MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vongkoblinger..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vongkoblinger..

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vongkoblinger..
    Posted: 27 august 2009 at 21:51
Jeg sliter med at på en av mine svinger kommer B7-vognene for tett på hverandre. De bruker standard kobling som følger med fra NMJ..

Spørsmålet er.. Er det koblinger som gjør at vognene får LITT mer avstand, slik at de klarer knappere kurver? Eller må jeg redesigne hele sporet Confused
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2009 at 21:59
Egentlig egner B7 ikke seg til R1, og heller ikke R2 kurver for å være helt ærlig..!
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2009 at 22:04
Nei, har ikke brukt de på så små kurver.. Dette er R4-kurver hvor vognene tar borti hverandre helt på sidene..

Edited by a[c]e - 27 august 2009 at 22:04
ace@samlerforumet.net
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 00:03
Skift til kortkoblinger og problemet er løst! I tillegg ser det mye bedre utWink
 
Tom
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 10:54
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 11:41
Jeg bruker Fleischmannkortkoblinger, og vognene går knirkefritt selv i 360mm svinger!
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 11:52
Topp! Da skal det bestilles :-)

Takker for all hjelp!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 14:59
De er også tilgjengelige her:
 
De har også Fleischmann sine tipper jeg.
 
 
Tom
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 15:30
Fikk tak i nå nettopp! Fungerte utmerket!!

Takker igjen :)


Edited by a[c]e - 28 august 2009 at 15:31
ace@samlerforumet.net
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2009 at 15:43
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

De er også tilgjengelige her:
 
De har også Fleischmann sine tipper jeg.
 
 
Tom
Jøss da.. Fleischmannsidene er inne til renovering i øyeblikket, men det ligger 6515 i hyllene i butikken. 345,- mener jeg å huske en 50-pack er priset til der.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2009 at 13:54
Vil dere anbefale å ha kortkoblinger på samtlige vogner (både passasjer og gods)?

Hva med koblingen mellom lokomotiv og vogner?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2009 at 14:29
For de med sans for riktig avstand mellom vognene og som er brukbart fingernemme: konverter til trådbøylekobling. Rimelige er de også.
Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2009 at 21:23
Originally posted by ses ses wrote:

For de med sans for riktig avstand mellom vognene og som er brukbart fingernemme: konverter til trådbøylekobling. Rimelige er de også.
 
TB fungerer utmerket for vogner under en viss lengde. TB egner seg godt til vogner som hører inn under 50/60-tallet.
 
For bl.a. boggivogner er faren for ombufring større med TB, og til B7 og moderne godsvogner med boggier er ikke dette anbefalt.
 
Hos oss i "modelljernbaneverket øst" later det til at vi går for Fleischmanns koblinger på godsvogner. De kobler MEGET pent. For passasjervogner vurderer vi samme fabrikants kortkoblinger. Jeg vil på stå at den store gruppen som har sans for riktig avstand mellom vognene vil synes disse koblingene tilfredsstiller det kravet svært godt. Miljøene i utenfor Norge synes også å foretrekke handlesvare hva koblinger angår- dermed er det ikke for komplisert å sette vogner i drift slik de kommer fra fabrikken - både for de fingernemme og de med fler tommeltotter.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2009 at 23:36
Takk for svar begge to :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 15:31
Jeg er enig med Lars og "Modelljernbaneverket Øst" at Fleischmann KortKoblinger (FLM KK) er beste kompromis av de MJ-koblinger som er på markedet i dag!
Derfor har jeg også konsekvent konvertert det materiell jeg har til denne type koblinger.
 
I denne forbindelse er også utfordringer mht. messingmodeller vært nevnt. - Mange ønsker å kunne benytte slike modeller sammen med storseriemodeller men er lite lystne på å gjøre inngrep på modellene som ikke er reverserbare til "original tilstand". Andre er opptatt av å kunne benytte slike modeller med detaljert bufferbjelke eller tett frontplog.
 
Jeg har 2 metoder til å få dette til . Ene metoden passer kun til FLM KK og den andre metoden er mer "universell" da alle typer koblinger kan brukes. Imidlertid er det noen få begrensinger med å bruke de krappeste radier (med det klarer ikke slikt materiell allikevell).
 
Enkleste og peneste metode er å bruke en L-formet firkantprofil på 1,2 mm. i hullet for "forbildekoblingen" til materiellet. Dette er best egnet for lok som ikke skal multippelkjøres.
Bildet viser en El 11 med slik kobling. Den er ikke mer synlig enn et TB-kobbel.
 
 
Den lages ved å demontere forbildekoblingen og bøye en 1,2 mm. firkantprofil. med passende lengde slik den går klar av event. frontplog. Man må kanskje file litt av den i området der den går gjennom buffertbjelken for å sikre nok sidebevegelighet.
Det er viktig at firkantprofilen passer tett inn i FLM KK-sporet og låser der uten sideslakk.
Files et lite område til trekantprofil der mothaken til FLM-KK løfter ved avkobling, virker dette også fint. Ulempen er at det kun er en mothake som holder - men det er tilfelle for mange andre koblinger og har ikke gitt meg problemer.
Fjæren som holdt forbildekoblingen på plass monteres på utsiden og strammes opp noe for å sikre minimalt slakk og "trekkspilleffekt" ved skyving av tog. Ved trekk er det ingen slakk da fjæren sitter på utsiden.
Fjæren holder også koblingen sentrert og festehullet på innsiden gjøres derfor i vertikalplan.
 
 
Den andre og mer universelle koblingsholderen har samme innfestingsmetode men den vertikale biten består av en U-profil på 2 x 3 x 2 mm. Jeg bruker en 8 mm. bit som dekker høydeområdet for alle koblingsfabrikat. U-profilen klemmes litt sammen og files litt i forkant slik at man får bra klemmtilpassning for koblingshoder av "svalehale"-typen. de finnes både som FLM KK, Roco og standard Märklin.
På materiell som ikke har frontplog, kan koblingen da faktisk monteres mellom buffertene slik at man får en tett kobling mellom materiellet. Slike kan sees på nedeste bilde.
 
Slik ser det ut ovenfra:
 
 
Ved denne metode er også mulig å få fungerende koblinger til alle de fine messingtraktorene som nå finnes der det er ellers dårlig med festemuligheter.
Har prøvd å få NMJ interessert i dette som et alternativ til løse ploger/ skjørt med Märklinkobbel da dette passer til alle typer. - Så langt har jeg ikke lykkes i det.
 
Her er noen koblinger klar for motering:
Den øverste er beregnet for lok m/plog.
Dere ser også 2 typer koblingshoder.
Jeg bruker kjemisk sverting i stedet for lakk.
 
 
(trykkleifer)
 


Edited by Kjell H. - 03 oktober 2009 at 17:36
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 17:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Enkleste og peneste metode er å bruke en L-formet firkantprofil på 1,2 mm. i hullet for "forbildekoblingen" til materiellet. Dette er best egnet for lok som ikke skal multippelkjøres.
Bildet viser en El 11 med slik kobling. Den er ikke mer synlig enn et TB-kobbel.


Nuvel? 1,2 mm er fire - 4 - ganger så tykk som 0,3 mm.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 17:29
Hva som er mest synlig, er subjektivt. ,-)
Noen (som jeg) synes at en liten sort "tapp" med 1,2 mm. der allikevel originalkoblingen skal være, er mindre dominerende enn det mye lengre "spindelsvevet" som TB-koblinger utgjør? Dessuten  kan man koble direkte mot kulisseførte storseriekoblinger - som man ikke kan med TB.
- Og det var jo det som er hele vitsen!
Bildene mine viser slike koblinger i "ekstremvarianten".
 
Igjen er MJ "kompromissenes kunst"!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 18:38
Her er en mulighet som jeg synes er ganske diskret, men det fordrer jo at NEM-sjakta er tilgjengelig.
Kroken på NEM-koblinga klippes av og det bores 0,5mm hull i selve festet.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2009 at 08:21
Hei Kjell,
 
Takk for praten i Larvik, jeg bglemte selvfølgelig å spørre deg om noe av dette du viser på bildene dine.  Denne "u-profilen" du har laget, denne passer til Fleischmann KK og Roco kortkobling. Men på bilde ser det ut som det finnes bøylekobling også, stemmer dette?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2009 at 11:37
Det stemmer, Svein!
Det er denne bøylekoblingen som det ligger 2 stk. av nederst til høyre på siste bildet.
- Som sagt, finnes det 3 forskjellige "koblingshoder" som passer på denne "litt sammenklemte U-profil" - eller "svalehale" -profil, om du vil?
Således er dette en kobling som passer universelt for alle traktorer - uansett hvilken koblingstype du ellers foretrekker av standardkoblinger. Høyden på 8 mm. sikrer at du møter "rett høyde" for de forskjellige typer da dette ikke er normert.
Den største fordel, er at man ikke trenger mye plass på innsiden av modellen for å få til en fungerende kobling som kobler mot kortkoblinger. Passer i så måte veldig godt til små traktorer som er "ellers fyllt til randen".
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2009 at 13:44
Er det Fleischmann som selger denne også, Kjell?

Edited by SveinR - 13 oktober 2009 at 13:44
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2009 at 21:14
Etter det jeg vet, lager Roco koblingshoder med "svalehale"-tilkobling både med Märklin bøylekoblingsstandard, "universalkoblinger" og sine egne kortkoblinger. Fleischmann lager (etter det jeg vet) kun sine egne kortkoblingshoder med "svalehale" som de også bruker til kulissemekanikken som de selger som løsdel.
 
Det bruker å ligge slike bøylekoblingshoder av "gammeldags Märklin-type" i "godteposene" til Uad/Uadp-malmvogner. Jeg vet ikke katalognummeret til slike koblinger ellers men går sikkert an å kjøpe som reservedeler til malmvogner?
Roco har forøvrig et annet hode med "svalehale" det har katalognummer 40396 og koster € 1 pr. stk. inkl NEM-adapter. Dette hode er "universal" og kan koble mot Märklin kortkoblinger.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2009 at 23:12
Ja da har jeg bladd igjennom Roco katalogen og fant bare svanehals typen til Roco universal kobling og kortkobling. Så svane hals til "Märklin" typen finnes ikke som vanlig del.  Så da får vi se om vi klarer å spore den opp som noe reserve del
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 16:53
Nå har jeg nettopp vært i Danmark i helgen.
Kjøpte der en Scandia Skinnebuss (med forbausende like mål som norsk BM87!). - Kjører bra også!
Her var det også lagt ved Märklinkoblinger med "svalehale" - forøvrig de minst dominerende jeg har sett! - Kanskje Epokemodeller har slike å selge som løsdel?
 
Forøvrig er "svalehalen" NEM-standard 363, så dette er en normert kobling. Det skulle/burde derfor finnes enda flere slike koblinger på markedet!?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2009 at 09:39
Jeg kan høre med Epokemodeller om de har noe slikt som de selger løst.
Kansje den skinnebussen er noe å bruke som understell til Bm87? (men det hører vel under en annen tråd)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2009 at 20:53
Hei Svein!
Du kan jo sende en mail til:
salg(a)JPK-productions.dk
Dette er den adresse de oppgir mht. reservedeler.
 
- Ellers (med fare for å spore av tråden) så har jeg sett litt nærmere på Scandia Skinnebuss vs. BM87.
Det største avvik er på akselavstand på boggier Den er 2,0 m. på Scandia mens den er 2,4 m. på BM87. Boggisenteravstanden er ca. 9 m. (10 cm. for kort) og lengden er ca. 90 cm. kortere. Dette er jo det overhenget som BM87 har i ende 2 og gjør den asymetrisk mht. boggiplassering.
Da er spørsmålet: - Kan man tolerere kortere akselavstand på boggiene? - Jeg ville ikke ha reagert på dette. - Skal man ha korrekt akselavstand, må det settes inn 2 ekstra tannhjul på disse tynne, slanke boggier. Det kan fort gå på bekostning av driftsikkerhet?
Kanskje nye fronter (inkl dører) + tak kan gjøres i resin?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.