy til vann likt det amerikanske "EnviroTex".  Andre forhold var at jeg synes innholdet i artiklene etterhvert gjentok seg på tross av mye fornying og at bladet etterhvert fikk alt for mye reklame ift faktisk innhold.

Det viktigste var allikevel at jeg etterhvert la amerikansk N-skala på hylla til fordel for norsk H0 da hobbyen tok seg opp på tidlig 90 tall og jeg ble aktivt medlem i NJK-Bergens MJ gruppe. 

Nå er flere av MR årgangene mine lånt ut til MJ-gruppen.  Jeg finner stadig frem et nummer av de jeg har hjemme og jeg koser meg fortsatt med de mange gode artiklene.  Noen ganger kjøper jeg et nummer hos Narvesen dersom innholdet virker interessant.  Men jeg kjøper også tyske, franske, engelske og svenske blader, og ikke minst "Modell og Elektronikk" når disse fenger. 

Men mest av alt er jeg glad for at vi har en norsk forening med et eget medlemsblad som stadig blir bedre.    

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.