AWM og Herpa leverer en god del norske lastebilmodeller, eller modeller som kan bygges om til norske biler. Det eneste som skiller modellene er at de stort sett er standarmodeller som kun settes på dekaler for å illustrere de forskjellige firmaene. Det gjør at vi får skandinaviske trekkvogner med to asksler slik som trekkvognene går nede på kontinenten, i virkeligheten er de fleste trekkvognene som går her opp i nord, treakselt for å klare vintern bedre...
Så dersom man ønsker en korrekt trekkvogn må man derfor belage seg på å bygge om en standarmodell. Dette kan gjøres på flere måter, man kan for eksempel kjøpe løse vogntogchassier fra Herpa korte inn disse til trekkvognlengde, eller man kan gjøre slik som jeg etterhvert skal beskrive her....
Denne gangen valgte jeg en Volvo FH 12 460 i Nor-Cargo farger. Denne modellen av FH serien ble produsert i x-antall eksemplarer fra 1993 - 2002 da en ny versjon kom ut. Selv om det begynner å bli tynnere i rekken av disse ruller det en del rundt i Norge fremdeles.
Før vi setter i gang er det smart å ta en titt på forbilde i 1:1.
Da kan disse nettsidene anbefales:
http://www.nor-truck.de - www.nor-truck.de
http://www.Truckmaster.de - www.Truckmaster.de
og Forumet: http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html - http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop.html På dette forumet ligger det antagelig flere tusen bilder som burde dekke det meste som går på veiene i Norge. Fant mange bilder av bilen vi skal bygge
Slik ser standartrekkvogna ut ok, men ikke 100%
Vi starter med å plukka av alt av deler som ikke er limt, da burde vi sitte igjen med noe som dette
Her har jeg funnet fram de delene ekstra vi trenger fra "overskuddsboksen" Det består av et stykk hjulkapsler, en aksel og Herpa tvillinghjul.
Så kapper vi av denne...
Så forbdreder vi oss for å kappe ramma i to. Her kan det være en fordel å sammenligne med en annen bil før man kapper så man ikke kapper for mye Vanlige akselavstander på treakselde trekkvogner er 2,90, 3,10 eller 3,30 Denne ferdigbygde her har 3,10 og er den mest vanlige, det samme skal den vi bygger på ha.
Deretter kapper vi ramma...
Deretter legger vi forakselen og resten av ramma til side og finner fram hjulkapselen og den ekstra akselen, dette skal vi bygge en boggie ut av...
Ettter litt filing, kutting og banning kan man få satt dette sammen til en fin boggie
Så er det etterhvert tid for å sette sammen hele greia igjen... Men før vi limer sammen ramma vil jeg anbefale og sette på hjula... blir letter å kontrollere at man limer sammen delene rett...
Så er hjul på og ramma er nettopp limt sammen. Da er det lurt å ta en pause så limet får satt seg skikkelig før vi fortsetter... Da kan man ta seg en matbit eller sette seg ned å skrive litt om det man holder på med på forumet
Det neste vi skal gjøre er å få på plass alle delene som vi tidligere løsnet, bygge ny dieseltank og fixe en passende tralle
Fortsettelse følger...
------------- Hilsen Andreas.
|