Blinklamper på Arbeidstog.
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3327
Printed Date: 25 november 2024 at 00:47 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Blinklamper på Arbeidstog.
Posted By: Roger Andre
Subject: Blinklamper på Arbeidstog.
Date Posted: 04 februar 2008 at 19:53
Er det noen som har laget blinklampe(r) på noen av sine arbeidstog, eller som har gode råd til å finne ut en løsning...
Har ikke funnet noe tema om akkurat dette før så jeg prøver et nytt emne... Det nermeste jeg har kommet er vel brannbilen som Svein R har laget...
Innspill ønskes
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Replies:
Posted By: carlf
Date Posted: 04 februar 2008 at 21:56
Brannbiler fra Viessmann el. har blinkelamper med et tilhørende kretskort til DC spenning. Disse "blinkebrikkene" med pærer selges også løst i både rødt, blått og gult, så der har du kanskje den enkleste løsningen! Du kan selvfølgelig koble egne pærer eller dioder til brikka...
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: eika
Date Posted: 04 februar 2008 at 23:36
Dersom toget er motorisert og digitalisert så kan de fleste decodere programeres slik at lysutgangen avgir et passe blinkende lys, så da trenger du bare en passende lysdiode med formotstand.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 05 februar 2008 at 09:17
carlf wrote:
Brannbiler fra Viessmann el. har blinkelamper med et tilhørende kretskort til DC spenning. Disse "blinkebrikkene" med pærer selges også løst i både rødt, blått og gult, så der har du kanskje den enkleste løsningen! Du kan selvfølgelig koble egne pærer eller dioder til brikka...
|
Det er hadde kansje vært en mulighet, men kjører AC og da går kansje ikke dette kretskortet om vær andre... Skal sjekke litt på Viessmann sine sider... Takk for svar
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 05 februar 2008 at 09:20
eika wrote:
Dersom toget er motorisert og digitalisert så kan de fleste decodere programeres slik at lysutgangen avgir et passe blinkende lys, så da trenger du bare en passende lysdiode med formotstand.
Eirik |
Dette toget er ikke motorisert...??? Men takk for innspill og kom gjerne med flere...
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: Jonas
Date Posted: 05 februar 2008 at 09:55
Drammen Modelljernbane klubb sitt "klubb-lok" eller et av dem i såfall, har blinkende lys på taket. Ta kontakt med DMJK og spør hvordan de har gjort det? www.dmjk.org
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 05 februar 2008 at 10:04
Begge "klubblokene" til DMJK har blinkende lys på taket. Vi har benyttet 3 mm lysdiode (gul og oransje) som styres fra en funksjonsutgang på dekoderen.
Selv om arbeidstoget ikke har motor, kan det jo installeres dekoder (dersom du kjører digitalt,da...)
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 05 februar 2008 at 12:15
Bjørn R Larsen wrote:
Begge "klubblokene" til DMJK har blinkende lys på taket. Vi har benyttet 3 mm lysdiode (gul og oransje) som styres fra en funksjonsutgang på dekoderen.
Selv om arbeidstoget ikke har motor, kan det jo installeres dekoder (dersom du kjører digitalt,da...) |
Hei Bjørn
Takk for tilbake melding.
Jeg kjører ikke digitalt så da blir det kansje litt være. men tipse om lysdioder er bra, skal jeg se hvor jeg kan få tak i det...
Skulle gjerne vist litt mer om dette lar seg gjøre på et analogt system.
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: carlf
Date Posted: 05 februar 2008 at 13:21
Roger Andre wrote:
Det er hadde kansje vært en mulighet, men kjører AC og da går kansje ikke dette kretskortet om vær andre... Skal sjekke litt på Viessmann sine sider... Takk for svar |
Går nok med AC også, men da vet jeg ikke helt om det funker bra med dioder til, for dioder skal vel ha DC (?)
Altså, jeg har mine hooket til det gule og det brune uttaket på trafoen, lok bruker den brune og de røde. Om du monterer et slik "blinkebrikke" i et lok vil jo lysets styrke stige sammen med togets fart.
------------- Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 05 februar 2008 at 14:55
I analog (AC)drift ligger det jo en spenning på skinnegangen selv med kjørekontrollen på 0 (null), snaut 4 V (målt på en tilfeldig trafo), og jeg vet dette er benyttet som strømforskyning til konstantlys i passasjervogn. Men da må det jo framskaffes en liten elektronisk dingsboms inneholdende spenningsregulator og likeretter. Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv ..
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 05 februar 2008 at 18:03
En ide, hva med en batteridrevet blinkkrets?
Denne kretsen
består av et 1.5 volt batteri, en liten elektrolyttkondensator, en IC og en lysdiode. Og den blinker - l e n g e - på ett batteri.
Kretsen fulgte med i førsteutgaven av Pink Floyds CD-album "Pulse" i 1995. Kanskje du kjenner noen som har CD"en, og ikke har bruk for blinkkretsen lenger? Alt som skal til her er å bytte ut lysdioden og eventuelt sette en bryter på batteriet.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 05 februar 2008 at 20:22
Bjørn R Larsen wrote:
En ide, hva med en batteridrevet blinkkrets?
Denne kretsen
består av et 1.5 volt batteri, en liten elektrolyttkondensator, en IC og en lysdiode. Og den blinker - l e n g e - på ett batteri.
Kretsen fulgte med i førsteutgaven av Pink Floyds CD-album "Pulse" i 1995. Kanskje du kjenner noen som har CD"en, og ikke har bruk for blinkkretsen lenger? Alt som skal til her er å bytte ut lysdioden og eventuelt sette en bryter på batteriet.
|
b e pedersen wrote:
I analog (AC)drift ligger det jo en spenning på skinnegangen selv med kjørekontrollen på 0 (null), snaut 4 V (målt på en tilfeldig trafo), og jeg vet dette er benyttet som strømforskyning til konstantlys i passasjervogn. Men da må det jo framskaffes en liten elektronisk dingsboms inneholdende spenningsregulator og likeretter. Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv ..
|
Det er akkurat nå jeg føler jeg burde tatt et år til på videregående, og håppet innom elektro...
Men takk for flotte tips begge to.
Hvor kan jeg finne noen av disse komponentene du nevner bjørn...
Kjenner ikke noen som har den cd plata...
Kan det finnes i andre appraturer, som kan plokkes sunn...
Takk igjen i værtfall...
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 05 februar 2008 at 20:42
Roger Andre wrote:
Hvor kan jeg finne noen av disse komponentene du nevner bjørn...
Kjenner ikke noen som har den cd plata... |
Du får lete litt rundt, jeg fant ihvertfall både IC"en (LM3909) og CD"en (m/blinkende LED) til salgs på eBay...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 05 februar 2008 at 21:47
b e pedersen wrote:
Aner ikke om dette er et hylleprodukt eller om en må bygge det selv .. |
Mer hyllevare enn du tror
Ved jul og påske pleier ofte butikkene å ha små blinkene dingbomser på bladhyllene.
Ta en eller to av disse, bytt diodene til 3mm gule. Og sett på på et stort 1.5 evt. 2 batterier hvis de går på 3v.
Og den blinker lenge og lengre enn lenge....
Hilsen Nils
------------- 7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.
Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 06 februar 2008 at 11:50
Takk for gode tips alle sammen, det blir vel noe med batteri som Bjørn foreslo tenker jeg...
Har fått tak i dioder i værtfall...
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 06 februar 2008 at 13:26
Circuitron har slike enheter som du trenger. Se katalogen her:
http://www.circuitron.com/index_files/301CAT.pdf - http://www.circuitron.com/index_files/301CAT.pdf
Scroll ned til side 9 Strobe Flashers.
Stavanger Lokomotiv- og Vognfabrikk fører Circuitron her i Norge, Simon kan sikkert hjelpe deg.
http://www.slvf-ans.com/ - http://www.slvf-ans.com/
Petter
|
Posted By: Herman
Date Posted: 06 februar 2008 at 15:53
Det du egentlig trenger er en blinkdiode, for eksempel denne:
http://www.farnell.com/datasheets/90569.pdf
Så er spørsmålet hvor du før strømmen fra.
Et 9V batteri gjør jobben, eller du kan bruke likestrøm fra en eller annen transformator, så lenge transformatoren leverer mellom 3,5 og 14 Volt. Mer spenning gir lavere frekvens på blinkingen.
AC er straks mer komplisert. Riktignok er det enkelt å drive en vanlig lysdiode med AC, det holder gjerne å seriekoble med en motstand, og eventuelt en diode dersom lysdioden ikke tåler nok spenning i feil retning, men en blinkdiode krever litt mer omtanke.
En likeretterbro med to vanlige dioder og to 14V zenerdioder* må nok til dersom du vil kjøre en blinkdiode fra kjørestrømmen til Märklin, så du slipper at signalpulsen brenner ut blinkdioden. Du skal koble zenerdiodene til samme pinne på lysdioden. Dessuten trenger du en passe stor* motstand som kobles mellom skinnestrøm og den ene terminalen på likeretterbroen.. Strengt tatt burde du nok også sette en kondensator i parallell med blinkdioden. Den bør tåle 30V, og jo mer kapasitans, jo bedre.
* En zenerdiode er en diode som plutselig slipper gjennom strøm "mot kjøreretningen" dersom spenningen kommer over merkespenningen.
* Hva som ligger i "passe stor" er avhengig av hvor mye strøm zenerdioden din tåler. Og den bør tåle litt strøm, slik at du får nok strøm når spenningen er lav. 0,5 A Zenerdiode, og en 100 ohms motstand som tåler 0,5W burde gjøre susen.
|
Posted By: perflo
Date Posted: 12 juni 2008 at 12:38
Mange gode forslag. Selv ville jeg ha brukt en blinkende lysdiode en liten bro likeretter og en 800 - 1000 ohm motstand. Da kan du koble direkte til vekselstrøm/kjørestrømmen uten mer hokus pokus. Likeretter får du hos Clas Ohlson til ca. 30 kr.
------------- perflo
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 19 juli 2008 at 09:41
Hei
En liten likeretterbro på ca 10x10mm løser problemet ditt. Send meg en mail på arnlalfakrøllonline.no. Jeg har sikkert en liggende du kan få
mvh
Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
|