MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital og vendesløyfer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital og vendesløyfer

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital og vendesløyfer
    Posted: 14 april 2009 at 16:03

To spørsmål:

To mulige rikige svar:
 
Spørsmål 1.
Når man har et likestrøms digital styrin og vil ha en "vendesløyfe".
Hvor lag må den sløyfa være Hug Question ....
 
Spørsmål 2.
Hvorfor må den være så lang Question ....
 
Her er et mulig svar på spørsmål nr 1 som jeg mener og ha hørt / lest et sted.
Sløyfa må være like lang som den lengste tog stammen.
 
Svar på nr 2.
Da var det noe om strøm opptak på togstammen, spesielt motorvogner.
Var sløyfa for kort, kunne det bli en liten "kortis Confused " i togstammen / motor vognen og i anlegget.
 
Men vist man kjører en tog stamme med lok og vogner, må man fremdeles ha den regelen om at sløyfa må være så lang som det lengste tog stammen vist at det er den regelen som gjeller Question ....
Eller er det en grei tomelfinger regel Smile ....
 
 
Er det noen som kan si om jeg har fulgt med i timen eller om jeg må ta den en gang til  Embarrassed Question ....


Edited by Tåge - 14 april 2009 at 16:12
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 17:01
Dette kan jo være samtaleemne i kveld, Åge. Mellom all ryddingen og sporleggingen før MJ-messa til helga, og vi skal legge inn en vendesløyfepolvender til.

Velkommen til MJ-messe i Trondheim til helga, forresten. Lørdag og søndag 11-16 på Nidarvoll skole!
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 17:48
En vendesløyfe(avsnitt) bør være lengre enn det lengste tog du har tenkt å kjøre på strekningen.
Årsaken er at ellers vil polomskiftingsreléet ikke ligge stabilt men "flagre" frem-og-tilbake etter som hjul passerer inn og ut av sporavsnittet.
Dette lager mange små kortslutninger og spenningen til lok reduseres når dette inntreffer.


Edited by Kjell H. - 14 april 2009 at 17:48
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 18:30
Originally posted by ses ses wrote:

Dette kan jo være samtaleemne i kveld, Åge. Mellom all ryddingen og sporleggingen før MJ-messa til helga, og vi skal legge inn en vendesløyfepolvender til.

Velkommen til MJ-messe i Trondheim til helga, forresten. Lørdag og søndag 11-16 på Nidarvoll skole!
Kjører dere DCC på Nidarvoll? I såfall er jeg interessert i tankene omkring hvilken type polvender dere bruker. Grunnen er at jeg selv sysler med en svingskivemodul hvor problematikken oppstår i det et lok turnes 180 grader og skal kjøre ut samme vei det kom inn. Jeg funderer litt på Lenz LK100, men tar gjerne i mot tips fra andre som kanskje har bedre ideer.
 
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 00:42

1000 takk for svaret Kjell H.

Til Kjetil.
Ja, vi kjører DCC på Nidarvoll, vi brukte Lenz sinn på svingskiven på det gammle anlegget, mulig den heter LK 100.
Vi har ikke hatt noe og utsette på den.
Har en kamerat som også bruker den samme, den har fungert uten problemer både i vendesløyfe og på svingskive ....
 
Så den kan du nok godt bruke.
 
 


Edited by Tåge - 17 april 2009 at 02:28
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 15:21
Lenz LK100 er nå historie, selv om den fungerer greit.
 
Den nye utgaven heter LK200 og skal være "selvjusterende"??
Trolig er funksjonen at den ser på den 2.deriverte av strømmen for å finne ut når en kortslutning er på gang? (om jeg husker rett fra skoledagene for 40 år siden?)
Derved kan den, ved å se på "hvor fort strømmen stiger", se at "en kortslutning er på vei" og aksjonere veldig tidlig og før strømmen antar for høye verdier.
Den gamle LK100 hadde en justering for "hvor mye kortslutningsstrøm" man syntes var nok før den aksjonerte.
- Altså, ikke noe revolosjonerende nytt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.