MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm

 Post Reply Post Reply
Author
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm
    Posted: 03 desember 2009 at 22:04
Jeg skal nå endelig komme igang å bygge anlegg. Det meste av mitt rullende materiell (norsk) er vekselstrøm, men jeg har noe likestrøm som jeg ønsker å ha mulighet for å kunne kjøre på bane uten å måtte bygge det om.
 
Jeg kommer til å bygge en åttetalls AC-bane i to plan, inni den ene halvdelen av åttetallet tenkte jeg å bygge en DC-oval. Ideelt burde denne ovalen hatt en radius på minst 60 cm, siden de uombygde lokomotivene ikke er så glad i liten radius (Brimalms 31b skal vel ha minst 60 cm). For AC-banen kommer jeg hovedsaklig til å bruke Märklin C-skinner, unntatt et kort stykke (uten veksler) der jeg av estetiske grunner skal bruke K-skinner. Jeg hadde tenkt for DC-banen å bruke Rocos Geoline-skinner om ikke annet fordi jeg har noe av det fra startsettet Bergensekspressen, men da største radius på disse er 515 mm er det litt knapt. Jeg kan ha plass til Märklin/Trix R4 på 57 cm (ytterkurven på utsiden er Märklin R5). Vil min Brimalm greie å kjøre på Trix R4 uten ombygginger?
 
Videre så må DC-sporet krysse AC-sporet. Jeg har ikke talent eller spesielt lyst til å begynne å bygge kryss selv. Det jeg lurte på var å ta et slankt krysspor fra Märklin. De kryssende sporene skal i følge Märklin være elektrisk isolert fra hver andre på dette. På det ene sporet så tenkte jeg å bryte forbindelsen mellom de to returskinnene. Denne er så vidt jeg kan se kun i endene på vanlige Märklin C-skinner for så å koble dem til Trixskinner i begge ender.
 
Er dette en realistisk og hensiktsmessig måte å gjøre det på? Vil det fungere?
 
Selv om det står at skinnene er elektrisk isolert fra hverandre, kan jeg allikevel regne med at AC vogner vil kortslutte likestrømssporet når de krysser? Bør jeg i så fall bygge inn brytere slik at det enten går strøm i DC-sporet i krysset eller i AC-sporet?
 
Eller bør jeg velge en helt annen løsning?


Edited by Øyvind Erik - 03 desember 2009 at 22:10
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2009 at 23:58
Min første innskytelse er (uten å ha undersøkt muligheten Embarrassed):
- hva med å benytte et Trix-kryss og lage midtkontaktene selv i AC-løpet?
Bjørn Egil
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 17:45
Trix har ikke krysspor (annen enn kryssveksel), så det ser ikke ut til å væe en løsning. Dessuten er AC-sporet "hovedsporet" som alle tog skal kjøre over slik at driftssikkerhet for det sporet er det viktigste.
 
Men det er kanskje enklere å gå den veien?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2009 at 20:33
Det sikreste er vel at du har en bryter eller relé som gjør at krysset enten er koblet til AC-systemet eller til DC-systemet. En DPDT-bryter (to-polet vendebryter) vil kanskje være tilstrekkelig, men det at de to skinnene i AC er elektrisk forbundet men ikke i DC, kompliserer det noe. Du kan kanskje kutte ut den ene skinnen akkurat over krysset, hvis du ikke mister for mange/lange steder det er strømopptak gjennom hjelen ved det, da. Det er vel det du foreslår selv også med "å bryte forbindelsen mellom de to returskinnene".
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 00:32
Det burde gå det du er inne på der.
Vi har gjort en tilsvarende "øvelse" med en Mä-C dobbelt kryssveksel, dvs fått den til via relé å veksle mellom å være AC og DC. Det er fx kurant å kutte forbindelsene mellom skinnestrengene.
Så da burde vel det samme kunne gjøres med et kryss(?)
Bjørn Egil
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 16:12
Takk for gode svar! Jeg tolker dere dithen at det ikke er mulig/ forsvarlig å ha både AC-spenning og DC-spenning på hvert sitt spor i krysset samtidig? AC-vogner ville vel da kortslutte DC-sporet i det AC-hjulene passerer?!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 17:10
Det er i hvert fall enklest å ha en bryter eller relé som velger enten eller.
Svein S
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2009 at 08:47
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det burde gå det du er inne på der.Vi har gjort en tilsvarende "øvelse" med en Mä-C dobbelt kryssveksel, dvs fått den til via relé å veksle mellom å være AC og DC. Det er fx kurant å kutte forbindelsene mellom skinnestrengene.Så da burde vel det samme kunne gjøres med et kryss(?)


Det er sikkert denne:
Gleng: Tofase og trefase styring med vippebryter og relé.
_Skjalg
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2009 at 19:45
Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2009 at 19:55
Jeg har et helt annet forslag.

Bygg det anlegget du egentlig vil ha, uten en ring som ikke har sporforbindelse med resten av anlegget. Men bygg det med Peko fleksspor og veksler.

Slå ned kobberstifter i hver eneste sville. Lodd ledninger mellom alle kobberstiftene på undersiden av anlegget. Lodd også ledninger til hver eneste skinneseksjon.

Ved å koble alt dette sammen riktig vil du nå få et anlegg som kan brukes med likestrømsmateriell eller vekselstrømsmateriell etter valg med en enkelt topolet bryter.

Likestrømsvogner kan uten videre brukes i vekselstrømsmodus, men vekselstrømsvogner må utstyres med isolerte hjul for å virke i likestrømsmodus.

Edited by Herman - 06 desember 2009 at 19:56
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2009 at 20:22
Jeg tenkte på den løsningen, Herman (evt. også bruke Pecos løse mellomleder), men det er ganske mye mer arbeid enn hva jeg i hvert fall i denne omgangen hadde tenkt å legge ned i anlegget. Ikke minst den nøyaktigheten som kreves for så mange kobberspiker i riktig høyde skremmer meg!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.