MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fornorsking av br 57
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fornorsking av br 57

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fornorsking av br 57
    Posted: 07 januar 2007 at 21:29

Hei!  jeg er ny her

jeg lurte på om det går an å fornorske br 57 til br 61?

hilsen Stian (bare 13 år)

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 21:50
Hei

Ja, det er mulig. Roco har tidligere gitt ut Br 57, som NSB type 61.
Hvis du modelerer perioden like etter 1945 er det enklest. For etter hvert ble disse modfisert endel.

PR
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 22:00

Takk

finnes det en "oppskrift" på hvordan man gjør det?

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2007 at 17:06

er det noen som vet hva en br 57 koster?? og har dere noen bra fornorsknings tips til den? og bilder av br57, hadde vert fint.



Edited by Stian - 21 april 2007 at 13:51
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2007 at 16:42

Har sett oopskrift i et blad for maaaaange år siden. Husker ikke hvilket. Jeg anbefaller at de ser etter bilder av loket i Norge. Det finnes ikke mange men noen er det å få tak i. Så er det vel egentlig å sette og fjerne noen detaljer. Så vidt jeg vet var så å si ikke et eneste lok lik etter noen år i drift. Typen ble bygget i svært mange eksemplarer (godt over 3000) og allerede i før de kom til Norge fantes det forskjeller på de. I Norge ble lokene bygget om noe men ikke spesielt mye. Omtrent halvparten ble utrangert 17. januar 1949 og mange av de gjenvarende lokene sto da hensett. Kun et fåtall lok var i bruk til tidlig 50-tallet.

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2007 at 18:11

Hei!

Jeg spurte også om dette på ett forum for en god stund tilbake, og fikk svar fra Tor Erik Lillehagen. Jeg håper ingen har noe i mot at hans tips deles på denne måten jeg gjør her, men at hans kunnskap fremdeles kan deles av og være til nytte for norske mj"ere. Han skrev:

"Når det gjelder NSB type61a fantes de i Norge med både enkle og doble domer. Vi hadde likeledes lok med to ulike typer tak.
 
Hvis man skal fornorske et lok så er det typisk at tenderen fikk et slags oppbygg slik at hytta ble delvis innelukket. Lokene hadde IKKE blå veivstenger og røde hjulringer. Begrunnelsen er at det var lok som var revidert på Marienborg.  Vi kjenner faktisk ikke til at lok fikk revisjon på Marienborg. Derimot fikk noen lok revisjon på Grorud og Drammen etter 1945.  Det ene fargebildet vi kjenner er et Sundland-revidert lok. Det hadde da fått norsk hovedrevisjon. Fargene var da rødt: bufferbjelker, fotbrettkant, hjulringer. Grått: Veivstanfyllinger. Svart: resten av loket.
De fleste lokene var nok temmelig svarte i hele sin driftstid.
 
Jeg skrev en artikkel til Collector Model om loktypen. Der var det bilder og tegninger.
 
De lokene som fikk flagg på seg, hadde flagg både på førerhytte og tender. Under NSB-logoen sto det NORGE.  Begge disse faktorene er feil på Roco sine modeller.
 
Collector holder på med en modell av type61a. Dette er imidlertid en maskin som fikk hovedrevisjon i Norge."
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 17:06
hei nå kann nok denne tråden komme til nytte siden roco kommer nå med  br 57 i tysk verisjon og hel svart og noen flere
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 22:08

Tysk versjon er det beste utgangspunktet du kan få. De fleste lok gikk vel så å si uendret etter at NSB tok over lokene. En del fikk noen tilpasninger, så som påbyggingen på tenderen. Men det er bare 6 lok av 38 som var i drift i 1950. Resten var allerede da enten hensatt eller utrangert. Om du finner bilde kan du bruke det til å bygge om til akkurat det loket. Ellers er det bare å kjøre tysk men fjerne DR-logoen.

Hilsen,
Laurenz
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2007 at 07:14
det hel svarte er faktisk best pga det  er hel svart  og hvis du leser  det som roger skriver så er den best utgangspunkt
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.