MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Refleksvest til togfotografen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Refleksvest til togfotografen

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Refleksvest til togfotografen
    Posted: 17 mars 2008 at 15:42
Jeg bor like ved en stasjon som er "beryktet" for selvmordsstatistikken (Vevelstad forresten). Når jeg stått på plattformen der, eller på et unaturlig sted i nærheten, har jeg ofte tenkt på hva lokførerene egentlig tror jeg er ute etter. Blir hensikten min misforstått? Er DSLR"en godt synlig er jo svaret enkelt, eller? Jeg snappet opp et tips i baronen for en tid siden om at man egentlig burde bruke refleksvest når man står på unaturlige steder tett til trafikkert jernbanelinje og i England tror jeg det noen ganger er det et krav! Derfor laget jeg meg denne i dag:



Den var en billig sak, 20kr. Teksten kom på ved hjelp av sprittusj og linjal. Fotoikonet brukte jeg et bilde fra nettet til å se etter.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 16:21
Vel, har du et fotoapparat med, har jeg ikke vært så mye i tvil om hensikten. Smile 
 
- men ellers blir det satt pris på at man holder seg på arealer avsatt til publikum/utenfor gjerdet og dermed i betryggende avstand.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 16:46
Egentlig er det unødvendig med refleksvest for de av oss som fotograferer tog. Vi skal holde oss på områder hvor det er offentlig adgang, som betyr at en vest er unødvendig. Flere ansatte i jernbaneforetak jeg har pratet med de siste årene har også gitt uttrykk for at det er forvirrende når de kommer med et tog og ser en person med refleksvest tett inntil jernbanelinjen, og ikke har fått noe beskjed om at det skal pågå noen form for arbeid akkurat der.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 16:54
I England er det som regel satt opp skilt ved enden av perrongene og andre steder med "adgang forbudt" og trusler om anmeldelser og bøteleggelser (eksempelvis £ 200,-) dersom man begir seg inn på områder man ikke har adgang til. Her er et eksempel fra Grosmont ved North Yorkshire Moors Railway:
 
 
 
Da jeg besøkte NYMR under Diesel Gala"en i fjor var det mange steder fotografer med oransje vester som beveget innenfor det forbudte området. Jeg ble fortalt at disse var medlemmer av NYMR med spesiell tillatelse. Hva som måtte til for å få slik tillatelse (betaling / opplæring?) vet jeg ikke, men noen ganger var det ikke til å unngå å få disse med på bildene. Vil ikke akkurat si at en gjeng fotografer i oransje vester pynter på bilder av gamle tog, men det er vel bare noe en må leve med for at sikkerheten skal ivaretas.
 
Her et eksempel fra Goathland (Aidensfield):
 
 
Petter


Edited by traiNman - 17 mars 2008 at 17:08
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 17:20
Nemlig. Når det er gitt tillatelse, skal de som oppholder seg - la oss si: innenfor gjerdet, ha refleksvest / vernevest. Dette gjelderf forsåvidt alle.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 20:02
Hva med hobbyfotograf Peter Preiser, har han lært seg til å bruke gul eller oransje vest når han fotograferer (modell-)tog? Wink
 
Petter
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 20:31
Originally posted by carlf carlf wrote:

Jeg bor like ved en stasjon som er "beryktet" for selvmordsstatistikken (Vevelstad forresten). Når jeg stått på plattformen der, eller på et unaturlig sted i nærheten, har jeg ofte tenkt på hva lokførerene egentlig tror jeg er ute etter. Blir hensikten min misforstått? Er DSLR"en godt synlig er jo svaret enkelt, eller? Jeg snappet opp et tips i baronen for en tid siden om at man egentlig burde bruke refleksvest når man står på unaturlige steder tett til trafikkert jernbanelinje og i England tror jeg det noen ganger er det et krav! Derfor laget jeg meg denne i dag:



Den var en billig sak, 20kr. Teksten kom på ved hjelp av sprittusj og linjal. Fotoikonet brukte jeg et bilde fra nettet til å se etter.
 
Ulempen med slike vester er at man fort ønsker å tøye grensene litt. Siden man "ser litt ansatt ut".
 
Står du utenfor et gjerde, blir det vrient med selvmord. Og på plattformene har du lov til å stå.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 13:35
Ikke alle lokførere liker folk med vernevest, så lenge de ikke er annsatt i jernbanen. Og man kan bli tru at de har lov å gå i sporet, når de egentlig ikke har lov til det.
 
Skal du stå innenfor gjerdet må du uansett, ha deg med noen som har sikkerhetskurs og som har lov til å gå her(som er annsatt/jobber med jernbane). SKal du feks innenfor gjerdet på befaring/Besøk så får man låne vest.  Feks når jeg var på Marianborg i Trondheim så fikk vi låne vester der.
 
De stedene man har lov å ta bilder fra, har men heller ikke behov for vest. Som ved plattform og ligende.
 
Jeg tok bilder av ofotbanen as på Grorund for noen uker siden. En eldre kar gikk i sporet og tok bilder. Jeg kom i prat med han og forklarte reglene. Han forsto ikke at det ikke var lov å gå her. SÅ han brydde seg ikke så mye om det.
 
Han nevte at et nyrevidert 69 sett kom opp fra grorud, fører stoppet ved sporvekslene hvor han sto mellom Nyland og Grorud. Det rare var at han ikke forstå hvorfor 69 føreren stoppet og kjeftet på han.  Mens jeg pratet med han kom det en annsatt fra byggefirmaet som ligger ved stasjonen, han gikk langs skinnene for å spare tid.
 
Ved Vikhammar(nordlandsbanen) kom det et ektepar i 50-60år alderen, de spurte meg om de kunne gå langs skinnene de ca 300m fordi de skulle opp til høyre(retning Hell)  Men etter at jeg sa det ikke var lov, gikk de vegen rundt i stedet. Man opplever mye rart når man er ute og tar bilder.
 
 
i England får du £1000 i bot hvis du er innenfor gjerdet.
 
A matter of life and death
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 13:37
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Man opplever mye rart når man er ute og tar bilder.


Vi er ganske rare vi som tar bilder av tog også LOL


Edited by Mr Bridger - 18 mars 2008 at 13:38
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 13:59
Sånn for å kommentere det jeg nevnte om England: I Photography Monthly januar 2008 side 52 står det at skal man ta bilder "lineside" må man få tillatelse fra jernbanen (her omtales museumsjernbaner) samt være på en sikkerhets briefing og gå med refleksvest.
Forøvrig en fin artikkel i nevnte blad, mye bra bilder!

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 14:47
Hei!
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Ikke alle lokførere liker folk med vernevest, så lenge de ikke er annsatt i jernbanen.
 
Vernevest. Hva skal denne vesten egentlig verne mot? - Ett BM69-sett med utgangshastighet på 14 m/s???
 
Vernevester bæres vel av de som føler at de har behov for ekstra beskyttelse, uavhengig om de jobber i jernbanen eller ikke. De bør vel helst bæres slik at de ikke er synlige for å unngå eventuelle provokasjoner, og da er det vel likegyldig om lokomotivførerne ikke liker at de brukes av de som ikke er ansatte i jernbanen eller ei.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 15:35
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Vernevest. Hva skal denne vesten egentlig verne mot? - Ett BM69-sett med utgangshastighet på 14 m/s???
 
 
Vesten kan ikke stoppe toget, men gjøre den som kjører oppmerksom at det er folk i eller ved sporet. Det kan jo hende at de ikke er oppmerksom på at toget kommer, slik at føreren må bremse og/eller tute.
 
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Vernevester bæres vel av de som føler at de har behov for ekstra beskyttelse, uavhengig om de jobber i jernbanen eller ikke. De bør vel helst bæres slik at de ikke er synlige for å unngå eventuelle provokasjoner, og da er det vel likegyldig om lokomotivførerne ikke liker at de brukes av de som ikke er ansatte i jernbanen eller ei.
 
 
Det her er ikke snakk om like eller ikke like. (Uansett hva LarsB måtte finne på å skrive.) Men at man ikke trenger vest så lenge man oppholder seg utenfor sperringer eller på plattformer. Hva skal man beskytte seg mot der? Selvmordskandidater står aldri UTENFOR gjerdet uansett.
 
Poenget mitt er at folk med vest lettere vil begynne å begi seg inn på steder de ikke har noe å gjøre.
 
 
 
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 15:57
Hei!
 
Jeg tror nok vi snakker litt "forbi hverandre" her:
En refleksvest er laget for å være synlig, og vil nok således påkalle sine omgivelser oppmerksomhet, herunder de som kjører tog.
En vernevest derimot er laget for å verne og i forskjellig grad beskytte den som bærer vesten, etter klassifikasjon. På denne linken kan man se noen eksempler på vernevester (eller gjør ett søk på Wikipedia, og se hvilke treff du får).
 


Edited by Roger - 12 april 2008 at 10:58
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 18:14
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Ikke alle lokførere liker folk med vernevest, så lenge de ikke er annsatt i jernbanen.
 
Nei, jeg er sikker på ganske mange lokførere misliker både kommuneansatte, søppelkjørere, veiarbeidere og andre som av en eller annen grunn benytter slikt i sitt daglige yrkeLOL
 
Det som vel er poenget du ikke klarte få frem Lars er nok at enkelte lokførere er mer skeptisk til folk som flagrer rundt med vest fordi en del av disse dessverre har demonstrert at de føler en slik vest gir dem rett til å ferdes på plasser de ikke skal ferdes. Personlig må jeg innrømme at jeg bare syns det ser latterlig ut å tre på seg en vest for å stå på en offentlig plass å ta bilder av tog. Jernbaneansatte bruker vest fodi de er pålagt det. Jeg er sikker på de fleste helst ville sluppet det om de kunne. Derfor blir det humoristisk når "entusiaster" forsøker etterligne ansatte ved å kle på seg plagg de ansatte helst vil slippe brukeTongue
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg tror nok vi snakker litt "forbi hverandre" her:
En refleksvest er laget for å være synlig, og vil nok således påkalle sine omgivelser oppmerksomhet, herunder de som kjører tog.
En vernevest derimot er laget for å verne og i forskjellig grad beskytte den som bærer vesten, etter klassifikasjon. På denne linken kan man se noen eksempler på vernevester (eller gjør ett søk på Wikipedie, og se hvilke treff du får).
 
Det er mulig andre bransjer har andre definisjoner Roger, men hos NSB er vesten definert som en vernevest. Om du mener dette er galt foreslår jeg at du tar kontakt med NSB for å få dem til å endre definisjonen sin, ellers så får du bare venne deg til å forstå hva jernbanefolk sier når de sier vernevestWink
 
Eirik


Edited by eika - 18 mars 2008 at 18:15
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 20:11
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Det her er ikke snakk om like eller ikke like. (Uansett hva LarsB måtte finne på å skrive.) Men at man ikke trenger vest så lenge man oppholder seg utenfor sperringer eller på plattformer. Hva skal man beskytte seg mot der? Selvmordskandidater står aldri UTENFOR gjerdet uansett.
 
Poenget mitt er at folk med vest lettere vil begynne å begi seg inn på steder de ikke har noe å gjøre.
 
 
Hvorfor skulle nødvendigvis folk bryte grensene fordi de har på seg en refleksvest? Regner med at de fleste klarer å bruke hue på tross av vest og fristelsen av fine bilder på innsiden av gjerdet? En ting er at enkelte bryter grenser, men det ville de kanskje gjort uansett? Har opplevd flere ganger at lokførere har holdt et øye med meg når jeg står i enden på perronger... Sant nok at det ikke er ulovlig, men jeg står på et sted hvor mine hensikter kan være vansklige å vite... Om jeg da hadde hatt en vest ville nok lokføreren kunne ta det mer med ro...
 
Uansett så kommer jeg til å bruke vest når jeg står på steder jeg mener det er greit å ha det. Tror neppe dere vil få høre om noen episode hvor jeg har brutt grensene for hvor jeg har lov å ferdes...


Edited by Andreas - 18 mars 2008 at 20:14
Hilsen Andreas.   
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 20:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
 
Uansett så kommer jeg til å bruke vest når jeg står på steder jeg mener det er greit å ha det. Tror neppe dere vil få høre om noen episode hvor jeg har brutt grensene for hvor jeg har lov å ferdes...
 
 
Det er da bare å ta på seg...
 
Men hele poenget er du ikke trenger å ha på deg vest.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 20:30
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

[Hvorfor skulle nødvendigvis folk bryte grensene fordi de har på seg en refleksvest?
 Nei, si det... men det er et faktum at folk faktisk gjør det.
 
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Har opplevd flere ganger at lokførere har holdt et øye med meg når jeg står i enden på perronger... Sant nok at det ikke er ulovlig, men jeg står på et sted hvor mine hensikter kan være vansklige å vite... Om jeg da hadde hatt en vest ville nok lokføreren kunne ta det mer med ro...
Om du hadde hatt vest eller ikke hadde ikke betydd det minste om det var meg som kjørte det toget. Noen av de verste "nære på" opplevelsene jeg har hatt har vært med fagpersonale ikledd korrekt utstyr og med lovlig opphold langs sporet, som likevel har vært uheldige. Så jeg ville holdt blikket like stivt på deg til jeg var forbi eller ikke kunne følge deg med blikket lengre. Den eneste forskjellen hadde vært at om du sto der med vest uten noe egentlig/reelt behov så hadde jeg tenkt "tulling" i det jeg forsto at du bare var en fotograf på lovlig plassWink
 
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Tror neppe dere vil få høre om noen episode hvor jeg har brutt grensene for hvor jeg har lov å ferdes...
Betryggende å høre siden andre har jo tidligere klart å fremlegge fotobevis av sine ulovlige aktiviteter herLOL
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2008 at 21:01
Angående Goathland, "aidensfield" som Trainman snakket litt om tidligere i tråden, Jeg har litt film derfra når et pent damplok kom inn.
Filmet under en klassetur i fjor vår.
Er tatt opp på en MiniDV60 kasett.
Men kameraet er til salgso g jeg har ikke firewire, hvor kan jeg få overført dette til dvd/minnebrikke?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2008 at 11:31

 Enda et eksempel fra UK, denne gang fra Aberdeen, Scotland:



Edited by traiNman - 20 mars 2008 at 11:32
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 12:18
Kom over en link til Network Rail (er vel det britiske svaret på JBV) på NJK: http://www.networkrail.co.uk/aspx/777.aspx

Dette omhandler hva du skal og ikke skal gjøre når du fotograferer tog.
Den passer vel i grunnen ganske greit her også?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2008 at 13:40
Originally posted by Networks Rail Networks Rail wrote:

(Please do not)Wear anything which is similar in colour to safety clothing, such as high-visibility jackets, as this could cause confusion to drivers and other railway employees


Jeg gir meg...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 11:16
Hei!
 
Originally posted by eika eika wrote:

Det er mulig andre bransjer har andre definisjoner Roger, men hos NSB er vesten definert som en vernevest. Om du mener dette er galt foreslår jeg at du tar kontakt med NSB for å få dem til å endre definisjonen sin, ellers så får du bare venne deg til å forstå hva jernbanefolk sier når de sier vernevestWink
 
Eirik
 
Det er tydelig at NSB har andre definisjoner av forskjellige ord, enn det andre bransjer har. Jeg synes det er NSB benytter feil ord om refleksvesten, da ordet vernevest er definert som noe som skal verne brukeren mot yttre påkjenninger etter forskjellige klassifiseringer. Jeg er noe usikker på hva en refleksvest egentlig skal verne brukeren mot Question
 
Men at NSB har ett noe annet, og egendefinert, vokabular enn andre bransjer, ser man også når de omtaler togets sikkerhetsinstruks, som sikkerhetsinstruksen i bestemt form. Google gjerne ordet Sikkerhetsinstruksenog du vil finne flere treff på det som faktisk er definert som Sikkerhetsinstruksen (og det har relativt lite med tog å gjøre).
 
At NSB snakker ett annet språk enn meg, eller faktisk så snakker vi det samme bare at vi mener forskjellige ting, får jeg bare ta til etterettning. 
Nå får det være nok ordkløyving. -Bokastavelig talt! LOL


Edited by Roger - 12 april 2008 at 11:18
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 11:30
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
Jeg er noe usikker på hva en refleksvest egentlig skal verne brukeren mot Question
 
 
 
I ytterste konsekvens: Vern mot å bli påkjørt av toget.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 21:06
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 23:18
Jeg har fått meg jobb på mantena NSB. der vi repaprer motorvogner og styrevogner O.L.
Der måtte jeg igjennom en times prøve for å få lov til å ferdes på spor. må også ha en orange jakke/vest med refleks på og en bukse med refleks. MYE sikkerhetsgrunnlag. jeg ble overasket over hvor mye man faktisk må passe på når man ferdes ute på spor og hvor mye man skal vise hensyn til.
Anbefaler på det sterkeste og holde seg utenfor gjerdet hvis man bare skal ta bilder :)
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2008 at 22:06
Det skal man uansett, har man ikke noe å gjøre innenfor gjerdene så er det utsiden som teller for personen. Noe mange ikke har respekt for desverre, selv toginteresserte fotografer som ikke har noe vett i hue!
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 23:29
Jeg har tydligvis ikke mye vett i hue. Var jevnlig innom sporet fra Økern til Grorud.
Masse fine bilder og prat med folk fra jernbanen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.