MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bredde på stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bredde på stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bredde på stasjon
    Posted: 24 juni 2008 at 18:49
Hvor brei bør en stasjon i Fremo moduler være som maks?
Jeg ser for meg at en stasjons innerste spor ikke bør være lenger inn enn 50 cm fra modulkant slik at maks bredde for en stasjonsmodul blir ca 100 cm.
Hvordan gjøres det med de fullsize stasjonene som har blitt bygget og bygges?
Bør man selektiv-komprimere en stasjon på bredde?
Eksempelet er her i Bodø. Bygger man stasjonen slik som den såg ut i 1982 da den var minst, med tanke på total areal, så blir totalstørrelsen ca 14,5 X 4 m men det er klart at man fort kan minke bredden ved å dra inn de ytterste sporene mot mitten en god del, evt. bare la de sporene gå over kanten og la fantasien ta over.
13 stk 30 cm lange passvogner + lok får plass ved perrongen her i Bodø om man lager den i riktig lengde!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2008 at 21:43
Pleier ikke det optimale være at stasjonen ikke er bredere enn at man kan rekke frem til det innerste spor uten å feie overende for mye av det som befinner seg i forgrunnen da? Så da er det vel armlengden som bestemmer, og i fremo-sammenheng kan jo den være høyst variabel...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2008 at 23:36
Bredden av en stasjon vil vel avhenge av hvordan den er tenkt betjent. Om man skal ha fast betjening på begge sider av modulen kan den være så bred at man greit kan rekke over de sporene som skal betjenes. Det er selvsagt ikke nødvendig at alle spor skal rekkes fra begge sider. De største stasjonene i Tyskland (Bickburg og Brebeck Hohentor) er begge ca. 100 - 120 cm brede. Men det stiller som sagt store krav til organiseringen av personaletTongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2008 at 19:47
Sandnes stasjon blir ca 110 cm brei over det meste av det området som blir betjent fra begge sider. Det passer ganske bra med arbeidsdelingen som var både i forbildet og som det blir på modulen.
 
Den delen av stasjonen som er underlagt sikringsanlegget (med signaler, fjernstyrte veksler etc) dekker ca inntil midten av denne bredden.
 
Det er også planlagt en egen rekke seksjoner som vil inkludere kontainersporene, men de vil komme litt lenger ut til siden, slik at det blir et mellomrom for personalet mot resten av sporene. Det skal ligge en tegning under denne linken http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2728
 
MVH
for MJBV
Terje O
 
 
           
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2008 at 19:56
Problemet om man skal bygge Bodø er at det er en endestasjoen og at man må komme til alle spor.
Spørsmålet er om de ytterste sporene må sløyfes slik at man kommet til alle spor, evt. komprimere ned de åpne partiene på stasjonen. Det store problemet er området mellom perongen mellom spor 1 og 2 og godshuset.

Tegningen som du refererer til Terje ligger på mjfs foroalbum som er nede for tiden.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2008 at 20:04
Som et alternativ til å kompimere et åpent parti kan det eventuelt "strekkes" litt slik at det kan åpnes opp for adkomst? Det i praksis det som vil skje dersom vi kommer i gang med kontainer sporene i Sandnes.
 
Bildet nedenfor gir forhåpentligvis en indikasjon. Jeg ser nordover på seksjon S4 (nummer 4 fra sør), som er 110 cm bred i nordre enden. Mot øst (dvs mot venstre på bildet) er det lagt opp for å skrå ut til kontainersporene og en industri. 
 
 
MVH
for MJBV
Terje O
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 11:57
Hva med å dra sporene ut mot kanten?
Det er vel ingen grunn til at du skal kunne nå de delene av modulen der det ikke går spor?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 12:10
Sporene havner stort sett ut i mot kanten, ihvertfall på de meste av modulen. Vi varierer seksjonsbredden slik at vi får sånn noelunde praktisk geometri å fabrikere, samt at det blir runde overganger mellom de forskjellige breddene. Vi har en grille (en av mange...) på at det gjør seg bedre rent visuelt.

Forøvrig syns vi det høres skummelt ut med å "dra sporene mot kanten". Såsant det overhodet er praktisk gjennomførbart ligger sporene der de  ligger på orginaltegningen i 1:1...Wink

Vi driver med modellbygging, ikke påfunn (her er det langt fra alle som er enig med oss Big%20smile ).

MVH
for MJBV
Terje O

      

     
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2008 at 13:55
Problemet er vel at stasjonen er så stor i bredden.
Bare stasjonsbygningen blir jo over 50 cm lang. Godshusets del med sporene som går inn i bygget 84 cm. Så vi snakker ganske store dimensjoner her.
Idéen med å lage stasjoen enda bredere kan jo være en idé. En annen er å bygge stasjonen slik som den ser ut idag, da sparer man også en haug av penser, men da vil jo ikke industriene og lagrene rundt stasjonen ha like mange spor. Kanskje man skal tegne en hopkok med hovedsporene slik som idag men med stikkspor slik som i 1982.
Bygger man stasjonen med alle sporene slik som den er idag blir den totale bredden på ca 10-12 m men da vil det bli en egen modulrekke.

En annen ting jeg har tenkt på er om stasjonen skal ligge litt lavere enn 130. Innkjørssporet til Bodø ligger jo i bakke (det er jo derfor 2 tog har brast inn i stoppbukkene) og bak lokstallen ligger jo sporet mye høyere. Så jeg har tenkt litt på om stasjonen skal ligge på ca 125 cm for å få den effekten. Denne stasjonen vil jo uansett bli en endestasjon.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.