Print Page | Close Window

Spor 1

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4522
Printed Date: 27 juni 2025 at 21:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Spor 1
Posted By: Jonas
Subject: Spor 1
Date Posted: 27 mai 2009 at 17:44
Hei. Tenkte på Hagejernbane Spor 1.
Hvordan i hule heite festes skinnene? Legges de bare nedpå? Den skinnebiten jeg ble vist på Hobby-Train her om dagen så ikke spesielt tung ut...

-Jonas

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk



Replies:
Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 19:06
Skikkelig diskusjonsmateriale der
Og det finnes omtrent like mange svar som folk med hagebane.
Jeg har gjort det på tre forskjellige måter.

Jeg regner med at du så på en Märklin eller Peco skinne?
Du kan se på nettsiden min hvordan jeg har gjort det, eller på mjwiki men det er absolutt ikke noen fasit

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 27 mai 2009 at 19:11
LGB og PECO flexi

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 19:24
http://gardenrailwayrealism.pbworks.com/ - Gardenrailwayrealism
http://www.grblogs.com/index.php/2008/12/13/ladder-track-support-systems?blog=25 - Jeg liker ladder/stige underlag , men det er ikke noe å gå på.

http://books.google.no/books?id=lJvqSgvkzWgC&pg=PA40&lpg=PA40&dq=concrete+roadbed&source=bl&ots=9Ld-_1BYKS&sig=UT8Lt3trqNJIUDVJGbb5oi_UNg4&hl=no&ei=2XUdSrnWH8LC-AaH5-HHBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6#PPP1,M1 - How to build a GRR ser ut til at hele boken faktisk er her.
http://archive.mylargescale.com/articles/articles/concreteroadbed/roadbed01.asp - Betongunderlag dette er vel den mest solide, og absolutt å anbefale hvis du er av den litt permanente typen


http://www.dudleys-photos.co.uk/c1312090.html - Min favorittlinje, ikke spor en som jeg driver med, men flott

Jeg har bøtter med bøker, magasiner, en VHS og DVDer om emnet hvis du skulle ha interesse av å låne litt inspirasjonsmateriale.
Og siden du var på Hobby-Train er du vel i nedre buskerudområdet?



-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 27 mai 2009 at 19:30
Sande faktisk.
Men skal på DMJK i morgen hvis du henger der?
Takk for linkene. Skal bla litt nu.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 19:34
Har ikke tid til henging
Men jeg skal kjøre forbi Drammen hver tirsdag, onsdag og torsdag fremover. Så en tur innom Hobby-Train må jeg vel bevilge meg ihvertfall.
En sjelden mulighet

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 27 mai 2009 at 21:16
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Har ikke tid til henging
Men jeg skal kjøre forbi Drammen hver tirsdag, onsdag og torsdag fremover. Så en tur innom Hobby-Train må jeg vel bevilge meg ihvertfall.
En sjelden mulighet

NÅR på torsdagene faller du inn i Drammen by?

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 21:50
regner med å dra fra Sandvika ca fire, men med traffikk og jobb... usikker (og jeg skal ikke innover i morgen )

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 27 mai 2009 at 22:09
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

regner med å dra fra Sandvika ca fire, men med traffikk og jobb... usikker (og jeg skal ikke innover i morgen )

Jeg skal på DMJK i 6 tida.
Har veldig lyst å låne par-3 spor 1 blader og muligens DVD
"er om det hadde gått

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 22:31
Da får vi se hva vi får til neste uke, men det kan nok være lurt å minne meg på det... for å si det sånn

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 27 mai 2009 at 22:39
Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 27 mai 2009 at 22:59
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Jonas
Date Posted: 28 mai 2009 at 07:45
En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1?


Og hvor får jeg tak i den?


-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 28 mai 2009 at 08:10
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...

Men H0 skinner ligger ikke pakket i subbus heller...
Jeg fester Peco-skinnene, og LGB skinnene har jeg en skinnebøyer for å bøye dem til en radius før jeg legger dem ned.

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 28 mai 2009 at 08:25
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1?


Og hvor får jeg tak i den?

Hva er "denne"?
Har du en typebetegnelse?
Jeg tror jeg kan si nei, men du har noen som ligner.
En fra Aristocraft (utsolgt), men den er ikke egentlig spor 1.

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: laser
Date Posted: 28 mai 2009 at 08:41
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1? 


Og hvor får jeg tak i den?
 
 
Denne kommer som byggesett før eller siden...
Har planer om en tur til Finse på ettersommeren, den står visstnok ute i turistsesongen.
Men først type 11 og 29.
I går kveld ble drivverk/bogier/strømopptak for skinnebuss type 87 prøvekjørt ca 3km.
Regner med at både denne og Type 11 er klare i løpet av ettersommeren.
Arild 


Posted By: Jonas
Date Posted: 28 mai 2009 at 08:47
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...

Men H0 skinner ligger ikke pakket i subbus heller...
Jeg fester Peco-skinnene, og LGB skinnene har jeg en skinnebøyer for å bøye dem til en radius før jeg legger dem ned.


Jeg så en som ligna på et hageanlegg i England på nett i går. Men finner ikke igjen sida. Loggen er korrupt.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 28 mai 2009 at 08:54
Originally posted by laser laser wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på, Finnes denne i Spor 1?  Og hvor får jeg tak i den?

 

 

Denne kommer som byggesett før eller siden...

Har planer om en tur til Finse på ettersommeren, den står visstnok ute i turistsesongen.

Men først type 11 og 29.

I går kveld ble drivverk/bogier/strømopptak for skinnebuss type 87 prøvekjørt ca 3km.

Regner med at både denne og Type 11 er klare i løpet av ettersommeren.

Arild 

Type 11?

Looking forward to it.
Har lagt 49 på hylla litt og konsentrerer meg om 32, 31, 24, 49 og så 63

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: jlo
Date Posted: 30 mai 2009 at 23:22
Jeg har også prøvd å bruke subbus som ballast til LGB skinnene. Jeg har den erfaringen at finpartiklene blir vasket bort av regnet. Etter en stund er det bare ballast igjen under svillene. Jeg bruker nå den strøgrusen som kommunen (Tønsberg) bruker til å strø på glatte veier om vinteren. Den blir liggende. Partikkelstørrelsen er så noenlunde skalariktig også. Og det lønner seg å bruke skinnebøyer på flexiskinner.  


Posted By: Jonas
Date Posted: 31 mai 2009 at 21:44
Du har ikke noen bilder av fremgangsmåten din?

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 02 juni 2009 at 09:34
http://www.gscalemad.co.uk/forum/index.php?showtopic=5024 - Skinner i subbus

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 00:34
Takker for linken. Glodd mye innpå der nå.
Er Spor 1 det samme som GB"s "G-Scale"?
Til helgen igjen skal jeg innom VMJI og se om jeg ikke drasser med noe. Har ikke råd til stort enda men får vel ta en titt.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 09:03
Nja, det er ikke det samme.

Kortkortkortversjonen:
Skinnene kan brukes om hverandre, men LGB er smalspor modeller i 1/22.5 (spor 2m eller IIm) (pluss endel gummilinjal-modeller med helt rare skalaer).
Spor 1 er 1/32 (spor 1 eller I) og er modeller av normalspor, det vi er vant til fra NSB.

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: laser
Date Posted: 06 juni 2009 at 10:23
Det var kortversjonen,
dagens praksis er litt mer komplisert;
opprinnelig var LGB smalspor 1:22,5. Idag produserer LGB både smalspor- og normalspormodeller i forskjellige skalaer slik at alle blir omtrent like store og gjerne kan kjøres sammen. Andre produsenter produserer alt fra ca 1:20 til 1:29. Vittige sjeler kaller derfor G-skala for gummi-skala.
Man kan vel kanskje si at G-skala er for de som er mest opptatt av å kjøre tog (gjerne ute) mens Spor 1 er mest for "nagletellerne".
Det greie er jo at hvis du velger kode 250 skinner kan du kjøre begge skalaer på samme anlegget.
Arild


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 10:27
Originally posted by laser laser wrote:

Det var kortversjonen,dagens praksis er litt mer komplisert;opprinnelig var LGB smalspor 1:22,5. Idag produserer LGB både smalspor- og normalspormodeller i forskjellige skalaer slik at alle blir omtrent like store og gjerne kan kjøres sammen. Andre produsenter produserer alt fra ca 1:20 til 1:29. Vittige sjeler kaller derfor G-skala for gummi-skala.Man kan vel kanskje si at G-skala er for de som er mest opptatt av å kjøre tog (gjerne ute) mens Spor 1 er mest for "nagletellerne".Det greie er jo at hvis du velger kode 250 skinner kan du kjøre begge skalaer på samme anlegget.Arild


Hva er egentlig billigst? Spor 1 eller G skala?
VMJI hadde en god del ok priser så jeg. Men er G"ummi" skalaen noe dyrere/billigere?

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: laser
Date Posted: 06 juni 2009 at 10:45
Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.
Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.
Arild


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 11:23
Originally posted by laser laser wrote:

Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.Arild


Märklin er dyrt. Er det alltid det
LGB sine priser er jo ikke værst.
Overlever for å si det slik

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 juni 2009 at 11:31
Som sagt ovenfor er G-skala (G er vel for Gartenbahn eller hagejernbane?) blitt et sammensurium av forskjellige skalaer. Det blir det når modeller der forbildet har sporvidde fra 600 til 1435 mm. skal kjøre på samme spor.
 
Holder du deg sånn nogenlunde etter skala, vil 45 mm. tilsvare norsk smalspor med sporvidde 1067mm. og en skala rundt 1:22,5. Jeg har valgt å kjøpe modeller etter amerikansk forbilde. De er som regel i skala 1:20,5 - eller deromkring. Slike modeller finnes i ulike prissegment fra de aller rimeligste plastmodeller til live-steam metallmodeller.
Når det gjelder live-steam, så finnes det også der flere prissegment. Er du villig til "å skru litt" kan du kjøpe kinaproduserte modeller rimelig - men som oftest får du det du betaler for - også der?
 
Amerikansk smalspor er ikke så vesentforskjellig fra norsk.
Husk at de norske boggivognene var amerikanskinspirerte og at NSB kjøpte amerikansk "katalogvare" når det gjaldt flere lokanskaffelser.
Har du planer om å kjøre ute og ikke vil plages så alt for mye med sporstandard, krappe kurver, etc. - så er slike boggivogner ypperlige mht. driftssikkerhet.
 
Når det gjelder skinner, så er det også her mye å velge i.  Aller viktigst er det å finne sviller i et plastmateriale som er godt nok til å ligge ute i årevis uten å bli sprø/forvitre. Her har LGB vært i en særstilling (men det spørs nå om plasten er like god under Märklin?). - Du han faktisk kjøre en bil over disse skinnene uten å ødelegge dem! - Ellers må du også velge materiale for skinnestrengen. Her finnes også mye å velge i; aluminium, messing, nysølv, rustfritt stål (rangert etter pris).
Jeg synes at skinnehøyde (code) er mer underordnet i dette valg. Stabilitet og robusthet har mest å si for meg.
Kjører du utendørs er overgangsmotstand i skinnelasker og oksydering viktig å ta hensyn til. Dette slipper du om du kjører live-steam eller har batteripakke i loket. Derfor er det kanskje lurt å bruke så lange skinnelengder som mulig og byte ut originale "stikklasker" med skrudde lasker for å få så god forbindelse som mulig. Jeg synes at Märklin 1-spor er for smekkert til å bruke utendørs.
 
Håper dette kan være til hjelp i valget?


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 11:42
Hei. Det hjalp mye! Jeg har en diger jordhaug bak låven på gården jeg hadde planer om å bygge i. Gruver og tømmerdrift eller lignende. Med Stainz og Forney lok.
Blir noen krappe svinger og bratte bakker så jeg må passe litt på hva jeg handler.
Av skinner tenkte jeg å bruke Peco sine flexi og penser fra LGB. Får bare kjøpe når jeg har råd.
Så de tåler å bli overkjørt av biler. Tåler de gammel traktor med konrlast? Ligger så dumt til den jordhaugen.
Og jeg fikk ikke lov å høvle gressplenen til bestemor :P

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 juni 2009 at 15:34
Hei Jonas!
Jeg tror ikke du skal planlegge med biltrafikk over skinnene, uansett hva du velger!
Om LGB-skinner tåler traktorlass med korn, vet jeg ikke? - Det høres tung ut! - Jeg refererte til "vanlige" personbiler og der er hjultrykket < 500 kg.
 
Uansett vil du måtte fundamentere banen sikkkelig så underlaget er stabilt og ikke gir etter - ellers får skinnene "bananform".
Jeg har kjørt over LGB-skinner som lå løse på en plass med sementheller - og det gikk bra.
 
Om Peco har samme stabile plastmateriale i svillene som det LGB hadde, vet jeg ikke? - Tror knappest det? Så vidt jeg vet, brukte "gamle" LGB en spesialplast (Makrolon?) fra Bayerkonsernet som er ekstremt aldringsbestandig? Du vil se "klasseforskjell" på plasten i kinaproduserte Bachmann og LGB.
 
Ellers er Forneylok godt egnet på små, svingete baner. Har selv både elektrisk og live-steamutgave av Forney.


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 15:40
Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Loco
Date Posted: 06 juni 2009 at 16:37
Er nok ingen andre med bedre utvalg enn VMJI her til lands.
 
Du må uansett lete lenge etter et stort utvalg av nye LGB startsett i år. I LGBs 2008/2009 katalog er kun 70302 og 70403 listet, begge med Stainz lok. I LGB nyhetsprospektet fra i år er 70400 og 70410 listet (tyske lok) & 70340 og 70440 (US materiell).
 
Dersom du ønsker US lok og da en Forney er det kanskje bedre å kjøpe loket løst sammen med trafo og skinner.
 
 


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 17:11
Bachmann "Annie"
"nuff said"

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 17:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Her har LGB vært i en særstilling (men det spørs nå om plasten er like god under Märklin?). - Du han faktisk kjøre en bil over disse skinnene uten å ødelegge dem!

Det er en fantastisk vellykket PR-jippo fra LGB det der.
Du kan tråkke på og kjøre bil over de fleste G-skala-skinner bare underlaget er egnet for det. Du kan det også med en god del 0 og H0 skinner.

Det viktige er å fremheve at kvaliteten på skinnegangen blir så god som kvaliteten på underlaget du legger dem på.

Forøvrig er en god del tidlige Norsk smalspormateriell Amerikansk og britiskinspirert.

Lok som kunne rullet i Norge omfatter en god del fra Bachmann og C-16 fra Aristocraft.
LGB har Hartz 2-10-2 som det var to av i Norge, men LGBs amerikanske lok er ikke veldig nært Norske lok.

Av vogner for Norge ville Bahmann fungert greit, jeg vil også tipse om Newquida som selges av "hammondtoys" (google it) i USA, dette er Europeisk smalsporutstyr til en mer enn rimelig penge, omtrent en femdel av LGBs tilsvarende produkter.

G kan være noe rimeligere enn Spor 1, men i Spor 1 har vi nå fått norske modeller i "bøtter og spann" i forhold til i G.

Spørsmålet vi stadig kommer tilbake til er: Hva vil du ha? hva liker du?


-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 19:01
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Loco
Date Posted: 06 juni 2009 at 19:12
LGB har noen modeller i spor 1 eller i nærheten av denne skalaen (1:32), men det meste av utvalget er smalspormodeller.
 
Normalsporutvalget til LGB: DB V200, 101, en liten Köf, SBB 481 og noen få andre lok med passende vogner.
 
Piko har noen normalspormodeller: DB BR 218, 260, 5081 og Taurus, eksakt skala her har jeg heller ingen idé om.
 
Men, nå var vel trådstarter på jakt etter 1890 US Western lok, og da har vel kanskje Bachmann eller andre noe som kan være aktuelt?
 
 


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 19:53
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1


Ikke? Hvilken skala er da LGB"s Forney lok da?

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 20:12
Originally posted by Loco Loco wrote:

LGB har noen modeller i spor 1 eller i nærheten av denne skalaen (1:32), men det meste av utvalget er smalspormodeller.
 

Normalsporutvalget til LGB: DB V200, 101, en liten Köf, SBB 481 og noen få andre lok med passende vogner.

 

Piko har noen normalspormodeller: DB BR 218, 260, 5081 og Taurus, eksakt skala her har jeg heller ingen idé om.

 

LGB har ingen spor 1 modeller, Piko har ingen spor 1 modeller.
Det nærmeste LGB er 1/32 er 1/27 og det er lengden på DB V200, høyden er mer 1/25.
Noe som synes veldig godt på Genesismodellen deres, der luker som er kvadratiske på forbildet er avlange på modellen!
Jeg har sagt før om LGB at jeg teller ikke nagler, men jeg teller vinduer, og når de ikke stemmer i antall gir jeg liksom opp.
Piko viser seg å være ganske nære LGB i tilnærming til "modell"faget, deres Taurus er omtrent 1/27 også.

KöF (hvis det er den nye "gule" det referes til) er faktisk en veldig god skalamodell i 1/22.5 av en KöF som har blitt konvertert til smalspor og enkeltbuffer.

LGB er ikke spor 1, LGB er spor II smalspor (IIm) og kjører på spor 1 skinner.
(Det er ihvertfall det de kan (kunne), skomaker bli ved din lest (O.S.V.))

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 20:23
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Finnes det andre leverandører av LGB"s Spor 1 enn VMJI? De hadde dårlig utvalg av startsett syntes jeg... Stainz"en passer vel ikke som 1890 utgave av U.S Western?

LGB er ikke spor 1


Ikke? Hvilken skala er da LGB"s Forney lok da?

Den er en av de morsomme konsekvensene av LGBs gummilinjal som nevnt over.
Originalen er "Colombus" en Forney med 2" sporvidde, dermed...

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 20:31
Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 06 juni 2009 at 20:45
Mer leksikalsk informasjon om G-skala m.m:
http://mjwiki.no/wiki/G_skala - http://mjwiki.no/wiki/G_skala

-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: Loco
Date Posted: 06 juni 2009 at 21:22
Originally posted by Hagen Hagen wrote:


KöF (hvis det er den nye "gule" det referes til) er faktisk en veldig god skalamodell i 1/22.5 av en KöF som har blitt konvertert til smalspor og enkeltbuffer.
 
Det er vel heller den røde tipper jeg. Den gule er vel HSB versjonen, dvs. et normalspor lok som er modifisert til smalpor."
 
 


Posted By: Hagen
Date Posted: 06 juni 2009 at 23:25
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P

Les tråden om igjen fra toppen hvis du fortsatt lurer.
Ja, du kan bruke spor 1 skinner, men LGB er ikke spor 1...
Spor 1 er 1/32 og bare 1/32, og kjører på sporbredde 44,5mm og 45mm (litt avhengig av standard).
Spor IIm (og øvrig "G") kjører på 45mm sporbredde

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Jonas
Date Posted: 06 juni 2009 at 23:26
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg har detti helt av jeg. Som nevnt tenkte jeg å kjøre hønngammalt USA. Kan jeg bruke Spor 1 skinner? Yes or No? :P

Les tråden om igjen fra toppen hvis du fortsatt lurer.
Ja, du kan bruke spor 1 skinner, men LGB er ikke spor 1...
Spor 1 er 1/32 og bare 1/32, og kjører på sporbredde 44,5mm og 45mm (litt avhengig av standard).
Spor IIm (og øvrig "G") kjører på 45mm sporbredde


Da skjønner jeg det litt bedre. Takker for svar. Til helgen blir første del innkjøpt

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 juni 2009 at 13:19
Man kan sikkert diskutere om det "bare" er en jippo mht. plastkvaliteten til LGB når det gjelder robusthet mht. skinner?
Har også forsøkt noen fra MicroEngineering utendørs noen år. Der ble plasten sprø etter kort tid mens LGB sine sviller var like fine. Dette var "billige" flex-skinner med aluminiumsprofil.
Normalt bruker jeg ikke å tro på slik reklame, så jeg forsøkte det selv for å se om det holdt stikk? - Jeg tror forøvrig at andre konkurrenter til LGB ellers hadde protestert ?
Samme forhold har jeg også konstatert mht. rullende materiell.
 
Mht. "norsk" materiell i LGB-målestokk, så tror jeg deres sorte Mogul vil være passabel? - Selv over 90% av "togfrelste" her i landet vil ikke umiddelbart kunne peke på hva som er feil ut fra NSB Type XVI eller XX?
Vil man ha en enda bedre utgave av Type XVI er live-steamutgaven til Accucraft baseret på samme lokserie som de 3 første lokene og ganske tilsvarende de 5 øvrige. Har disse lokene selv.
En Forney kan utmerket godt bli til en norsk Type VI med de øvrige kompromiser som gjøres i denne skala? Både LGB og Roundhouse har Forney (som jeg også har begge utgaver av).
Accucraft leverer også en metallmodell (elektrisk dessverre) av Type IV (Tryggve-klassen) som er av samme serie som de lokene som gikk i Norge.
Bachmann har også en "American" som sikkert kan gå for å være en Type XIX? - Dette er bare noen eksempler.
 
Det er kanskje værre med de sterkt forkortede passasjervognene men også her finnes det "passable" utgaver fra Bachmann og Accucraft som med litt "teakfinish" utmerket kan gå for norske vogner for alle andre enn de "ultimate eksperter" som er vanskelige å tilfredstille?
Små 2-akslede godsvogner har LGB i startsettene sine.
 
Husk at i G-skala må man overdrive krappe kurver i enda større grad enn i mindre skalaer. Da ser det enda mer håpløst ut med skalariktige lengder og uten kompromiss mht. gangtøy og hjulplassering. Husk at hagejernbane er for å kunne kjøre ute på et spor som ikke alltid er like perfekt, derfor er driftssikkerhet et nøkkelord.


Posted By: Hagen
Date Posted: 07 juni 2009 at 18:56
Peco har sviller med UV-beskyttelse i alle skalaer, tilogmed 00.
Cliff Barker har noen veldig gode skinner og sviller.
Piko og G45 har også kommet med skinner, men de har vel ikke prøvet tidens tann enda.

Trur kanskje også at LGBs U-klasselok kunne vært passable for noe på Urskog Hølandsbanen.
Og Bachmann hadde en model av L&Bs "Lyn", en 2-4-2T versjon av UHBs 2-6-2T "Høland" (jeg har en jeg hadde håpet å bygge om).

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Hagen
Date Posted: 07 juni 2009 at 18:58
Grunnen til at jeg gikk for spor 1 var at det er modeller av standardspor-utstyr som er det jeg har sett.
dobble buffere
Og nå har det, takket være Profiler i Norge, blitt nesten enkelt å bygge norskt i spor en, og til en grei penge.

Derfror :)
Bygg hva du har lyst til selv

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: ØivindE
Date Posted: 08 juni 2009 at 15:42
Hei, jeg brukte PECO G-spor på min hagebane som lå ute fra 1992 fram til 2008. Det var ingen problemer med plasten pga. sol og vær. Men ettersom jeg ikke hadde loddet skjøtene så måtte jeg gå over disse og rense laskene med et par års mellomrom. Jeg bøyde skinnene føre jeg la de (trakk ut skinnestrengene og bøyde de hver for seg), men de lå løst på underlaget uten festing eller ballast.
mvh
Øivind


Posted By: Hagen
Date Posted: 08 juni 2009 at 15:53
Hei Øivind

Lang tid ikke sett, har du tatt opp banen?
huff, og jeg som sier til alle som spør "tog i hagen må da være ganske spesielt?", "Ja det er bare to på åsen som har det"
Da virket det plutselig ganske normalt


-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg


Posted By: Espen
Date Posted: 08 juni 2009 at 17:55
Hei

Her finner du de aller fleste svarene,
men krever litt tid å pløye gjennom alt Big%20smile

http://www.mylargescale.com/Community/Forums/tabid/56/Default.aspx - http://www.mylargescale.com/Community/Forums/tabid/56/Default.aspx

Edit
Angående skinner, har selv ca 30 meter med Marklin
spor 1 skinner (45mm) og er sånn passe fornøyd, plasten holder ikke, disse har ligget ute i ca 15 år, i tillegg ser jeg at pensene ikke er av typen til å ha ute, dårlig konstruksjon til å ligge i grus om mold
Har i tillegg en del meter med pecoskinner, disse holder.

En kompis har ca 70 meter med LGB, ser der at både penser og skinne står seg ute på et helt annet vis en mine Marklinskinner.

MVH Espen



-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Espen
Date Posted: 08 juni 2009 at 18:22
Dersom Livesteam skulle friste, er dette en av mine favoritter

<> http://www.16mm.org.uk/ - http://www.16mm.org.uk/

MVH Espen


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Jonas
Date Posted: 08 juni 2009 at 19:06
Originally posted by Espen Espen wrote:

Dersom Livesteam skulle friste, er dette en av mine favoritter<> http://www.16mm.org.uk/ - http://www.16mm.org.uk/ MVH Espen


Titta litt på Livesteam men jeg har sprengt en dampmaskin før og tror ikke det er noe for meg


-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: ØivindE
Date Posted: 09 juni 2009 at 10:47

Rune

Jeg tok opp sporene ettersom underlaget begynte å bli veldig ujevnt og det var også på tide å finne på noe nytt. Men jeg regner med å legge en ny bane når minstemann (nå 3 1/2 år) blir litt større slik av vi kan drive med det sammen.

Forresten så er jeg ikke helt enig med deg når du sier at Spor 1 bare er skala 1:32. Hvis vi skal prøve å følge det som etter hvert er en slags norm i andre land så bør vi bruke Spor 1 om alt som går å 45 mm spor, men Skala 1 om modeller som er 1:32 og går på 45 mm spor.

 

Øivind



Posted By: Espen
Date Posted: 09 juni 2009 at 11:43
Hehe, bare for å gjøre forvirringen komplett Smile

<> http://en.wikipedia.org/wiki/Model_Railway_Scales - http://en.wikipedia.org/wiki/Model_Railway_Scales

Scroll nedover å bli forvirret............

MVH Espen


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Hagen
Date Posted: 09 juni 2009 at 11:51
Aristocraft tar en dobbel forsikring på esken ihvertfall. "Gauge one, 1/29 scale" og det er helt greit.

Sporet er "spor 1 spor" (Gauge one), men det som går på det er kun spor 1 hvis det er 1/32 (I henhold til Tyske/Europeiske standarder).

Jeg syns alle fabrikantene burde oppgi målestokken, så kan vi velge selv
MTH har vel også gjort et stort nummer ut av 1/32 som "True scale"

"De som bryr seg om skala blir fornøyd, og de som ikke bryr seg bryr seg ikke, så de er fortsatt fornøyd"
Hvorfor minske kundegrunnlaget ditt?

-------------
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net