Print Page | Close Window

Mål mellom veksler...

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3181
Printed Date: 15 mai 2024 at 01:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Mål mellom veksler...
Posted By: Thomas F
Subject: Mål mellom veksler...
Date Posted: 23 desember 2007 at 18:11
Vil først ønske alle en riktig god julSmile 
Er det noe spesielle må det skal være mellom veksler? Driver å bygger en modul for anleggsmaskiner med 4 portet verksted med ett gjennomgående spor samt ett gjennomgående spor som skal gå på ut siden av verkstedet. Vil liksom ha det så tett som mulig pga antall moduler, men vil også at andre lok og vogner kan kjøre på sporet ved siden av verkstedet.

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell



Replies:
Posted By: Henning L
Date Posted: 23 desember 2007 at 19:35
En skisse ville hjulpet her. Er ikke sikker på akkurat hva du lurer på, hvilken avstand er det du vil bestemme?

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Thomas F
Date Posted: 23 desember 2007 at 20:56
Er ikke så god på data at jeg kan legge inn skisse, men jeg kan prøve å forklare åssen jeg vil ha det.
Det blir i hvertfall 5 spor hvorav ett til høyre og resten til venstre. For å få det så kort som mulig må jeg bruke minimum lengder mellom vekslene. Og da lurte jeg bare på om det er noen grense der med hensyn til annet materiell? Åssen får jeg lagt over skisser?


-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: kjodleiken
Date Posted: 23 desember 2007 at 22:56
Du kan jo spare litt plass ved å bruke 3-veis sporveksler. Jeg prøvde meg litt på å lage en skisse, er det noe slikt du er på jakt etter.


Jeg har nå tegnet et gjennomgående spor (2 fra venstre), et spor mot høyre og 4 spor mot høyre. Det blir vel et spor for mye, men jeg håper jeg traff prinsippet du tenker på. Har også laget en skisse som baserer seg på to stk 3-veis vekslere.


-------------
Med MJ-hilsen
Kjetil Sørlund
Modelljernbaneverket Stavanger Distrikt


Posted By: TomB
Date Posted: 23 desember 2007 at 23:50
Hei.
 
Det var et litt pussig spørsmål.
 
Veksler kan kobles tett uten mellomstykker. Du kan gogt ha 4, 5 eller 6 veksler etterhverandre.
 
Vi vet ikke hvilke skinner du skal bruke.
 
Generelt tar slanke veksler mye lengdeplass, men er selvfølgelig mer naturtro.
 


-------------
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack


Posted By: eika
Date Posted: 24 desember 2007 at 00:47
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Vil først ønske alle en riktig god julSmile 
Er det noe spesielle må det skal være mellom veksler? Driver å bygger en modul for anleggsmaskiner med 4 portet verksted med ett gjennomgående spor samt ett gjennomgående spor som skal gå på ut siden av verkstedet. Vil liksom ha det så tett som mulig pga antall moduler, men vil også at andre lok og vogner kan kjøre på sporet ved siden av verkstedet.
 
Er verkstedet selvbygg, eller er det et standard byggesett?? Er det et standard byggesett er det jo allerede tatt hensyn til nødvendig sporavstand ved at kjøreportene alt sitter i en fast avstand.
 
Utover det så står målene som må overholdes i  NEM norm 102, som du kan finne på denne linken: http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf - http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf
 
Når det gjelder sporvekselstørrelse så er det jo slik at FREMO (regner med det er FREMOdul du skal bygge siden du poster i fremoavdelingen her?) har ganske høye krav til radier. Faktisk så høye at det omtrent ikke finnes standardveksler som tilfredstiller kravene. Så kommer du med nybygde moduler med mindre enn Peco eller Rocos største radie i vekslene blir du nok ikke treffets mest populæreWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 24 desember 2007 at 02:42
Jeg har laget en litt artikkel på mitt nettsted som jeg tror behandler dette fenomenet.
http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?vis=262&nid=3&engelsk=0 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=262&nid=3&engelsk=0


-------------
Svein S


Posted By: Thomas F
Date Posted: 24 desember 2007 at 11:16
For først å svare til eirik: Dette er en sedesporsmodul så da regner jeg med at jeg kan bruke peco`s medium veksler for å få den litt kortere, og det er ett bygge sett med ferdige porter. Ellers har jeg tenkt å bruke Large fra peco og bruke minimum 1,2 m radius. Og til kjetil: Det er den skisse nr 2 du har tegnet som jeg bygger, bare man snur den opp ned så 3 spor kommer til venstre i stede. Og at man tar bort ett av de spora så det blir tre. Ogtil dere andre:Takk for alle svarSmile Og god jul til dere!!

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 24 desember 2007 at 13:06
Jeg tror du bør (må) satse på de største Peco-vekslene altså

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eika
Date Posted: 24 desember 2007 at 21:16
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

For først å svare til eirik: Dette er en sedesporsmodul så da regner jeg med at jeg kan bruke peco`s medium veksler for å få den litt kortere, og det er ett bygge sett med ferdige porter.
 
Tja.. hvis det er en stall med ferdige porter er det bare å kjøre videre på den paralellavstanden som de portene legger op til tenker jegSmile
 
Når det gjelder vekslene så sier ganske riktig standarden at sidespor kan ha en minsteradie på 70 cm. (Pecos medium er oppgitt til 91,4 cm) Men i likhet med Tore H. så vil jeg og anbefale bruk av de største vekslene likevel. Materiellet som brukes setter større og større krav til sporet, og når en vesentlig del av poenget med modulbygging er at ved å fokusere på et lite tema pr. modul så slipper man å inngå kompromisser så virker det noe unødig å spare inn på veksellengdene. Forskjellen er jo en knapp tikrone pr. veksel, eller 3,9 centimeter lengde pr. veksel, hvilket jo er en dråpe i havet ved moduldesign.
 
Ut fra din beskrivelse så skal du slik jeg oppfatter det ha en hovedlinje som grener av til 4 sidespor. Det vil kreve 4 veksellengder, hvilket med large veksler utgjør 104 centimeter mot medium som vil oppta 88 centimeter. Du sparer altså "hele" 16 cm... Planen din er jo uansett av en slik dimensjon at du vil måtte bygge modulen i f.eks. to seksjoner hver på 120 cm. På seksjon en av modulen får du da inn vekslene, mens du på seksjon to får plass til stallen og verkstedet.
 
For å spørre motsatt vei: Hvilket suverent argument har du for å bruke mindre veksler enn den største (og dermed best kjørbare) radien som finnes i butikkene? 
 
Poenget med å bygge FREMOduler er ikke å bygge dem kortest mulig for å spare plass, men å bygge dem mest mulig forbildeekte slik at de ser romslige ut. Seksjoner på ca. 120 cm. går vel inn i de fleste vanlige familiebiler for transport vel? (aner ikke siden jeg kjører noe som er en del større selvWink)
 
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 desember 2007 at 12:47
Mitt suverene argument er at jeg har bare to stk large igjen og fire stk medium fra gammelt av og jeg vil bli ferdig med modulene før nyttårWink

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: eika
Date Posted: 25 desember 2007 at 15:22
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Mitt suverene argument er at jeg har bare to stk large igjen og fire stk medium fra gammelt av og jeg vil bli ferdig med modulene før nyttårWink
 
Med andre ord... hastverk teller mer enn å produsere noe med kvalitet som en bekjent av meg pleier si når jeg forsøker meg på lettvindte løsningerWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 desember 2007 at 15:57
Det er sant det. Skal legge opp for large veksler tenkte jeg. Men veit du om noe tre veis veksel som oppfyller krav til fremo?

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: eika
Date Posted: 25 desember 2007 at 16:29
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Det er sant det. Skal legge opp for large veksler tenkte jeg. Men veit du om noe tre veis veksel som oppfyller krav til fremo?
 
Ikke på stående fot... av en eller annen grunn kjenner jeg visst best til pecos skinnesystemClown og den har hvertfall ikke slakke nok radier.
 
På generellt grunnlag så er det vel og slik at 3-vegs veksler og kryssveksler bør unngås i størst mulig grad nettopp på grunn av mindre radier og flere "hjertestykker" som jo gir større fare for avsporing. Det blir litt tilbake til det jeg skrev om at fordelen med moduler jo er at man i større grad slipper kompromiss fordi man kan tillate seg å bruke mer plass enn om man skulle hatt et helt hjemmeanlegg inn på samme areal. Den virkelige jernbanen brukte kryssveksler og 3-vegsveksler når de hadde behov for å spare plass. Dette behovet bør være minimalt på moduler, og selv om det meste materiellet ikke har noe problem så er det likevel da greit å sikre seg ved å unngå bruken mest mulig i modell.
 
Man kan argumentere med forbilderiktighet for å benytte slike veksler, men jeg mener vel driftssikkerhet veier noe tyngre enn forbilderiktighet...
 
 
Det er faktisk et tankekors at det i standarden er åpnet for mindre radier på industrispor som jo oftest er der godsvogner skal skyves og trekkes i lave hastigheter, noe som jo burde tilsi best mulig sporkvalitet (=største mulige radier, og færrest "hjertestykker"). Kanskje man ved neste revisjon bør øke disse kravene for nybygde moduler?
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:07
Ok. Da blir det lange veksler og to moduler på megBig%20smile Takk for tips og råd! Skulle likt å vist om noen som drev i indre østfold traktene med fremo for å fanget opp noen tips også.

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: eika
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:21
Originally posted by Thomas F Thomas F wrote:

Ok. Da blir det lange veksler og to moduler på megBig%20smile Takk for tips og råd! Skulle likt å vist om noen som drev i indre østfold traktene med fremo for å fanget opp noen tips også.
Du får ta bastøfergen over til rette siden av fjorden og besøke oss i Horten da vet duWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:23
Jojo. Får tenke litt på detSmile 

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net