MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Guide til ombygging av trekkvogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Guide til ombygging av trekkvogner

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Guide til ombygging av trekkvogner
    Posted: 26 april 2007 at 17:18
AWM og Herpa leverer en god del norske lastebilmodeller, eller modeller som kan bygges om til norske biler. Det eneste som skiller modellene er at de stort sett er standarmodeller som kun settes på dekaler for å illustrere de forskjellige firmaene. Det gjør at vi får skandinaviske trekkvogner med to asksler slik som trekkvognene går nede på kontinenten, i virkeligheten er de fleste trekkvognene som går her opp i nord, treakselt for å klare vintern bedre...   
 
Så dersom man ønsker en korrekt trekkvogn må man derfor belage seg på å bygge om en standarmodell. Dette kan gjøres på flere måter, man kan for eksempel kjøpe løse vogntogchassier fra Herpa korte inn disse til trekkvognlengde, eller man kan gjøre slik som jeg etterhvert skal beskrive her....
 
Denne gangen valgte jeg en Volvo FH 12 460 i Nor-Cargo farger. Denne modellen av FH serien ble produsert i x-antall eksemplarer fra 1993 - 2002 da en ny versjon kom ut. Selv om det begynner å bli tynnere i rekken av disse ruller det en del rundt i Norge fremdeles.
 
Før vi setter i gang er det smart å ta en titt på forbilde i 1:1.
 
Da kan disse nettsidene anbefales:
 
 
 
og Forumet: http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html På dette forumet ligger det antagelig flere tusen bilder som burde dekke det meste som går på veiene i Norge. Fant mange bilder av bilen vi skal byggeSmile
 
 
img338/308/del1yz9.jpg
Slik ser standartrekkvogna ut ok, men ikke 100%
 
img162/1934/del2ki0.jpg
Vi starter med å plukka av alt av deler som ikke er limt, da burde vi sitte igjen med noe som detteWink
 
img54/7295/del3kn6.jpg
Her har jeg funnet fram de delene ekstra vi trenger fra "overskuddsboksen" Det består av et stykk hjulkapsler, en aksel og Herpa tvillinghjul.
 
img441/9236/del4by2.jpg
Så kapper vi av denne...
 
img249/3814/del5xc0.jpg
Så forbdreder vi oss for å kappe ramma i to. Her kan det være en fordel å sammenligne med en annen bil før man kapper så man ikke kapper for myeEmbarrassed Vanlige akselavstander på treakselde trekkvogner er 2,90, 3,10 eller 3,30 Denne ferdigbygde her har 3,10 og er den mest vanlige, det samme skal den vi bygger på ha.
 
 img249/2182/del6er4.jpg
Deretter kapper vi ramma...
 
img162/3984/del7sj5.jpg
Deretter legger vi forakselen og resten av ramma til side og finner fram hjulkapselen og den ekstra akselen, dette skal vi bygge en boggie ut av...
 
img256/4259/del8et9.jpg
Ettter litt filing, kutting og banning kan man få satt dette sammen til en fin boggieWink
 
img262/5043/del9zr9.jpg
Så er det etterhvert tid for å sette sammen hele greia igjen... Men før vi limer sammen ramma vil jeg anbefale og sette på hjula... blir letter å kontrollere at man limer sammen delene rett...
 
img262/9489/del10rd2.jpg
Så er hjul på og ramma er nettopp limt sammen. Da er det lurt å ta en pause så limet får satt seg skikkelig før vi fortsetter... Da kan man ta seg en matbit eller sette seg ned å skrive litt om det man holder på med på forumetBig%20smile
 
Det neste vi skal gjøre er å få på plass alle delene som vi tidligere løsnet, bygge ny dieseltank og fixe en passende tralleWink
 
Fortsettelse følger...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by Andreas - 26 april 2007 at 17:54
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 19:47
Ja da har det blitt bygd litt til, men bilder får vente fordi kameraet har stikki avLOL (les: dratt på hytta) 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 22:35
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Ja da har det blitt bygd litt til, men bilder får vente fordi kameraet har stikki avLOL (les: dratt på hytta) 
 
 
Da synes jeg du skal dra på hytta å hente kameraet.....så kan du ta mj-pause på veien f.eks i LarvikWink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2007 at 23:27
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Ja da har det blitt bygd litt til, men bilder får vente fordi kameraet har stikki avLOL (les: dratt på hytta) 
 
 
Da synes jeg du skal dra på hytta å hente kameraet.....så kan du ta mj-pause på veien f.eks i LarvikWink
 
Hehe, står da en bil utafor herErmmLOL Men så var det dette med lappen daErmm 
 
Ellers så passer Larvik bra er sånn cirka på halveien detWink Blir mye kjøring nedover der på vei til Sørlandet nå for tia, så skal ikke utelukke at et "lite" stopp er mulig....Wink 
 
PS: Kan jo stikke innom med El 17 - kåpa når den tiden kommerWink???
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2007 at 20:10

Da Fortsetter vi...

img475/9195/del11tb8.jpg
Her er hjul kommet på slik det skal være... Midterste aksel som er drivaskel på 6x2 trekkvogner har fått herpa hjul som er litt større enn vanlig AWM som er bakerst. Dette stemmer bra med forbilde hvor også drivhjulene er kraftigere enn de på bakerste aksel...
 
img258/8406/del12xu5.jpg
Her er en verktøykasse og litt annet dill kommet på igjen...
 
img258/3414/del13dc3.jpg
Hytta og svingskiven er satt på igjen...
 
Neste vi skal gjøre er å ordne dieseltanken...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2007 at 18:34

Så gjør vi trekkvogna ferdig...

img53/4305/del14ek5.jpg
Fått på kjøleageregat på tralla...
 
img487/2807/del15ud5.jpg
Deretter kortet vi inn overføringen mellom motor og drivaksel og satte denne på plass.
 
img370/9190/del16qv9.jpg
Deretter tar man den vanlig lange dieseltanken som satt på bilen opprinelig og korter den ned sklik at den passer med den nye akselavstanden... Det er også mulig å kjøpe dieseltanker i forskjellige størrelser som passer... Men disse må som regel bestilles fra utlandet...
 
img370/1679/del17yo3.jpg
De siste detaljene er kommet på... vi er fredig....
 
img370/2804/del18kw7.jpg
 
img370/3365/del19js9.jpg
Til slutt to bilder av den ferdige trekkvogna.Wink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2007 at 04:20
Flott arbeid dette Andreas. Proff!!
Hva med tømmerbil? Du har knipsa så mange som du har lagt ut på Bergli Truckstop...
Det frister å få denne i modellWinkWink J. Telhaug.
 
 
 
 Ove


Edited by Snikkaren - 04 mai 2007 at 04:21
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2007 at 08:29
Velkommen tilbake OveSmile
 
Tømmerbil har det blitt dårlig med...Trenger et egnet chassie (helst et krokløft chassie) som må bygges om til Tandem. Også må jeg bygge hengerchassie som jeg fremdeles tenker på hvordan jeg skal få til...
 
Hehe den nye R620 til Telhaug er nok litt av et prosjekt... Kan defineres som er skikkelig "juletre" den saken der...


Edited by Andreas - 06 mai 2007 at 17:43
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2008 at 00:29
Har bygd om noen trekkere.
 
 
Denne er bygd sammen av AWM trekker med Herpa sitt 3 axla Scania R-chassi.
Kappa trekkeren av mellom motor og gearkassa, og likt på Herpa-chassiet.
Litt lim og vips er trekkeren blitt tre-axla...
 
Smileve
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.