MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Superbillig Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Superbillig Nohab

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Superbillig Nohab
    Posted: 10 juli 2008 at 22:26
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2008 at 17:31
Her "lukter" det Rolox".
 
Dette er vel bare ett resultat av at NiM-Shops PaperLine-modeller har vært velykkede i mj-markedet, da gode produkter ofte plagieres av andre. LOL
 
Se opp for billige kopier; Det finnes bare én genuin PaperLine!
 
En god sommer ønskes fra NiM!Big%20smile
 
 
 
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 13:23
.

Edited by pkonc - 13 juli 2008 at 01:28
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 17:15
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Uten mitt samtykke.............................. på den annen side ser jeg stadig vekk at mine bilder blir brukt i salgsanonser her også......... det også uten mitt samtykke.  Angry
Kan du utdype det litt nærmere?
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 18:04


Edited by pkonc - 13 juli 2008 at 01:29
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 19:45
 
At folk bruker bilder i sine egne annonser som de finner ute på nettet er IKKE lov uten at den som har tatt bildet er kontaktet og at den personen har tillat bruk av bildet.
Skal man bruke bilder i annonser må man ta de selv for og være på den sikkre siden.
Hvis noen laster ned / kopierer et bilde på f.eks på NMJ sine sider så er det ikke lovlig og bruke dette bilde i annonser eller f.eks legge de ut på et forum uten og på forhånd ha kontaktet NMJ eller fotograf for og godkjenne bruken av de........ det har noe med copyright regler og gjøre. 
[/QUOTE]
 
Det er jeg fullstendig klar over. Min forvirring dreier seg mest om det første utbruddet i ditt innlegg. Du begynner jo med "Uten mitt samtykke......." før du i det hele tat kommer inn på bildene. Hva sikter du til med det?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 20:48
Ikke for å provosere, men burde du ikke ta det opp med www.jernbane.net????
Petter har bare lagt ved en link...
Dette har ingenting med dette forum å gjøre. Ta det heller opp med de og det rette forum det gjelder!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2008 at 00:00
Hei

Nå spørs det vel hvem som kom først da ... (?) ... se denne tråden:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1750&KW=paperline
At Pål Koncz lar seg provosere av NiMs innlegg om NiMs paperline får stå for hans regning.

Når det gjelder bruk av bilder i salgsannonser så er det i hvert fall akseptert at man på QXL kan legge ut bilder av varene fra produsentenes hjemmesider dersom man selger en vare som er identisk med en ny vare. Det er f.eks ikke alle som tar seg tid eller greier å lage et pent og riktig bilde av modellen før den legges ut for salg. Det viktigste må jo være at potensielle kjøpere ser hva slags vare det er som legges ut for salg.

Dessuten er det vel slik at bilder av f.eks Superlinemodeller som ligger på NMJs hjemmesider er NMJs eiendom og ikke fotografens (?) . Da burde det i så fall være NMJ som reagerte på bildebruken.

Men dersom NMJ nå legger ned et forbud mot at selgere av Superlinemodeller ikke få bruke NMJs bilder (hentet fra NMJs sider), så tror jeg heller at dette gir dårlig reklame for NMJ.
Og det var vel ikke meningen ...   
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2008 at 01:26
.


Edited by pkonc - 13 juli 2008 at 01:28
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2008 at 01:28

.



Edited by pkonc - 13 juli 2008 at 01:30
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 11:25
Nå har jeg vært bortreist siden innlegget ble lagt på forum og derfor ikke fått med meg diskusjonen som tydeligvis har gått (mange av innleggene er jo slettet).
 
Men jeg kan ikke forstå at noen tar det ille opp når jeg tipser leserne her om et morsomt innlegg på et annet forum ved å linke til det.
 
Hadde jeg derimot kopiert bildet og lagt det ut her for egen regning hadde saken vært en annen.
 
Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 15:38
Hei!
 
Det er ikke lett å forstå hva som er galt og påklages i sakens anledning, når meldingene ble slettet ca. 2 minutter etter at de ble postet.
 
Men dette med copyrights har jo vært disskutert (opp og ned i mente) på dette forumet tidligere, og konkluksjonen har vel vært at det er greit å poste (direkte-) linker til bilder o.l. hvor andre har opphavsretten, og ikke poste dem direkte uten opphavspersonens samtykke.
 
Det kan derfor ikke være galt av Petter å poste en link til ett annet forum, hvor denne tegningen figurerer. Hvordan reglene er på Postvogna vet ikke jeg, men opphavsretten gjelder vel der også vil jeg tro, hvilket betyr at Pål Konz sikkert har opphavspersonens tillatelse til å poste den direkte der. Til informasjon later opphavspersonen til denne fine Nohab"en å være szigetvari névjegye, og mer av kreasjonene hans kan man se her.
 
Her er en link til en litt større tegning av Papir-M-61"en.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2008 at 16:42
Hei!
 
Denne disskusjonen  hører vel kanskje hjemme i "Postvogna", men siden jeg ikke er, eller har planer om å bli medlem der, samtidig som Pål Konz har valgt å føre disskusjonen her, poster jeg allikevell her.
 
Jeg oppdaget nylig at når jeg høyreklikket (med musa) på bildet i Postvogna, som det er linket til innledningsvis i denne tråd, kommer det opp en tekstboks hvor det står:
 
"Alle bilder: copyright Jernbane.net og fotografene. Ta kontakt med helpdesk@jernbane.net for kjøp av bilder"
 
Betyr dette at Jernbane.net påberoper seg opphavsrettighetene og copyright"en til Szigetvari Névjegye sin klippark-modell av Nohab-M61? - Forøvrig en modell som ellers ligger offentlig tilgjengelig og uten restriksjoner her. Gjøres dette uten klippark-modellens opphavsmanns samtykke, vil jeg anta at man er i ferd med å "rote seg inn i" en juridisk "floke" hva der angår rettighetene.
 
Jeg lurer derfor på om Pål Konz er opphavsmannen til denne klippark-modellen og derved personen bak hjemmesiden til modellens produsent? Har man produsentens samtykke til å overta opphavsrettighetene er det jo greit, men i motsatt fall burde man kanskje "gå litt stille i dørene" når man samtidig bruker denne tråden til å beklage seg over at andre ikke forholder seg til copyright"en.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.