Hei Carl
Først vil jeg si at du har kommet deg kraftig. Mye bedre bilder.
Hvorfor mener du at sort/hvitt er umoderne? En ting er at det tas ufattlig mange flere bilder i dag, og at andelen av sort/hvit helt sikkert er lavere enn tidligere. Og vi ser kanskje færre sort/hvitt i mediebildet. Men umoderne? Veldig mange internasjonale fotografer jobber fortsatt i sort/hvitt hvis vi ser på den kunstneriske side af fotograferingen.
Og her er kanskje grunnen til at du forventer hevede øyebryn. De bildene du presenterer her har en annen verdi for betrakteren enn det kunstneriske/håndtverksmessige. Det er viktigere at man kan gjenkjenne lokomotivet enn at det er et godt bilde. Det blir det samme om du viser et sommerfuglbilde i en sommerfuglklubb eller et akvariebilde i en akvarieklubb. De fleste "slike" betraktere får ethvert begrep de har om et "godt" bilde overskygget av en subjektiv interesse for motivet fremfor bildet.
Kult at du eksperimenterer med sort/hvit. Sort/hvitt fotografering stiller noen helt andre krav til fotograferingen enn fargefoto. (Nå snakker jeg om bilder generellt, ikke togbilder). Med sort/hvitt skal du få gråtonene til å fungere sammen, og kontraster som er tydelige i et fargefoto blir kanskje borte i et sort/hvitt bilde. Eller omvendt. Du skal kunne avlese dette i opptaksøyeblikket.
I de gode gamle filmdager ville det være naturlig å gå ut enten for å fotografere farge, ELLER for å fotografere sort/hvitt. Med ditt kamera får du uansett farge, også på preview på LCD"en.
Var jeg deg ville jeg tenke på denne litt gammeldagse måte. Gå ut for å kun ta sort/hvit. Ikke bruk Preview (evt. kun histogrammet for å sjekke eksponering). Lag om mulig en action som konverterer bildet dit så du aldri ser det i farger.
Glem også all puritanisme om at du ikke skal gjøre PP på bildene, hvis det er det du mener med ikke manipulert. Sort/hvitt var om noe en utpreget post-processing kunstart. Alt fra pressing av filmen, over/underfremkalling, spesielle kjemiblandinger til etterbelysning/skygging.
Og digital foto er fyllt med manipulasjoner. Output fra fotosensorene på Bayer brikken i kameraet ditt er manipulert så det holder. AA filteret foran brikken slører bildet ditt litt. Fremkallingen av RAW filen gjør ytterligere manipulasjoner.
Jeg har kommentert de konkrete spørsmålene dien nederst.
carlf wrote:
Jeg har i den siste tiden begynt å bruke sort/hvitt-konversjoner som en del av det kreative uttrykket i bildene mine. Jeg gjør kanskje det for å undersøke denne "gamle" formen for visuell kommunikasjon. Når jeg har postet bildeserier fra togturer i sort/hvitt er det dømt til å heve noen øyenbryn nettopp fordi det i dag er umoderne. Vi har dyre kameraer med digitale sensorer som kan oppfatte en fargemengde uten sidestykke i tradisjonell fotokunst.
Ta nå en titt på disse bildene tatt omkring Sonsveien stasjon i dag:
Alle bildene er tatt i Raw-filer med Nikon D200. Bildene er ikke manipulert, alle Raw-justeringer er gjort i Lightroom 2.2.
En humoristisk kommentar til serien på Forumet Smalspor om at enhver jernbaneentusiast ville stukket meg ihjel med en skinnespiker satte meg på noen tanker:
- Har en bevisst bruk av sort/hvitt noe å si for dokumentasjonen av jernbane da det eksisterer upubliserte raw-filer i farger? - Blir forventningene fra en tilskuer ødelagt av mangelen på farger? - Har egentlig mangelen på farger noe å si for bildets verdi i seg selv? - Vil bildet kanskje ha større verdi fordi det tiltrekker seg nysgjerrigheten til mottakeren?
Det er mange fotografer her og jeg vil gjerne ta disse spørsmålene opp til debatt! |
" Har en bevisst bruk av sort/hvitt noe å si for dokumentasjonen av jernbane da det eksisterer upubliserte raw-filer i farger?"
Om raw filene er publisert eller ikke synes jeg er uvesentlig, likedan om de er i farger.
Hvorfor kan man ikke dokumentere i sort/hvitt? Har du sett Anders Beer Wilses bilder? http://www.nb.no/cgi-bin/galnor/gn_sok.sh?context=0&offset=0&skjema=0&type=a&tittel=jernbane&ar1=&ar2=&invnr=&fm=1&limit=20&user_offset=1&komm=&sted=&person=Wilse%2C+Anders+Beer&persontype=11%2C12%2C13&person2=&persontype2=0&Start=S%F8k - http://www.nb.no/cgi-bin/galnor/gn_sok.sh?context=0&offset=0&skjema=0&type=a&tittel=jernbane&ar1=&ar2=&invnr=&fm=1&limit=20&user_offset=1&komm=&sted=&person=Wilse%2C+Anders+Beer&persontype=%2711%27%2C%2712%27%2C%2713%27&person2=&persontype2=0&Start=S%F8k
"- Blir forventningene fra en tilskuer ødelagt av mangelen på farger?" Avhenger av hvem tilskueren er. Kanskje en togentusast føler at noe blir ødelagt, fordi farger er viktige for å etablere totalbildet. (Model, selskap, land, når)
"- Har egentlig mangelen på farger noe å si for bildets verdi i seg selv?"
Overhode ikke. Eller, ja selvfølgelig. Det kan tilføre bildet noe, eller det kan frata bildet noe.
"- Vil bildet kanskje ha større verdi fordi det tiltrekker seg nysgjerrigheten til mottakeren? "
Neppe i et mj-forum. Muligens i andre sammenhenger, men der vil et dårlig togbilde uansett falle gjennom, fordi betrakteren ikke har en subjektiv/følelsesmessig interesse.
Hvis du vil teste om et togbilde holder rent bildemessig, så post det på en eller annen fotokritkksite, så får du relle tilbakemeldinger. Det får du i liten grad her.
Til sist vil jeg si at det er flott at du eksperimenterer med det fotografiske uttrykk.
mvh
Øyvind Strøm
------------- mvh Øyvind Strøm
|