MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilbake på norsk jord
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilbake på norsk jord

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilbake på norsk jord
    Posted: 09 oktober 2008 at 22:01
På Sundland i Drammen står det to lok som har vært i utlendighet svært lenge. Tilbake i annen fargesetting, new & improved; - di6, eller Me 26 som den også er betegnet som.

Her er noen bilder tatt i morgenlyset kl 0800 om morgenen.



Bildet over: Cargolinks nyervervelser sammen med en av Rc3´erne som de også leier inn.




Bildet over: Det er noe "Tannlaust" når et lok ikke har skikkelig plog. Men plog blir det på Marienborg i morgen Og kanskje blir lyktene flyttet opp til "spisse" på fronten, der man kan se at de har vært plassert tidligere. (Av en eller annen grunn nektes jeg å upload´e bildet stående (???))




Råsterk, noe designet gjenspeiler.










Jeg har sett denne blå/gul/hvite versjonen i modell. Hvem er det som lager den?
PS: det er slett ikke gitt at dette blir den design Cargolink kommer til å beholde på lokene - men vi får vente å se.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2008 at 23:03
Jeg sier ikke annet enn bedre lykke denne gangen..den kan vel ikke gå dårligere heller...  LOL Artig gjensyn. 

Edited by Christian - 09 oktober 2008 at 23:04
Tut, tut.
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2008 at 23:21
Den hvitfargen må da være ustyrtelig upraktisk mht. renhold? Disse lokene passerte forresten Kolding når vi var der nede på FREMO-treff...

Edited by -TUR- - 09 oktober 2008 at 23:21
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2008 at 23:23

Lett smusset versjon ser jeg (underdelen) Vært innom Stavern med de Dag Cato?Tongue

Back to Top
AlvaliaMj View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 08 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AlvaliaMj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2008 at 23:39
Hobby trade har den, men det minker...
 
 


Edited by AlvaliaMj - 10 oktober 2008 at 10:34
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2008 at 23:54
viste ikke at Gjertsen jobbet med jernbanen Wink Litrean er ikke Me26 det var hos Dispolok, simens utleiepol. Etter at vosholok kjøpte de opp og NOB tok de i bruk fikk de litera De 2700 og også carolink lokenen har 
 
Ser at Hobbytrade er nevnt.. de sier at de skal komme med en carolink utgave til våren/sommeren


Edited by Wickerman - 09 oktober 2008 at 23:59
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 00:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Lett smusset versjon ser jeg (underdelen) Vært innom Stavern med de Dag Cato?Tongue



Selvsagt. Kan da ikke kjøre rundt med plastmodeller. Nå skal de til trondheim for innmontering av lyddekoder
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 00:10
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

viste ikke at Gjertsen jobbet med jernbanen Wink Litrean er ikke Me26 det var hos Dispolok, simens utleiepol. Etter at vosholok kjøpte de opp og NOB tok de i bruk fikk de litera De 2700 og også carolink lokenen har 
 

Ser at Hobbytrade er nevnt.. de sier at de skal komme med en carolink utgave til våren/sommeren


Om du sjekker dokumentasjonen hos tilsynet så heter de hverken Me26 eller DE 2700 Disse to loktypene har nemlig aldri vært i Norge og er derfor ikke godkjent for nruk her. Di6 derimot er godkjent. Man skal ikke se seg blind på hva som står trykt på lokene.

Om Hobbytrade planlegger en cargolinkutgave til våren/sommeren får vi håpe at de klarer å gjøre den detaljmessig korrekt
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 07:43
Da blir det spennende å følge utviklingen videre for disse lokene. De klarte aldri å innfri krav og forventninger hos brukerene på Kontinentet heller. Derfor er det vel heller ingen jernbaneselskap der nede som vil satse på dem?
Siste oppdrag lokene hadde hos NOB på strekningen fra Hamburg til Sylt hadde Siemens krav til å tilfredstille en viss pålitelighet (som i Norge). Dette klarte ikke lokene å oppfylle tross store oppgraderinger og iherdig innstats fra Siemens. Her har nok noen vært ute å kjøpt lok til skrap-pris (for det var vel eneste alternativ som sto tilbake der nede)?
 
 - Hva er det nå som gjør disse lokene mye bedre enn da NSB hadde dem?
 
Skal lokene tilbakeføres med alle de "særnorske" detaljene de hadde tidligere, eller er dette på nytt en kort "gjesteopptreden" der man kun bryr seg med det mest nødvendige?
 
Trodde ellers at lokene hadde kjøreforbud i Norge etter en episode rundt Mo i Rana der et lok "delte seg" da det kjørte inn i et snøras? Førerhytten med fører "forlot" rammen og havnet på toppen av raset mens resten fortsatte gjennom. Mener å huske at HVO i NSB dengang nedla kjøreforbud. Er dette trukket tilbake og hva er i så fall gjordt med lokene for å utbedre dette?


Edited by Kjell H. - 10 oktober 2008 at 08:15
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 09:54
Den største årsaken til at eksempelvis NOB ikke kjøpte lokene er simpelthen den at det er en serie på kun 12 lok. NOB har behov for langt flere. Å da ha flere forskjellige loktyper er dårlig butikk.
Koble det opp mot Vossloh, som har eid lokene siden de overtok fabrikken i Kiel i 2003(?), som jo satser på dieselhydrauliske lok så blir Di6 å regne for en fremmed fugl.
Om mine opplysninger stemmer og minnet mitt med, så har alle 12 vært brukt av NOB (Dette kan forrsten dokumenteres billedmessig).
2 er i øyeblikket i Norge. 1 går i godstrafikk sør i Tyskland et sted. Resterende er i daglig trafikk for NOB. Men noen flere vil bli tilbakelevert til Vossloh ettersom NOB får levert nye Siemens diesellok.
Ut fra den informasjonen vi har fått er ikke havarier noe utpreget problem på disse lokene. Uten at jeg skal gå 100 prosent god for det så synes det som om de største problemene i ettertid ligger i innebyggingen av utstyr for kjøring av styrevognstog.

Det vi mener gjør lokene bedre nå enn i NSB-tiden er det faktum at alle feilene fra dengang er dokumentert rettet opp.

Særnorske detaljer. . . . . Det spørs helt hvilke særnorske detaljer du tenker på. Det er begrenset hva vi kan gjøre med lokene. De er tross alt bare leid inn for ett år i første omgang.

Det stemmer at førerhytta på et lok løsnet da de kjørte inn i et ras. Men det eksisterer ikke noe kjøreforbud av den grunn.
Ikke har NLFs vernekoordinator noen kommentarer til dette heller.
Kan det være at det var andre årsaker til at førerhytta løsnet enn konstruksjonsfeil?

Ifølge lokførere fra Trøndelag som kjørte Di6 siste tiden før de ble sendt tilbake fungerte de helt fint da. Det kunne virke som Siemens hadde begynt å få kontroll på feilene. Men de ble allikevel returnert og erstattet med bl.a. den dundrende suksessen type 93.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 12:09
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Lett smusset versjon ser jeg (underdelen) Vært innom Stavern med de Dag Cato?Tongue



Selvsagt. Kan da ikke kjøre rundt med plastmodeller. Nå skal de til trondheim for innmontering av lyddekoder
 
Når drar/dro de til Trondheim?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 12:17
De drar fra Drammen 14.10 i dag.
Passerer Oslo S litt før 15.
Avgang Alnabru 15.55
Lindeberg 16.28
Eidsvoll 17.19
Minnesund 17.36
Morskogen 17.45
Ottestad 18.14
Hamar 18.27
Brumunddal 18.46
Rudshøgda 18.52
Moelv 19.06
Bergseng 19.33
Fåberg 19.55
Dombås 22.44
Til Heimdal 2.22

Dette er de oppsatte rutetidene, men siden vi snakker godstog kan passeringer bli både foran og etter ruta.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 13:02
Min informasjon om manglende pålitelighet stammer i hovedsak fra en rekke artikler i Eisenbahn Magazin (EM) de siste årene. Der har det hele tiden vært forståelse for at NSB leverte lokene tilbake med god grunn i og med driftsstabilitetskravene fortsatt ikke har vært i orden.
EM er et normalt seriøst og meget godt informert tidsskrift og jeg har tillit til det de gjentatte ganger har rapportert er korrekt.
 
Jeg tror aldri Siemens ville ta lokene tilbake med full erstattning til NSB om problemene ikke hadde vært så alvorlige og ureparable som hevdet? Da hadde vi nok sett flere rettsaker!
 
Så vidt jeg også oppfattet, var ME2600 både i antall og effekt ideell for NOB - og det hadde heller ikke vært umulig å utøke serien med flere lok dersom lokene var stabile og "riktige" for oppgaven.
At styrevognsdrift skulle være noe problem for NOB, forstår jeg heller ikke. Mener at de fikk bygd om multippelkjøringen fra "GM-standard" til "tysk standard" for nettopp å løse dette? (Forøvrig et av de "særnorske detaljer", forutenom plog, tyfon, lys og annet)
NOB må nå bruke dobbelttraksjon for å fremføre tog over broen ved Kielerkanalen. Dette måtte de tidligere også og det var nettopp dette som var årasken til valg av DE2600 at de kunne klare seg med enkelt lok (om det virket 100%).
 
Så vidt jeg husker om ulykken med Di6 ved Mo, så var det et "grunnleggende konstruksjonsproblem" ved loket da førerhytten sitter løst festet på rammen med gummiklosser for å oppnå foreskrevet støyisolasjon. Mener denne turen var den siste ordinære tur noen lokene gjorde i Norge før de ble "parkert" og værneapparatet nedla kjøreforbud?
 
Så vidt jeg husker å ha lest om problemene til Di6, så hadde de konstruksjonsfeil i kjølesystemet inkl. smøreoljekjøler. Dette er sikkert mulig å modifisere. Værre var det at rammekonstruksjonen var så svak at når vekt av motor og generator kom til, så var det umulig å holde veivakseldefleksjon innen grenseverdier (med påfølgende fare for veivakselbrudd). Rammen kunne ikke forsterkes da det ville føre til for høy totalvekt. Dessuten var computer- og strømrettersystemene befengt med problemer. det er et kapittel for seg.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 15:00
Det var føreromet på lok 672 som løsnet etter å ha kjørt i ras  18.2 98. Men de lokene som var driftklare 671-667 ble tatt i bruk samme dag. Men etter noen timer ble lokene tatt ut av drift. Lokomotivpersonalet vuderte 4.3.98 å nekte å bruke DI6. De hendsatte Di3 lokene(18 lok) disse sto på Hamar. Trondheim, Mosjøen, Mo og Bodø. Måtte i drift igjen.
 
Men lokene ble tatt i bruk og natten 5.3.98 tok det fyr i maskinrommet i 668 i nattog 476. var et oljerør som sprakk på samme måte som i 664(som cagolink nå har leaset) i 1997. det sies nå at 664 fikk større skader enn i 668. Begge lokene ble sendt til Kiel for reperasjon.
 
Noen av feilene, og litt annet:
 
 
Eksplosjon i en ladeluftekanal i motorrom, forbud mot å oppholde seg der når motoren var i gang
 
Liten forspenning med sammensvesing av rammen, spesielt 663
 
Førehytter som løsnett etter å ha kjørt i ras
 
datamaskin i traksjonsdel tåler ikke kulde, sørget for at begge nattogene stoppet i -40 i namdalen. På en natt havarerte 3 Di6 lok(begge nattogene + et godstog)
 
Tekniskeløsninger som at trykkluft brukes til å starte motor, denne brukes til andre fuksjoner på loket, detter dette ut stopper loket.
 
Det er skippsmotor i loket som krever helt andre løsninger som på kjølesystem, må ikke bli varmere enn 75g mot 124g på Di4
 
Bruker mere Diesel enn Di4, skulle bruke mindre. Skyldes tekniskeløsninger som ble brukt på Di6.
 
feilmontert kjøesystem ga motorhavari på 672
 
Sprekker i hjul på 10 lok
 
Sporkraften var for stor, kunne ikke holde strekinigshastighet. ble prøvet ut med side forskyvbar mittaksel slik at de kunne holde strekingshastighet.
 
toalettet fryser
 
klimaanlegget tettes
 
Generatorfeil, ble byttet. Hadde nsb overtatt lokene hade disse blitt byttet til en annen type.
 
 
 


Edited by Wickerman - 10 oktober 2008 at 15:02
A matter of life and death
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 17:15
Her Passer de Dal kl: 16:44
 
 
 
 
Moro å få knipset noe som ikke passerer så ofte!
 
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 20:18
De passerte Edisvoll i rute 17:02. slapp unna kryssningen(ville ha blitt oppehold på 15 min) og gikk 15 min føre rute. Det siste jeg har hørt  er at de vill annkomme Dombås 1t føre rute.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2008 at 08:25
Wickerman har en mer detaljert beskrivelse av problemene med Di6 / DE2600. Den er vel stort sett sammenfallende med min hukommelse.
 
Det som blir spennende, er hvordan lokene vil oppføre seg når de igjen blir utsatt for norsk klima og hva som har skjedd mht. ombygginger i mellomtiden?
Lokene har jo gått som "kasteball" mellom forskjellige jernbaneselskap på Kontinentet de ca. 10 år de har vært i "utlendighet". Hadde lokene vært mer driftsstabile, så hadde de nok blitt kjøpt eller beholdt lengre av de selskapene de har vært innom?
 
Har tidligere jobbet med store skipsdieseler og kontroll/styringssystemer og har faktisk jobbet med en forløper for "skipsmotoren" som står i Di6.
Det som er spesielt for slike 4-takt trunkmotorer, er at de krever temmelig stabil smøreoljetemperatur og liker heller ikke at kjølevannstemperaturen varierer for mye. Dette er vanskelig å få til på et lok som skal operere under de krevende klimatiske forhold som er i Norge. Nyere europeiske dieselmotorer har som regel snevrere toleranser enn eldre kontruksjoner. Dette har sin årsak i økt spesifikk ytelse pr. sylindervolum (redusert størrelse/vekt) og at krav til forbruk / utslipp er skjerpet.
På en slik motor som er beregnet for et skip, er det rikelig tilgang på primærkjølevann rett fra havet. Temperaturvariasjonen på dette er 30 - 35 ¤ fra tropene til Ishavet. Varmeledningsevnen er større for vann enn luft og det påvirker kjølerens overflate/størrelse/vekt. Derfor er jeg skeptisk til om disse grunnleggende problemer med Di6 er løst?
Et annet forhold er at skipsdieselmotorer av denne type helst skal ha jamn belastning. Det er også vanskelig å få til under norske driftsforhold.
 
Jeg er også spent på om de i disse årene har klart å få til en stabil oppretting av motoren med eksisterende rammekonstruksjon og samtidig har løst feil som kan tilbakeføres til vibrasjon?
De øvrige problemer og feil på elektrosiden er nok enklere å løse?
Back to Top
Henning B. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning B. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2008 at 00:20
Kom over tråden i går og måtte ut å sondere terrenget i dag... Sannelig stod det ikke et på Marienborg. I tillegg fant jeg en Di3, og en CD66. Ble så glad at jeg nesten glemte hvor kalde fingrene mine var.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.