MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt anlegg
    Posted: 15 januar 2010 at 13:54
Har begynt å rive anlegget mitt fra 1970 - 80årene, vist i MJ bladet en gang på 1990 tallet. Som dere ser er jeg ikke spesielt norsk når det gjelder anlegg. Har fosøkt å lage en skisse over hvordan jeg skal bygge, men litt av veien lages når jeg går. Rommet er ca. 6,5 x 4,0mtr. Med ca. 50 lok fra DB og 10 lok fra NSB blir det nok en kombinasjon av fugl og fisk. Liker lange tog. Så jeg planlegger å kunne kjøre med 6 - 7 lange passasjervogner og 12 - 15 godsvogner. A,B og D ender i skjulte stasjoner med plass til 10 - 12 tog. Samtidig som jeg river anlegget, pusser jeg opp halve rommet som trenger dette. I andre halvparten bygger jeg anlegg. Skal få tatt noen bilder etter hvert som byggingen går fremover.
perflo
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 15:27

Jeg tillot meg å skisse ut en alternativ løsning, basert på planen du la ut her. 

Skjemet viser prinsippet:




Jeg ser for meg en tospors hovedlinje som følger en elvedal på begge sider for å få høyde for å legitimere at sporet går frem og så tilbake langs samme område. Elva går i midten. 

Jeg har speilvendt planen, slik at dørslaget åpner mot midtgangen, og man slipper å lukke døra før man kommer noen veg.


Jeg har satt minimumsradien til rundt 60 cm, og har rutet opp rommet i 5 x 9 ruter, tilnærmet 70 cm brede. Eg. skal det være 5,5 med 4 m bredde, men sånn ble det ikke på skissen, gitt. Da blir det plass til tospors linje i rutene og vel så det. Rutenett er en smart måte å skisse sporplaner på, for da trenger man ikke tegen opp presist, bar eman husker antall ruter. 


Det kan bli litt trang midtgang ved enden av utstikkeren, men med bredde på 1 m ved elva, 1,4 m på utstikkeren og 0,5 m ved endestasjonen på sidelinja blir gangvegen 55 cm bred akkurat her, og det bør gå. Bredden på anlegget der elva går bør være stor, ca 1 m bør holde.


Det blir langt inn til hjørnene, og jeg har derfor vist en åpning innerst, slik at man kan dukke opp bak landskapet her og komme til. Kanskje ikke nødvendig ved endestasjonen. Bakgrunnen bør avrundes her, slik at det ikke blir hjørner på himlen ...


Fra A til B er sporet skjult. En lav heliks, to runder, kanskje, tar sporet ned på nivå med B, og går ut her, slik at det blir mulighet for kontinuerlig kjøring langs en rundbane. To runder til ned og videre til en oppstillingsstasjon langs langveggen, med vendesløyfe i enden. B må også kobles på heliksen ned til oppstillingen, i tillegg til opp til A. 


Fra B stiger sporet langs elva. Elva bør forøvrig vendes i forhold til hvordan den er tegnet på skissen, slik at den renner ut i midtgangen ved B, dermed følger jernbanen og elva hverandre. Mellom C og D er en vendetunnel, og fra D stiger sporet opp langs dalsiden til stasjonen på utstikkeren. Herfra faller stasjonen ned mot A. Ved A er det plass til industri, sagbruk eller noe, og kanskje en holdeplass?

Sidebanen er som vist på skissen i startinnlegget. Den går ut fra stasjon 1. og har en kryssingsstasjon midtveis, 2. Sidebanen ligger oppe i dalsiden, der elva og hovelinja ligger i bunnen. Endestasjonen er en liten småby, kanskje bør det være noe industri her? Eller en gruve? Noe som gir trafikk og eksistensberettigelse for sidebanen.


Hovedlinja fra B til stasjonen stiger kontinuerlig langs en distanse på 15-16 cm. Det bør gå an å få til en høydeforskjell på kanskje 25 cm her, og sidebanen kan stige 10-15 cm over de 7 m linje som fins mellom de tre stasjonene. Det gir en total stigning på opp mot 40 cm. Landskapet vil dermed bli ganske bratt, og dalsiden dramatisk, med klippeframspring, skjæringer og oppmurt trasé.


Håper dette kan være til nytte!


PS:

For å få på plass en liten heliks mellom A og B, må tunnelåpningen til A flyttes nærmere veggen, ser jeg. Heliksen vil gå i de fire rutene nede til høyre.



Edited by Henning L - 17 januar 2010 at 16:11
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 16:43
Hm, jeg ser at du har noe som stikker inn på  planen din i nedre, venstre hjørne, jeg tolket det som en åpning, men det er kanskje en vegg? Skissen min bør uansett få plass, det blir bare trangere i hjørnet der.

Har du ikke nøyaktige mål, forresten?
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2010 at 15:03
Hei og takk for innspill. Jeg skal nok ta en utskrift å se om jeg i allefall bruke noe av tegningen din.
To forhold som jeg må avklare: 1 Det er ikke døren som vises midt på skissen min, men en peis med vegg som stikker ca. 1,2mtr ut i rommet. Dette var opprinnelig skillevegg mellom 2 rom. Døren kommer inn i rommet oppe til høyre, ca. 1mtr. fra høyre hjørne. Det andre er at jeg blir 64 år til våren og bygger om bl. a. for å slippe å krype for mye under anlegget. Nåværende anlegg har 5 luker hvos jeg må ta ned landskapet for å komme til! Jeg tenker meg å fortsette modell tog hobbien også etter at jeg blir pansjonist om noen år, og ser for meg et anlegg med lettere adkomst.
 
Tar imot innspill med takk. I min iver etter å komme igang med nytt anlegg, har jeg begynnt på anlegget på nedre del på skissen. Nedenfor peisen, da denne delen av rommet er ferdig oppusset. Øvre del, der døren kommer inn, skal pusses opp før jeg bygger. Holder på å rive det gamle anlegget her.
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2010 at 15:13
Det gleder meg at du vil hjelpe meg med å planlegge anlegget. Jeg reiser bort resten av uken, men skal til helgen se om jeg kan lage en målsatt tegning på rommet, med de hindringene som fins der.
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 13:08
Hei Henning,
 
Legger ved en revidert skisse og en målsatt skisse av rommet.
Har tatt noen bilder av det jeg har bygget "so far". Det med elv mellom sporene var en god ide. Nedre hovedspor går ca. 1 mtr over gulvet. Øvre hovedspor skal stige fra 115 cm over gulv til 120 cm over gulv, langs en fjellhylle. Har skissert hvordan jeg tenker meg elven.
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 13:16
Og her er skisse over anlegget slik jeg tenker meg det. Har du eller noen andre alt. forslag tar jeg i mot med takk.
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 13:53
Her er noen fotos av det jeg har begynt å bygge.
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 13:54
Flere bilder
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 14:14
Siste bilde
perflo
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 15:08
Hei

Jeg ser du allerede har begynt byggingen av rammeverk og sportraséer. Tegningen din viser 40 cm på en del punkter mellom anleggsseksjonene.

Jeg bygger selv et større anlegg og har kommet like langt som deg. Jeg har forsøkt å ha en avstand mellom seksjonene på minst 60 cm. Erfaringene er at da unngår man å rive ned ting og materiell fra seksjonen bak deg. Det er fort gjort dersom det blir så trangt som 40 cm mellom seksjonene.
Se min byggeblogg.

Problemet blir forsterket dersom du inviterer noen MJ-kamarater på besøk for litt "operation" på anlegget. Det er ikke lett å passere hverandre dersom det er for trangt i gangveiene mellom anleggsdelene.

Edited by KjellAn - 25 januar 2010 at 15:08
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 15:18
Jeg har 50-55 på det smaleste på mitt anlegg, og under "operation" er også det dessverre litt lite. Når jeg holder på alene er det ikke noe problem.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2010 at 15:44
Hei og takk for innspill, Ja jeg vurderer å øke avstanden til min. 50 - 55cm. Kanskje 60 cm hvis jeg får plass. Ser at 40cm kan være noe smalt. Ble litt fasinert av TMJK sin beskrivelse i MJ bladet, og har kjøpt inn 4mm Finer som skal trekkes langs anlegg kantene slik at den blir buet i forkant. Henning fåreslo buete hjørner, så det har jeg tatt høyde for. Tanken bak formen på anlegget er at jeg skal kunne kjøre ca. 8 tog på nederste hoved linje som styrer hverandre automatisk, samtidig med at jeg kjører manuelt på øvre hovedlinje og på side banen. Jeg kjører analogt, siden jeg ikke orker å begynne på nytt med 60 lok som skal digitaliseres. Mener også at jeg får problemer med å identifisere de forkjellige lok"ene ut fra lok nr. Når jeg for eks. har 3 like lok. All styring av signaler og automatikk doregår med 1,5 - 2cm brudd i ene skinnestreng, i denne strengen går der styrestrøm til signaler, relee etc. Dette har jeg testet i mange år og det fungerer perfekt. Må bare passe på at det ikke er for stort krav til strømstyrke, for da kan det forekomme gnist når hjulene passerer. Der har dere Maerklinere en fordel!
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.