Jeg tillot meg å skisse ut en alternativ løsning, basert på planen du la ut her.
Skjemet viser prinsippet:
Jeg ser for meg en tospors hovedlinje som følger en elvedal på begge sider for å få høyde for å legitimere at sporet går frem og så tilbake langs samme område. Elva går i midten. Jeg har speilvendt planen, slik at dørslaget åpner mot midtgangen, og man slipper å lukke døra før man kommer noen veg.
Jeg har satt minimumsradien til rundt 60 cm, og har rutet opp rommet i 5 x 9 ruter, tilnærmet 70 cm brede. Eg. skal det være 5,5 med 4 m bredde, men sånn ble det ikke på skissen, gitt. Da blir det plass til tospors linje i rutene og vel så det. Rutenett er en smart måte å skisse sporplaner på, for da trenger man ikke tegen opp presist, bar eman husker antall ruter.
Det kan bli litt trang midtgang ved enden av utstikkeren, men med bredde på 1 m ved elva, 1,4 m på utstikkeren og 0,5 m ved endestasjonen på sidelinja blir gangvegen 55 cm bred akkurat her, og det bør gå. Bredden på anlegget der elva går bør være stor, ca 1 m bør holde.
Det blir langt inn til hjørnene, og jeg har derfor vist en åpning innerst, slik at man kan dukke opp bak landskapet her og komme til. Kanskje ikke nødvendig ved endestasjonen. Bakgrunnen bør avrundes her, slik at det ikke blir hjørner på himlen ...
Fra A til B er sporet skjult. En lav heliks, to runder, kanskje, tar sporet ned på nivå med B, og går ut her, slik at det blir mulighet for kontinuerlig kjøring langs en rundbane. To runder til ned og videre til en oppstillingsstasjon langs langveggen, med vendesløyfe i enden. B må også kobles på heliksen ned til oppstillingen, i tillegg til opp til A.
Fra B stiger sporet langs elva. Elva bør forøvrig vendes i forhold til hvordan den er tegnet på skissen, slik at den renner ut i midtgangen ved B, dermed følger jernbanen og elva hverandre. Mellom C og D er en vendetunnel, og fra D stiger sporet opp langs dalsiden til stasjonen på utstikkeren. Herfra faller stasjonen ned mot A. Ved A er det plass til industri, sagbruk eller noe, og kanskje en holdeplass?
Sidebanen er som vist på skissen i startinnlegget. Den går ut fra stasjon 1. og har en kryssingsstasjon midtveis, 2. Sidebanen ligger oppe i dalsiden, der elva og hovelinja ligger i bunnen. Endestasjonen er en liten småby, kanskje bør det være noe industri her? Eller en gruve? Noe som gir trafikk og eksistensberettigelse for sidebanen.
Hovedlinja fra B til stasjonen stiger kontinuerlig langs en distanse på 15-16 cm. Det bør gå an å få til en høydeforskjell på kanskje 25 cm her, og sidebanen kan stige 10-15 cm over de 7 m linje som fins mellom de tre stasjonene. Det gir en total stigning på opp mot 40 cm. Landskapet vil dermed bli ganske bratt, og dalsiden dramatisk, med klippeframspring, skjæringer og oppmurt trasé.
Håper dette kan være til nytte!
PS: For å få på plass en liten heliks mellom A og B, må tunnelåpningen til A flyttes nærmere veggen, ser jeg. Heliksen vil gå i de fire rutene nede til høyre.
------------- mvh
Henning L
http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"
|