MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di6 i butikken
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di6 i butikken

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di6 i butikken
    Posted: 21 mars 2007 at 11:05
Nå begynner det virkelig å bli vittig!

Nå har ESU igjen fjernet lydfilen til Di6/ME26 for HobbyTrade fra sin hjemmeside. Forstå det den som vil!
Det er for sent for mitt vedkommende. Jeg har allerede lagt filen i "arkivet" mitt.

Det er tydelig at "intet er permanent" på hjemmesidene til ESU? - Her endres det stadig vekk!

Mht. spekulasjoner om Di3-lydfilen til Amundsen er til snørydningsloket? - Lydfilen inneholder "konduktørfløyte". Det hadde vært artig med konduktør på snørydningstog med plog i begge endet (ingen vogner)som ga avgangssignal?
Den må være til "noe annet". Filstørrelsen er omtrent som for Roco grønn Di3. Lydsnuttene er trolig identiske?

(Lagt til siste avsnitt.)

Edited by Kjell H. - 21 mars 2007 at 17:35
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2007 at 08:40

Feil Eirik.

Ingen premie på deg....

 

Nils

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:49

GG skrev

"De måtte jo ha vært livredde når det kom et elektrisk lok da...."

Eh - de sammenlignet nok med Di2. Når Ellok/toglok nærmet seg togstammen så sto de alltid og så loket komme. Men under skifting over skifteryggen var det nok hørselen som skulle gi et hint om at skiftemaskinen nærmet seg. Farlige vaner det der - uvaner... 

 

mvh Ragnar
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:40
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Det som er lagt ut er en spesialversjon av Di3 m/21pin kontakt som Amundsen har kjøpt en del av…. til hva

Får jeg noen premie for å gjette på at de er beregnet på det klumpete gule plogmonsteret Märklin kommer med senere i år?

Eirik



Edited by eika - 13 mars 2007 at 12:40
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 10:02
Originally posted by RaA RaA wrote:

De eldre og litt tunghørte skifterne mente at lokene var farlige siden en ikke hørte at de kom "før en fikk bufferfett på kinnet."

De måtte jo ha vært livredde når det kom et elektrisk lok da....

GG

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 08:27

Jeg tror nok du har blingset Kjell.

Jeg har liten tro på at ESU har forandret hjemmesiden mellom 19 når du la dette ut. og 22 på lørdagskveld når jeg sjekket hva dette var.

Esu vet heller ikke hva disse dekoderne skal brukes til, så da er det ville det være veldig rart å kalle de Di 6 dekodere.

 

Hilsen Nils
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 09:34

Se det!

Nå står det Nohab på lydfile 95481.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2007 at 21:53
Originally posted by RaA RaA wrote:

Men fortsatt bare en basslyd - ingen hårreisende støy slik som fra Di4 eller Di3.



Jeg tror ikke mine egne øyne (og ører?).
"hårreisende støy"? "støy"?
hmmmm Og jeg som har Di3-lyden på min topp 10-liste.
(Jeg tror den kommer på en fjerdeplass, etter nærkontakt av tredje grad-kjenningsmusikken, ET-signalet i "Contact" og Imperial March)


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2007 at 19:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da er det ESU som "feilaktig" påstår at lyden er til Di6-prosjektet i og med du bekrefter mistanken min om Di3-lyd.

Hvor skriver ESU at det er lyd til Di 6 prosjektet.
Jeg finner bare noe om at Amundsen har kjøpt en serie 21 pin dekodere med Di 3 lyd. Og det er ikke den lyden som er i Di 6 prosjektet. Den er lagd her på berget. Med de begrensningene det innebærer.

Hilsen Nils

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2007 at 16:15

Jeg hadde skifteopplæring i Trondheim i 97 mens Di6 var i drift innimellom alle problemene. Ved observasjon av Di6 og Di8 som også var helt nye på den tiden hørte en egentlig ingen typisk "diesellokomotivlyd" men bare en lavmelt dyp bass som neppe noen høytaler i et modellok kan gjengi. De eldre og litt tunghørte skifterne mente at lokene var farlige siden en ikke hørte at de kom "før en fikk bufferfett på kinnet."

Å høre at Di6-lokene koblet opp et par trinn for å skifte/kjøre til eller fra togstamme var ikke mulig på normal avstand. Det samme gjelder forsåvidt for Di8 men de har endret seg litt med årene og låter litt mer i dag enn de gjorde som nye. Eksosanlegget varer neppe evig. Men fortsatt bare en basslyd - ingen hårreisende støy slik som fra Di4 eller Di3.

Mvh Ragnar.

 



Edited by RaA - 11 mars 2007 at 16:16
mvh Ragnar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2007 at 12:59

Da er det ESU som "feilaktig" påstår at lyden er til Di6-prosjektet i og med du bekrefter mistanken min om Di3-lyd.

Du bekrefter heller ikke at lyden du har laget til Di6 er autentisk lyd for loket.
For meg høres det ut som lyden i loket er fra en 2-takts trunkmotor snarere enn en 4-takter som Di6 skulle være. (- Nå er jeg ikke spesielt musikalsk og har dessuten nedsatt hørsel men det er "noe" som ikke stemmer med lyden for meg?)
Om "resultatet er tilfredstillende" får andre svare på?

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2007 at 22:43

Dæven nå har Esu fått til virkelig pc snoking.

Hentet filene ut av min maskin..
For så å publisere de uten lov…

At det går an…

 

Nei så ille er det ikke.

Det som er lagt ut er en spesialversjon av Di3 m/21pin kontakt som Amundsen har kjøpt en del av…. til hva

Nei Di6 lyden til Amundsen er ikke ESU prosjekt.

Alt lagd av meg med det som trengtes av shortcut og data innhenting som var nødvendig for å få ett tilfredsstillende resultat.

Hilsen Nils

Edited by Nils Gullhav - 10 mars 2007 at 23:11
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2007 at 19:08

Så var det lyden, da?

Amundsens Di6-lyd er nå lagt ut på ESU sine hjemmesider.

"Overskriften" er at det er Di6-lyd, men når man åpner  lydsnuttene så høres det ut som det er Di3 og Nohablyd? Dette bekreftes også av filnavnet.
Lydfilene for Di6 synes heller ikke å være komplett (da det mangler en del enkeltlyder som annonseringen av "Tog til....".

Det er også markant forskjell på HobbyTrade og Amundsen sin lyd for samme loktype.
Tror heller ikke at type dekoder er korrekt da lyden er for en 8MB LS3.5 mens loket er levert med 16MB?

Er det feil lyd som er lagt ut eller har Nils og Viggo prøvd seg med en aldri så liten "shortcut"?



Edited by Kjell H. - 10 mars 2007 at 19:09
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 22:13
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

I Trondheim har nattogene avgang/ankomst fra Spor 3 til Bodø, det har de hatt siden 70 tallet. For dagtoget det er spor 5 på ukedagene og spor 1 på Søndager.



Asj... glem det... jeg telte feilll


Edited by einjen - 02 november 2006 at 22:15
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:43
Kjøres, høres og jeg glemte beskues!

Edited by Georg - 02 november 2006 at 22:15
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 21:33

Jeg er imponert over den kunnskap som her legges for dagen. All ære for det.

Såvidt jeg har forstått hadde det aktuelle lokomotivet en kort karriere på strekningen og hvilket spor som er korrekt er for meg likegyldig. Jeg er likevel en smule interessert i at det stemmer med min virkelighet, på min stasjon. 

Den nye teknikken gir nye og fantastiske muligheter jeg ville derfor bli forundret om jeg ikke kan klare å bygge ut et par spor til på stasjonen eller om det ikke kan la seg gjøre å endre lydfilen slik at jeg kan annonsere avgang fra f.eks. "Underslaget St." der det idag er tre spor.

Som sagt en Super Modell med stor S og M, en modell som er laget for å kjøres og høres!

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 16:25
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

I Bodø ankommer de i spor 2 og avgår fra spor 1. Grunnen er at de kan gå rundt med loket i spor 2. Så sa skulle det har vært spor 1 som annonseres, og ikke 2.

Er du helt sikker på dette. Jeg ringte Bodø for å få vite dette. og fikk da oppgitt spor 2.

Hilsen Nils

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 23:32

I Trondheim har nattogene avgang/ankomst fra Spor 3 til Bodø, det har de hatt siden 70 tallet. For dagtoget det er spor 5 på ukedagene og spor 1 på Søndager.

I Bodø ankommer de i spor 2 og avgår fra spor 1. Grunnen er at de kan gå rundt med loket i spor 2. Så sa skulle det har vært spor 1 som annonseres, og ikke 2.



Edited by Wickerman - 01 november 2006 at 23:35
A matter of life and death
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 21:47

Her forsvinner Amundsen Hobby Di6 inn i mørket etter å ha forlatt stasjonen fra spor 3. Det blir fortsatt annonsert avgang mot Bodø fra spor 5 fordi det er slik ved forbildet. Det plager meg heller ikke særlig. Som Nils skriver kan loket snus og da er det avgang mot Trondheim fra spor 2.

Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 17:55
Jeg tillater meg å spørre om hva  prisen er på spesialmodellen?

Edited by Nordlandsbanen - 01 november 2006 at 19:44
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 13:23
Originally posted by Georg Georg wrote:

De som har godt med spor på stasjonene kan over høytaleren annonsere avgang til Bodø fra spor 5, dørene lukkes osv. Jeg har bare tre spor så her må det nok bygges ut!

Det hjelper når du setter kursen for Trondheim. Da går den fra spor 2.

Hilsen Nils

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 12:53

Hei !

Jeg fikk nettopp epost fra ModellCompagniet, med beskjed om at første leveranse av Hobbytrades Di6 er leveringdsklar i slutten av måneden, til en pris av 2695,- for DC Loksound.

Vanlig DC likestrøm vil koste 1995,-.

AC vil koste 2195,-

Jeg har bestilt min DC Loksound

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 10:38
Leste først om modellen på den nevnte tråden, men mener det var bilde av modellen og skrevet litt om den under nyhetspaltene i Modell og Elektronikk også 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 10:13
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Den selges til den som kjøper. Ingen liten kjerne.

Men serien er ikke stor.

Og første levering er borte alt. Sjekket i går.

 

Hilsen Nils

Men det er ikke lett folk å vite at den selges.  Er vel bare de som er innom butikken som vet dette, samt de som har fått med seg den tråden. Er ikke dette litt synd, når det legges mye arbeid ned i en modell som utifra bilde ser flott ut?  Hva med noen produkt bilder, uansett om en kjører AC eller DC, så er det kjekt å se nyheter.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 09:49

Den selges til den som kjøper. Ingen liten kjerne.

Men serien er ikke stor.

Og første levering er borte alt. Sjekket i går.

 

Hilsen Nils

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 09:27

Originally posted by krisetoffer krisetoffer wrote:

så denne modellen er ute på markede nå altså?. Eller er dette bare en "prototype" på forskudd? Ser jo innmari flott ut da

 

Det Amundsen sin AC modell, og ikke Hobbytrade"s. Det står ikke noe om denne Di6n på web sidene til Amundsenhobby, så det er ikke lett å vite hva dette er. Det eneste jeg vet er at Nils Gullhav hadde et lite innlegg om han hadde vært med å gjort noe på denne, men så døde tråden ut. Vil tro denne modellen selges kun til en liten kjerne, siden de ikke har reklamert så mye for den.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
krisetoffer View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisetoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2006 at 02:22
så denne modellen er ute på markede nå altså?. Eller er dette bare en "prototype" på forskudd? Ser jo innmari flott ut da
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 20:28

Jeg påberoper meg ikke å være noen god fotograf, men her er et bilde av Amundsens Di6. Jeg vil nok en gang si at jeg synes dette er en flott modell som etter mitt skjønn, jeg er ingen nagleteller, forener et meget godt utseende med svært gode kjøreegenskaper. Hornet utstøter en fantastisk lyd. De som har godt med spor på stasjonene kan over høytaleren annonsere avgang til Bodø fra spor 5, dørene lukkes osv. Jeg har bare tre spor så her må det nok bygges ut!



Edited by Georg - 31 oktober 2006 at 20:35
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 18:13
Kjøpte den hos Amundsen på fredag. En fantastisk modell som overgår alt jeg har fra tidligere. Den virker solid og kjører aldeles nydelig selv på min svingete og tildels bratte bane og den har ingen problemer i stigningene selv med mange vogner på slep!
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 11:15
om det er Hobbytrades di.6 du tenker på så er det intet nytt om den på hobbytrades hjemmesider... må nok vente en stund til
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.