MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spor 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spor 1

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spor 1
    Posted: 09 juni 2009 at 11:51
Aristocraft tar en dobbel forsikring på esken ihvertfall. "Gauge one, 1/29 scale" og det er helt greit.

Sporet er "spor 1 spor" (Gauge one), men det som går på det er kun spor 1 hvis det er 1/32 (I henhold til Tyske/Europeiske standarder).

Jeg syns alle fabrikantene burde oppgi målestokken, så kan vi velge selv
MTH har vel også gjort et stort nummer ut av 1/32 som "True scale"

"De som bryr seg om skala blir fornøyd, og de som ikke bryr seg bryr seg ikke, så de er fortsatt fornøyd"
Hvorfor minske kundegrunnlaget ditt?

Edited by Hagen - 09 juni 2009 at 11:56
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2009 at 11:43
Hehe, bare for å gjøre forvirringen komplett Smile

<>http://en.wikipedia.org/wiki/Model_Railway_Scales

Scroll nedover å bli forvirret............

MVH Espen
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2009 at 10:47

Rune

Jeg tok opp sporene ettersom underlaget begynte å bli veldig ujevnt og det var også på tide å finne på noe nytt. Men jeg regner med å legge en ny bane når minstemann (nå 3 1/2 år) blir litt større slik av vi kan drive med det sammen.

Forresten så er jeg ikke helt enig med deg når du sier at Spor 1 bare er skala 1:32. Hvis vi skal prøve å følge det som etter hvert er en slags norm i andre land så bør vi bruke Spor 1 om alt som går å 45 mm spor, men Skala 1 om modeller som er 1:32 og går på 45 mm spor.

 

Øivind

Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 19:06
Originally posted by Espen Espen wrote:

Dersom Livesteam skulle friste, er dette en av mine favoritter<>http://www.16mm.org.uk/MVH Espen


Titta litt på Livesteam men jeg har sprengt en dampmaskin før og tror ikke det er noe for meg
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 18:22
Dersom Livesteam skulle friste, er dette en av mine favoritter

<>http://www.16mm.org.uk/

MVH Espen
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 17:55
Hei

Her finner du de aller fleste svarene,
men krever litt tid å pløye gjennom alt Big%20smile

http://www.mylargescale.com/Community/Forums/tabid/56/Default.aspx

Edit
Angående skinner, har selv ca 30 meter med Marklin
spor 1 skinner (45mm) og er sånn passe fornøyd, plasten holder ikke, disse har ligget ute i ca 15 år, i tillegg ser jeg at pensene ikke er av typen til å ha ute, dårlig konstruksjon til å ligge i grus om mold
Har i tillegg en del meter med pecoskinner, disse holder.

En kompis har ca 70 meter med LGB, ser der at både penser og skinne står seg ute på et helt annet vis en mine Marklinskinner.

MVH Espen



Edited by Espen - 08 juni 2009 at 18:07
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 15:53
Hei Øivind

Lang tid ikke sett, har du tatt opp banen?
huff, og jeg som sier til alle som spør "tog i hagen må da være ganske spesielt?", "Ja det er bare to på åsen som har det"
Da virket det plutselig ganske normalt
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 15:42
Hei, jeg brukte PECO G-spor på min hagebane som lå ute fra 1992 fram til 2008. Det var ingen problemer med plasten pga. sol og vær. Men ettersom jeg ikke hadde loddet skjøtene så måtte jeg gå over disse og rense laskene med et par års mellomrom. Jeg bøyde skinnene føre jeg la de (trakk ut skinnestrengene og bøyde de hver for seg), men de lå løst på underlaget uten festing eller ballast.
mvh
Øivind


Edited by ØivindE - 08 juni 2009 at 15:47
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 18:58
Grunnen til at jeg gikk for spor 1 var at det er modeller av standardspor-utstyr som er det jeg har sett.
dobble buffere
Og nå har det, takket være Profiler i Norge, blitt nesten enkelt å bygge norskt i spor en, og til en grei penge.

Derfror :)
Bygg hva du har lyst til selv
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 18:56
Peco har sviller med UV-beskyttelse i alle skalaer, tilogmed 00.
Cliff Barker har noen veldig gode skinner og sviller.
Piko og G45 har også kommet med skinner, men de har vel ikke prøvet tidens tann enda.

Trur kanskje også at LGBs U-klasselok kunne vært passable for noe på Urskog Hølandsbanen.
Og Bachmann hadde en model av L&Bs "Lyn", en 2-4-2T versjon av UHBs 2-6-2T "Høland" (jeg har en jeg hadde håpet å bygge om).
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 13:19
Man kan sikkert diskutere om det "bare" er en jippo mht. plastkvaliteten til LGB når det gjelder robusthet mht. skinner?
Har også forsøkt noen fra MicroEngineering utendørs noen år. Der ble plasten sprø etter kort tid mens LGB sine sviller var like fine. Dette var "billige" flex-skinner med aluminiumsprofil.
Normalt bruker jeg ikke å tro på slik reklame, så jeg forsøkte det selv for å se om det holdt stikk? - Jeg tror forøvrig at andre konkurrenter til LGB ellers hadde protestert ?
Samme forhold har jeg også konstatert mht. rullende materiell.
 
Mht. "norsk" materiell i LGB-målestokk, så tror jeg deres sorte Mogul vil være passabel? - Selv over 90% av "togfrelste" her i landet vil ikke umiddelbart kunne peke på hva som er feil ut fra NSB Type XVI eller XX?
Vil man ha en enda bedre utgave av Type XVI er live-steamutgaven til Accucraft baseret på samme lokserie som de 3 første lokene og ganske tilsvarende de 5 øvrige. Har disse lokene selv.
En Forney kan utmerket godt bli til en norsk Type VI med de øvrige kompromiser som gjøres i denne skala? Både LGB og Roundhouse har Forney (som jeg også har begge utgaver av).
Accucraft leverer også en metallmodell (elektrisk dessverre) av Type IV (Tryggve-klassen) som er av samme serie som de lokene som gikk i Norge.
Bachmann har også en "American" som sikkert kan gå for å være en Type XIX? - Dette er bare noen eksempler.
 
Det er kanskje værre med de sterkt forkortede passasjervognene men også her finnes det "passable" utgaver fra Bachmann og Accucraft som med litt "teakfinish" utmerket kan gå for norske vogner for alle andre enn de "ultimate eksperter" som er vanskelige å tilfredstille?
Små 2-akslede godsvogner har LGB i startsettene sine.
 
Husk at i G-skala må man overdrive krappe kurver i enda større grad enn i mindre skalaer. Da ser det enda mer håpløst ut med skalariktige lengder og uten kompromiss mht. gangtøy og hjulplassering. Husk at hagejernbane er for å kunne kjøre ute på et spor som ikke alltid er like perfekt, derfor er driftssikkerhet et nøkkelord.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 23:26
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P

Les tråden om igjen fra toppen hvis du fortsatt lurer.
Ja, du kan bruke spor 1 skinner, men LGB er ikke spor 1...
Spor 1 er 1/32 og bare 1/32, og kjører på sporbredde 44,5mm og 45mm (litt avhengig av standard).
Spor IIm (og øvrig "G") kjører på 45mm sporbredde


Da skjønner jeg det litt bedre. Takker for svar. Til helgen blir første del innkjøpt
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 23:25
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P

Les tråden om igjen fra toppen hvis du fortsatt lurer.
Ja, du kan bruke spor 1 skinner, men LGB er ikke spor 1...
Spor 1 er 1/32 og bare 1/32, og kjører på sporbredde 44,5mm og 45mm (litt avhengig av standard).
Spor IIm (og øvrig "G") kjører på 45mm sporbredde
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 21:22
Originally posted by Hagen Hagen wrote:


KöF (hvis det er den nye "gule" det referes til) er faktisk en veldig god skalamodell i 1/22.5 av en KöF som har blitt konvertert til smalspor og enkeltbuffer.
 
Det er vel heller den røde tipper jeg. Den gule er vel HSB versjonen, dvs. et normalspor lok som er modifisert til smalpor."
 
 
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 20:45
Mer leksikalsk informasjon om G-skala m.m:
http://mjwiki.no/wiki/G_skala
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 20:31
Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 20:23
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1


Ikke? Hvilken skala er da LGB"s Forney lok da?

Den er en av de morsomme konsekvensene av LGBs gummilinjal som nevnt over.
Originalen er "Colombus" en Forney med 2" sporvidde, dermed...
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 20:12
Originally posted by Loco Loco wrote:

LGB har noen modeller i spor 1 eller i nærheten av denne skalaen (1:32), men det meste av utvalget er smalspormodeller.
 

Normalsporutvalget til LGB: DB V200, 101, en liten Köf, SBB 481 og noen få andre lok med passende vogner.

 

Piko har noen normalspormodeller: DB BR 218, 260, 5081 og Taurus, eksakt skala her har jeg heller ingen idé om.

 

LGB har ingen spor 1 modeller, Piko har ingen spor 1 modeller.
Det nærmeste LGB er 1/32 er 1/27 og det er lengden på DB V200, høyden er mer 1/25.
Noe som synes veldig godt på Genesismodellen deres, der luker som er kvadratiske på forbildet er avlange på modellen!
Jeg har sagt før om LGB at jeg teller ikke nagler, men jeg teller vinduer, og når de ikke stemmer i antall gir jeg liksom opp.
Piko viser seg å være ganske nære LGB i tilnærming til "modell"faget, deres Taurus er omtrent 1/27 også.

KöF (hvis det er den nye "gule" det referes til) er faktisk en veldig god skalamodell i 1/22.5 av en KöF som har blitt konvertert til smalspor og enkeltbuffer.

LGB er ikke spor 1, LGB er spor II smalspor (IIm) og kjører på spor 1 skinner.
(Det er ihvertfall det de kan (kunne), skomaker bli ved din lest (O.S.V.))

Edited by Hagen - 06 juni 2009 at 20:14
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 19:53
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1


Ikke? Hvilken skala er da LGB"s Forney lok da?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 19:12
LGB har noen modeller i spor 1 eller i nærheten av denne skalaen (1:32), men det meste av utvalget er smalspormodeller.
 
Normalsporutvalget til LGB: DB V200, 101, en liten Köf, SBB 481 og noen få andre lok med passende vogner.
 
Piko har noen normalspormodeller: DB BR 218, 260, 5081 og Taurus, eksakt skala her har jeg heller ingen idé om.
 
Men, nå var vel trådstarter på jakt etter 1890 US Western lok, og da har vel kanskje Bachmann eller andre noe som kan være aktuelt?
 
 
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 19:01
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 17:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Her har LGB vært i en særstilling (men det spørs nå om plasten er like god under Märklin?). - Du han faktisk kjøre en bil over disse skinnene uten å ødelegge dem!

Det er en fantastisk vellykket PR-jippo fra LGB det der.
Du kan tråkke på og kjøre bil over de fleste G-skala-skinner bare underlaget er egnet for det. Du kan det også med en god del 0 og H0 skinner.

Det viktige er å fremheve at kvaliteten på skinnegangen blir så god som kvaliteten på underlaget du legger dem på.

Forøvrig er en god del tidlige Norsk smalspormateriell Amerikansk og britiskinspirert.

Lok som kunne rullet i Norge omfatter en god del fra Bachmann og C-16 fra Aristocraft.
LGB har Hartz 2-10-2 som det var to av i Norge, men LGBs amerikanske lok er ikke veldig nært Norske lok.

Av vogner for Norge ville Bahmann fungert greit, jeg vil også tipse om Newquida som selges av "hammondtoys" (google it) i USA, dette er Europeisk smalsporutstyr til en mer enn rimelig penge, omtrent en femdel av LGBs tilsvarende produkter.

G kan være noe rimeligere enn Spor 1, men i Spor 1 har vi nå fått norske modeller i "bøtter og spann" i forhold til i G.

Spørsmålet vi stadig kommer tilbake til er: Hva vil du ha? hva liker du?
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 17:11
Bachmann "Annie"
"nuff said"
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 16:37
Er nok ingen andre med bedre utvalg enn VMJI her til lands.
 
Du må uansett lete lenge etter et stort utvalg av nye LGB startsett i år. I LGBs 2008/2009 katalog er kun 70302 og 70403 listet, begge med Stainz lok. I LGB nyhetsprospektet fra i år er 70400 og 70410 listet (tyske lok) & 70340 og 70440 (US materiell).
 
Dersom du ønsker US lok og da en Forney er det kanskje bedre å kjøpe loket løst sammen med trafo og skinner.
 
 
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 15:40
Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 15:34
Hei Jonas!
Jeg tror ikke du skal planlegge med biltrafikk over skinnene, uansett hva du velger!
Om LGB-skinner tåler traktorlass med korn, vet jeg ikke? - Det høres tung ut! - Jeg refererte til "vanlige" personbiler og der er hjultrykket < 500 kg.
 
Uansett vil du måtte fundamentere banen sikkkelig så underlaget er stabilt og ikke gir etter - ellers får skinnene "bananform".
Jeg har kjørt over LGB-skinner som lå løse på en plass med sementheller - og det gikk bra.
 
Om Peco har samme stabile plastmateriale i svillene som det LGB hadde, vet jeg ikke? - Tror knappest det? Så vidt jeg vet, brukte "gamle" LGB en spesialplast (Makrolon?) fra Bayerkonsernet som er ekstremt aldringsbestandig? Du vil se "klasseforskjell" på plasten i kinaproduserte Bachmann og LGB.
 
Ellers er Forneylok godt egnet på små, svingete baner. Har selv både elektrisk og live-steamutgave av Forney.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:42
Hei. Det hjalp mye! Jeg har en diger jordhaug bak låven på gården jeg hadde planer om å bygge i. Gruver og tømmerdrift eller lignende. Med Stainz og Forney lok.
Blir noen krappe svinger og bratte bakker så jeg må passe litt på hva jeg handler.
Av skinner tenkte jeg å bruke Peco sine flexi og penser fra LGB. Får bare kjøpe når jeg har råd.
Så de tåler å bli overkjørt av biler. Tåler de gammel traktor med konrlast? Ligger så dumt til den jordhaugen.
Og jeg fikk ikke lov å høvle gressplenen til bestemor :P
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:31
Som sagt ovenfor er G-skala (G er vel for Gartenbahn eller hagejernbane?) blitt et sammensurium av forskjellige skalaer. Det blir det når modeller der forbildet har sporvidde fra 600 til 1435 mm. skal kjøre på samme spor.
 
Holder du deg sånn nogenlunde etter skala, vil 45 mm. tilsvare norsk smalspor med sporvidde 1067mm. og en skala rundt 1:22,5. Jeg har valgt å kjøpe modeller etter amerikansk forbilde. De er som regel i skala 1:20,5 - eller deromkring. Slike modeller finnes i ulike prissegment fra de aller rimeligste plastmodeller til live-steam metallmodeller.
Når det gjelder live-steam, så finnes det også der flere prissegment. Er du villig til "å skru litt" kan du kjøpe kinaproduserte modeller rimelig - men som oftest får du det du betaler for - også der?
 
Amerikansk smalspor er ikke så vesentforskjellig fra norsk.
Husk at de norske boggivognene var amerikanskinspirerte og at NSB kjøpte amerikansk "katalogvare" når det gjaldt flere lokanskaffelser.
Har du planer om å kjøre ute og ikke vil plages så alt for mye med sporstandard, krappe kurver, etc. - så er slike boggivogner ypperlige mht. driftssikkerhet.
 
Når det gjelder skinner, så er det også her mye å velge i.  Aller viktigst er det å finne sviller i et plastmateriale som er godt nok til å ligge ute i årevis uten å bli sprø/forvitre. Her har LGB vært i en særstilling (men det spørs nå om plasten er like god under Märklin?). - Du han faktisk kjøre en bil over disse skinnene uten å ødelegge dem! - Ellers må du også velge materiale for skinnestrengen. Her finnes også mye å velge i; aluminium, messing, nysølv, rustfritt stål (rangert etter pris).
Jeg synes at skinnehøyde (code) er mer underordnet i dette valg. Stabilitet og robusthet har mest å si for meg.
Kjører du utendørs er overgangsmotstand i skinnelasker og oksydering viktig å ta hensyn til. Dette slipper du om du kjører live-steam eller har batteripakke i loket. Derfor er det kanskje lurt å bruke så lange skinnelengder som mulig og byte ut originale "stikklasker" med skrudde lasker for å få så god forbindelse som mulig. Jeg synes at Märklin 1-spor er for smekkert til å bruke utendørs.
 
Håper dette kan være til hjelp i valget?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:23
Originally posted by laser laser wrote:

Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.Arild


Märklin er dyrt. Er det alltid det
LGB sine priser er jo ikke værst.
Overlever for å si det slik
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 10:45
Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.
Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.
Arild
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.