MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tagging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tagging

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 10:46
Originally posted by einjen einjen wrote:


Nei. det var poenget mitt. Et spedt forsøk på å være ironisk.


Ironi er ingen spøk, vettu...

Jeg for min del ser meg (nok en gang) i stand til å konstatere at mange irriterer seg mye over mangt.

Forøvrig er ikke tagging det samme som slagord malt på vegg. En "tag" er et merke, kall det gjerne et bumerke. "Leve Haakon den 7." er dermed ikke en "tag"!
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 10:49
Her oppe i bakevja så er det en tag som går igjen over alt. På veiskilt, underganger o.l.
Det står "Walter" og er formet som "Walt Disney"-logoen.
logo? tag? slagord? Hærverk?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 11:01

Ironi eller ikke - Juling som virkemiddel hører til forna da"r. Det blir mest til at man i øyeblikkets harme har et brennende ønske om å utøve utagerende vold - som oftest blir det med tanken. Bare Egil Band: "Tægg dæ sjæl i ræva!" (Å gi taggere buksevann med spraylakk har da også blitt gjort)

Taggere som blir tatt får regningen for å rense opp etter dåden. Helt glimrende - den regningen svir. Ellers har kness gjort rede for de lovtekster som gjelder. Det bør være nok.

Det bør vekke mer bekymring at "kunstnerne" selv topper statistikken over hvem som gir hvem juling når offer/tagger møtes. T-baneførerne i Oslo er redde for å kjøre siste avganger ut av sentrum, grunnet at det er på dette tidspunktet "angrepene" kommer. Forsøk på å stoppe det har medført ganske triste voldshendelser der forvalter av eiendom har fått unngjelde. Dobbelt opp, både hærverk og blind vold.

Ikke alle tæggere er like aggressive. De bør likevel være klar over at de selv oftest blir generalisert til å tilhøre en gruppe som anses som uberegnelige/farlige. Muligens er det nettopp dette som gjør at noen tiltrekkes av noe som oppleves som "spennende."

Man må gjerne kalle kunst for uttrykk for følelser uansett hvor kunsten befinner seg. Men den kunstig søkte "Kunsttilnærmingen" til hærverksformen tagging/grafitti havner uansett helt i skyggen av voldsepisoder, oppryddingsaksjoner, publikumsreaksjoner i forbindelse med samme tema.

Intellektualisering av hærverk (Det er jo kunst! (ironi)) blir oppstyltet opphøyelse av et fenomen som står i grell kontrast til alle konsekvensene som sykehusopphold, sykefravær, uførhet, saneringsarbeid og generelt utrivelig miljø.

Jeg kan ikke forstå at de som er opptatt av "følelsesuttrykk" kan unnlate disse triste konsekvensene fra den helheten de tross alt betrakter og åpenbart lar seg fascinere av. I seg selv blir det ganske usmakelig.

 

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 11:03
Originally posted by einjen einjen wrote:

Noe annet her fra Trondheim er "Kineserne kommer" og "burgerne kommer" som en fortsatt kan beskue enkelte steder (på lademoen blant annet). Helt sikkert hærverk på annen manns eiendom men definitivt et uttrykk for noe.....


Jada, det er det, men er vel neppe ment kunstnerisk:

"Kineserne kommer" var å se overalt like før bandet "Tre små kinesere" skulle slippe den første plata. Teksten var sprayet på vegger med stensil, og hadde tre stiliserte kineseransikter i trekant over.

"Burgerne kommer" viste en pacman-aktig burger som jaget kineserne over, og refererte til et annet band fra samme miljøet på "café 3B" på slutten av 80-tallet. Husker ikke lenger hva de kalte seg -

Internt, og upopulært hos div. gårdeiere, vil jeg tro.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 11:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

Noe annet her fra Trondheim er "Kineserne kommer" og "burgerne kommer" som en fortsatt kan beskue enkelte steder (på lademoen blant annet). Helt sikkert hærverk på annen manns eiendom men definitivt et uttrykk for noe.....




Internt, og upopulært hos div. gårdeiere, vil jeg tro.



Helt klart, men gi taggene er par hundre års tid så skal du se at riksantikvaren blir våt i buksa bare han hører ordet "tagger"....

Er det ikke også funnet "tagger" skrevet med runetegn både i Roma og i Konstantinopel? Hva skal man gjøre med det da? Fjerne det? Hva med inskripsjonene på Nidarosdomen? Bør det fjernes?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 12:12

Det finnes moderne grafitti er erklært verneverdig. Blant annet er "STONES" som ble skrevet etter Rolling Stones" konsert for noenogtredve(?) år siden erklært bevart. Den finnes ved Deichmanske i Oslo. Det var sågar intervju med de 4 guttene, som nå var blitt tilårskomne menn, i Aftenposten ifjor.

All skribling/kunst plassert hvorsomhelst kan i prinsippet bli erklært verneverdig. I så fall er det myndigheter som tar over ansvaret, i det verneerklæringen begrunnes i å ha kulturell verdi.

Mitt tips er dog at det aller meste av taggingen blir ansett for å ha liten eller ingen kulturell verneverdighet. Men bevares, alt avhenger av hvordan man argumenterer..

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 15:08
Kan jeg bare vise litt hva jeg mener er kunst.



Jeg stoppet helt opp da jeg så denne i undergangen på Ski stasjon. Den ble fjernet derfra etter kort tid, men dukket opp på venteskuret ved sørgående spor på Vevelstad stasjon.
   Jeg har sett flere som har stoppet opp og tatt en ekstra titt på denne. Hadde bare alle tagginger/grafitti vært slik tror jeg ikke så mange hadde klaget. Signaturene ved siden av figuren ødelegger jo mye av det desverre...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 15:30

Hei!

Ja, "smaken er som baken...."

Jeg syntes ikke det var fint ihvertfall. Og det har jo åpenbart en smitte-effekt siden det ser ut som om det er en 5-6 forskjellige tag"er/signaturer har kommet til.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 18:03

For å fatte meg i korthet syns jeg grafittien (eller hva det nå er) fra Ski stasjon er like ille som alt annet som er lagd med sprayboks der det ikke skal være. Det kan godt hende det er kunst, men jeg likte det ikke.  Egentlig syns jeg ikke dette er noe å diskutere, siden det som er ulovlig ikke er lov uansett hvordan man vrir og vender på det.

Ellers oppfordrer jeg alle som liker å spraye med spraybokser å spraye på modellene sine. For det er gøy!

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2006 at 18:17
Originally posted by HAIr HAIr wrote:


Ellers oppfordrer jeg alle som liker å spraye med spraybokser å spraye på modellene sine. For det er gøy!



Amen! (Alternativt tagge på modellhusene sine (Der er løsningen! La taggerne begynne med mj og la dem tagge ned egne hus!))
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 10:01
Skriblerier fra fortiden, på kirker og romerske bygg osv har blitt nevnt - jeg vil tro det var like lite populært da som grafitti etc er i dag. Ingen liker å få malt noe på veggen sin. Det er derfor det er så kult å male noe på veggen hans/hennes...

Ellers synes jeg påstanden om at man ikke skal ha grafitti på modeller av bygg/tog er meningsløs. Selvsagt skal det være grafitti - det er da en realitet. Det er urealistisk og påtatt skjønnmalende å unngå grafitti i en undergang, f.eks.

mvh
Henning L
crime against property is not real crime
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 15:44
Sitatet under navnet mitt i forrige innlegg er en gammel schläger, som jeg ble minnet på på sidene til en kar som kaller seg Banksy. Se f.eks her.
Grafittien lenken viser til er definitivt kunst, kontroversiell, og politisk, atpåtil.

mvh
Henning L
"Have an nice day!"




Edited by Henning L - 06 september 2006 at 15:46
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 20:10
Septembernummeret av Trains har en artikkel hvor de drøfter - og viser eksempler på - tagging.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:14

Det eg drive med no kallast Thread necromancy på engelsk, men det drite eg ein lang i!

Eg syns enkelte som har nevnt at ein burde bruke vald mot taggarane er håplaust reaksjonære, hugs: Vald avlar Vald. Politiet burde heller gå i dialog( må ikkje forvekslast med monolog som er det vanlege frå den kanten og vaksen-generasjonen) med dei og seie til dei at det ikkje er kult å tagge plassar der ein ikkje har tillatelse til det. Det burde vere tillete å tagge på plassar som undergongar, enkelte offentlige bygg og div. andre ting. Kan hende NSB kunne la dei tagge eit par lok eller motorvogn-sett...

Eg meiner det at ein god "piece" er mykje flottare enn dei grelle reklame-plakatane ein ser rundt om i storbyane våre.

Mvh

Bjørnar Berge

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:35

Originally posted by Bjørnar Berge Bjørnar Berge wrote:

Politiet burde heller gå i dialog( må ikkje forvekslast med monolog som er det vanlege frå den kanten og vaksen-generasjonen) med dei og seie til dei at det ikkje er kult å tagge plassar der ein ikkje har tillatelse til det.

Burde ikke folk på den alderen vite det fra før da???

Eirik 

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 10:33
Problemet er at i noen miljøer så er det faktisk kult...

Hehe, det med å la noen tagge ned ting tenkte jeg over så tidlig som i går da jeg gikk forbi en grusom "kunstinnstalasjon" i en undergang i form av et fargefagert bilde av smilende mennesker. En real piece hadde passet uendelig mye bedre inn der... Slemt ovenfor de som har laget den, men en mørk og dyster undergang blir ikke mindre dyster med smilende mennesker (de så litt skule ut også foresten...). Her er det lettere å følge strømmen før strømmen tar deg.

Og velkommen til forumet Bjørnar! Alltid hyggelig å se flere fra den yngre garde her på bruket!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 10:54
Jeg bare plukker ut en engelsk mening om saken:
Originally posted by New railway moddelers forum, user Metheringham New railway moddelers forum, user Metheringham wrote:

"I also like them pictures of grafiti some of it look pretty good I have to admit"


Hentet fra
http://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?t= 3854

Edited by carlf - 12 november 2006 at 10:55
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 12:24
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Tror du virkelig det?

Og hvem skal banke dem, vil du gjøre det? Og hvor mye skal det til for å få jævelskapen ut av dem?

Jeg bare spør!

(Hvis mine unger har gjort noe galt skal de selvfølgelig stå til ansvar for det. Men jeg går ikke med på at hvem som helst skal få "banke jævelskapen ut av dem".)

Petter

 

Før så fikk barna juling av sine foreldre, lærere og andre voksne folk når de hadde gjort noe galt og ulovlig. De måtte stå til ansvar for sin handling og fikk den straff de fortjente. Da lærte de. Man kan se hvordan kriminaliteten, blind vold, tægging og mye av den andre dritten som de unge lager i dag, uten å få sin straff, har bygd seg opp etter det ikke lenger var lov å straffe de mindreårige og ungdommer med noen slag på stumpen med en kvist. I dag får de jo bare en advarsel og en klapp på skulderen. De blir jo nesten behandlet som en liten gutt som ikke har redd opp sengen sin. Nei. Hadde de fått litt ris eller strengere straff så hadde de vist hva som ventet dem når de gjør noe galt. Og da ville de kanskje valgt å la være å utføre dritten. For da ville de vist at der ville blitt konsekvenser. Et uhørt ord i dag!

I dag er den som holder de kriminelle igjen til politiet kommer de som straffes mest nesten, hvis de klarer å lage en liten skramme på vedkommende. En episode til å le var jo da H.M. Kongens garde la en inntrenger i bakken da han forsøkte å komme seg inn i slottet flere ganger i tilleg etter tilsnakk om å gå flere ganger. Han ble lagt i bakken mens soldatene holdt ham nede ved å stå med spissen på bajonetten på geværet mot ansiktet hans til politiet kom fram. Da var det soldatene som fikk refs fordi mannen følte seg redd og truet. TÅPLIG!!!

Men Norge er jo ikke kjent for å straffe de krimminelle da. (8mnd. fri soning for drap å sånn liksom.... Drap? Er det så ille a?

 

 

 

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 14:08
Originally posted by kjetil kjetil wrote:

Men Norge er jo ikke kjent for å straffe de krimminelle da. (8mnd. fri soning for drap å sånn liksom.... Drap? Er det så ille a?

 

Enten er du dum, eller så snakker du mot bedre vitende. I Norge er vi i ferde med å få en sørgelig tradisjon med justismord der folk sitter innesperret i tiår med tiårs tillegg i sikring for drap man ikke har begått.

Hvem har fått 8 mnd fri soning (hva nå du mener med det) for drap i Norge?

At du attpåtil ikke har øyne for at det kan finnes betydelig grunner for å gi nedsatt straff, endog betinget dom i drapssaker har visst gått deg hus forbi. Nylig ble to menn frikjent (eller fikk sterkt nedsatt straff) for to drap i Belgia. Norge er således ikke alene om slike frikjennelser der det uomtvistelig er skjedd et drap.



--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 15:49

Aftenposten 26 april 2005

Den 41 år gamle norsk-somalieren som drepte Terje Mjåland og skadet fem andre på trikken ved Bislett i fjor sommer, slipper straffansvar. Men han kan likevel bli dømt til å betale erstatning.

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2008 at 13:59
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.