Hei Per!
Det var mange spørsmål og jeg får prøve å svare på noen av dem.
Jeg er av den formening at Fleischmannlok som er slik utrustet som du beskriver, vil kjøre utmerket ved digitaldrift uten å bytte motor. Du vil også kunne oppnå forbedrede driftsegenskaper på slike lok med dekoder når du også kjører dem analogt - og det er ikke nødvendig med noen inngrep i loket for å skifte fra analog til digital drift om du stiller parameter i CV 29 til "automatisk valg".
I tillegg vil du kunne oppnå langsom aksellerasjon for slike lok ved analogdrift. Retardasjon er derimot avhengig av spenningen - og dersom den blir borte, stopper loket (- selv dette er det mulig å gjøre noe med for enkelte dekodertyper med tilleggsutstyr). Under saktekjøring må loket oftest ha 5 -7 volt før det begynner å bevege seg. Da blir strømmen til motoren pulset av dekoderen og saktekjøring ofte bedre enn om de kjører på "vanlig likestrøm". Det er verd å merke seg at lok med dekoder ikke liker analoge kjørekontrollere med pulset strøm - filtrert likespenning ("glatt strøm") eller likerettet vekselspenning ("vanlig trafo") går bra.
Du kan gjerne koble "blokkene" dine sammen med en mangepolt vender eller relé for å kunne lett skifte mellom analog og digital drift. Da vil alt forbli som før digitaliseringen.
Det er litt mer komplekst med signaler og blokkdrift.
I digitaldrift ønsker man fortsatt å ha full spenning tilstede ved stopp og langsomkjør. Her er det heller ingen "standard" måte å gjøre det på og omtrent hver produsent har sin løsning.
Felles for alle er at man kan kjøpe en "dings" som gir alle tog beskjed om å stoppe kontrollert. Denne kan kobles inn via et relé i stedet for vanlig digitalstrøm for å stoppe toget. Da opprettholdes event. lyd og lys som før. Dette tema er temmelig stort og det finnes garantert en løsning som du blir fornøyd med.
For å gi beskjed om trafikk er det også ulike system som benyttes. Det ser ut som om at RailCom er det man ønsker å satse på i fremtidens "DCC-verden".
Her kan hvert lok bli avropt identitet og andre opplysninger hver gang det kommer inn i et nytt avsnitt og signaler / togvei kan stilles deretter.
Det skulle heller ikke være noe i veien for at du i prinsippet benytter slike "sporbrudd" som du beskriver for å styre trafikken. Her må du verifisere at det DCC-signalet du får tilbake passer med øvrig utstyr.
Skal du beholde muligheten for kombinert analog og digital drift, får du noen begrensninger på alle de funksjonaliteter du ellers kunne oppnå ved digital drift.
Konstantbelysning av type "Arnold" må bort ved digital drift.
Dette er oftest en vekselspenning med frekvens > 20kHz som ligger over sporet. Man må montere en drossel i alle lok og en kondensator i alle vogner i serie med lamper/motorer.
Drosslene lokene må bort da de sperrer for "digitalstrøm" til dekoderen og det er heller ikke noe vits i kondensatoren i serie med lampene til vognbelysning. Derfor er vel dette det eneste du må "ofre" for å kjøre både analogt og digitalt uten store inngrep.
Håper det var svar på spørsmålene dine i full fart?
|