Kanskje på sin plass å fortelle hva hvitbalanse er?
Med "gamle" kameraer (de med film) var gjengivelsen av de farger det var i motivet i hovedsak bestemt av to ting. Filmen og filtere.
Dagslysfilmen Ektachrome ga et "kaldere" preg i bildene enn Fujichrome filmene. ("Kaldere" farger betyr at fargetonen beveger seg mer mot det blålige.) Det fantes også kunstlysfilmer som var beregnet for å fotografer innendørs i lampelys. Brukte man disse ute, ble resultatet VELDIG blått. Og brukte man dagslysfilmene inne, fikk man et gult/rødt skjær i bildene.
For å korrigere dette er det laget fargekorreksjonsfiltere. Ved å sette et blåfilter på kameraet sammen med en dagslysfilm, kunne man få innebildene til å se normale ut - dvs. at hvitt ble hvitt. Man gjenoppretter hvitbalansen.
Og det er akkurat dette digitalkameraene prøver å gjøre - legge på et elektronisk fargefilter. Har du en innstilling for kunstlys/innendørs, så vil digitalkameraet legge til blått i bildet, for å heve fargetemperaturen fra ca. 3200/3400 Kelvin til ca. 5600, som vi oppfatter som normalt dagslys.
Se: http://mjwiki.no/wiki/index.php/Fargetemperatur - http://mjwiki.no/wiki/index.php/Fargetemperatur for litt info om fargetemperatur.
Og stiller du kameraet på utendørsfoto, vil det legge til gult, for å dempe det blåstikk som naturlig finnes ute, nemlig refleksjon fra blå himmel. Fargetemperaturen på skygger kan bli høy, kanskje 20-30.000 Kelvin. Det sees tydeligst ved snebilder.
Mange har problemer med kameraets automatiske hvitbalanse. Det er en særlig forutsetning som må være til sted for at den automatiske hvitbalansekorrigeringen skal virke, nemlig tilstedeværelsen av noe helt hvitt i bildet. Kameraet vil nemlig lete etter det lyseste punktet i bildet, og anta at dette er hvitt. Hvis dette punkt (eller felt) har et fargestikk, vil korrigeringen gå galt, og hele bildet får en forskyvning av fargetonen.
Det skal litt erfaring til for å få hvitbalansen riktig ved hvert bilde, for å kunne oppdage når kameraet blir lurt. Det er litt det samme prinsippet som med en automatisk eksponeringsmåler. En slik måler kan lett bli lurt av en rekke ting, som bare erfaring kan redde deg ut av. Som Terje nevner, å overeksponere ved fotografering i sne kan være nødvendig, fordi lysmåleren lures til å tro at det er mer lys enn det egentlig er.
Men under kontrollerte forhold, hvor man kjenner lyskilden, bør det være greit å finne en forhåndsinnstilling for hvitbalansen i kameraet. Georg, se om du kan finne en innstilling for innendørs lys. Canon er notorisk dårlig til å håndtere automatisk hvitbalanse inne. Og de fargene øyet ser kan ikke brukes til å stille inn hvitbalansen, fordi øyet og hjernen har helt automatisk hvitbalansekorrigering.
Terje nevner at man kan bruke en gråplate ved eksponeringsmåling og ved hvitbalansemåling. Det stiller jeg meg litt tvilende til. Eksponering; ja, hvitbalanse; nei. Hvitbalanse trenger så vidt jeg vet en ren hvit plate for å funke. Du måler da hvitbalansen ved hjelp av platen, men det fordrer så at du kan låse hvitbalansen.
Hvis du ikke kan låse hvitbalansen, er et triks, ihvertfall hvis man setter kamera på stativ (ute som inne), å ha med den omtalte helt hvite plate, og så la den stikke ørlite inn i bildet. Det gir kameraets automatiske hvitbalansekorrigering en korrekt referanse for hvitt. Så skal man selvfølgelig beskjære bildet i et billedbehandlingsprogram etterpå.
Photoshop og andre billedbehandlingsprogrammer er glimrende til å rette opp hvitbalansen. Men det kan også være vrient å finne tilbake til eksakt det man så. Her kan man også bruke trikset med den hvite platen som stikker litt inn i bildet.
Nå skal det også sies at man ikke alltid ønsker å rette opp hvitbalansen fullstendig, fordi en fargetone kan skape en spesiell stemning. Se for deg et mørkt heldekkende skyteppe, og rett før solen går ned bryter den igjennom og skaper et fantastisk varmt lys. Få ville ønske å korrigere dette tilbake til normalt dagslys.
Til sist, fotografering i lysrør gjør det ekstra vrient å korrigere hvitbalansen, fordi fargespekteret ikke er komplett.
Ja, også glemte jeg å si at du hadde flere bra bilder i samlingen din, Einar. Flott stemning i det bildet du viser i første innlegg.
------------- mvh Øyvind Strøm
|