MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmålstråden min
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmålstråden min

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 13:40
LGB har et temmelig avslappet forhold til skala.
Du kan finne modeller der forbilde hadde sporvidde alt fra 600 mm. til 1435 mm. på samme spor. Det vil tilsvare et spenn i skala fra ca. 1:13 til 1:32.
I tillegg til dette spennet i skala, vil du finne at samme modell ofte er sterkt forkortet i forhold til øvrig skala. Det som fasinerer de fleste som kjøper LGB, er ikke først og fremst at modellene er skalariktige men robuste og funksjonssikre.
Når man skal velge blandt modellspennet til LGB, er det greit å ha dette i bakhodet.
Mest riktig blir modeller der forbildet stammer fra baner med rundt 1000 mm. sporvidde. Da er man temmelig nære norsk smalspor (1067 mm.) Som det er sagt over, finnes det mye materiell fra Rhb (med tilstøtende baner) og HSB som begge er metersporete.
Det finnes også norsk materiell i denne skalaen fra Proinor som er enkelt å bygge. - Ser man over til Amerika, så finnes det et stort utvalg fra AristoCraft, Bachmann, US-Trains og flere. Noe av dette materiellet kan passere som norsk (etter litt ommaling). Noen lok finnes også som kan brukes som "norske" smalsporlok, da spesielt lok av "Mogul-typen" (1C) som finnes i flere størrelser.
Det finnes faktisk en fin livesteam-modell av norsk Type XVI fra Accucraft der forbildet er hentet fra samme byggeserie som de norske lokene fra Baldwin. Jeg har dette loket selv (og interesserte kan se dette og mere G-skala/livesteam på Vollmessen i Stavanger om et par uker). Det finnes mye materiell med amerikansk forbilde i skala 1:20,3 som er 3 fot sporvidde hos forbildet.
 
Når det gjelder Piko sin satsing i G-skala, så mener jeg det utelukkende er normalspormodeller i skala rundt 1:30 de har. "Harzkamelen" er unektelig litt spesiell. Dette var et normalsporlok som ble bygget om til smalspor. - Har sett originalen selv for mange år siden - og det så litt "rart ut" og helt ut av proposjoner sammen med smalsporvogner. DR kunne faktisk bruke lok med normalsporprofil da det ikke er tunneller på banen der det gikk. Piko har nok skalert ned dette loket så det har"smalsporstørrelse"? Øvrig materiell fra Piko  (som V60 og Br. 101) er normalspormateriell.
Skal man satse på materiell rundt 1:30, så ville jeg heller ha gått for Skala 1 som ligger ganske nærme og har stort utvalg i modeller, både enkle og avanserte.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 15:03
Takk for mange svar! Tongue Jeg hadde helt glemt at jeg kunne sjkke LGB"s hjemmesider ... Embarrassed Vel, jeg er ganske kresen (og staLOL)på at det skal være i riktig skala og fra Tyskland. Så det blir litt problemer med mitt stramme budsjett. Smile Men jeg tror at jeg skal satse på DR - og holde meg rundt epoke IV. Godt utvalg og rimelige priser! Tongue
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 15:51
Originally posted by ØivindE ØivindE wrote:

 
Hvorfor det er så store variasjoner i prisene på LGB lok vet jeg ikke, men det kan de fra vmji sikkert svare på.
 
mvh
Øivind E
Ja, den som hadde visst det...
Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn i det bildet:
 
-Et større ellok kan være enklere å designe samt enklere å støpe da det er færre detaljer og mer glatte sider samt at loket er større slik at man har bedre plass til alle komponenter og slipper bruke mye tid og penger på å designe etter tilgjengelig plass
 
-LGB var hvertfall tidligere veldig fokusert på å tiltrekke seg yngre brukere for å få dem i gang med hobbyen. Dermed hadde de alltid noen ekle, billige modeller for å tiltrekke seg kundene. De som velger utstyr fra RhB, HSB etc. er oftest "eldre" entusiaster med bedre råd, og dermed så kan jeg tenke meg fabrikken heller "overpriser" slike modeller for å kompensere for dumpingpriser på nybegynnermodeller. Det blir litt narko-prinsippet: første dosen er billig, men er du først hekta blir det dyrt...
 
-Antall konkurerende produkter vil jo og ha litt å si. RhB produkter finner du bortsett fra LGB hovedsaklig hos KISS, og de er i nogenlunde samme, eller litt dyrere prisklasse. Moderne europeisk normalspor finner du vel billig hos bl.a. Piko, og da kan ikke LGB prise seg ut på sine modeller. Noe dyrere kan de være for å ta seg betalt for bedre kvalitet, men det er en fin balanse i hvor mye folk er villig til å betale ekstra for kvalitet.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 21:45
Spørsmål om LGB: Jeg er ikke så veldig god på hva slags elektriske komponenter man skal bruke for å operere de forskjellige elektriske artiklene. Hva slags utstyr trenger du for å operere:
- Lamper?
- Digitale tog?
- Flere enn 1 stillpult/sjaltepult?
- Både lamper, digitale tog og stillpulter/sjaltepulter i massevis?
 
Og kan man bruke startsett-trafo til mediumstørrelse lok, rundt prisklasse 4 000-5 000, eller trenger man en kraftigere? Veldig greit å vite. Smile
 
Og et siste spørsmål: Hvordan er strømmen på pensene? Er de isolerte? Og hvis ikke - hvordan får man festet isolerte skjøtelasker?


Edited by Arkitekten - 09 oktober 2010 at 21:50
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 22:47
Kjører ikke analogt og vet ikke hvordan disse trafoene er (men de burde vel ha 2 utganger - 1 som styrer spenning ut i skinnene avhengig av pådrag på styrehjulet og 1 fast for tilbehør som lamper/veksler/signaler?). Andre får svare på det.

Har selv en trafo fra det digitale startsettet som ble solgt for en del år tilbake (5,5A versjon) og den har to utganger som leverer konstant spenning. En utgang kobles til den digitale sentralen og den andre er tilgjenglig for lamper etc. Du kan også hente strøm fra skinnene til å drive lamper etc. når digitalsystemet benyttes, det står full spenning i sporet til en hver tid. Lokomotivenes hastighet styres av digitale pulser i skinnene.

Ønsker du å kjøre digitalt trenger du en trafo og en digital sentral, separat eller i en og samme enhet.
Utstyr får du fra LGB, Massoth eller andre. Benyttes en litt mer avansert håndkontroll og "Switch decodere" trenger du ikke sjaltepult, veksler/signaler/lamper kan da styres fra håndkontrollen.
Her er en link til en Massoth oversikt for digital drift: http://www.massoth.com/downloads/printmedien/dimax_digital_Systemuebersicht_EN.pdf

Hvor mye strøm et lok trekker er avhengig av flere forhold: selve loket, stigning på bane, antall vogner som trekkes. I tillegg vil annet el. tilbehør på samme trafo ta sin del. En startsett-trafo er vel rundt 1A, og vil kunne fungere dersom du ikke stresser systemet for mye. Med et stort lok på nærmere 5 kg (Ge 4/4 III) på flat mark, lav-medium hastighet og med 8-10 vogner bak + lys / lyd har jeg lest av langt under 1A strømforbruk på en god dag.

Veksler er ikke isolerte. Skjøtelasker tres inn på skinnene, sitter det en normal lask der og du ønsker å erstatte den med en isolert lask, fjernes den normale enkelt slik: http://www.champex-linden.de/cl_produktinfos_tt007.htm





- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 23:42
Takk for kjapt svar! Smile Nå har jeg jo ikke den ... beste økonomien, så analogt er jo det ... mest attraktive. Wink 
 
EDIT: Er det sånn at man trenger én 5,5 A Trafo for hver stillpult, sjaltepult, digitalsentral, fartsregulator og så videre?


Edited by Arkitekten - 10 oktober 2010 at 00:04
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 10:20

Nei, du kan bruke én trafo til flere stillverk, sjaltepulter etc. Du trenger ikke 5,5A til dette - i hvertfall ikke til å begynne med.

Ønsker du å kjøre analogt med flere adskilte soner, må du ha en trafo med fartsregulator for hver av sonene og isolere de fra hverandre.
 
 
- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 11:28
Ok, men da lurer jeg på hvordan man da får koblet én stillpult, én sjaltepult, og én digitalsentral til samme trafo? Jeg har jo den nybergynnertrafoen (surprise, surprise) med en sånn svart trafoboks og en fartsregulator. Kan jeg bruke den, og eventuellt hvordan? Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 12:06
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

Har ikke (tror ivertfall jeg ikke har) fått noen flere mailer om svar, så jeg har ikke gått inn her på en stund... Ouch
 
Grunnen til at du ikke får mailvarsel om svar i tråden her ligger nok hos deg selv, for jeg får et lass med meldinger om at epostadressen din er defekt hver gang systemet forsøker sende deg en epost om et svar i en tråd du abonerer på... Kanskje du har byttet epostadresse etter at du opprettet profilen din?
 
Eirik
"admin"
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 15:10
Confused Å ja, det kan det jo være! Tongue Skal endre nå ...
 
EDIT: Har endret nå. Lei for å være til bry! Smile


Edited by Arkitekten - 12 oktober 2010 at 07:48
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 21:10
Sjekk side 3 i denne linken for analog kontroll og en sjaltepult: http://www.champex-linden.de/download_lgb_bedienungsanleitungen/01225.pdf
 
Og denne for digital kontroll, side 2 - bilde 2. Her kobles digital sentral til den ene 3+4 utgangen, mens den andre 3+4 går til sjaltepult (1 pult vist i bilde 2): http://www.champex-linden.de/download_lgb_bedienungsanleitungen_ab_2008/m50110.pdf
 
For flere sjaltepulter trekker du ledning 3 og 4 videre til neste pult.
 
Her er brukerveiledning for LGB sjaltepulter 51750 (for veksler, signaler, avkoblingsskinne) og 51800 (for å koble inn og ut strøm til ulike seksjoner på anlegget):
 
 


Edited by Loco - 12 oktober 2010 at 22:04
- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 17:29
Takk! Det hjalp. Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.