MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan for endestasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan for endestasjon

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan for endestasjon
    Posted: 07 juli 2008 at 02:31
Originally posted by ben ben wrote:

 Dessuten tror jeg det er lite sannsynlig at en endestasjon på en bane blir lagt i kurve.



Vel, hvis terrenget gjør at det er en kostnadseffektiv løsning, så hvorfor ikke? En endestasjon for en liten by som ligger i kuppert terreng langs havet og som ble bygget for en hundre år siden eller mer, vil nok kunne bli lagt i kurve hvis det var billigst.
Svein S
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 11:22

Det tror jeg rett og slett blir for avansert for meg. Spesielt med tanke på plattformer ol, som må tilpasses kurven og utslag på vognene. Dessuten tror jeg det er lite sannsynlig at en endestasjon på en bane blir lagt i kurve.

Men jeg er fortsatt enig i at ideelt sett bør ikke alt på en modelljernbane være linjalrett.
 
Ben
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 08:17
Men - kan du ikke legge hele stasjonen i en svak kurve, da? Det blir MYE finere, lettere og ledigere. Og tar mindre plass i lengden, faktisk. Ikke så mye, riktignok, men diagonalen er jo lenger enn lengdemålet.
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 00:12
Hei igjen,
først til Svein; jeg må se litt nærmere på det med å flytte godssporet opp.
 

Så til AT; jeg er nok preget av å arbeide i staten, og har blitt grå og firkantet i tankegangen...
Jeg kunne kanskje presisert i første innlegg at jeg skal prøve å bygge dette anlegget på en IVAR-hylle, der hylleplatene bare er 50 cm brede. Jeg vurderte faktisk å legge hele stasjonen diagonalt, altså starte med en liten kurve før første veksel, men fordi platen er så smal begrenset det mulighetene syntes jeg. Tror det er lurt at du ikke ser på bildene av H0-anlegget mitt, der går omtrent alt i lange parallelle linjer... hehe. Men er prinsipielt helt enig med deg!
 

Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2008 at 08:35
Hei
Du gjer som forventaWink
 
Mj-rommet ditt har sikkert parallelle vegger. alle vinklar i rommet er 90 grader. Alt er i vater og lodd. Du skal sikkert bygge på ei plate med parallelle sider osv.
 
Kvifor må alle spora  og husa vera parallelle?
 
Kan du legge sporplanen diagonalt?
Kan sporet ut til godshuset svinge litt?
Kan...
 
AT
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 23:15
Originally posted by ben ben wrote:

Alternativet hadde vært å kappe til skinner, men i utgangspunktet tenkte jeg å unngå det.


Tror nok du bør vurdere å kappe den ene skinnen der, det er ikke så vanskelig som det høres ut som.

Quote
Jeg vurderte en løsning med godhuset på enden av spor 1, men jeg ser for meg at det da lettere kan komme i konflikt med passasjertog som skal benytte det sporet.


La spor 1 være som det er, og legg inn en høyre sporveksel i høyre enden for et godsspor.
 
Quote Å ha tre togstammer inne samtidig måtte jeg gi opp, men går an å trikse det til viss man regner med godssporet.


3 tog på samme endestasjon samtidig er ganske voldsomt da, hvertfall når det er snakk om en fiktiv endestasjon på en sidebane...

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 22:12
Hei Svein,
veldig bra resonnert av deg, jeg har i utgangspunktet 175 cm til rådighet, men kan om absolutt nødvendig legge til 20 cm til.
 
Anlegget er fri fantasi, så det er ingenting i veien for å endre på ting.
 
Jeg benytter Roco sine H0e-skinner, og de har ett svært begrenset utvalg av skinnevarianter. De har feks ikke dobbelt kryssporveksel som hadde vært veldig plassbesparende. Jeg fikk ikke sporgeometrien til å gå opp dersom jeg skulle bruke høyreveksel istedenfor venstre inn fra spor to. Alternativet hadde vært å kappe til skinner, men i utgangspunktet tenkte jeg å unngå det.
 
Jeg vurderte en løsning med godhuset på enden av spor 1, men jeg ser for meg at det da lettere kan komme i konflikt med passasjertog som skal benytte det sporet.
 
Å ha tre togstammer inne samtidig måtte jeg gi opp, men går an å trikse det til viss man regner med godssporet.
 
Ben


Edited by ben - 04 juli 2008 at 22:19
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 18:48
Hei Ben-Sigvald.

Ut ifra sirklene på spor 1 har du ca 180cm å gå på, stemmer det? Er det selvbygget spor, eller kjøper du ferdige skinner og sporveksler? Har null peiling på H0e bare så det er sagt, bruker Peco H0 C75 selv.

En annen ting er om dette er fri fantasi eller om du har noe konkret i tankene. I tilfelle det siste kan du bare se bort fra alt jeg skriver videre...Tongue

Det jeg først la merke til er S-kurvene gjennom sporvekslene i høyre ende av stasjonen. Der kan du med fordel erstatte den venstrevekselen på spor 2 (regnet ovenfra) med en høyreveksel, da vil også spor 2 bli litt lengre. Og hvis du kan bruke en dobbelt kryssporveksel ved spor 3 vil også de to oppstillingssporene dine kunne bli en god del lengre samtidig som du unngår den andre S-kurven.

En annen mulighet er å flytte godshuset opp ved siden av stasjonsbygningen om det kan være et alternativ. Hvis du flytter stasjonsbygningen litt til venstre får du plass til et ganske langt sidespor over spor 1, da blir også kryssporvekselen på spor 3 unødvendig siden du kan bruke høyreveksler hele veien.

Men uansett er pkt 6 og 7 av kriteriene dine litt på kollisjonskurs, siden du har kun 3 gjennomgående spor. Da blir det enten 3 vognstammer samtidig, eller 2 vognstammer og ett spor fri for vending av lok...

Dette er hva jeg har av tanker, det er helt sikkert andre og mer erfarne folk som kan komme med noe bedre. Smile

Mvh
Svein A

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2008 at 22:55
Hei,
 
jeg holder på å planlegge en liten endestasjon for en smalsporbane i H0e. Jeg har laget en liten sporplan for stasjonen, som er begrenset av den plassen jeg har til rådighet.
 
Stasjonen er tenkt å være endestasjon for en liten bane, som hovedsakelig har passasjertrafikk, men også noen korte godstog, da hovedsakelig stykkgods.
 
På skissen nedenfor tilsvarer avstanden mellom sirklene i skinnegangen omtrent lengden på vogner/lokomotiv, ca 15 cm. For eksempel har jeg lagt inn plass til to stykk godsvogner foran Godshuset nederst til høyre.
 
Jeg satte opp følgende kriterier for stasjonen:
  1. Være så kort som mulig
  2. Minimum ett spor skal være minimum 75 cm langt
  3. Minimum ett spor skal være Godsterminal med losseplass for to godsvogner
  4. Det skal være parkeringsmuligheter for minimum fire vogner
  5. Det skal være parkeringsmuligheter for minimum to lokomotiver
  6. Det skal alltid være ett spor fri for vending av lokomotiv
  7. Det skal være mulig å ha minimum tre togstammer inne på stasjonen samtidig

Jeg har prøvd å oppfylle disse kravene så godt som det lar seg gjøre innenfor de begrensningene jeg har. Tenkte å høre om noen hadde kommentarer og tips før jeg går videre i prosessen.

 
På forhånd takk for alle tips.
 
Mvh
Ben-Sigvald Liknes


Edited by ben - 02 juli 2008 at 22:57
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.