MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin digtal styrt fra pc
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin digtal styrt fra pc

 Post Reply Post Reply
Author
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin digtal styrt fra pc
    Posted: 24 januar 2005 at 14:10
hei,
Jeg har lyst til å kjøpe et marklin startset og har lyst til å kjøre togene fra pc.
Går det ann? Er det lett? Hvilet startset burde jeg kjøpe og hva trenger jeg?

takk for svar på forhånd!
Back to Top
tnordgaa View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tnordgaa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 16:00

Hei, jeg er kanskje i en lignende situasjon. Vurderer hva jeg skal kjøpe. Har sett på ganske mye.

Har funnet ut at likestrøm er et godt alternativ, det vil si at det åpner seg flere muligheter særlig når det gjelder norske tog. Har en følelse av at prisene er lavere på likestrømsutstyr også. Å kjøre digitalt er kanskje bedre med likestrøm da du ikke "låser" deg til Maerklins system, som jeg ikke tror kan brukes på annet.

 

Så jeg råder deg til å sjekke opp dette før du bestemmer deg.

 

MVH

 

Tom

Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 16:52

Hei

Det er mange muligheter til å styre fra PC.  De beste baserer seg på bruk av interface (entem Märklin sitt eller Uhlenbrock sin Intellibox (best), alternativt Märklin sin nye styringenhet som kommer om kort tid). 

Det er på internett også flere program som gjør at det kan styres direkte ved bruk at en deltakontroll og litt datakunnskap (kobles via serieporten).  Har selv brukt et par av de siste men har nå gått over til Intellibox og programmet WinDigipet.  Dette gir mange flere muligheter.

 

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 16:53

Hei,

det er også mange som kjører Märklin Lok og vogner på Märklin C- eller K-skinner, men som slettes ikke bruker trafoer eller dekodere fra Märklin. Jeg har valgt Uhlenbrock (Intellibox) og Viessmann Dekodere. 



Edited by TomB
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
tnordgaa View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tnordgaa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 19:13

Hei igjen,

Jeg har en "følelse" av at det innen modelljernbanemiljøet finnes 2 leire, en Maerklin, og en som bruker likestrøm.

For et par år siden, da min modelltogperiode nummer 2 begynte, ble jeg forundret over hvor stor og verdensomspennende modelljerbane er som hobby. Jeg begynte å abonnere på Model Railroad, og forventet å se min elskede produsent Maerklin som hadde fått meg til å drømme om store anlegg i barndommen. Men de var ikke i bladet annet enn i smånotiser. Så var jeg på hobbymessen nå i høst der jeg så mange flotte anlegg. Der var det bare likestrøm! Er det likestrøm som"gjelder", og vekselstrøm for spesiellt intereserte? Det er mitt inntrykk. Er det noen som kan få litt klarhet i dette for en nybegynner på over 40 ?

MVH

Tom

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 20:47
Hei!

At du ikke ser så mange Märklin H0-anlegg på messene skyldes nok at mange av de typiske Märklin-anleggene er for store til å flytte på. Det er nok fortsatt flest Märklinister her i landet, men det er mulig at likestrømsfolket er mer sosiale, og derfor synes bedre...

Dessuten er det stadig flere som bygger Märklin-anlegg med likestrøm - i Z-skala...

Hvis du vil se barndomsdrømmen om et megastort Märklinanlegg bør du ta en tur til Hamburg og besøke Miniatur Wunderland.

Mvh Heine
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 21:22

Det er riktig som du sier at det er to leirer innen skalaen HO, de som kjører likestrøm og de som kjører Märklin. I USA er likestrøm dominerende men det ser ut som om Märklin er på vei inn der også, de satser i hvert fall mer på amerikanske modeller. Innen de andre skaläene er det vel ikke slik.

Grunnen er vel at selv om de fleste produsenter benytter likestrøm, er Märklin så stor at de har beholdt en stor del av markedet. Problemet er at skinner og lokomotiv ikke kan benyttes om hverandre uten videre. Vogner kan benyttes på begge system men da må hjulene på Märklinvognene skiftes så de ikke kortslutter likestrømskinene. Enkelte produsenter har levert lok som kan brukes på begge system. Med den utviklingen vi ser er det ikke umulig at vi i fremtiden får lok som selv finner ut hvilket strømsystem det er i skinnene (slepeskoen må en selvsagt  kunne ta av og på). Men av en eller annen grunn har Märklin valgt å gå siene egne veier når det gjelder digitalstyring også.

Petter

PS: Merkelig nok har vi også TO forum for MJ i Norge, men her er forklaringen ikke så enkel (er det rart det aldri blir fred i verden?)

 



Edited by traiNman
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 10:52

Hei!

For ordens skyld vil jeg si at det ikke stemmer at man kan kjøre med isolerte hjul på Märklin skinner. Det betyr avsporing i sporveksler fordi geometrien på hjul og skinner ikke er kompatible. Märklins hjul har en avstand på 13.8 til 14.0mm mellom hjulene, mens to-skinnehjul har en avstand på 14.3 til 14.5mm.

MVH, Tom

Back to Top
Jonher View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 januar 2005
Location: Neutral Zone
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonher Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 11:59
Hei!
Takk for svar. Selv om diskusjonen sporet litt av her ;)
Vil ha märklin. Er noen av settene sånn plug-and-play. Altså at man kan bare koble dem rett i pcen ?
Ser at marklin har en ny digital kontroller, er den noe bra?




Edited by Jonher
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 12:04

Javel?

Mine likestrømsvogner (Roco / Sachsenmodelle / Heljan / Lima)har nå kjørt fint på SMJKs vekselstrømanlegg hvor skinnene riktignok er Peco men en del av vekslene er Märklin K.

Men hjemme holder jeg meg til N-skala, der har vi ikke slike problemer.

Petter

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 12:23

For å ytterligere komplisere valgene, så kom Märklin i 2004 ut med et helt nytt digitalsystem "Märklin Systems".

Selv om den gamle "Motorolaprotokollen" støttes i det nye systemet (foreløpig?), så spørs det om det er lurt å satse på "Motorola" for fremtiden, dersom man nå skal starte helt fra begynnelsen? Det vil sikkert være en del utstyr å få kjøpe fra småleverandører til dette systemet i noen år og Märklin har heller ikke rukket å oppgradere alle typer dekodere og komponenter ennå men vi må nok forvente at "Motorola" er på vei ut. (På samme måte som NMT-telefonene er erstattet av GSM osv.)

Vær ogå obs på at eldre komponenter basert på "Motorola" 1 og 2, kan gi problemer mht. kompatibiliteten mot Märklin Systems ved at mulighetene for tilbakemelding blokkeres på nyere systemenheter. Dette skjer fordi de ikke er tilstrekkelig høyohmig i de periodene dekodere skal melde tilbake til sentralenheten og derved kortslutte/dempe signalet fra de nye enhetene.

Det er forresten ikke korrekt å snakke om vekselstrøm eller likestrøm mht. digitalsystemer. - Problemfri bruk av hjul/aksler med isolering på 2- eller 3-skinnedrift er ikke avhengig av isolasjonen men avstanden mellom hjulene og utforming av flenser.

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 07:35

Mulig jeg misforstår det siste avsnittet, men har man et 2-skinnesystem, er man vel pent nødt til å ha hjul/akslinger som er isolert, hvis ikke blir det jo kortslutning? Jeg er klar over at hvorvidt man har veksel- eller likestrøm rent teknisk ikke har noe med om det er 2 eller 3 skinnesystem.

Veksel- eller likestrøm på digital systemer: Motorene går vel enten på veksel- eller likestrøm? At man bruker pulser, varierende frekvenser eller hva det er for å sende informasjon til dekodere samtidig kan ikke endre på det. Eller? 

 

 

Magne
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 09:33

Originally posted by Magne Magne wrote:

Veksel- eller likestrøm på digital systemer: Motorene går vel enten på veksel- eller likestrøm? At man bruker pulser, varierende frekvenser eller hva det er for å sende informasjon til dekodere samtidig kan ikke endre på det. Eller?

Noen dekodere er beregnet på bare en motortype, mens andre takler begge, og kobles etter motortype.

mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 11:07

Originally posted by Magne Magne wrote:

Veksel- eller likestrøm på digital systemer: Motorene går vel enten på veksel- eller likestrøm?

Nei, i grunnen ikke

"Bærestrømmen" som ligger på skinnegangen er den samme, og forskjellen ligger i "språket" de forskjellige digitalsystemene kommuniserer med.

Dermed vil en altså kunne styre lok med forskjellige dekodertyper på samme skinnestreng dersom en benytter f.eks. Intellibox"en som snakker "alle språk"

Det største skillet ligger faktisk i valget mellom 2- og 3-skinnedrift

Bjørn Egil
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 14:30

"Bærestrømmen er den samme" sier du. Men den må enten være vekslestrøm eller likestrøm? En motor går enten på likestrøm eller vekselstrøm. Det finns ikke noe i mellom eller noe som går på begge deler. Klart har man en likeretter før en likestrømsmotor, kan man koble på vekslestrøm, men motoren går fortsatt på likestrøm.

Om man har 2 eller 3 skinner som leder strøm har slik jeg kan forstå det mindre betydning i denne sammenheng. Det er bare forskjellig praktisk løsning på hvordan man skal få strømmen ut til togene.

Mulig jeg er helt på viddene, men jeg tror ikke det...

Magne
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 15:45

Hei Magne!

Ja, jeg er redd du er litt ute på viddene! Bærestrømmen er altid en form for vekselstrøm. Det finnes vekselstrømsmotorer og likestrømsmotorer, men den klassiske gamle Märklinmotoren er en såkalt allstrømsmotor som faktisk går like godt på vekselstrøm og likestrøm. Det dekoderens oppgave å sørge for at motoren får den typen strøm den vil ha, og det greier den veldig fint, hvis du har montert riktig dekoder.

Du har helt rett i at begge typer strøm (og digitale signaler) kan brukes til både 2-skinne og 3-skinne system.

MVH, Tom

 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 15:50

Hei Magne!

Joda - det finnes motorer som går både på vekselstrøm og på likestrøm. Bare prøv med et gammelt Märklinlok (med omskifter). Det går minst like godt på likestrøm. Det er værre med likestrømsmotorer på vekselstrøm!

Faktisk gir alle dekodere ut en form for likestrøm - dog med pulser. Derfor brukes likestrømsmotorer oftest ved digital drift - uansett hvilket digitalsystem som velges. Selv gamle Märklinmotorer med viklet stator får likestrøm - dekoderen velger kun hvilken vikling som blir brukt (det er 2 viklinger på statoren)

Mht. hjul og isolering så er det selvsagt en forutsetning at man bruker isolerte hjul ved 2-skinnedrift. Avstand mellom hjulene og utførelse av flenser avgjør hvilket skinnesystem hjulene egner seg for.



Edited by Kjell H.
Back to Top
tnordgaa View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tnordgaa Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 16:12

Ok, dette er interessant! Har et vekselstrømslok som jeg da kunne tenke meg å bygge om. Hvor finner jeg ut hva jeg må gjøre for å få det til å gå på en likestrømsbane? Eller er dette vanskelig å få til?

 

MVH  Tom N.

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 18:46

Hei Tom!

Det er ikke vanskelig å bygge om et vekselstrømslok til likestrøm. Du kan enten skifte ut feltmagneten med en Hamomagnet (den beste løsningen), eller du kan styre feltviklingene med dioder. Jeg har brukt en diode som heter 1N4001, men Hamomagneten er som sagt bedre.

MVH, Tom

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 22:48

En liten selvfølgelighet i forbindelse med ombygging av AC lok som Tom N. nevner:

Jeg tar det for gitt at du skal kjøre det på 3-skinne system?

Å kunne kjøre det på 2-skinne system krever adskillig ombygging (isolering av hjul etc)

Bare for å ha nevnt det ...

Bjørn Egil
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 06:57

Aha, det er 2 viklinger på statoren. Da er jeg med. Motoren er da både vekselstrøm og likestrøm, alt etter hva den går på. Men for å forsvare meg selv litt, så går den jo fortsatt bare på en ting om gangen... hehe..

Det nevnes likestrøm med pulser. Det må da bety at spenningen varierer? Er det slik at den varierer binært fra fullt til null?

Var lærerikt dette her...

Magne
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 11:18

Hei!

Det er ikke spenningen som varierer. Her er det snakk om puls bredde modulasjon. Det sendes uk kodede "pakker" hvor dekoderen kjenner sin bestemte kombinasjon av brede og smale pulser. Spenningen holdes konstant.

MVH, Tom

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 11:30

Hm, tenke tenke... Det sendes altså en puls som er helt uavhengig av driftsstrømmen? Men en slik puls må vel rent teknisk bestå av enten spenning- eller strømvariasjoner?

Magne
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 19:48

Hei Magne!

Nei, det er kombinasjonen av brede og smale pulser i paken. Det er også kombinasjonen av pulser på pluss og minussiden. Spenningen er konstant.

MVH, Tom

Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 21:48
Originally posted by Steink Steink wrote:

Hei

Det er mange muligheter til å styre fra PC.  De beste baserer seg på bruk av interface (entem Märklin sitt eller Uhlenbrock sin Intellibox (best), alternativt Märklin sin nye styringenhet som kommer om kort tid). 

Det er på internett også flere program som gjør at det kan styres direkte ved bruk at en deltakontroll og litt datakunnskap (kobles via serieporten).  Har selv brukt et par av de siste men har nå gått over til Intellibox og programmet WinDigipet.  Dette gir mange flere muligheter.

 

Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 21:54

hei

 

Anbefaler også Uhlenbrook og WinDigipet. Uhlenbrook tar alt av dekodere (Marklin og DCC mm). Har du likestrømslok med digitaldekoder er det bare å få montert sleper og kjør.

 

Runar

 

 

 

Originally posted by Jonher Jonher wrote:

hei,
Jeg har lyst til å kjøpe et marklin startset og har lyst til å kjøre togene fra pc.
Går det ann? Er det lett? Hvilet startset burde jeg kjøpe og hva trenger jeg?

takk for svar på forhånd!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.