MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Meningen med Sort/hvitt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Meningen med Sort/hvitt

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Meningen med Sort/hvitt
    Posted: 29 desember 2008 at 22:19
Jeg har i den siste tiden begynt å bruke sort/hvitt-konversjoner som en del av det kreative uttrykket i bildene mine. Jeg gjør kanskje det for å undersøke denne "gamle" formen for visuell kommunikasjon. Når jeg har postet bildeserier fra togturer i sort/hvitt er det dømt til å heve noen øyenbryn nettopp fordi det i dag er umoderne. Vi har dyre kameraer med digitale sensorer som kan oppfatte en fargemengde uten sidestykke i tradisjonell fotokunst.

Ta nå en titt på disse bildene tatt omkring Sonsveien stasjon i dag:













Alle bildene er tatt i Raw-filer med Nikon D200. Bildene er ikke manipulert, alle Raw-justeringer er gjort i Lightroom 2.2.



En humoristisk kommentar til serien på Forumet Smalspor om at enhver jernbaneentusiast ville stukket meg ihjel med en skinnespiker satte meg på noen tanker:

- Har en bevisst bruk av sort/hvitt noe å si for dokumentasjonen av jernbane da det eksisterer upubliserte raw-filer i farger?
- Blir forventningene fra en tilskuer ødelagt av mangelen på farger?
- Har egentlig mangelen på farger noe å si for bildets verdi i seg selv?
- Vil bildet kanskje ha større verdi fordi det tiltrekker seg nysgjerrigheten til mottakeren?


Det er mange fotografer her og jeg vil gjerne ta disse spørsmålene opp til debatt!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 00:23
Hei Carl
 
Først vil jeg si at du har kommet deg kraftig. Mye bedre bilder.
 
Hvorfor mener du at sort/hvitt er umoderne? En ting er at det tas ufattlig mange flere bilder i dag, og at andelen av sort/hvit helt sikkert er lavere enn tidligere. Og vi ser kanskje færre sort/hvitt i mediebildet. Men umoderne? Veldig mange internasjonale fotografer jobber fortsatt i sort/hvitt hvis vi ser på den kunstneriske side af fotograferingen.
Og her er kanskje grunnen til at du forventer hevede øyebryn. De bildene du presenterer her har en annen verdi for betrakteren enn det kunstneriske/håndtverksmessige. Det er viktigere at man kan gjenkjenne lokomotivet enn at det er et godt bilde. Det blir det samme om du viser et sommerfuglbilde i en sommerfuglklubb eller et akvariebilde i en akvarieklubb. De fleste "slike" betraktere får ethvert begrep de har om et "godt" bilde overskygget av en subjektiv interesse for motivet fremfor bildet.
 
Kult at du eksperimenterer med sort/hvit. Sort/hvitt fotografering stiller noen helt andre krav til fotograferingen enn fargefoto. (Nå snakker jeg om bilder generellt, ikke togbilder). Med sort/hvitt skal du få gråtonene til å fungere sammen, og kontraster som er tydelige i et fargefoto blir kanskje borte i et sort/hvitt bilde. Eller omvendt. Du skal kunne avlese dette i opptaksøyeblikket.
I de gode gamle filmdager ville det være naturlig å gå ut enten for å fotografere farge, ELLER for å fotografere sort/hvitt. Med ditt kamera får du uansett farge, også på preview på LCD"en.
Var jeg deg ville jeg tenke på denne litt gammeldagse måte. Gå ut for å kun ta sort/hvit. Ikke bruk Preview (evt. kun histogrammet for å sjekke eksponering). Lag om mulig en action som konverterer bildet dit så du aldri ser det i farger.
Glem også all puritanisme om at du ikke skal gjøre PP på bildene, hvis det er det du mener med ikke manipulert. Sort/hvitt var om noe en utpreget post-processing kunstart. Alt fra pressing av filmen, over/underfremkalling, spesielle kjemiblandinger til etterbelysning/skygging.
Og digital foto er fyllt med manipulasjoner. Output fra fotosensorene på Bayer brikken i kameraet ditt er manipulert så det holder. AA filteret foran brikken slører bildet ditt litt. Fremkallingen av RAW filen gjør ytterligere manipulasjoner.
 
Jeg har kommentert de konkrete spørsmålene dien nederst.
 
Originally posted by carlf carlf wrote:

Jeg har i den siste tiden begynt å bruke sort/hvitt-konversjoner som en del av det kreative uttrykket i bildene mine. Jeg gjør kanskje det for å undersøke denne "gamle" formen for visuell kommunikasjon. Når jeg har postet bildeserier fra togturer i sort/hvitt er det dømt til å heve noen øyenbryn nettopp fordi det i dag er umoderne. Vi har dyre kameraer med digitale sensorer som kan oppfatte en fargemengde uten sidestykke i tradisjonell fotokunst.

Ta nå en titt på disse bildene tatt omkring Sonsveien stasjon i dag:













Alle bildene er tatt i Raw-filer med Nikon D200. Bildene er ikke manipulert, alle Raw-justeringer er gjort i Lightroom 2.2.



En humoristisk kommentar til serien på Forumet Smalspor om at enhver jernbaneentusiast ville stukket meg ihjel med en skinnespiker satte meg på noen tanker:

- Har en bevisst bruk av sort/hvitt noe å si for dokumentasjonen av jernbane da det eksisterer upubliserte raw-filer i farger?
- Blir forventningene fra en tilskuer ødelagt av mangelen på farger?
- Har egentlig mangelen på farger noe å si for bildets verdi i seg selv?
- Vil bildet kanskje ha større verdi fordi det tiltrekker seg nysgjerrigheten til mottakeren?


Det er mange fotografer her og jeg vil gjerne ta disse spørsmålene opp til debatt!
 
" Har en bevisst bruk av sort/hvitt noe å si for dokumentasjonen av jernbane da det eksisterer upubliserte raw-filer i farger?"
Om raw filene er publisert eller ikke synes jeg er uvesentlig, likedan om de er i farger.
 
"- Blir forventningene fra en tilskuer ødelagt av mangelen på farger?" Avhenger av hvem tilskueren er. Kanskje en togentusast føler at noe blir ødelagt, fordi farger er viktige for å etablere totalbildet. (Model, selskap, land, når)
"- Har egentlig mangelen på farger noe å si for bildets verdi i seg selv?"
Overhode ikke. Eller, ja selvfølgelig. Det kan tilføre bildet noe, eller det kan frata bildet noe. 
 
"- Vil bildet kanskje ha større verdi fordi det tiltrekker seg nysgjerrigheten til mottakeren? "
Neppe i et mj-forum. Muligens i andre sammenhenger, men der vil et dårlig togbilde uansett falle gjennom, fordi betrakteren ikke har en subjektiv/følelsesmessig interesse.
Hvis du vil teste om et togbilde holder rent bildemessig, så post det på en eller annen fotokritkksite, så får du relle tilbakemeldinger. Det får du i liten grad her.
 
Til sist vil jeg si at det er flott at du eksperimenterer med det fotografiske uttrykk.
 
mvh
Øyvind Strøm
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 08:24
Med fare for å tråkke i MJF-salaten. vil jeg si at du poster slike bilder på feil forum. Norsk Jernbaneklubb har et eget forum der hovedfokus er 1:1-tog, som du fotograferer her. Der er det også et eget rom som heter nettopp "Galleriet" der bruken er oppgitt til "Dette er utstillingsrommet for jernbanebilder og et sted der man kan samtale om fotografering." Nå kan det godt hende at man får enda bedre fotografiske råd på en dedikert fotosiden som Øyvind henviser til, men på galleriet besøkes i hvert fall av noen jernbaneinteresserte folk som også harsans for fotografering og motiver i sin allminnelig. Hvis du ber om saklig respons der, får du det.

Selv har jeg bevisst drevet med sort-hvit-fotografering av jernbanemotiver i årevis, og på et tidspunkt de fleste tok slides. Jeg kan bare bekrefte mye av det Øyvind skriver om at man må tenke i sort-hvitt i det man tar bildet, og så etterbehandle bildet i mørkerommet etter alle kunstens regler. Den gang var mørkerommet kjemisk (og jeg pådro meg kontakteksem på fingrene etter å ha hatt de for mye nedi i kjemikaliene usikret), i dag er det elektronisk. Mulighetene i dag er enda bedre, og ikke minst raskere og mindre risikofylte enn den gang (forrige århundre).

Til dine bilder vil jeg si at jeg særlig setter pris på at du fått til en fin dynamikk i toneomfanget. Det er saft i bildene. Kanskje tenderer de til å være litt i bløteste laget, men heller det er det enn bilder som er for kontrastrike og der høylysene brenner helt ut. Stå på!
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 13:53
Veldig bra dere tok opp tråden og kom med gode innspill!

Starter med å kommentere bakgrunnen for "umoderne". Det jeg tenkte på var at dagens kameraer hylles mer og mer jo bedre fargene er og "Saturation" skrus heller opp enn ned. Trenden er krafitge farger og "punsj" i bildene og sort-hvitt forbindes i allmenheten som noe for de spesielt intresserte.

Jeg har nylig fått tilgang til mørkerom og har begynt å fremkalle egne sort-hvitt bilder. I den forbindelse har jeg hatt et svare strev med å få tak i sort-hvitt film. Fotovideo (landets største fotobutikk) kunne fortelle at de hadde droppet film fullstendig Stavanger Foto og Fotoknudsen Pro i Oslo er de eneste jeg vet om som har godsakene. Dette understreker hvor veien går, desverre.

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 17:43
Hei
Tror ikke du skal være for pessimistisk når det gjelder sort-hvitt filmen sin fremtid. Ett vist marked vil det nok alltid være (kunstnerisk), men kanskje må vi på sikt bestille fra utlandet - men det er jo ikke noe problem i disse tider.
 
Har jobbet litt i s-h selv, men har "begresent" tilgang på mørkerom. Min løsning ble å ta bildene med sh film, fremkalle denne og så scanne negativene. Grunnen til denne løsningen var som  nevnt på den ene siden at jeg ikke har tilgang på mørkerom - på den andre siden føler jeg ikke hat jeg får den kornstrukturen digitalt som jeg får ved å jobbe med konvensjonell film (brukte mye iso 1600 og 3200). Løsningen fordrer riktignoken god filmscanner for ikke å tape for mye kvalitet.
 
Lykke til videre i sort hvitt verden!
 
John 
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 17:59
..Jeg synes S/V bilder forteller bedre -det blir en slags redusert "dybdeskarphet" i bildeinformasjonen, slik at motiv og detaljer trer enda klarere frem.  Mindre slitsomt å se på, og lettere å "lese"
 
S/V brukes ofte i fortrettsammenheng for å få fram særpreg og karakteristikk.
 
 
...Glemte nesten å nevne at det var flotte bilder også da Smile
 
Roger Abel
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 20:25
Carlf og alle: Sjekk her for alt til mørkerommet!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 00:34
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

..Jeg synes S/V bilder forteller bedre -det blir en slags redusert "dybdeskarphet" i bildeinformasjonen, slik at motiv og detaljer trer enda klarere frem.  ...


Kan du prøve å si dette med andre ord. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Er det noe med at farger gir så mye ekstra informasjon som tar oppmerksomheten bort fra det som er ment å være selve motivet?
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.