MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mål mellom veksler...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mål mellom veksler...

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mål mellom veksler...
    Posted: 23 desember 2007 at 18:11
Vil først ønske alle en riktig god julSmile 
Er det noe spesielle må det skal være mellom veksler? Driver å bygger en modul for anleggsmaskiner med 4 portet verksted med ett gjennomgående spor samt ett gjennomgående spor som skal gå på ut siden av verkstedet. Vil liksom ha det så tett som mulig pga antall moduler, men vil også at andre lok og vogner kan kjøre på sporet ved siden av verkstedet.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 19:35
En skisse ville hjulpet her. Er ikke sikker på akkurat hva du lurer på, hvilken avstand er det du vil bestemme?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 20:56
Er ikke så god på data at jeg kan legge inn skisse, men jeg kan prøve å forklare åssen jeg vil ha det.
Det blir i hvertfall 5 spor hvorav ett til høyre og resten til venstre. For å få det så kort som mulig må jeg bruke minimum lengder mellom vekslene. Og da lurte jeg bare på om det er noen grense der med hensyn til annet materiell? Åssen får jeg lagt over skisser?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
kjodleiken View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjodleiken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 22:56
Du kan jo spare litt plass ved å bruke 3-veis sporveksler. Jeg prøvde meg litt på å lage en skisse, er det noe slikt du er på jakt etter.


Jeg har nå tegnet et gjennomgående spor (2 fra venstre), et spor mot høyre og 4 spor mot høyre. Det blir vel et spor for mye, men jeg håper jeg traff prinsippet du tenker på. Har også laget en skisse som baserer seg på to stk 3-veis vekslere.


Edited by kjodleiken - 23 desember 2007 at 22:59
Med MJ-hilsen
Kjetil Sørlund
Modelljernbaneverket Stavanger Distrikt
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2007 at 23:50
Hei.
 
Det var et litt pussig spørsmål.
 
Veksler kan kobles tett uten mellomstykker. Du kan gogt ha 4, 5 eller 6 veksler etterhverandre.
 
Vi vet ikke hvilke skinner du skal bruke.
 
Generelt tar slanke veksler mye lengdeplass, men er selvfølgelig mer naturtro.
 
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 00:47
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Vil først ønske alle en riktig god julSmile 
Er det noe spesielle må det skal være mellom veksler? Driver å bygger en modul for anleggsmaskiner med 4 portet verksted med ett gjennomgående spor samt ett gjennomgående spor som skal gå på ut siden av verkstedet. Vil liksom ha det så tett som mulig pga antall moduler, men vil også at andre lok og vogner kan kjøre på sporet ved siden av verkstedet.
 
Er verkstedet selvbygg, eller er det et standard byggesett?? Er det et standard byggesett er det jo allerede tatt hensyn til nødvendig sporavstand ved at kjøreportene alt sitter i en fast avstand.
 
Utover det så står målene som må overholdes i  NEM norm 102, som du kan finne på denne linken: http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf
 
Når det gjelder sporvekselstørrelse så er det jo slik at FREMO (regner med det er FREMOdul du skal bygge siden du poster i fremoavdelingen her?) har ganske høye krav til radier. Faktisk så høye at det omtrent ikke finnes standardveksler som tilfredstiller kravene. Så kommer du med nybygde moduler med mindre enn Peco eller Rocos største radie i vekslene blir du nok ikke treffets mest populæreWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 02:42
Jeg har laget en litt artikkel på mitt nettsted som jeg tror behandler dette fenomenet.
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=262&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 11:16
For først å svare til eirik: Dette er en sedesporsmodul så da regner jeg med at jeg kan bruke peco`s medium veksler for å få den litt kortere, og det er ett bygge sett med ferdige porter. Ellers har jeg tenkt å bruke Large fra peco og bruke minimum 1,2 m radius. Og til kjetil: Det er den skisse nr 2 du har tegnet som jeg bygger, bare man snur den opp ned så 3 spor kommer til venstre i stede. Og at man tar bort ett av de spora så det blir tre. Ogtil dere andre:Takk for alle svarSmile Og god jul til dere!!
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 13:06
Jeg tror du bør (må) satse på de største Peco-vekslene altså
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2007 at 21:16
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

For først å svare til eirik: Dette er en sedesporsmodul så da regner jeg med at jeg kan bruke peco`s medium veksler for å få den litt kortere, og det er ett bygge sett med ferdige porter.
 
Tja.. hvis det er en stall med ferdige porter er det bare å kjøre videre på den paralellavstanden som de portene legger op til tenker jegSmile
 
Når det gjelder vekslene så sier ganske riktig standarden at sidespor kan ha en minsteradie på 70 cm. (Pecos medium er oppgitt til 91,4 cm) Men i likhet med Tore H. så vil jeg og anbefale bruk av de største vekslene likevel. Materiellet som brukes setter større og større krav til sporet, og når en vesentlig del av poenget med modulbygging er at ved å fokusere på et lite tema pr. modul så slipper man å inngå kompromisser så virker det noe unødig å spare inn på veksellengdene. Forskjellen er jo en knapp tikrone pr. veksel, eller 3,9 centimeter lengde pr. veksel, hvilket jo er en dråpe i havet ved moduldesign.
 
Ut fra din beskrivelse så skal du slik jeg oppfatter det ha en hovedlinje som grener av til 4 sidespor. Det vil kreve 4 veksellengder, hvilket med large veksler utgjør 104 centimeter mot medium som vil oppta 88 centimeter. Du sparer altså "hele" 16 cm... Planen din er jo uansett av en slik dimensjon at du vil måtte bygge modulen i f.eks. to seksjoner hver på 120 cm. På seksjon en av modulen får du da inn vekslene, mens du på seksjon to får plass til stallen og verkstedet.
 
For å spørre motsatt vei: Hvilket suverent argument har du for å bruke mindre veksler enn den største (og dermed best kjørbare) radien som finnes i butikkene? 
 
Poenget med å bygge FREMOduler er ikke å bygge dem kortest mulig for å spare plass, men å bygge dem mest mulig forbildeekte slik at de ser romslige ut. Seksjoner på ca. 120 cm. går vel inn i de fleste vanlige familiebiler for transport vel? (aner ikke siden jeg kjører noe som er en del større selvWink)
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 12:47
Mitt suverene argument er at jeg har bare to stk large igjen og fire stk medium fra gammelt av og jeg vil bli ferdig med modulene før nyttårWink
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 15:22
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Mitt suverene argument er at jeg har bare to stk large igjen og fire stk medium fra gammelt av og jeg vil bli ferdig med modulene før nyttårWink
 
Med andre ord... hastverk teller mer enn å produsere noe med kvalitet som en bekjent av meg pleier si når jeg forsøker meg på lettvindte løsningerWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 15:57
Det er sant det. Skal legge opp for large veksler tenkte jeg. Men veit du om noe tre veis veksel som oppfyller krav til fremo?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 16:29
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Det er sant det. Skal legge opp for large veksler tenkte jeg. Men veit du om noe tre veis veksel som oppfyller krav til fremo?
 
Ikke på stående fot... av en eller annen grunn kjenner jeg visst best til pecos skinnesystemClown og den har hvertfall ikke slakke nok radier.
 
På generellt grunnlag så er det vel og slik at 3-vegs veksler og kryssveksler bør unngås i størst mulig grad nettopp på grunn av mindre radier og flere "hjertestykker" som jo gir større fare for avsporing. Det blir litt tilbake til det jeg skrev om at fordelen med moduler jo er at man i større grad slipper kompromiss fordi man kan tillate seg å bruke mer plass enn om man skulle hatt et helt hjemmeanlegg inn på samme areal. Den virkelige jernbanen brukte kryssveksler og 3-vegsveksler når de hadde behov for å spare plass. Dette behovet bør være minimalt på moduler, og selv om det meste materiellet ikke har noe problem så er det likevel da greit å sikre seg ved å unngå bruken mest mulig i modell.
 
Man kan argumentere med forbilderiktighet for å benytte slike veksler, men jeg mener vel driftssikkerhet veier noe tyngre enn forbilderiktighet...
 
 
Det er faktisk et tankekors at det i standarden er åpnet for mindre radier på industrispor som jo oftest er der godsvogner skal skyves og trekkes i lave hastigheter, noe som jo burde tilsi best mulig sporkvalitet (=største mulige radier, og færrest "hjertestykker"). Kanskje man ved neste revisjon bør øke disse kravene for nybygde moduler?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:07
Ok. Da blir det lange veksler og to moduler på megBig%20smile Takk for tips og råd! Skulle likt å vist om noen som drev i indre østfold traktene med fremo for å fanget opp noen tips også.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:21
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Ok. Da blir det lange veksler og to moduler på megBig%20smile Takk for tips og råd! Skulle likt å vist om noen som drev i indre østfold traktene med fremo for å fanget opp noen tips også.
Du får ta bastøfergen over til rette siden av fjorden og besøke oss i Horten da vet duWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 22:23
Jojo. Får tenke litt på detSmile 
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.