Print Page | Close Window

Vongkoblinger..

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4721
Printed Date: 07 mai 2024 at 08:42
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Vongkoblinger..
Posted By: a[c]e
Subject: Vongkoblinger..
Date Posted: 27 august 2009 at 21:51
Jeg sliter med at på en av mine svinger kommer B7-vognene for tett på hverandre. De bruker standard kobling som følger med fra NMJ..

Spørsmålet er.. Er det koblinger som gjør at vognene får LITT mer avstand, slik at de klarer knappere kurver? Eller må jeg redesigne hele sporet Confused


-------------
ace@samlerforumet.net



Replies:
Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 27 august 2009 at 21:59
Egentlig egner B7 ikke seg til R1, og heller ikke R2 kurver for å være helt ærlig..!


Posted By: a[c]e
Date Posted: 27 august 2009 at 22:04
Nei, har ikke brukt de på så små kurver.. Dette er R4-kurver hvor vognene tar borti hverandre helt på sidene..

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: bergsagel
Date Posted: 28 august 2009 at 00:03
Skift til kortkoblinger og problemet er løst! I tillegg ser det mye bedre utWink
 
Tom


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 august 2009 at 10:54
Takker for svar Smile

Hvilke kortkoblinger anbefales?

Fleischmann:
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=2391&osCsid=95ff8f724a1565ae91f5aa7c97d37752 - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=2391&osCsid=95ff8f724a1565ae91f5aa7c97d37752

Roco:
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=1939&osCsid=95ff8f724a1565ae91f5aa7c97d37752 - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=1939&osCsid=95ff8f724a1565ae91f5aa7c97d37752

Eventuelt andre?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 28 august 2009 at 11:41
Jeg bruker Fleischmannkortkoblinger, og vognene går knirkefritt selv i 360mm svinger!


-------------
MvH
Thomas Olsen


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 august 2009 at 11:52
Topp! Da skal det bestilles :-)

Takker for all hjelp!


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: bergsagel
Date Posted: 28 august 2009 at 14:59
De er også tilgjengelige her:
http://www.vmji.no/index1.html?lang=no&target=search.html&lmd=0.02996969593164578 - http://www.vmji.no/index1.html?lang=no&target=search.html&lmd=0.02996969593164578
 
De har også Fleischmann sine tipper jeg.
 
 
Tom


Posted By: a[c]e
Date Posted: 28 august 2009 at 15:30
Fikk tak i nå nettopp! Fungerte utmerket!!

Takker igjen :)


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: eika
Date Posted: 28 august 2009 at 15:43
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

De er også tilgjengelige her:
http://www.vmji.no/index1.html?lang=no&target=search.html&lmd=0.02996969593164578 - http://www.vmji.no/index1.html?lang=no&target=search.html&lmd=0.02996969593164578
 
De har også Fleischmann sine tipper jeg.
 
 
Tom
Jøss da.. Fleischmannsidene er inne til renovering i øyeblikket, men det ligger 6515 i hyllene i butikken. 345,- mener jeg å huske en 50-pack er priset til der.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 oktober 2009 at 13:54
Vil dere anbefale å ha kortkoblinger på samtlige vogner (både passasjer og gods)?

Hva med koblingen mellom lokomotiv og vogner?


-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: ses
Date Posted: 01 oktober 2009 at 14:29
For de med sans for riktig avstand mellom vognene og som er brukbart fingernemme: konverter til trådbøylekobling. Rimelige er de også.

-------------
Svein S


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 01 oktober 2009 at 21:23
Originally posted by ses ses wrote:

For de med sans for riktig avstand mellom vognene og som er brukbart fingernemme: konverter til trådbøylekobling. Rimelige er de også.
 
TB fungerer utmerket for vogner under en viss lengde. TB egner seg godt til vogner som hører inn under 50/60-tallet.
 
For bl.a. boggivogner er faren for ombufring større med TB, og til B7 og moderne godsvogner med boggier er ikke dette anbefalt.
 
Hos oss i "modelljernbaneverket øst" later det til at vi går for Fleischmanns koblinger på godsvogner. De kobler MEGET pent. For passasjervogner vurderer vi samme fabrikants kortkoblinger. Jeg vil på stå at den store gruppen som har sans for riktig avstand mellom vognene vil synes disse koblingene tilfredsstiller det kravet svært godt. Miljøene i utenfor Norge synes også å foretrekke handlesvare hva koblinger angår- dermed er det ikke for komplisert å sette vogner i drift slik de kommer fra fabrikken - både for de fingernemme og de med fler tommeltotter.


Posted By: a[c]e
Date Posted: 01 oktober 2009 at 23:36
Takk for svar begge to :)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 oktober 2009 at 15:31
Jeg er enig med Lars og "Modelljernbaneverket Øst" at Fleischmann KortKoblinger (FLM KK) er beste kompromis av de MJ-koblinger som er på markedet i dag!
Derfor har jeg også konsekvent konvertert det materiell jeg har til denne type koblinger.
 
I denne forbindelse er også utfordringer mht. messingmodeller vært nevnt. - Mange ønsker å kunne benytte slike modeller sammen med storseriemodeller men er lite lystne på å gjøre inngrep på modellene som ikke er reverserbare til "original tilstand". Andre er opptatt av å kunne benytte slike modeller med detaljert bufferbjelke eller tett frontplog.
 
Jeg har 2 metoder til å få dette til . Ene metoden passer kun til FLM KK og den andre metoden er mer "universell" da alle typer koblinger kan brukes. Imidlertid er det noen få begrensinger med å bruke de krappeste radier (med det klarer ikke slikt materiell allikevell).
 
Enkleste og peneste metode er å bruke en L-formet firkantprofil på 1,2 mm. i hullet for "forbildekoblingen" til materiellet. Dette er best egnet for lok som ikke skal multippelkjøres.
Bildet viser en El 11 med slik kobling. Den er ikke mer synlig enn et TB-kobbel.
 
 
Den lages ved å demontere forbildekoblingen og bøye en 1,2 mm. firkantprofil. med passende lengde slik den går klar av event. frontplog. Man må kanskje file litt av den i området der den går gjennom buffertbjelken for å sikre nok sidebevegelighet.
Det er viktig at firkantprofilen passer tett inn i FLM KK-sporet og låser der uten sideslakk.
Files et lite område til trekantprofil der mothaken til FLM-KK løfter ved avkobling, virker dette også fint. Ulempen er at det kun er en mothake som holder - men det er tilfelle for mange andre koblinger og har ikke gitt meg problemer.
Fjæren som holdt forbildekoblingen på plass monteres på utsiden og strammes opp noe for å sikre minimalt slakk og "trekkspilleffekt" ved skyving av tog. Ved trekk er det ingen slakk da fjæren sitter på utsiden.
Fjæren holder også koblingen sentrert og festehullet på innsiden gjøres derfor i vertikalplan.
 
 
Den andre og mer universelle koblingsholderen har samme innfestingsmetode men den vertikale biten består av en U-profil på 2 x 3 x 2 mm. Jeg bruker en 8 mm. bit som dekker høydeområdet for alle koblingsfabrikat. U-profilen klemmes litt sammen og files litt i forkant slik at man får bra klemmtilpassning for koblingshoder av "svalehale"-typen. de finnes både som FLM KK, Roco og standard Märklin.
På materiell som ikke har frontplog, kan koblingen da faktisk monteres mellom buffertene slik at man får en tett kobling mellom materiellet. Slike kan sees på nedeste bilde.
 
Slik ser det ut ovenfra:
 
 
Ved denne metode er også mulig å få fungerende koblinger til alle de fine messingtraktorene som nå finnes der det er ellers dårlig med festemuligheter.
Har prøvd å få NMJ interessert i dette som et alternativ til løse ploger/ skjørt med Märklinkobbel da dette passer til alle typer. - Så langt har jeg ikke lykkes i det.
 
Her er noen koblinger klar for motering:
Den øverste er beregnet for lok m/plog.
Dere ser også 2 typer koblingshoder.
Jeg bruker kjemisk sverting i stedet for lakk.
 
 
(trykkleifer)
 


Posted By: ses
Date Posted: 03 oktober 2009 at 17:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Enkleste og peneste metode er å bruke en L-formet firkantprofil på 1,2 mm. i hullet for "forbildekoblingen" til materiellet. Dette er best egnet for lok som ikke skal multippelkjøres.
Bildet viser en El 11 med slik kobling. Den er ikke mer synlig enn et TB-kobbel.


Nuvel? 1,2 mm er fire - 4 - ganger så tykk som 0,3 mm.


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 oktober 2009 at 17:29
Hva som er mest synlig, er subjektivt. ,-)
Noen (som jeg) synes at en liten sort "tapp" med 1,2 mm. der allikevel originalkoblingen skal være, er mindre dominerende enn det mye lengre "spindelsvevet" som TB-koblinger utgjør? Dessuten  kan man koble direkte mot kulisseførte storseriekoblinger - som man ikke kan med TB.
- Og det var jo det som er hele vitsen!
Bildene mine viser slike koblinger i "ekstremvarianten".
 
Igjen er MJ "kompromissenes kunst"!


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 oktober 2009 at 18:38
Her er en mulighet som jeg synes er ganske diskret, men det fordrer jo at NEM-sjakta er tilgjengelig.
Kroken på NEM-koblinga klippes av og det bores 0,5mm hull i selve festet.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: SveinR
Date Posted: 12 oktober 2009 at 08:21
Hei Kjell,
 
Takk for praten i Larvik, jeg bglemte selvfølgelig å spørre deg om noe av dette du viser på bildene dine.  Denne "u-profilen" du har laget, denne passer til Fleischmann KK og Roco kortkobling. Men på bilde ser det ut som det finnes bøylekobling også, stemmer dette?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 oktober 2009 at 11:37
Det stemmer, Svein!
Det er denne bøylekoblingen som det ligger 2 stk. av nederst til høyre på siste bildet.
- Som sagt, finnes det 3 forskjellige "koblingshoder" som passer på denne "litt sammenklemte U-profil" - eller "svalehale" -profil, om du vil?
Således er dette en kobling som passer universelt for alle traktorer - uansett hvilken koblingstype du ellers foretrekker av standardkoblinger. Høyden på 8 mm. sikrer at du møter "rett høyde" for de forskjellige typer da dette ikke er normert.
Den største fordel, er at man ikke trenger mye plass på innsiden av modellen for å få til en fungerende kobling som kobler mot kortkoblinger. Passer i så måte veldig godt til små traktorer som er "ellers fyllt til randen".


Posted By: SveinR
Date Posted: 13 oktober 2009 at 13:44
Er det Fleischmann som selger denne også, Kjell?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 oktober 2009 at 21:14
Etter det jeg vet, lager Roco koblingshoder med "svalehale"-tilkobling både med Märklin bøylekoblingsstandard, "universalkoblinger" og sine egne kortkoblinger. Fleischmann lager (etter det jeg vet) kun sine egne kortkoblingshoder med "svalehale" som de også bruker til kulissemekanikken som de selger som løsdel.
 
Det bruker å ligge slike bøylekoblingshoder av "gammeldags Märklin-type" i "godteposene" til Uad/Uadp-malmvogner. Jeg vet ikke katalognummeret til slike koblinger ellers men går sikkert an å kjøpe som reservedeler til malmvogner?
Roco har forøvrig et annet hode med "svalehale" det har katalognummer 40396 og koster € 1 pr. stk. inkl NEM-adapter. Dette hode er "universal" og kan koble mot Märklin kortkoblinger.


Posted By: SveinR
Date Posted: 14 oktober 2009 at 23:12
Ja da har jeg bladd igjennom Roco katalogen og fant bare svanehals typen til Roco universal kobling og kortkobling. Så svane hals til "Märklin" typen finnes ikke som vanlig del.  Så da får vi se om vi klarer å spore den opp som noe reserve del

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 oktober 2009 at 16:53
Nå har jeg nettopp vært i Danmark i helgen.
Kjøpte der en Scandia Skinnebuss (med forbausende like mål som norsk BM87!). - Kjører bra også!
Her var det også lagt ved Märklinkoblinger med "svalehale" - forøvrig de minst dominerende jeg har sett! - Kanskje Epokemodeller har slike å selge som løsdel?
 
Forøvrig er "svalehalen" NEM-standard 363, så dette er en normert kobling. Det skulle/burde derfor finnes enda flere slike koblinger på markedet!?


Posted By: SveinR
Date Posted: 19 oktober 2009 at 09:39
Jeg kan høre med Epokemodeller om de har noe slikt som de selger løst.
Kansje den skinnebussen er noe å bruke som understell til Bm87? (men det hører vel under en annen tråd)


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 oktober 2009 at 20:53
Hei Svein!
Du kan jo sende en mail til:
salg(a)JPK-productions.dk
Dette er den adresse de oppgir mht. reservedeler.
 
- Ellers (med fare for å spore av tråden) så har jeg sett litt nærmere på Scandia Skinnebuss vs. BM87.
Det største avvik er på akselavstand på boggier Den er 2,0 m. på Scandia mens den er 2,4 m. på BM87. Boggisenteravstanden er ca. 9 m. (10 cm. for kort) og lengden er ca. 90 cm. kortere. Dette er jo det overhenget som BM87 har i ende 2 og gjør den asymetrisk mht. boggiplassering.
Da er spørsmålet: - Kan man tolerere kortere akselavstand på boggiene? - Jeg ville ikke ha reagert på dette. - Skal man ha korrekt akselavstand, må det settes inn 2 ekstra tannhjul på disse tynne, slanke boggier. Det kan fort gå på bekostning av driftsikkerhet?
Kanskje nye fronter (inkl dører) + tak kan gjøres i resin?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net