MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging er igang
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging er igang

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 13:05
Kanskje ikke så dumt, men er redd det blir litt stort da... Wink

Tenker at dette er en terminal nedfor selve næringsområde, nedenfor E39, hvor godset samles og lastes på vognene. Til hit kommer det også gods fra Gilje og Norstone. (Har allerede endret litt på sporplanen. Skal laste denne opp litt senere i dag. Big%20smile

Neste byggetrinn blir Figgjo, med gods fra Figgjo AS. Smile
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 19:17
I dag er Skurve klargjort for sporlegging.
Dette er utført med størrste nøyaktighet av grunn entreprenøren for å sikre at det ikke raser ut............  LOL

Legging av spor skal påbegynnes i morgen.  Big%20smile

Her er oppdatert sporplan:

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 21:52
Ikke så kjapt
Sett fra høyre har du spor nummer tre som ser ut som et oppstillingsspor uten lastemuligheter.
Dersom du "flytte" hele sporet til venstre slik at det blir liggenede til venstre for sporet til venstre for lasterampa kan du kjøre lastebiler inntil sporet og således få flere muligheter.
Dvs. fra venstre:
Spor 1 og 2 er ankomst/avgangspor med omkjøringsmuligheter.
Spor 3 ligger til høyre for lasterampa.
Spor 4 ligger til venstre for lasterampa.
Nytt spor 5 langs en vei blir liggende som et frilastspor.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 23:01
Hei,
 
Ser at du har benyttet spor 3 ut fra Ålgård for videre trafikk sørover, ville det vært riktig valg hvis sørlandsbanen hadde blitt videreført i sin tid?
 
Eller kansje du har planlagt å videreføre spor 1 til å gå på et lavere nivå ut på langveggen og videre ut i verden og spor 3 blir et sidespor som går til Skurve etc?
 
P.S.
Vi har visst rota til de første visjonene dine noe voldsomt nå men stå påWink
 
Arne
 
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 23:17

Hei, Terje.

Blir spennende å følge med på dette her. Kan få noen ideer her jeg selv til mine planer,( blir nok spor til Dirdal, og videre gjennom Hundedalen for min del... ) men det ligger ett stykke fram i tid. Lykke til...
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 06:25
Originally posted by aha aha wrote:

Hei,
 
Ser at du har benyttet spor 3 ut fra Ålgård for videre trafikk sørover, ville det vært riktig valg hvis sørlandsbanen hadde blitt videreført i sin tid?
 
Eller kansje du har planlagt å videreføre spor 1 til å gå på et lavere nivå ut på langveggen og videre ut i verden og spor 3 blir et sidespor som går til Skurve etc?
 
P.S.
Vi har visst rota til de første visjonene dine noe voldsomt nå men stå påWink
 
Arne
 
 


Nei, det er veldig kjekt å få tilbakemeldinger. Visjonene er ikke rotet til.
Jeg bygger Skurve nå først, slik at sporet ut fra Ålgård er ikke 100% bestemt. Wink
Grunnen til at jeg bruker spor 3 er at spor 1 er tenkt til persontrafikk. Slik at godstog kan komme samtidig som det er persontog på Ålgård. Smile
Men det var kanskje en idé at dette sporet etter hvert ble viderført til Dirdal/Sirdal?

Skurve er tenkt brukt slik:
Spor 1: Ankommende
Spor 2: Omkjøring
Spor 3: Avgående
Spor 4: Lasting
Spor 5: Lasting

Når da et godstog kommer til Skurve, setter det vognene fra seg og henter nye med en gang og reiser til godsterminalen på Ganddal.
Ingen lok er stasjonert her.
Skiftetraktor, som er stasjonert i lokstallen på Ålgård, kommer da opp og flytter vognene til lastespor for ny opplasting.Clap
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 08:32
Oppdatert omkjøringssporet litt på Skurve:

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 19:31
Sporene er nå lagt på Skurve.
I morgen blir det ballasten som skal på.
Har lest litt rundt dette og regner med dette skal gå greit.

Men 2 spørsmål i denne fasen:

 - Hvilken fargekode anbefales som skinnemaling?
 - Farge på ballasten? Samme som skinnemaling bare fortynnet?
 - Hva er fargen som er nærmest betong?

Skal legge ut bilder av Skurve i morgen kveld.  Smile
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 19:54

Hei,

Fint prosjekt du holder på med herSmile 
 
Skinnemaling kan du bruke mye forskjellige rust, brun, svart, grå farger. Selv bruker jeg humbrol matt 62 og er fornøyd med det, enkelte vil kanskje mene denne er litt for orange... Det beste er om du kjøper litt forskjellige farger å blander og prøver deg frem. I virkligheten varierer også rustfargen på skinner, så det skadder ikke å variere litt i modell hellerWink 
 
Lykke til!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 21:25
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hei,

Fint prosjekt du holder på med herSmile 
 
Skinnemaling kan du bruke mye forskjellige rust, brun, svart, grå farger. Selv bruker jeg humbrol matt 62 og er fornøyd med det, enkelte vil kanskje mene denne er litt for orange... Det beste er om du kjøper litt forskjellige farger å blander og prøver deg frem. I virkligheten varierer også rustfargen på skinner, så det skadder ikke å variere litt i modell hellerWink 
 
Lykke til!

Da prøver jeg med den i første omgang. Det er jo heldigvis fullt mulig å gjøre dette om igjen og om igjen. Big%20smile
Hva med ballasten?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 22:15
Hei igjen...
 
Her kan du se hvordan  fargen blir...
 

Mulig fargen kan være vansklig å få tak i da humbrol ble overtatt av Hornby tidligere i år, siden har jeg ikke sett noe til fargene i norske hobbybutikker. Fant mine farger i en hobbybutikk i Bremen, så de er importLOL Men samme fargen finnes fra andre produsenter som Tamiya, men husker dessverre ikke hva nummeret er...


Edited by Andreas - 13 desember 2007 at 22:17
Hilsen Andreas.   
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2007 at 22:17
Hei,
 
Bruker selv FolkArt acrylic color på skinnene.
Bruker samme maling for å farge ballasten men da fortynnet i vann slik at det trekker godt ned. Enkelt og greit, lett å rengjøre.
Farge 940 på skinnene syns jeg er bra hvis det skal være brunt.
 
Annen acrylmaling kan også brukes.
 
Mvh.
Arne
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2007 at 00:19
Birkemo i Stavanger har omtrent hele sortimentet til Humbrol.
 
Petter
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2007 at 08:16
Originally posted by aha aha wrote:

Hei,
 
Bruker selv FolkArt acrylic color på skinnene.
Bruker samme maling for å farge ballasten men da fortynnet i vann slik at det trekker godt ned. Enkelt og greit, lett å rengjøre.
Farge 940 på skinnene syns jeg er bra hvis det skal være brunt.
 
Annen acrylmaling kan også brukes.
 
Mvh.
Arne

Hvor kjøper du denne malingen?
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2007 at 11:40
Originally posted by asai asai wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

Hei,
 
Bruker selv FolkArt acrylic color på skinnene.
Bruker samme maling for å farge ballasten men da fortynnet i vann slik at det trekker godt ned. Enkelt og greit, lett å rengjøre.
Farge 940 på skinnene syns jeg er bra hvis det skal være brunt.
 
Annen acrylmaling kan også brukes.
 
Mvh.
Arne

Hvor kjøper du denne malingen?
 
 
Hei,
Panduro, hobbybutikken på Magneten har eller Kontant Engros AS på Mariero(de har møje gosage).
 
Arne
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2007 at 12:39
Da tar jeg en liten tur innom Magneten i ettermiddag  Big%20smile

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2008 at 08:36
Nå er det en stund siden jeg har postet noe om hvordan dette går, men en del har skjedd siden sist... Big%20smile

Jernbaneverket har vært på inspeksjon for start av arbeidene med ballasten:

Her på Ålgård stasjon

Ekvipasjen tok også en tur opp til Skurve å sjekket:


Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.