MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Blinklamper på Arbeidstog.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Blinklamper på Arbeidstog.

 Post Reply Post Reply
Author
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Blinklamper på Arbeidstog.
    Posted: 04 februar 2008 at 19:53
Er det noen som har laget blinklampe(r) på noen av sine arbeidstog, eller som har gode råd til å finne ut en løsning...
 
Har ikke funnet noe tema om akkurat dette før så jeg prøver et nytt emne... Det nermeste jeg har kommet er vel brannbilen som Svein R har laget...
 
Innspill ønskes Clap 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 21:56
Brannbiler fra Viessmann el. har blinkelamper med et tilhørende kretskort til DC spenning. Disse "blinkebrikkene" med pærer selges også løst i både rødt, blått og gult, så der har du kanskje den enkleste løsningen! Du kan selvfølgelig koble egne pærer eller dioder til brikka...

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 23:36
Dersom toget er motorisert og digitalisert så kan de fleste decodere programeres slik at lysutgangen avgir et passe blinkende lys, så da trenger du bare en passende lysdiode med formotstand.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 09:17
Originally posted by carlf carlf wrote:

Brannbiler fra Viessmann el. har blinkelamper med et tilhørende kretskort til DC spenning. Disse "blinkebrikkene" med pærer selges også løst i både rødt, blått og gult, så der har du kanskje den enkleste løsningen! Du kan selvfølgelig koble egne pærer eller dioder til brikka...

 
Det er hadde  kansje vært en mulighet, men kjører AC og da går kansje ikke dette kretskortet om vær andre... Skal sjekke litt på Viessmann sine sider... Takk for svarClap
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 09:20
Originally posted by eika eika wrote:

Dersom toget er motorisert og digitalisert så kan de fleste decodere programeres slik at lysutgangen avgir et passe blinkende lys, så da trenger du bare en passende lysdiode med formotstand.
 
Eirik
 
Dette toget er ikke motorisert...??? Men takk for innspill og kom gjerne med flere...Clap 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 09:55
Drammen Modelljernbane klubb sitt "klubb-lok" eller et av dem i såfall, har blinkende lys på taket.
Ta kontakt med DMJK og spør hvordan de har gjort det?
www.dmjk.org
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 10:04
Begge "klubblokene" til DMJK har blinkende lys på taket. Vi har benyttet 3 mm lysdiode (gul og oransje) som styres fra en funksjonsutgang på dekoderen.

Selv om arbeidstoget ikke har motor, kan det jo installeres dekoder (dersom du kjører digitalt,da...)
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 12:15
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Begge "klubblokene" til DMJK har blinkende lys på taket. Vi har benyttet 3 mm lysdiode (gul og oransje) som styres fra en funksjonsutgang på dekoderen.

Selv om arbeidstoget ikke har motor, kan det jo installeres dekoder (dersom du kjører digitalt,da...)
 
Hei Bjørn
 
Takk for tilbake melding. Clap
Jeg kjører ikke digitalt så da blir det kansje litt være. men tipse om lysdioder er bra, skal jeg se hvor jeg kan få tak i det...
 
Skulle gjerne vist litt mer om dette lar seg gjøre på et analogt system.
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 13:21
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:


Det er hadde  kansje vært en mulighet, men kjører AC og da går kansje ikke dette kretskortet om vær andre... Skal sjekke litt på Viessmann sine sider... Takk for svarClap


Går nok med AC også, men da vet jeg ikke helt om det funker bra med dioder til, for dioder skal vel ha DC (?)

Altså, jeg har mine hooket til det gule og det brune uttaket på trafoen, lok bruker den brune og de røde. Om du monterer et slik "blinkebrikke" i et lok vil jo lysets styrke stige sammen med togets fart.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 14:55
I analog (AC)drift ligger det jo en spenning på skinnegangen selv med kjørekontrollen på 0 (null), snaut 4 V (målt på en tilfeldig trafo), og jeg vet dette er benyttet som strømforskyning til konstantlys i passasjervogn.
Men da må det jo framskaffes en liten elektronisk dingsboms inneholdende spenningsregulator og likeretter. Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv .. Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 18:03
En ide, hva med en batteridrevet blinkkrets?

Denne kretsen



består av et 1.5 volt batteri, en liten elektrolyttkondensator, en IC og en lysdiode. Og den blinker - l e n g e - på ett batteri.

Kretsen fulgte med i førsteutgaven av Pink Floyds CD-album "Pulse" i 1995. Kanskje du kjenner noen som har CD"en, og ikke har bruk for blinkkretsen lenger? Alt som skal til her er å bytte ut lysdioden og eventuelt sette en bryter på batteriet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 20:22
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

En ide, hva med en batteridrevet blinkkrets?

Denne kretsen



består av et 1.5 volt batteri, en liten elektrolyttkondensator, en IC og en lysdiode. Og den blinker - l e n g e - på ett batteri.

Kretsen fulgte med i førsteutgaven av Pink Floyds CD-album "Pulse" i 1995. Kanskje du kjenner noen som har CD"en, og ikke har bruk for blinkkretsen lenger? Alt som skal til her er å bytte ut lysdioden og eventuelt sette en bryter på batteriet.
 
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

I analog (AC)drift ligger det jo en spenning på skinnegangen selv med kjørekontrollen på 0 (null), snaut 4 V (målt på en tilfeldig trafo), og jeg vet dette er benyttet som strømforskyning til konstantlys i passasjervogn.
Men da må det jo framskaffes en liten elektronisk dingsboms inneholdende spenningsregulator og likeretter. Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv .. Embarrassed
 
Det er akkurat nå jeg føler jeg burde tatt et år til på videregående, og håppet innom elektro...
Men takk for flotte tips begge to.Clap
 
Hvor kan jeg finne noen av disse komponentene du nevner bjørn...
Kjenner ikke noen som har den cd plata...LOL
Kan det finnes i andre appraturer, som kan plokkes sunn...Tongue
 
Takk igjen i værtfall...
 


Edited by Roger Andre - 05 februar 2008 at 20:23
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 20:42
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Hvor kan jeg finne noen av disse komponentene du nevner bjørn...
Kjenner ikke noen som har den cd plata...


Du får lete litt rundt, jeg fant ihvertfall både IC"en (LM3909) og CD"en (m/blinkende LED) til salgs på eBay...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 21:47
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

 Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv .. Embarrassed
 
Mer hyllevare enn du tror Wink
 
Ved jul og påske pleier ofte butikkene å ha små blinkene dingbomser på bladhyllene.
Ta en eller to av disse, bytt diodene til 3mm gule. Og sett på på et stort 1.5 evt. 2 batterier hvis de går på 3v.
Og den blinker lenge og lengre enn lenge....
 
Hilsen Nils Smile 
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 11:50

Takk for gode tips alle sammen, det blir vel noe med batteri som Bjørn foreslo tenker jeg...Clap

Har fått tak i dioder i værtfall...LOL 


Edited by Roger Andre - 06 februar 2008 at 11:50
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 13:26
Circuitron har slike enheter som du trenger. Se katalogen her:
 
Scroll ned til side 9 Strobe Flashers.
 
Stavanger Lokomotiv- og Vognfabrikk fører Circuitron her i Norge, Simon kan sikkert hjelpe deg.
 
 
Petter
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2008 at 15:53
Det du egentlig trenger er en blinkdiode, for eksempel denne:
http://www.farnell.com/datasheets/90569.pdf

Så er spørsmålet hvor du før strømmen fra.
Et 9V batteri gjør jobben, eller du kan bruke likestrøm fra en eller annen transformator, så lenge transformatoren leverer mellom 3,5 og 14 Volt. Mer spenning gir lavere frekvens på blinkingen.
AC er straks mer komplisert. Riktignok er det enkelt å drive en vanlig lysdiode med AC, det holder gjerne å seriekoble med en motstand, og eventuelt en diode dersom lysdioden ikke tåler nok spenning i feil retning, men en blinkdiode krever litt mer omtanke.
En likeretterbro med to vanlige dioder og to 14V zenerdioder* må nok til dersom du vil kjøre en blinkdiode fra kjørestrømmen til Märklin, så du slipper at signalpulsen brenner ut blinkdioden. Du skal koble zenerdiodene til samme pinne på lysdioden. Dessuten trenger du en passe stor* motstand som kobles mellom skinnestrøm og den ene terminalen på likeretterbroen.. Strengt tatt burde du nok også sette en kondensator i parallell med blinkdioden. Den bør tåle 30V, og jo mer kapasitans, jo bedre.

* En zenerdiode er en diode som plutselig slipper gjennom strøm "mot kjøreretningen" dersom spenningen kommer over merkespenningen.
* Hva som ligger i "passe stor" er avhengig av hvor mye strøm zenerdioden din tåler. Og den bør tåle litt strøm, slik at du får nok strøm når spenningen er lav. 0,5 A Zenerdiode, og en 100 ohms motstand som tåler 0,5W burde gjøre susen.

Edited by Herman - 08 februar 2008 at 14:06
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2008 at 12:38
Mange gode forslag. Selv ville jeg ha brukt en blinkende lysdiode en liten bro likeretter og en 800 - 1000 ohm motstand. Da kan du koble direkte til vekselstrøm/kjørestrømmen uten mer hokus pokus. Likeretter får du hos Clas Ohlson til ca. 30 kr.
perflo
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2008 at 09:41
Hei
En liten likeretterbro på ca 10x10mm løser problemet ditt. Send meg en mail på arnlalfakrøllonline.no. Jeg har sikkert en liggende du kan få Smile
 
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.