Min modelljernbane historie har sterk tilknytning til Model Railroader (MR). Som mange andre fikk jeg et Märklin startsett i julegave i tidlige barneår. I 11-12 års alderen brukte jeg sparepenger til å kjøpe startsettene fra kompiser og nabogutter som hadde gått lei, og som solgte billig. Men hobbyen tok ikke helt av før jeg som 16 åring tok turen innom Trondheim MJK og ble medlem. Her opplevde jeg en kveld at et ikke medlem hadde med seg en Union Pacific BigBoy med 50 gule kvegvogner. Han het Jan Kvidal og eide et kjempeanlegg i H0 med amerikansk forbilde i et bomberom i en boligblokk på Blussevoll. Jeg ble hektet på amerikansk MJ og snart kjøpte jeg mitt første nummer av MR. Jeg er usikker på om det var hos Hobby Shop i Kjøpmanngata eller hos Narvesen. Uansett; bladet (Nov 73) var preget av John Allen"s nylige bortgang, og inneholdt en stor artikkel om hans legendariske anlegg "Gorre and Dapheted" (?). Det tok ikke mange dagene før jeg hadde kjøpt mitt første amerikanske lokomotiv i N og etterhvert har inspirasjonen fra MR ført til tre (uferdige ) N skala anlegg. Jeg fortsatte å kjøpe MR i løssalg et par ganger før jeg startet et langt abonnement i 1974. Jeg lærte mye av MR gjennom årene og bladene ga meg også anledning til å kunne kjøpe varer på postordre, som det var vanskelig å finne her hjemme.
Etterhvert gikk jeg imidlertid litt lei. For det første begynte det bli vanskelig å lagre alle årgangene og jeg savnet et system for å kunne finne frem til alle de gode artiklene som hadde inspirert meg underveis. Det var også vanskelig å omforme de inspirerende artiklene til parktisk arbeid, hovedsaklig fordi det ble brukt "brand names" i artiklene uten nærmere forklaring og det var derfor vanskelig å oversette når man jaktet på produktet i Norge. Jeg vet ikke hvor mange forretninger jeg trålte på slutten av 70 tallet for å finne to komponent epoxy til vann likt det amerikanske "EnviroTex". Andre forhold var at jeg synes innholdet i artiklene etterhvert gjentok seg på tross av mye fornying og at bladet etterhvert fikk alt for mye reklame ift faktisk innhold.
Det viktigste var allikevel at jeg etterhvert la amerikansk N-skala på hylla til fordel for norsk H0 da hobbyen tok seg opp på tidlig 90 tall og jeg ble aktivt medlem i NJK-Bergens MJ gruppe.
Nå er flere av MR årgangene mine lånt ut til MJ-gruppen. Jeg finner stadig frem et nummer av de jeg har hjemme og jeg koser meg fortsatt med de mange gode artiklene. Noen ganger kjøper jeg et nummer hos Narvesen dersom innholdet virker interessant. Men jeg kjøper også tyske, franske, engelske og svenske blader, og ikke minst "Modell og Elektronikk" når disse fenger.
Men mest av alt er jeg glad for at vi har en norsk forening med et eget medlemsblad som stadig blir bedre.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|