MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco MultiMaus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco MultiMaus

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco MultiMaus
    Posted: 11 juni 2008 at 21:16
Hei alle MJ"ere!
Rundt juletider 07 begynnte jeg mitt digitale eventyr, snakk om omstilling fra analogt! Begynnte med ett startsett fra Roco med Di3.623, kjempe artig å få satt igang. Ettersom månedene har gått så har jeg fått digitalisert 1 gammelt lok og gått til innkjøp av 2 nye så nå har jeg 4 lokomotiv med dekoder i, dekoder nr 5 og 6 er på vei men jeg har dette problemet: jeg vet ikke / får ikke til å skjønne hvordan man omprogramerer adressen på dekoderen via MultiMaus. Derfor så har alle dekoder"ne adresse 3 og sånn som ståa er her nå så kunne jeg like gjerne ha kjørt analogt. Har lest gjennom manualen til MultiMaus"en fler ganger på svensk og sånn som jeg har forstått at det skal gjøres funker ikke... Er det noen her inne som har brukt MultiMaus"en til å omprogramere adressen på en dekoder som kan gi meg en steg for steg forklaring på hvordan det gjøres? Jeg er nybegynner i den digitale verden og trenger en god del hjelp i startfasene.
 
Takker på forhånd for all hjelp og alle tips! Smile
 
MVH:  Håkon
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 13:50
Hei,
det er en liten sak du må huske på i forhold til Roco sin Multimaus. Den opererer med ett eget "Bibliotek" der du kan legge inn en liste med navn på de ulike lokene du bruker. Det er dette biblioteket du blar gjennom når du bruker piltastene på kontrollen.
Det som er viktig å huske er at om du endrer CV-adressen til en dekoder, så blir ikke denne automatisk oppdatert i biblioteket.
Det vil si at skal du endre en dekoderadresse, så må du gjøre det to ganger. Først på dekoderen, og så i biblioteket.
 
Før du omprogrammerer dekoderen på et lokomotiv, må du passe på at alle andre lokomotiver er fjernet fra banen, ellers programmerer systemet alle dekoderene likt, og der er ikke så lurt...
 
For å endre dekoderadresse på et lokomotiv, holder du nede "menu"-knappen og trykker "1". På displayet kommer aktuell adresse opp. Denne endrer du til ønsket adresse med å taste inn på talltastene, feks adresse 04, og trykker "OK".
 
Nå har dekoderen ny adresse, men det "vet ikke" biblioteket, derfor må vi oppdatere adressen der også - til 04. Det gjør vi på følgende måte:
 
Hold nede piltasten nederst til venstre, og trykk på "menu".
Bla deg gjennom listen som kommer opp i displayet til du kommer til "LOK". Trykk "OK".
Bla deg gjennom neste liste til du kommer til "BEARBEITEN". Trykk "OK".
Bla deg gjennom listen med lokomotiver til du kommer til det aktuelle lokomotivet. (Jeg regner med at du har lagt det inn i Biblioteket, viss ikke kan jeg forklare hvordan du gjør det senere). Trykk "OK"
Markøren blinker nå ved enden av navnet på loket. Trykk "OK" en gang til.
Nå viser displayet "L" og den gamle lokadressen som er lagret på det aktuelle lokomotivet i Biblioteket. Tast inn ny adresse og velg "OK".
Trykk "STOP" flere ganger til du er tilbake i vanlig driftsmodus på displayet.
 
Håper dette hjelper deg videre.
 
Mvh
Ben-Sigvald
 
 
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.