MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital eller analog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital eller analog

 Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital eller analog
    Posted: 15 juli 2008 at 10:32
Etter å ha bygget et relativt stort anlegg og samlet div. lok og vogner siden 1958, har jeg foreløpig valgt å fortsette å kjøre analogt. Alle ledninger til tross! Jeg begynte på anlegget en gang på slutten 70 tallet og har siden utvidet og fornyet til fram til nå. Til poenget: Jeg har ca. 60 lok som jeg kjører stort sett alle - ikke om gangen - men bytter lok med jevne mellomrom. Jeg ser for meg at å starte med digitital styring nå, blir omfattende. 60 lok!! Dersom jeg har 4 stk DI 3, hvordan skal jeg vite hvilket jeg starter hvis alle står på sidespor og jeg vil velge et av dem? Som 62 åring vil jeg ikke kunne huske nummeret på hvert enkelt lok, men må søke.
 
Kommentarer?
 
Med vennlig hilsen
Per Flood
perflo
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 11:03
Originally posted by perflo perflo wrote:

Jeg ser for meg at å starte med digitital styring nå, blir omfattende. 60 lok!!

Ja, den totale jobben blir ganske omfattende, men siden du ikke har alle lokene på banen samtidig trenger du ikke ikke gjøre om alt samtidig.

Quote Dersom jeg har 4 stk DI 3, hvordan skal jeg vite hvilket jeg starter hvis alle står på sidespor og jeg vil velge et av dem? Som 62 åring vil jeg ikke kunne huske nummeret på hvert enkelt lok, men må søke.


Ved å gi dem samme digitaladresse som loknummeret f.eks., slik at Di3.641 har adresse 3641, Di3.649 har adresse 3649 osv.

Når du velger adressen til loket på sidesporet og skur f.eks. lokets lys på, ser du fort at du har valgt riktig.

Å huske lokadresser kan være vanskelig nok for en 47-åring til tider... I mitt tilfelle skyldes det (for mine norske lok) at lokene har en firesifret "FREMO-adresse" og ikke loknummeret. Løsningen på dette er å skrive lokadressen på undersiden av loket.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 12:49

Takk for kommentarene. Forstår det slik at enkelte systemer takler både digitale og analoge lok. Da kan jeg jo begynne med de norske for eks. Men får jeg problemer med at hovedsporet er delt i 5 blokker? Går ut fra at jeg må koble allt om til en blokk.

Jeg har prioritert kjøreegenskapene på lokene mine, så alle har svinghjul, strømopptak på flest mulige hjul etc. Sakte kjøring fungerer utmerket. De 7 lokene jeg har med Faulhaber går jo supert. Vil kjøreegenskapene bli mye bedre med digitalstyring? Jeg har også elektroniske kjørekontroller på alle blokker. Hver blokk styres av hver sin trafo.

MSmilevh

Per

perflo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 14:49
Jeg forstår at du kjører 2-skinnedrift med likestrøm?
Da er vel det "naturlige" valget mht. digitalstyring å velge DCC-formatet og da har du mange fabrikat å velge mellom.
 
Min erfaring er at det stort sett er bortkastet å ha Faulhabermotorer på lok som utelukkende kjøres digitalt dersom man bruker en god dekoder. Det er viktigere med et godt strømopptak enn en god motor. Jeg tror ikke du vil få vesentlig bedre kjøreegenskaper på lok med Faulhaber ved digitaldrift. På andre motorer som gamle rundmotorer fra Lima, Märklin og Fleischmann vil det være en markant forbedring om disse styres via en dekoder - også om lokene kjøres analogt.
 
Du har også muligheten til å beholde analogdrift på anlegget ditt og koble alle de 5 blokkene sammen ved digitaldrift. Således kan du starte ganske forsiktig med digitaliseringen. Det er også mulig å ha analogdrift på enkelte blokker og digitaldrift på andre. Dette krever litt tilleggsutstyr.
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 10:01
Hei Bjørn og Kjell,
 
Takk for innspill. Ja jeg kjører likestrøm to-skinnedrift. Ingen lok har original Lima motor, da jeg ser på disse som "ikke kjørbare". Lima lok har alle Faulhaber. Alle mine noen og 20 stk Fleischmannlok har fått nytt anker med intergrert svinghjul, samt nye hjul med redusert antall gummiringer for bedre strømopptak. Alle lok kjører meget godt, også saktekjøring. Det er derfor jeg er i tvil. Digital styring er for meg et ukjent område. Får lese om det og sette meg inn i systemet.
 
Er det slik at jeg kan koble sammen blokkene digitalt uten at det påvirker den analoge splitten? Dvs. at jeg fortsatt har 5 blokker når jeg kjører analogt?
 
Et annet fenomen: Alle signaler blir styrt av styrestrøm gjennom en av skinne strengene. Ved hvert signal har jeg et lite brudd på ca. 2 cm. på denne strengen. det brudte stykket er koblet til signalet, slik at det skifter når et lok passerer (tilsv. Marklin system). Vil dette fortsatt fungere ved digital drift?
 
Jeg har konstantbelysningsagregat fra Arnold. Dette trenger jeg jo ikke ved digitalkjøring, men hvis jeg kombinerer med digital, vil det fungere?
 
Dere forstår sikkert hvorfor jeg har litt kvaler.
 
Mvh
Per


Edited by perflo - 16 juli 2008 at 10:03
perflo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 13:24
Hei Per!
 
Det var mange spørsmål og jeg får prøve å svare på noen av dem.
 
Jeg er av den formening at Fleischmannlok som er slik utrustet som du beskriver, vil kjøre utmerket ved digitaldrift uten å bytte motor. Du vil også kunne oppnå forbedrede driftsegenskaper på slike lok med dekoder når du også kjører dem analogt - og det er ikke nødvendig med noen inngrep i loket for å skifte fra analog til digital drift om du stiller parameter i CV 29 til "automatisk valg".
I tillegg vil du kunne oppnå langsom aksellerasjon for slike lok ved analogdrift. Retardasjon er derimot avhengig av spenningen - og dersom den blir borte, stopper loket (- selv dette er det mulig å gjøre noe med for enkelte dekodertyper med tilleggsutstyr). Under saktekjøring må loket oftest ha 5 -7 volt før det begynner å bevege seg. Da blir strømmen til motoren pulset av dekoderen og saktekjøring ofte bedre enn om de kjører på "vanlig likestrøm". Det er verd å merke seg at lok med dekoder ikke liker analoge kjørekontrollere med pulset strøm - filtrert likespenning ("glatt strøm") eller likerettet vekselspenning ("vanlig trafo") går bra.
  
Du kan gjerne koble "blokkene" dine sammen med en mangepolt vender eller relé for å kunne lett skifte mellom analog og digital drift. Da vil alt forbli som før digitaliseringen.
 
Det er litt mer komplekst med signaler og blokkdrift.
I digitaldrift ønsker man fortsatt å ha full spenning tilstede ved stopp og langsomkjør. Her er det heller ingen "standard" måte å gjøre det på og omtrent hver produsent har sin løsning.
Felles for alle er at man kan kjøpe en "dings" som gir alle tog beskjed om å stoppe kontrollert. Denne kan kobles inn via et relé i stedet for vanlig digitalstrøm for å stoppe toget. Da opprettholdes event. lyd og lys som før. Dette tema er temmelig stort og det finnes garantert en løsning som du blir fornøyd med.
For å gi beskjed om trafikk er det også ulike system som benyttes. Det ser ut som om at RailCom er det man ønsker å satse på i fremtidens "DCC-verden".
Her kan hvert lok bli avropt identitet og andre opplysninger hver gang det kommer inn i et nytt avsnitt og signaler / togvei kan stilles deretter.
Det skulle heller ikke være noe i veien for at du i prinsippet benytter slike "sporbrudd" som du beskriver for å styre trafikken. Her må du verifisere at det DCC-signalet du får tilbake passer med øvrig utstyr.
Skal du beholde muligheten for kombinert analog og digital drift, får du noen begrensninger på alle de funksjonaliteter du ellers kunne oppnå ved digital drift.
 
Konstantbelysning av type "Arnold" må bort ved digital drift.
Dette er oftest en vekselspenning med frekvens > 20kHz som ligger over sporet. Man må montere en drossel i alle lok og en kondensator i alle vogner i serie med lamper/motorer.
Drosslene lokene må bort da de sperrer for "digitalstrøm" til dekoderen og det er heller ikke noe vits i kondensatoren i serie med lampene til vognbelysning. Derfor er vel dette det eneste du må "ofre" for å kjøre både analogt og digitalt uten store inngrep.
 
Håper det var svar på spørsmålene dine i full fart?


Edited by Kjell H. - 16 juli 2008 at 13:25
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 14:03
Takk for info. Kjell,
Dette sier meg så mye at jeg tror jeg venter til jeg evt. lager nytt anlegg. Jeg har en tegning liggende for et slikt. Jeg tror nok jeg kommer ut for for store utfordringer hvis jeg begynner på mitt nåværende anlegg. Som du kanskje skjønner har jeg mange m. med kabler under anlegget. Tør nesten ikke å tenke på å finne ut av disse.
Jeg ga en litt uklar infor ang. Arnold konstantbelysnings aggregat. Jeg har nonstant belysning kun på el. lokene som får strøm til lys fra en av skinnestrengene og luftledningene. (alle lok er koblet om). Aggregatet er koblet kun innenfor stasjonsområde hvor togene går begge veier. (Nettopp for å slippe trosler og kondensatorer). Ser for meg at mange lok også må kobles om siden jeg har montert lysene på el. lokene over pantogragene og montert releer i noen av lokene for at lyskasterne skal slå seg av og på.
 
Jeg har muligens kommmet for langt i prossesen for å starte med digitalstyring.
 
Får ta meg en tur og hilse på NJK mj avdeling her i Bergen. Der treffer jeg sikkert noen eksperter som kan se på lok og anlegg og så gi en anbefaling. Any way, takk for din info.Smile
 
Mvh
Per
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.