Print Page | Close Window

lps tømmervogn

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2872
Printed Date: 27 september 2024 at 23:20
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: lps tømmervogn
Posted By: einjen
Subject: lps tømmervogn
Date Posted: 16 september 2007 at 10:49
Holder på med byggesettet fra Skala design og er litt småfrustrert, ikke over byggesettet som er knalle bra, men over mine egne ferdigheter som messingmodellbygger.

Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut.

Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.
Jeg kjøpte et sett med pinsetter og det var til stor hjelp.
Hva slags håndfil kan man bruke, og hvor får man kjøpt det?
ANdre nyttige verktøy?

helt til slutt: jeg forsøker å finne en nettbutikk som har messingmodeller, men kommer ikke på navnet: Agder modellbutik eller noe slikt?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog



Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 16 september 2007 at 11:06
Hei!
 
Jeg er ingen "lodder" selv, så jeg har ikke mye å bidra med til din første forespørsel, utover at det kanskje går an å varme opp tinnet du ønsker fjernet og bruke loddelisse.
 
Med ditt andre spørsmål kan jeg bistå litt mer:
  • http://www.togbutikken.no/default.asp - Togbutikken
  • http://www.dhp.no/ - Agder Modell Teknikk

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: eika
Date Posted: 16 september 2007 at 11:07
Regner med det er Agder Modell Teknikk du tenker på. Nettadressen hans er som følger: http://www.dhp.no/ - http://www.dhp.no/  
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 16 september 2007 at 12:09
Du er nødt til å ha et sett med nålefiler. Fåes for eksempel på Claes Ohlson

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: KjellAn
Date Posted: 16 september 2007 at 12:13
Originally posted by einjen einjen wrote:

... Ser ikke så bra ut.Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.


Du kan f.eks. bruke en slik for å smelte loddetinnet på overflatene



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 16 september 2007 at 12:30
Originally posted by einjen einjen wrote:

helt til slutt: jeg forsøker å finne en nettbutikk som har messingmodeller, men kommer ikke på navnet: Agder modellbutik eller noe slikt?


Agder Modellteknikk har sluttet med modeller i H0 og konsentrerer seg kun på 0, I og II skala.
Ellers så har du Scandinavian Modellers som lager mange messingbyggsett. Gå inn på http://www.messingmodeller.no - messingmodeller.no så finner du deres utvalg.

Ellers så har Biltema en lten fin gassbrenner til 40,-.
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=377&iItemId=80644 - Gasspenn

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 september 2007 at 14:20
Jeg har bygget et par Lps-er og loddet med en billig liten butanbrenner som er mindre og hendigere enn den KjellAn viser. Den er basert på en engangslighter (som kan fylles).
 
Bruker å legge på "passelig mengde" tinn på den ene delen for så å varme opp begge deler med brenneren samtidig som jeg trykker delene sammen, enten for hånd eller med "krokodilleklemmer". Det viser seg at tinn som ligger som "klatter" utenfor åpninger oftest trekker inn og fordeler seg mellom platene. Bruk loddevann eller loddeolje (Sommerfelt) under sammenloddingen.
 
Dersom du bruker denne metoden, så følg ikke bruksanvisningen slavisk. Jeg bruker å starte med de store delene (som trenger mye varme) for deretter å lodde på mindre detaljer. Dersom du er rask og netthendt, kan du lodde på detaljer uten at loddingen under/ved siden smelter. Eventuelt kan du bruke en slik fuktig svamp som du renser loddespissen på for å kjøle loddet struktur som ligger nær loddepunket.
 
Lykke til!


Posted By: einjen
Date Posted: 17 september 2007 at 22:19
Da har jeg anskaffet diamantfil og butanbrenner. Dette kan bli interessant... Hvordan er det forresten med lodding, butan og avgasser? Jeg holder på i kjelleren, og selv om det er ventiler der så er jeg litt bekymret for hva jeg kan få i meg.

TIltak for å unngå gele-hjerne?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Bo11
Date Posted: 18 september 2007 at 06:53
Hej Kjell.
 
Mycket bra grund du beskriver hur du går åt dina lödning procedurer.
 
Detta uppskattas.
 
Vänl  Bo


Posted By: rosenblad
Date Posted: 18 september 2007 at 10:45
Hei Einar!
 
Du skal aldri lodde med gass i en kjeller. Butan og propan er tyngre enn luft og gass som ikke er blitt brent vil fortsette å ligge der uten mulighet til å luftes bort.
 
MVH, Tom


Posted By: SveinR
Date Posted: 18 september 2007 at 11:25
Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut.

Jeg har forsøkt dremmelen for å fjerne overkuddstinn samt file vekk festetappene på messingdelene. Det ser ut til å fungere, men jeg er redd for å ødelegge messingen.

Hvis noen har noen gode og raske tips så er jeg takknemlig for det.
Jeg kjøpte et sett med pinsetter og det var til stor hjelp.
Hva slags håndfil kan man bruke, og hvor får man kjøpt det?
ANdre nyttige verktøy?
 
Jeg vil anbefale og pusse/file de støpte messingdelen godt der de skal loddes. Disse støpedelene har ofte et belegg etter støpeprosessen som kan noen ganger være vanskeligere å få loddetinnet til å henge på.
 
Ellers så tror jeg at du bruker for svak varme, eller ikke har loddetbolten lenge nok inntil. Da vil du få klumper, såkaldt kaldlodding.
 
Vil også anbefale å bruke loddevann/fett/olje på alle deler.
 
Du kan fint bruke dremel for å fjerne overskuddstinn og tapper. Og du ødelegger eller svekker ikke messingen noe med å bruke den. Men pusser du formye så kan du jo pusse igjennom eller andre formen på delene, men dette gjelder jo alle former for behandling av messingen.
 
Småfilene på Clas Ohlsen er kjekke å bruke.
Av annet verktøy, så er jo småbor, kniv og avbiter kjekt å ha.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 september 2007 at 17:15

Hei Bo og takk for tilbakemeldigen! .-)

Jeg ser ofte når jeg lodder med loddebolt på messingbyggesett (som har et visst volum /overflate) at jeg ikke får varmet opp hele strukturen som skal loddes sammen. Dette til tross for at jeg bruker en profesjonell Weller loddestasjon med effekt  > 50 W og temperatur nær det tinnet begynner å krystallisere seg på > 400¤C .
Ofte bruker små tinnperler å piple ut av loddingen.  Det er hovedårsaken til at jeg har gått over til gass.  95% av det jeg lodder, lodder jeg med gass (bortsett fra elektronikk).  Jeg har merket at slike små "perler" med loddetinn ofte trekker inn i "kapillarsprekken" mellom de loddede delene når jeg får varmet det skikkelig med en gassflamme.
Har jeg brukt for mye tinn blir det trykket ut og dette er noe "søl" å fjerne da det ofte kan legge seg i etsinger av detaljer på messingplaten.  Bruk derfor lite tinn når du lodder på denne måten. Skulle det være for lite er det bare å legge en liten "klatt" på utsiden av loddingen og varme opp (med loddevann). Tinnet flyter da lett inn i fugen.
Det å lodde med gass krever nok mer trening enn å lodde med bolt, så det er lurt kanskje å prøve seg frem på noen større deler for å få erfaring.
 
Ellers er jeg varsom med å bruke Dremelen til å fjerne tinn med. Jeg bruker heller å skrape bort overflødig tinn med de skrapene Biltema selger (art. nr. 19-729). Siste rest tar jeg med en glassbørste. Da fjerner du garantert ikke noe messing.
 
Når det gjelder "gass i kjelleren" så er det riktig at større menger uforbrent gass kan være eksplosjonsfarlig. Det er rommets ventilasjon og  volum som avgjør dette. En gassmende som normalt er i en engangslighter utgjør neppe noen eksplosjonsrisiko i et rom av normal størrelse - ellers hadde det nok vært ulovlig å omsette slike.
Forbrent gass blir kun til CO2 og vanndamp.
 
Skulle jeg være bekymret for noe så er det avdamping fra flussmiddel i loddetinn (harpiks), loddevann (ZnCl) og event. blydamp fra loddetinnet.  Dette er ikke heldig å puste inn for mye av.
- Men det er vel mye skadeligere å røyke, for jeg sitter ikke å lodder hele dagen (eller hver dag, for den saks skyld).


Posted By: TeVe
Date Posted: 18 september 2007 at 17:19
Hei
Ut fra det du skriver:
"Jeg har benyttet loddevann enkelte steder fordi jeg ikke klarte å få loddetinnet til å feste seg, med det resultat at jeg har fått ekle klumper med loddetinn noen steder. Ser ikke så bra ut."

antar jeg at du bruker loddetinn med innlagt trådfluss for elektroarbeider. IKKE bruk det. Flusset i tråd tinn er rosin som egner seg særs DÅRLIG til messing. Loddevann skal du ALLTID bruke.

Loddevann langs hele skjøten som skal sammenføyes, tinn på ren bolt eller små biter loddetinn legges langs skjøten. Sett til varmen og hold den der til tinnet flyter (blir blankt). Om delene er tilpasset riktig skal kapilærkraften trekke loddemetallet inn i skjøten. Fjern så varmen. Du skal ha nok loddevann til at det holder seg der under hele loddeprosessen.

For å fjerne overskuddstinn kan du bruke sugende kobberlisse, eller tinnsuger. Varm opp loddestedet og legg på lisse eller bruk tinnsugeren til å fjerne tinnet.
Skrap vekk det som måtte være tilbake med en hobbykniv med rett avskåret blad eller et smalt stemjern.

PS. Glemte å skrive at du også må bruke loddetinn med riktig temperatur i forhold til loddebolten. Metallblaning av tinn-bly-bismut med smeltetemperatur i området 150 - 160 grader Celsius er enklest å jobbe med.




Posted By: einjen
Date Posted: 18 september 2007 at 20:56
ok. til tross for en god porsjon feber har jeg nå vært på clas og jøpt nytt loddetinn.  Og etter å ha konferert i klubben, har jeg funnet ut at det er feil. Noen som har et godt tips til artielnummer hos biltema eller clas?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: TeVe
Date Posted: 18 september 2007 at 21:23
Med risiko for å bli høvlet over for reklame så gå til http://www.modelljernbane.net - min side klikk videre til private modeller for salg og sjekk om Carr loddemidler som jeg tidliger importerte og har liggende noe av for salg.


Posted By: einjen
Date Posted: 19 september 2007 at 11:05
jeg har fått prøvd meg med gassbrenneren nå, og det var jo virkelig ypperlig!

Takk for tilbudet Teve, men jeg skal forsøke å få byttet loddetinnet mitt først...


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: einjen
Date Posted: 24 september 2007 at 09:41
og slik ser den ut nå....
Einar%20sin%20messing-misere
dårlig bilde men det vises ganske tydelig at jeg er en amatør....
men de neste byggesettene kan iallfall ikke bli stort værre :)

Jeg hadde forøvrig en totalt demoralisernede opplevelse i går kveld. jeg skulle lo0dde fast et stigetrinn, og så klart jeg å miste den på gulvet (stigetrinnet, ikke modellen). Jeg lette meg halvt ihjel, men kunne ikke finne den, så jeg bestemte meg for å ta en liten pause og lage litt te og kvledsmat.
I det jeg går opp trappen så hører jeg en liten messingbit som faler ned i trappen, jeg snur meg lynraskt og rekker å se at den akkurat faller ned i en liten sprekk i trappen og ned i rotet som har ligget under trappa siden vi flyttet inn for to år siden......

Da snudde jeg og skrudde av lyset i kjelleren. Ingen mer lodding den kvelden.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Andreas
Date Posted: 24 september 2007 at 09:52
Får ikke opp bildet ditt jeg, Einar...
 
Lps"ene var mitt første messingbyggesett også. Den første vogna mi ble ikke akkurat vakker + at jeg gjorde noen feil... Men nr. 2 er nå lakkert og venter bare på dekaler og litt mattlakk og denne ble betydelig bedre...
 
Så selv om den første vogna blir kverk så lærer man litt hva man bør gjøre og hva man ikke skal gjøre til de neste vognene...
 
Lykke til med videre byggingThumbs%20Up
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: einjen
Date Posted: 24 september 2007 at 10:35
http://foto.mjf.no/v/einjen%20 - http://foto.mjf.no/v/einjen
Du/dere som har problemer kan se bildet mitt der.


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: einjen
Date Posted: 29 september 2007 at 20:11
Det går da fremover, vil jeg si! Nå har jeg fått låne litt loddetinn med lavt smeltepunkt og litt loddevann (syre... huskker ikke hva det het). Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det selv. Loddingen går veldig mye bedre, og det er nesten suksess ved hvert eneste loddepunkt. Bildet var ment å vise vogna slik den ser ut før jeg tok i bruk de nye remediene, og med nem-koblingene loddet med nye loddetinnet. Kvaliteten viser desverre ikke så godt at vogna er full av klumpete loddetinn, mens nem-koblingen er helt nydelig og nesten ikke viser loddetinnet.

Takk til Håvard for "the good sh*t".....


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 september 2007 at 13:40
Originally posted by einjen einjen wrote:

Det går da fremover, vil jeg si! Nå har jeg fått låne litt loddetinn med lavt smeltepunkt og litt loddevann (syre... huskker ikke hva det het). Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det selv. Loddingen går veldig mye bedre, og det er nesten suksess ved hvert eneste loddepunkt. Bildet var ment å vise vogna slik den ser ut før jeg tok i bruk de nye remediene, og med nem-koblingene loddet med nye loddetinnet. Kvaliteten viser desverre ikke så godt at vogna er full av klumpete loddetinn, mens nem-koblingen er helt nydelig og nesten ikke viser loddetinnet.Takk til Håvard for "the good sh*t".....


Youré welcome.
Loddevannet du fikk var 12% forsforsyre med litt Isopropanol for å fjerne overflatepenningen, loddetinnet var 145C tinn fra Rimbo Grande.

En kombo som anbefales varmt av Iain rice og andre dyktige messingbyggere.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: einjen
Date Posted: 30 september 2007 at 14:34
fosforsyre... må skrive det ned....

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: einjen
Date Posted: 01 november 2007 at 00:12

Da har den tilogmed blitt prøvekørt..
smådetaljene er ikke satt på ennå.

Nå trenger jeg bare noen tømmermenn og en tømmerterminal....


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 november 2007 at 07:51
Originally posted by einjen einjen wrote:

]Da har den tilogmed blitt prøvekørt..smådetaljene er ikke satt på ennå.Nå trenger jeg bare noen tømmermenn og en tømmerterminal


Går den fint i Peco-veksler?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: einjen
Date Posted: 01 november 2007 at 10:47
Nå har jeg ingen pecoveksler å prøve på, men etter det jeg kunne se på fremotreffet (jeg tror det var noen slike vogner der), så går det veldig greit.

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: TomL
Date Posted: 03 desember 2007 at 22:51
Hei,
 
Jeg sliter litt med loddingen min. Bruker loddevann kjøpt hos Clas Ohlson og loddetinn fra samme. Loddetinn: 60/40 tinn/bly med ørlite harpiks.
 
Selve loddingen går greit, men selv om jeg skyller modellen etterpå, så gror det igjen, dvs korroderer.
 
Hvor får jeg tak i Fosforsyre, 12%  og skikkelig loddetinn?  Helst 0.3 mm. Vet at Elfa har mye, men vet ikke hva jeg skal velge...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Bo11
Date Posted: 04 desember 2007 at 15:51
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg sliter litt med loddingen min. Bruker loddevann kjøpt hos Clas Ohlson og loddetinn fra samme. Loddetinn: 60/40 tinn/bly med ørlite harpiks.
 
Selve loddingen går greit, men selv om jeg skyller modellen etterpå, så gror det igjen, dvs korroderer.
 
Hvor får jeg tak i Fosforsyre, 12%  og skikkelig loddetinn?  Helst 0.3 mm. Vet at Elfa har mye, men vet ikke hva jeg skal velge...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Rimbo Grande i Sverige har det du behöver.
Jag beställer allt som behövs därifrån själv.
 
Vänl  Bo


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 desember 2007 at 22:03
Jeg lurer på om "messing og messing er det samme"?
 
Årsaken er at jeg har erfart akkurat det samme som deg, Tom - på denne vogna.
Det er en slags oksyderingsprosess som pågår rundt loddingene til tross for at jeg har nøytralisert rester av event. flussmiddel/loddevann med "CARR´s Neutralizing Rinse" etter lodding.
Denne metode og det samme loddevann og tinn som jeg har brukt, har gått bra på andre messingprosjekt jeg har holdt på med tidligere uten tilsvarende oksydering.
Jeg er derfor mest tilbøyelig til å tro at messinglegeringen er forskjellig fra prosjekt til prosjekt? - Kanskje det er noen små bestanddeler av andre metaller i den messingen som er benyttet som fremkaller denne reaksjon?
 
For å få et godt nok resultat før grunning, må nok vognene "glassblåses".


Posted By: TomL
Date Posted: 19 desember 2007 at 23:38
Hei !
 
Problemet med oksydering etter lodding er løst. Jeg gikk til min lokale Jernia butikk og kjøpte loddefett. Like godt å lodde med som loddevann, men noe mer krevende å påføre. Har konsistens og farge som....ja..minner meg om barndommens Sunda-pålegg Smile
Jeg bruker en spiss pinne, eller pensel.
 
Og vognene er rene og pene, uten oksydering. De må selvsagt likevel vaskes og skures grundig med Jiff og varmt vann.
 
Nå har jeg gått løs på min 7. tømmervogn. Julen skal tilbringes på hytta, og der skal jeg lage tømmer til vognene. Får se hvordan DE blir seendes ut. Har noen ideer om hvordan jeg skal lage de.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 19 desember 2007 at 23:42
Originally posted by TomL TomL wrote:

 
Nå har jeg gått løs på min 7. tømmervogn.


Meget bra! Clap


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net