Print Page | Close Window

Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4960
Printed Date: 04 mars 2025 at 18:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm
Posted By: Øyvind Erik
Subject: Krysningsspor mellom likestrøm og vekselstrøm
Date Posted: 03 desember 2009 at 22:04
Jeg skal nå endelig komme igang å bygge anlegg. Det meste av mitt rullende materiell (norsk) er vekselstrøm, men jeg har noe likestrøm som jeg ønsker å ha mulighet for å kunne kjøre på bane uten å måtte bygge det om.
 
Jeg kommer til å bygge en åttetalls AC-bane i to plan, inni den ene halvdelen av åttetallet tenkte jeg å bygge en DC-oval. Ideelt burde denne ovalen hatt en radius på minst 60 cm, siden de uombygde lokomotivene ikke er så glad i liten radius (Brimalms 31b skal vel ha minst 60 cm). For AC-banen kommer jeg hovedsaklig til å bruke Märklin C-skinner, unntatt et kort stykke (uten veksler) der jeg av estetiske grunner skal bruke K-skinner. Jeg hadde tenkt for DC-banen å bruke Rocos Geoline-skinner om ikke annet fordi jeg har noe av det fra startsettet Bergensekspressen, men da største radius på disse er 515 mm er det litt knapt. Jeg kan ha plass til Märklin/Trix R4 på 57 cm (ytterkurven på utsiden er Märklin R5). Vil min Brimalm greie å kjøre på Trix R4 uten ombygginger?
 
Videre så må DC-sporet krysse AC-sporet. Jeg har ikke talent eller spesielt lyst til å begynne å bygge kryss selv. Det jeg lurte på var å ta et slankt krysspor fra Märklin. De kryssende sporene skal i følge Märklin være elektrisk isolert fra hver andre på dette. På det ene sporet så tenkte jeg å bryte forbindelsen mellom de to returskinnene. Denne er så vidt jeg kan se kun i endene på vanlige Märklin C-skinner for så å koble dem til Trixskinner i begge ender.
 
Er dette en realistisk og hensiktsmessig måte å gjøre det på? Vil det fungere?
 
Selv om det står at skinnene er elektrisk isolert fra hverandre, kan jeg allikevel regne med at AC vogner vil kortslutte likestrømssporet når de krysser? Bør jeg i så fall bygge inn brytere slik at det enten går strøm i DC-sporet i krysset eller i AC-sporet?
 
Eller bør jeg velge en helt annen løsning?


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.



Replies:
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 03 desember 2009 at 23:58
Min første innskytelse er (uten å ha undersøkt muligheten Embarrassed):
- hva med å benytte et Trix-kryss og lage midtkontaktene selv i AC-løpet?


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 04 desember 2009 at 17:45
Trix har ikke krysspor (annen enn kryssveksel), så det ser ikke ut til å væe en løsning. Dessuten er AC-sporet "hovedsporet" som alle tog skal kjøre over slik at driftssikkerhet for det sporet er det viktigste.
 
Men det er kanskje enklere å gå den veien?


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: ses
Date Posted: 04 desember 2009 at 20:33
Det sikreste er vel at du har en bryter eller relé som gjør at krysset enten er koblet til AC-systemet eller til DC-systemet. En DPDT-bryter (to-polet vendebryter) vil kanskje være tilstrekkelig, men det at de to skinnene i AC er elektrisk forbundet men ikke i DC, kompliserer det noe. Du kan kanskje kutte ut den ene skinnen akkurat over krysset, hvis du ikke mister for mange/lange steder det er strømopptak gjennom hjelen ved det, da. Det er vel det du foreslår selv også med "å bryte forbindelsen mellom de to returskinnene".

-------------
Svein S


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 05 desember 2009 at 00:32
Det burde gå det du er inne på der.
Vi har gjort en tilsvarende "øvelse" med en Mä-C dobbelt kryssveksel, dvs fått den til via relé å veksle mellom å være AC og DC. Det er fx kurant å kutte forbindelsene mellom skinnestrengene.
Så da burde vel det samme kunne gjøres med et kryss(?)


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 05 desember 2009 at 16:12
Takk for gode svar! Jeg tolker dere dithen at det ikke er mulig/ forsvarlig å ha både AC-spenning og DC-spenning på hvert sitt spor i krysset samtidig? AC-vogner ville vel da kortslutte DC-sporet i det AC-hjulene passerer?!

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: ses
Date Posted: 05 desember 2009 at 17:10
Det er i hvert fall enklest å ha en bryter eller relé som velger enten eller.

-------------
Svein S


Posted By: Skjalg
Date Posted: 06 desember 2009 at 08:47
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det burde gå det du er inne på der.Vi har gjort en tilsvarende "øvelse" med en Mä-C dobbelt kryssveksel, dvs fått den til via relé å veksle mellom å være AC og DC. Det er fx kurant å kutte forbindelsene mellom skinnestrengene.Så da burde vel det samme kunne gjøres med et kryss(?)


Det er sikkert denne:
http://gleng.org/lions/index11.htm - Gleng: Tofase og trefase styring med vippebryter og relé.

-------------
_Skjalg


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 06 desember 2009 at 19:45
Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Herman
Date Posted: 06 desember 2009 at 19:55
Jeg har et helt annet forslag.

Bygg det anlegget du egentlig vil ha, uten en ring som ikke har sporforbindelse med resten av anlegget. Men bygg det med Peko fleksspor og veksler.

Slå ned kobberstifter i hver eneste sville. Lodd ledninger mellom alle kobberstiftene på undersiden av anlegget. Lodd også ledninger til hver eneste skinneseksjon.

Ved å koble alt dette sammen riktig vil du nå få et anlegg som kan brukes med likestrømsmateriell eller vekselstrømsmateriell etter valg med en enkelt topolet bryter.

Likestrømsvogner kan uten videre brukes i vekselstrømsmodus, men vekselstrømsvogner må utstyres med isolerte hjul for å virke i likestrømsmodus.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 06 desember 2009 at 20:22
Jeg tenkte på den løsningen, Herman (evt. også bruke Pecos løse mellomleder), men det er ganske mye mer arbeid enn hva jeg i hvert fall i denne omgangen hadde tenkt å legge ned i anlegget. Ikke minst den nøyaktigheten som kreves for så mange kobberspiker i riktig høyde skremmer meg!

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net