MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - lps tømmervogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

lps tømmervogn

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: lps tømmervogn
    Posted: 16 september 2007 at 10:49
Holder på med byggesettet fra Skala design og er litt småfrustrert, ikke over byggesettet som er knalle bra, men over mine egne ferdigheter som messingmodellbygger.

Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut.

Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.
Jeg kjøpte et sett med pinsetter og det var til stor hjelp.
Hva slags håndfil kan man bruke, og hvor får man kjøpt det?
ANdre nyttige verktøy?

helt til slutt: jeg forsøker å finne en nettbutikk som har messingmodeller, men kommer ikke på navnet: Agder modellbutik eller noe slikt?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 11:06
Hei!
 
Jeg er ingen "lodder" selv, så jeg har ikke mye å bidra med til din første forespørsel, utover at det kanskje går an å varme opp tinnet du ønsker fjernet og bruke loddelisse.
 
Med ditt andre spørsmål kan jeg bistå litt mer:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 11:07
Regner med det er Agder Modell Teknikk du tenker på. Nettadressen hans er som følger: http://www.dhp.no/ 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 12:09
Du er nødt til å ha et sett med nålefiler. Fåes for eksempel på Claes Ohlson
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 12:13
Originally posted by einjen einjen wrote:

... Ser ikke så bra ut.Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.


Du kan f.eks. bruke en slik for å smelte loddetinnet på overflatene

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 12:30
Originally posted by einjen einjen wrote:

helt til slutt: jeg forsøker å finne en nettbutikk som har messingmodeller, men kommer ikke på navnet: Agder modellbutik eller noe slikt?


Agder Modellteknikk har sluttet med modeller i H0 og konsentrerer seg kun på 0, I og II skala.
Ellers så har du Scandinavian Modellers som lager mange messingbyggsett. Gå inn på messingmodeller.no så finner du deres utvalg.

Ellers så har Biltema en lten fin gassbrenner til 40,-.
Gasspenn
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 14:20
Jeg har bygget et par Lps-er og loddet med en billig liten butanbrenner som er mindre og hendigere enn den KjellAn viser. Den er basert på en engangslighter (som kan fylles).
 
Bruker å legge på "passelig mengde" tinn på den ene delen for så å varme opp begge deler med brenneren samtidig som jeg trykker delene sammen, enten for hånd eller med "krokodilleklemmer". Det viser seg at tinn som ligger som "klatter" utenfor åpninger oftest trekker inn og fordeler seg mellom platene. Bruk loddevann eller loddeolje (Sommerfelt) under sammenloddingen.
 
Dersom du bruker denne metoden, så følg ikke bruksanvisningen slavisk. Jeg bruker å starte med de store delene (som trenger mye varme) for deretter å lodde på mindre detaljer. Dersom du er rask og netthendt, kan du lodde på detaljer uten at loddingen under/ved siden smelter. Eventuelt kan du bruke en slik fuktig svamp som du renser loddespissen på for å kjøle loddet struktur som ligger nær loddepunket.
 
Lykke til!


Edited by Kjell H. - 17 september 2007 at 13:57
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2007 at 22:19
Da har jeg anskaffet diamantfil og butanbrenner. Dette kan bli interessant... Hvordan er det forresten med lodding, butan og avgasser? Jeg holder på i kjelleren, og selv om det er ventiler der så er jeg litt bekymret for hva jeg kan få i meg.

TIltak for å unngå gele-hjerne?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 06:53
Hej Kjell.
 
Mycket bra grund du beskriver hur du går åt dina lödning procedurer.
 
Detta uppskattas.
 
Vänl  Bo
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 10:45
Hei Einar!
 
Du skal aldri lodde med gass i en kjeller. Butan og propan er tyngre enn luft og gass som ikke er blitt brent vil fortsette å ligge der uten mulighet til å luftes bort.
 
MVH, Tom
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 11:25
Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut.

Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.
Jeg kjøpte et sett med pinsetter og det var til stor hjelp.
Hva slags håndfil kan man bruke, og hvor får man kjøpt det?
ANdre nyttige verktøy?
 
Jeg vil anbefale og pusse/file de støpte messingdelen godt der de skal loddes. Disse støpedelene har ofte et belegg etter støpeprosessen som kan noen ganger være vanskeligere å få loddetinnet til å henge på.
 
Ellers så tror jeg at du bruker for svak varme, eller ikke har loddetbolten lenge nok inntil. Da vil du få klumper, såkaldt kaldlodding.
 
Vil også anbefale å bruke loddevann/fett/olje på alle deler.
 
Du kan fint bruke dremel for å fjerne overskuddstinn og tapper. Og du ødelegger eller svekker ikke messingen noe med å bruke den. Men pusser du formye så kan du jo pusse igjennom eller andre formen på delene, men dette gjelder jo alle former for behandling av messingen.
 
Småfilene på Clas Ohlsen er kjekke å bruke.
Av annet verktøy, så er jo småbor, kniv og avbiter kjekt å ha.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 17:15

Hei Bo og takk for tilbakemeldigen! .-)

Jeg ser ofte når jeg lodder med loddebolt på messingbyggesett (som har et visst volum /overflate) at jeg ikke får varmet opp hele strukturen som skal loddes sammen. Dette til tross for at jeg bruker en profesjonell Weller loddestasjon med effekt  > 50 W og temperatur nær det tinnet begynner å krystallisere seg på > 400¤C .
Ofte bruker små tinnperler å piple ut av loddingen.  Det er hovedårsaken til at jeg har gått over til gass.  95% av det jeg lodder, lodder jeg med gass (bortsett fra elektronikk).  Jeg har merket at slike små "perler" med loddetinn ofte trekker inn i "kapillarsprekken" mellom de loddede delene når jeg får varmet det skikkelig med en gassflamme.
Har jeg brukt for mye tinn blir det trykket ut og dette er noe "søl" å fjerne da det ofte kan legge seg i etsinger av detaljer på messingplaten.  Bruk derfor lite tinn når du lodder på denne måten. Skulle det være for lite er det bare å legge en liten "klatt" på utsiden av loddingen og varme opp (med loddevann). Tinnet flyter da lett inn i fugen.
Det å lodde med gass krever nok mer trening enn å lodde med bolt, så det er lurt kanskje å prøve seg frem på noen større deler for å få erfaring.
 
Ellers er jeg varsom med å bruke Dremelen til å fjerne tinn med. Jeg bruker heller å skrape bort overflødig tinn med de skrapene Biltema selger (art. nr. 19-729). Siste rest tar jeg med en glassbørste. Da fjerner du garantert ikke noe messing.
 
Når det gjelder "gass i kjelleren" så er det riktig at større menger uforbrent gass kan være eksplosjonsfarlig. Det er rommets ventilasjon og  volum som avgjør dette. En gassmende som normalt er i en engangslighter utgjør neppe noen eksplosjonsrisiko i et rom av normal størrelse - ellers hadde det nok vært ulovlig å omsette slike.
Forbrent gass blir kun til CO2 og vanndamp.
 
Skulle jeg være bekymret for noe så er det avdamping fra flussmiddel i loddetinn (harpiks), loddevann (ZnCl) og event. blydamp fra loddetinnet.  Dette er ikke heldig å puste inn for mye av.
- Men det er vel mye skadeligere å røyke, for jeg sitter ikke å lodder hele dagen (eller hver dag, for den saks skyld).
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 17:19
Hei
Ut fra det du skriver:
"Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut."

antar jeg at du bruker loddetinn med innlagt trådfluss for elektroarbeider. IKKE bruk det. Flusset i tråd tinn er rosin som egner seg særs DÅRLIG til messing. Loddevann skal du ALLTID bruke.

Loddevann langs hele skjøten som skal sammenføyes, tinn på ren bolt eller små biter loddetinn legges langs skjøten. Sett til varmen og hold den der til tinnet flyter (blir blankt). Om delene er tilpasset riktig skal kapilærkraften trekke loddemetallet inn i skjøten. Fjern så varmen. Du skal ha nok loddevann til at det holder seg der under hele loddeprosessen.

For å fjerne overskuddstinn kan du bruke sugende kobberlisse, eller tinnsuger. Varm opp loddestedet og legg på lisse eller bruk tinnsugeren til å fjerne tinnet.
Skrap vekk det som måtte være tilbake med en hobbykniv med rett avskåret blad eller et smalt stemjern.

PS. Glemte å skrive at du også må bruke loddetinn med riktig temperatur i forhold til loddebolten. Metallblaning av tinn-bly-bismut med smeltetemperatur i området 150 - 160 grader Celsius er enklest å jobbe med.




Edited by TeVe - 18 september 2007 at 21:36
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 20:56
ok. til tross for en god porsjon feber har jeg nå vært på clas og jøpt nytt loddetinn.  Og etter å ha konferert i klubben, har jeg funnet ut at det er feil. Noen som har et godt tips til artielnummer hos biltema eller clas?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2007 at 21:23
Med risiko for å bli høvlet over for reklame så gå til min side klikk videre til private modeller for salg og sjekk om Carr loddemidler som jeg tidliger importerte og har liggende noe av for salg.

Edited by TeVe - 18 september 2007 at 21:24
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2007 at 11:05
jeg har fått prøvd meg med gassbrenneren nå, og det var jo virkelig ypperlig!

Takk for tilbudet Teve, men jeg skal forsøke å få byttet loddetinnet mitt først...
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:41
og slik ser den ut nå....
Einar%20sin%20messing-misere
dårlig bilde men det vises ganske tydelig at jeg er en amatør....
men de neste byggesettene kan iallfall ikke bli stort værre :)

Jeg hadde forøvrig en totalt demoralisernede opplevelse i går kveld. jeg skulle lo0dde fast et stigetrinn, og så klart jeg å miste den på gulvet (stigetrinnet, ikke modellen). Jeg lette meg halvt ihjel, men kunne ikke finne den, så jeg bestemte meg for å ta en liten pause og lage litt te og kvledsmat.
I det jeg går opp trappen så hører jeg en liten messingbit som faler ned i trappen, jeg snur meg lynraskt og rekker å se at den akkurat faller ned i en liten sprekk i trappen og ned i rotet som har ligget under trappa siden vi flyttet inn for to år siden......

Da snudde jeg og skrudde av lyset i kjelleren. Ingen mer lodding den kvelden.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 09:52
Får ikke opp bildet ditt jeg, Einar...
 
Lps"ene var mitt første messingbyggesett også. Den første vogna mi ble ikke akkurat vakker + at jeg gjorde noen feil... Men nr. 2 er nå lakkert og venter bare på dekaler og litt mattlakk og denne ble betydelig bedre...
 
Så selv om den første vogna blir kverk så lærer man litt hva man bør gjøre og hva man ikke skal gjøre til de neste vognene...
 
Lykke til med videre byggingThumbs%20Up
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2007 at 10:35
http://foto.mjf.no/v/einjen
Du/dere som har problemer kan se bildet mitt der.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 20:11
Det går da fremover, vil jeg si! Nå har jeg fått låne litt loddetinn med lavt smeltepunkt og litt loddevann (syre... huskker ikke hva det het). Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det selv. Loddingen går veldig mye bedre, og det er nesten suksess ved hvert eneste loddepunkt. Bildet var ment å vise vogna slik den ser ut før jeg tok i bruk de nye remediene, og med nem-koblingene loddet med nye loddetinnet. Kvaliteten viser desverre ikke så godt at vogna er full av klumpete loddetinn, mens nem-koblingen er helt nydelig og nesten ikke viser loddetinnet.

Takk til Håvard for "the good sh*t".....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 13:40
Originally posted by einjen einjen wrote:

Det går da fremover, vil jeg si! Nå har jeg fått låne litt loddetinn med lavt smeltepunkt og litt loddevann (syre... huskker ikke hva det het). Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det selv. Loddingen går veldig mye bedre, og det er nesten suksess ved hvert eneste loddepunkt. Bildet var ment å vise vogna slik den ser ut før jeg tok i bruk de nye remediene, og med nem-koblingene loddet med nye loddetinnet. Kvaliteten viser desverre ikke så godt at vogna er full av klumpete loddetinn, mens nem-koblingen er helt nydelig og nesten ikke viser loddetinnet.Takk til Håvard for "the good sh*t".....


Youré welcome.
Loddevannet du fikk var 12% forsforsyre med litt Isopropanol for å fjerne overflatepenningen, loddetinnet var 145C tinn fra Rimbo Grande.

En kombo som anbefales varmt av Iain rice og andre dyktige messingbyggere.



Edited by Håvard H - 30 september 2007 at 13:42
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2007 at 14:34
fosforsyre... må skrive det ned....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 00:12

Da har den tilogmed blitt prøvekørt..
smådetaljene er ikke satt på ennå.

Nå trenger jeg bare noen tømmermenn og en tømmerterminal....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 07:51
Originally posted by einjen einjen wrote:

]Da har den tilogmed blitt prøvekørt..smådetaljene er ikke satt på ennå.Nå trenger jeg bare noen tømmermenn og en tømmerterminal


Går den fint i Peco-veksler?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 10:47
Nå har jeg ingen pecoveksler å prøve på, men etter det jeg kunne se på fremotreffet (jeg tror det var noen slike vogner der), så går det veldig greit.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2007 at 22:51
Hei,
 
Jeg sliter litt med loddingen min. Bruker loddevann kjøpt hos Clas Ohlson og loddetinn fra samme. Loddetinn: 60/40 tinn/bly med ørlite harpiks.
 
Selve loddingen går greit, men selv om jeg skyller modellen etterpå, så gror det igjen, dvs korroderer.
 
Hvor får jeg tak i Fosforsyre, 12%  og skikkelig loddetinn?  Helst 0.3 mm. Vet at Elfa har mye, men vet ikke hva jeg skal velge...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 15:51
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg sliter litt med loddingen min. Bruker loddevann kjøpt hos Clas Ohlson og loddetinn fra samme. Loddetinn: 60/40 tinn/bly med ørlite harpiks.
 
Selve loddingen går greit, men selv om jeg skyller modellen etterpå, så gror det igjen, dvs korroderer.
 
Hvor får jeg tak i Fosforsyre, 12%  og skikkelig loddetinn?  Helst 0.3 mm. Vet at Elfa har mye, men vet ikke hva jeg skal velge...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Rimbo Grande i Sverige har det du behöver.
Jag beställer allt som behövs därifrån själv.
 
Vänl  Bo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 22:03
Jeg lurer på om "messing og messing er det samme"?
 
Årsaken er at jeg har erfart akkurat det samme som deg, Tom - på denne vogna.
Det er en slags oksyderingsprosess som pågår rundt loddingene til tross for at jeg har nøytralisert rester av event. flussmiddel/loddevann med "CARR´s Neutralizing Rinse" etter lodding.
Denne metode og det samme loddevann og tinn som jeg har brukt, har gått bra på andre messingprosjekt jeg har holdt på med tidligere uten tilsvarende oksydering.
Jeg er derfor mest tilbøyelig til å tro at messinglegeringen er forskjellig fra prosjekt til prosjekt? - Kanskje det er noen små bestanddeler av andre metaller i den messingen som er benyttet som fremkaller denne reaksjon?
 
For å få et godt nok resultat før grunning, må nok vognene "glassblåses".
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 23:38
Hei !
 
Problemet med oksydering etter lodding er løst. Jeg gikk til min lokale Jernia butikk og kjøpte loddefett. Like godt å lodde med som loddevann, men noe mer krevende å påføre. Har konsistens og farge som....ja..minner meg om barndommens Sunda-pålegg Smile
Jeg bruker en spiss pinne, eller pensel.
 
Og vognene er rene og pene, uten oksydering. De må selvsagt likevel vaskes og skures grundig med Jiff og varmt vann.
 
Nå har jeg gått løs på min 7. tømmervogn. Julen skal tilbringes på hytta, og der skal jeg lage tømmer til vognene. Får se hvordan DE blir seendes ut. Har noen ideer om hvordan jeg skal lage de.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2007 at 23:42
Originally posted by TomL TomL wrote:

 
Nå har jeg gått løs på min 7. tømmervogn.


Meget bra! Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.