MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - hvitbalanse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hvitbalanse

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hvitbalanse
    Posted: 12 november 2006 at 22:41
Jeg har fått tatt mye bilder fra Tynset stasjon i helga, samtidig som jeg har eksperimentert med hvitbalanse. Det jeg har funnet ut er vel i korthet at det funker best å stille inn hvitbalansen selv.
Første forsøk med forvalgt hvitbalanse, utendørs sol:
http://einarblog.homemade.no/einar/fotobilder/jernbane/togmo tetynset1


Andre forsøk med forvalgt hvitbalanse, utendørs sol i skygge, samt overskyet:
http://einarblog.homemade.no/einar/fotobilder/jernbane/tynse t_stasjon_12_11_2006


Tredje forsøk med manuell hvitbalanse:
http://einarblog.homemade.no/einar/fotobilder/jernbane/tynse t_stasjon_12_11_2006_togmote

Fikk ikke testet kameraets automatiske hvitbalanse, men tidligere har den vist seg å være meget ustabil. Litt som bingo.

Hvis noen har gode tips angående hvitbalanse og andre lure innstillinger når man skal ta bilder av tog (og ting) i snø, så er jeg  veldig interessert i å høre.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 23:58
Hei Einar

Latmannsmåten - min bl.a - er å la kameraet ta seg av hvitbalansen og så korrigere fargene i Photoshop e.a. bildebehandler. Jeg bruker ofte bare Auto Color i Photshop, og så fader jeg tilbake til bildet får litt blåstikk igjen.

Proffmåten er å ha med seg ei korrekt grå-plate som du retter kameraet mot og lager en egendefinert hvitbalanse.

Synes eksponeringen oftere er problemet med vinterbildene, og hvis den blir på trynet så ryker fargene også. Ei sånn plate hjelper til med å finne riktig eksponering.

Snø reflekterer lys veldig godt, dette lurer lysmåleren til å tro at det er mer lys til stede enn det faktisk er. Godt tjuvtriks på bilder med mye snø er å sette eksponeringskompenseringen på pluss 1.

Hvilket kamera bruker du forresten?

Bildet ovenfor synes jeg funker som f... Dvs at jeg begynner å fryse når jeg ser for lenge på det :-) Tøft, lavt "solgjennombruddslys"


Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 00:13
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:



Hvilket kamera bruker du forresten?

Bildet ovenfor synes jeg funker som f... Dvs at jeg begynner å fryse når jeg ser for lenge på det :-) Tøft, lavt "solgjennombruddslys"



Hyggelig! Takk for det!
Jeg bruker et canon eos 350D med den medfølgende linsen. Flotte saker, og mye bedre enn alt annet jeg har eid opp gjennom tidene (nå er det vel helst felleseie dette da. Meg og madammen (sånn bare i tilfelle at hun leser dette)).

Det blir litt morsommere å ta bilder når man har skikkelig utstyr. Når man i tillegg slipper å bekymre seg for kostnader til film så er det bare topp.

Håper å få meg en foto-ferie-frihelg litt seinere som jeg skal bruke til å ta litt Rørosbanebilder. Har en del ideer til motiver.....

EDIT:Og forøvrig så var det omlag ti minus da jeg tok bildene. Ikke så mye å skryte av, men kaldt nok når ma løper frem og tilbake på perrongen uten votter i tjue minutter


Edited by einjen - 13 november 2006 at 00:15
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 23:49

Jeg er veldig imponert over bildene som vises her og jeg forstår at begrepet hvitbalanse er sentralt og noe jeg må prøve å sette meg inn i.

Bildet under er tatt med Canon Eos 300 i kjellerboden der jeg holder på med mitt. Jeg har en sterk mistanke om at jeg enda ikke behersker kameraet da det ofte blir et kraftig rødskjær når lyset faktisk ser fint ut for øyet. Det blir gjerne grelt når jeg setter mere lys til. Jeg setter kameraet på AV som gir lang lukkertid.

Finnes det også noen gode råd for å unngå at lyskastere og signaler på bildet blir "stjerner" når man ønsker å skape kveldsstemning? Er det lyssetting, innstilling på kameraet eller begge deler? Kanskje dumme spørsmål, men jeg spør likevel. 

 

 

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 00:50

Kanskje på sin plass å fortelle hva hvitbalanse er?

Med "gamle" kameraer (de med film) var gjengivelsen av de farger det var i motivet i hovedsak bestemt av to ting. Filmen og filtere.

Dagslysfilmen Ektachrome ga et "kaldere" preg i bildene enn Fujichrome filmene. ("Kaldere" farger betyr at fargetonen beveger seg mer mot det blålige.) Det fantes også kunstlysfilmer som var beregnet for å fotografer innendørs i lampelys. Brukte man disse ute, ble resultatet VELDIG blått. Og brukte man dagslysfilmene inne, fikk man et gult/rødt skjær i bildene.

For å korrigere dette er det laget fargekorreksjonsfiltere. Ved å sette et blåfilter på kameraet sammen med en dagslysfilm, kunne man få innebildene til å se normale ut - dvs. at hvitt ble hvitt. Man gjenoppretter hvitbalansen.

Og det er akkurat dette digitalkameraene prøver å gjøre - legge på et elektronisk fargefilter. Har du en innstilling for kunstlys/innendørs, så vil digitalkameraet legge til blått i bildet, for å heve fargetemperaturen fra ca. 3200/3400 Kelvin til ca. 5600, som vi oppfatter som normalt dagslys.

Se: http://mjwiki.no/wiki/index.php/Fargetemperatur for litt info om fargetemperatur.

Og stiller du kameraet på utendørsfoto, vil det legge til gult, for å dempe det blåstikk som naturlig finnes ute, nemlig refleksjon fra blå himmel. Fargetemperaturen på skygger kan bli høy, kanskje 20-30.000 Kelvin. Det sees tydeligst ved snebilder.

Mange har problemer med kameraets automatiske hvitbalanse. Det er en særlig forutsetning som må være til sted for at den automatiske hvitbalansekorrigeringen skal virke, nemlig tilstedeværelsen av noe helt hvitt i bildet. Kameraet vil nemlig lete etter det lyseste punktet i bildet, og anta at dette er hvitt. Hvis dette punkt (eller felt) har et fargestikk, vil korrigeringen gå galt, og hele bildet får en forskyvning av fargetonen.

Det skal litt erfaring til for å få hvitbalansen riktig ved hvert bilde, for å kunne oppdage når kameraet blir lurt. Det er litt det samme prinsippet som med en automatisk eksponeringsmåler. En slik måler kan lett bli lurt av en rekke ting, som bare erfaring kan redde deg ut av. Som Terje nevner, å overeksponere ved fotografering i sne kan være nødvendig, fordi lysmåleren lures til å tro at det er mer lys enn det egentlig er.

Men under kontrollerte forhold, hvor man kjenner lyskilden, bør det være greit å finne en forhåndsinnstilling for hvitbalansen i kameraet. Georg, se om du kan finne en innstilling for innendørs lys. Canon er notorisk dårlig til å håndtere automatisk hvitbalanse inne. Og de fargene øyet ser kan ikke brukes til å stille inn hvitbalansen, fordi øyet og hjernen har helt automatisk hvitbalansekorrigering.

Terje nevner at man kan bruke en gråplate ved eksponeringsmåling og ved hvitbalansemåling. Det stiller jeg meg litt tvilende til. Eksponering; ja, hvitbalanse; nei. Hvitbalanse trenger så vidt jeg vet en ren hvit plate for å funke. Du måler da hvitbalansen ved hjelp av platen, men det fordrer så at du kan låse hvitbalansen.

Hvis du ikke kan låse hvitbalansen, er et triks, ihvertfall hvis man setter kamera på stativ (ute som inne), å ha med den omtalte helt hvite plate, og så la den stikke ørlite inn i bildet. Det gir kameraets automatiske hvitbalansekorrigering en korrekt referanse for hvitt. Så skal man selvfølgelig beskjære bildet i et billedbehandlingsprogram etterpå.

Photoshop og andre billedbehandlingsprogrammer er glimrende til å rette opp hvitbalansen. Men det kan også være vrient å finne tilbake til eksakt det man så. Her kan man også bruke trikset med den hvite platen som stikker litt inn i bildet.

Nå skal det også sies at man ikke alltid ønsker å rette opp hvitbalansen fullstendig, fordi en fargetone kan skape en spesiell stemning. Se for deg et mørkt heldekkende skyteppe, og rett før solen går ned bryter den igjennom og skaper et fantastisk varmt lys. Få ville ønske å korrigere dette tilbake til normalt dagslys.

Til sist, fotografering i lysrør gjør det ekstra vrient å korrigere hvitbalansen, fordi fargespekteret ikke er komplett.

Ja, også glemte jeg å si at du hadde flere bra bilder i samlingen din, Einar. Flott stemning i det bildet du viser i første innlegg.



Edited by ØyvindS - 21 november 2006 at 00:52
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 21:19

Hei og takk for god info. Jeg har fotografert mye siden sist, men det blir ikke stort bedre. Det kan skyldes mine begrensninger, men jeg ønsker å tro at det er kameraet. Istedet har jeg forsøkt med behandling i Photoshop, men et svakt utgangspunkt blir det på tross av programmets fortreffelighet aldri topp. Misunner fargene og skarpheten Einjen og andre får til.

  

Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 21:26
Glemte å si at her et et rødt bilde som ved hjelp av Photoshop er gjort noe mindre rødt, men som fortsatt befinner seg et stykke fra korrekt i forhold til fotografens ønske.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2006 at 22:41
Med litt mer fiksing i Photoshop blir det ikke så verst farger heller:

mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2006 at 12:53

Hei Georg

Hva slags belysning bruker du når du tar bilder?

Og hva stiller du kameraet på når det gjelder hvitbalansen?

(og Svein-Martin: Bra Photoshop jobb)

mvh Øyvind



Edited by ØyvindS - 12 desember 2006 at 12:54
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.