MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp - Hvem tar utfordringen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp - Hvem tar utfordringen?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp - Hvem tar utfordringen?
    Posted: 22 januar 2008 at 23:52

Kilden: Har fått i meg et virus og sitter hjemme å kjeder meg. En av de fornuftige ting jeg klarer å gjøre: er å rydde på hobbyrommet.
Helt inners i en lenge glemt skuff finner jeg bla. en halvferdig superdetaljert Märklin Di3 med et såkalt SuperDrivverk fra Collector Model. Tiden har gått fra denne modellen, og jeg har ikke videre lyst til å fortsette dette prosjektet.

Ideen: SuperDrivverket er en artig sak med et vanvittig stort svinghjul, en sentrifugal clutch og ikke akkurat billig. Kan det brukes til noe? Det er imidlertid altfor stort til å passe i vanlige lokomotiver som ruslet rundt på 50-tallet, untatt Di 3! Hva med å montere det inn i en moderne modell av Di 3[?]
I en annen skuff lokaliseres 1 stk. Roco Di 3 med lyd, også halvferdig! Er det mulig å få lokomotivet til å ruse opp motoren, sige igang til en hastighet og så la motoren gå ned til et vanlig turtall mens lokomotivet holder farten? Dette må testes!

Jobben: Litt fresing, ombygging av boggie opphenget i den ene enden, ny Mashima motor, tilpassning av svinghjul og clutch. Det komplette chassiet settes på en testbenk, og strømmen settes på: Det fungerer
Lodde inn dekoder, programmere inn lok addressen og sette på strømmen igjen: JA det kommer lyd

Utfordringen: Hvordan synkronisere dekoderen til denne motor løsningen? Dette har jeg virkelig ikke greie på

Er det noen der ute som har lyst til å prøve seg?

Hilsen
Asgeir Stordahl

Bygger NSB 50-tall i H0 likestrøm

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 21:26
Hei Asgeir!
 
Jeg hadde nok brukt dette svinghjulet fra "Superdriven" til søkke på hjuksasnøret (fiske) i stedet for å satse på gjenbruk :-)
 
Imidlertid får jeg forsøke på et mer seriøst svar - kanskje?
 
Jeg tror ikke det vil være mulig å bruke speedinngangen i en LokSound-dekoder til diesellyd og derved synkronisere lyden som på et damplok. Dette pga. at det er starten av en lydsnutt som spilles av hver gang en ny impuls kommer. En dieselmotor har jo langt hurtigere turtall enn hjulene på et damplok - så jeg mener det blir bare tull å forsøke?
Rent teknisk ville det bare ha vært mulig å montere et lite svinghjul på motoren og en magnet i pereferien av dette. Et hallelement vil da kunne brukes som sensor til dekoderen - men som sagt, mener jeg at motorturtallet blir for stort.
 
LokSound 3+ dekodere har faktisk den ønskede mulighet innebygget som standard.
Du kan velge opp til 12 kjøretrinn (mener jeg å huske) og har 3 nivåer på lyden for hvert trinn - aksellerasjon/belastning, normal kjøring og idle/tomgang for hvert trinn - akkurat som forbildet an et dieselelektrisk lok. Denne løsningen krever at dekoderen har intern strømmåling (som LS-dekodere har).
Denne lyden finner du som standard på HobbyTrade Mz (m.fl).
Det er faktisk også mulig å ruse opp motoren mens loket står stille!
 
Derfor mener jeg at dette svinghjulet ikke har noe for seg ved digitaldrift (uten du har utrolig møkkete skinner).
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 22:54
Hei Kjell
 
Joda jeg har tenkt på "Søkke" jeg også, men det hadde blitt så dyrt når hele stasen setter seg fast i bunnSmile Så da ble det gjennbruk........
 
Det er ingen krise hvis det ikke løser seg med lyd: da blir det en helt vanlig dekoder! Dessuten er ombyggingen gjort slik at det er veldig enkelt å montere inn orginal drivverket (minus litt vekt i ramma som er frest bort). Det hele utviklet seg til å bli en utfordring, og jeg mener i utgangspunktet at alt er mulig å løse. Om det blir en god løsning gjennstår å se.
 
Tanken om bruk av en hallgiver var ny for meg, men er enig at dette antaglig gir et alt for stort motorturtall.
Jeg tenkte jeg skulle gå inn å eksperimentere med CV verdiene, for å se om jeg kan få til noe vettug. Imidlertid er jeg ikke så veldig bevandret i alle mulighetene disse gir mht middelverdier. Dvs ting de kan styre mellom toppfart og stopp. Dessuten skulle jeg gjerne vite hvilke CV verdier dekoderen er utstyrt med i utgangspunktet fra Roco.
Jeg har selvfølgelig ikke noe dokumentasjon på dekoderen, og den ble montert inn av forrige eier av lokomotivet (er det standard verdiene i boka fra ESU?). Da er det greit å sette alle verdier tilbake hvis eksperimentet går åt skogen...
 
Infoen om LOkSound 3+ var også helt ny for meg: takk. Denne setter virkelig "spikeren i kista" for denne motorløsningen ved digitaldrift.  Men den som ikke prøver, lærer i hvertfall ikke noeWink 
 
Dessuten var det morsomt å klare å mekke denne kjempe motorløsningen inn i Roco lokomotivet da!


Edited by Asgeir - 23 januar 2008 at 22:55
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2008 at 10:35
Hei Asgeir!
Når det gjelder "vanlig digitaldrift" og dette drivkonseptet (Superdrive), så ville jeg nok bruke en dekoder av aller simpleste slag - uten EMF. Den burde være mer enn god nok!
Du bør sette verdiene for aksellerasjon og retarasjon til 0 da svinghjulet utgjør "massen" - ellers blir det "smør-på-flesk" og loket blir nok ganske ukontrollerbart. Det blir kanskje en utfordring å holde kontroll på loket i utforkjøringer og stopp da du må bremse ved "å gi gass i motsatt retning"? - Da får du også lysskift som du sikkert ikke ønsker?
Likeså bør du kanskje bare bruke 14 kjøretrinn for å ha muligheten til raskere kontroll? - Sentrifugalkoblingen fjerner alle rykk fra motoren og den slurer også litt ellers, så det burde holde i massevis?
 
ESU hadde i kort tid lagt ut lydfilene til HobbyTrade men de  ble fjernet raskt igjen. Jeg rakk imidlertid å laste de ned da de lå åpent og tilgjengelig for alle. Derfor har jeg også hatt muligheten til "å ta en titt".
Jeg mener at de er de beste motorlydfiler du finner til GM-motorer for LokSound. Da må du ha en LS-dekoder med 16MB lagringskapasitet for å få plass til alle lydsnuttene.
Det som bestemmer lyden  er hvilket kjøretrinn som er valgt. Kjøretrinnet er avhengig av valget av kjøretrinn på digitalsystemet. Dessuten påvikes lyden av om loket er under aksellerasjon (øking av kjøretrinn), retardasjon (minking av kjøretrinn) og dessuten motorstrøm. Ved å legge inn lange tidskonstanter for aksellerasjon og retardasjon, vil loket "holde seg i området" for representativ lyd lengre.
For å få et inntrykk av lyden kan du høre på Jernbaneverkets MZ 1415 fra HobbyTrade. De har nok valgt å selge ferdige dekodere med lyd til en høyere pris enn å la folk "betjene seg selv"?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.