MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC som erstatning for DC?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC som erstatning for DC?

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC som erstatning for DC?
    Posted: 31 januar 2010 at 13:42
Hei,
 
jeg skal koble strøm til en Faller Stop-section (1675).
 
I følge bruksanvisningen må jeg koble til 12 - 16 V DC (likestrøm)
 
Er det mulig å benytte DCC (digitalisert likestrøm) evt AC, eller er det å utfordre skjebnen?
 
Som jeg har nevnt før, elektronikk er min svake side når det kommer til mj.
 
 
Mvh
Ben-Sigvald
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 14:17
Å koble til AC når det er angitt DC går sjelden bra. Omvendt kan det av og til funke. Jeg vil også tro at å bruke DCC-strømmen også er hasardiøst, men det kan sikkert andre si noe mer sikkert om.

Menhvis du har et AC-uttak på 16 volt, så er det ikke så veldig vanskelig å likerette det til DC. Det finnes ferdige likerettere, eller man kan benytte fire dioder av passende størrelse (som tåler spenningen (og 16V tåler vel så godt som alle) og strømmen du har tenkt å sende igjennom. 1N4002 vil kanskje være god nok for ditt formål).

Her er koblingsskjemaet for brolikeretter, hentet fra min favorittbok i elektronikk: Horowitz & Hill: "The Art of Electronics".




Edited by ses - 31 januar 2010 at 14:18
Svein S
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 15:12
OBS! Hvis du likeretter 16V AC vil du havne ut med borti 24V DC.
Vil ikke anbefale å benytte DCC spenningen heller da den er på over 20V.
Da du sikkert har eller vil få flere objekter som skal ha 12V DC eller deromkring vil jeg anbefale å skaffe et eget power til dette.
 
mvh helgeb
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 16:14
Originally posted by helgeb helgeb wrote:

OBS! Hvis du likeretter 16V AC vil du havne ut med borti 24V DC. ...

mvh helgeb


Javel? Tror du er laaangt ut på jordet med denne påstanden. Tvert i mot faller spenningen litt.

For å være helt sikker foretok jeg et praktisk forsøk. Her har jeg tatt ut 24 volt AC fra en god gammeldags transformator, og likerettet den gjennom en brolikeretterpakke, og lagt på en liten belasting i form av en lysdiode og en 1000 ohms motstand i serie. Med denne oppkoblingen viser voltmeteret 24,6 volt vekselspenning inn:

Når jeg så flytter målepunktene til DC-utgaven fra likeretteren viser den 21,1 volt DC:



Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 16:34
Originally posted by ses ses wrote:


Når jeg så flytter målepunktene til DC-utgaven fra likeretteren viser den 21,1 volt DC:
Hei Svein. Forsøk så med å sette på en elektrolyttkondensator på utgangen av likeretterbroen, så får du en likespenning nesten lik spissverdien på sinus-spenningen ut fra transformatorenSmile. Dvs. ca. AC-spenningen x 1.41.
 
Det du måler er gjennomsnittlig likespenning av en likerettet, men ikke glattet, vekselspenning.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 16:50
Det som aner meg at ligger bak påstanden om at spenningen stiger ved likeretting, er at man har sett på en krets som har en glattekondensator over DC-utgangen. Den vil nemlig få spenningen til å stige opp til toppspenningen på AC-en, siden den er en sinuskurve. Verdien som måles er såkalt RMS spenning (root mean square), dvs. at toppspenning ligger på det nominelle ganger kvadratroten av 2. Men dette er spenningen som oppnås dersom det ikke er belastning i kretsen. Straks den belastes faller spenningen, avhengig hvor stor lasten er og hvilken kapasitet transformatoren og glattekondensatoren har.

Jeg testet dette på min prøvekrets. 24volt x 1,4 = 33,6 volt. Jeg satt en 330 mikroF elektrolyttkondensator mellom pluss og minus-utgangen, men fjernet lysdioden, dvs. slik at kretsen ikke hadde belastning. Spenningen steg da som forventet, og til 33,5 V DC. Så satt jeg inn lysdioden igjen, og spenningen sank til 32,0 volt. Så satt jeg inn en 470 ohms motsand for å gi den tyterlig litt belastning, og da sank spenningen til 29,0 volt DC.:

Motstandene ble fort varme, og vi kan beregne strømmen med U=RI. JEg beregnet for hver av belastningene, og tok for enkelthets skyld bare med 1k-motstanden i LED-kretsen siden det nok er der mesteparten av energien forsvinner (den var form varm til å ta på mer enn ett sekund). I=32/1000, dvs. 0,032 A. TIlsvarende for den andre motstanden, men nå er spenningen litt mindre: I=29/470=0,062 A. Summert er dette temmelig nære 0,1 A, eller uttrykt i effekt: ca 3W. Det er en liten belastning. Dvs. at spenningen faller ganske fort ned fra dette toppnivået ned mot nominelt nivå.

Men det er også på grunn av slike effekter ved lav belastning at man gjerne regulerer spenningen i tillegg til å likerette den. For nettopp å ha noe å regulere på, som man sier, er det vanlig at man ønsker en del volt ekstra i input i forhold til hva DC-nivået skal være på. 16 volt AC inn kan være passe til å få regulert 12 V DC ut. Med regulert menes da en spenning som ligger konstant på 12 volt uansett belastning som er innenfor strømforskyningens kapastitet (oppgis gjerne i Ampere).
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 16:57
Originally posted by halvors halvors wrote:

Originally posted by ses ses wrote:


Når jeg så flytter målepunktene til DC-utgaven fra likeretteren viser den 21,1 volt DC:
Hei Svein. Forsøk så med å sette på en elektrolyttkondensator på utgangen av likeretterbroen, så får du en likespenning nesten lik spissverdien på sinus-spenningen ut fra transformatorenSmile. Dvs. ca. AC-spenningen x 1.41.
 
Det du måler er gjennomsnittlig likespenning av en likerettet, men ikke glattet, vekselspenning.
 
Hilsen Halvor


Som du ser slo den tanken meg også. Men spisspenningen er en lite "effektiv" spenning, da det nettopp er det totale arbeidet i løpet av en svingning som viser hvilket arbeid den kan utføre. Derimot kan dette være viktig dersom man putter inn speningsfølsomme ting i kretsen som trekker lite strøm.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 18:45
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by helgeb helgeb wrote:

OBS! Hvis du likeretter 16V AC vil du havne ut med borti 24V DC. ...

mvh helgeb


Javel? Tror du er laaangt ut på jordet med denne påstanden.



Jeg skal korrige meg selv litt. Ut fra de nyansene Halvor nevner og som jeg selv fant ut av ved litt ettertanke, blir karakteristikken over selvsagt alt for grov. Så langt på jordet var du ikke, siden fenomenet faktisk kan forekomme under visse omstendigheter. Beklager! Embarrassed
Svein S
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2010 at 23:38
Beklagelsen er allerede akseptert Svein Sando.
Vil først si at jeg har stor respekt for din brede kunnskap og engasjement. 
 
Ville bare prøve å unngå at Faller utstyret skulle ta skade, synd når noe brenner opp.
Det er riktig som halvor nevner, at jeg tenkte ut fra toppverdien på sinuskurven som da gir en større spenning DC en det man putter inn av AC.
 
mvh
helgeb
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 11:43
Hahaha,
og viss dere tror at jeg fortsatt henger med i denne diskusjonen, så er dere alle langt ute på jordet Smile Men jeg er imponert over kunnskapsnivået!
 
Jeg får heller gå til anskaffelse av en enkel DC-trafo.
 
Mvh
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2010 at 16:56
Originally posted by ben ben wrote:

Hahaha,
og viss dere tror at jeg fortsatt henger med i denne diskusjonen, så er dere alle langt ute på jordet Smile Men jeg er imponert over kunnskapsnivået!
 
Jeg får heller gå til anskaffelse av en enkel DC-trafo.
 
Mvh
Ben


Det siste du skriver er nok det enkleste og sikreste - uansett hva man kan om elektronikk.

Forøvrig er det vel slik i en slik tråd at vi også skriver til et bredere publikum enn til akkurat den som har tatt opp noe. Så om ikke trådstarter fikk noe ut av dete, hvilket vi jo ikke vet på forhånd helt sikkert, så kanskje andre gjør det. Hvis vi bare hadde til hensikt å svare én person, bør man bruke en personlig melding (PM) i stedet.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,250 seconds.