MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Inn- og utkjøringsignaler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Inn- og utkjøringsignaler?

 Post Reply Post Reply
Author
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Inn- og utkjøringsignaler?
    Posted: 03 juli 2006 at 17:51

Hvordan skal man plassere innkjøringsignaler og utkjøringsignaler. Hittil har jeg bare brukt blokk signaler. Har en stasjon som har et hovedspor og et sidespor hvor tog kan stoppe, mens andre tog bare kan kjøre forbi uten og kollidere. Når toget skal inn på hovedsporet igjen, skal det være inn eller ut signal da?  

Jon Anders
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2006 at 19:18
Hvilket forbilde kjører du? Norsk, tysk, ... ?

Vanligvis er det ingen større synlig forskjell på innkjørsignal, utkjørsignal
eller blokksignal - annet enn hvor de står plassert. Signalbilder for norske
jernbanesignaler kan du lese mer om på MJwiki.no.

Mest vanlig er 3-lyssignal, mens 2-lyssignal brukes bare når det vises
signal for kjøring til/fra spor via en eller flere avvikende sporveksler.

Innkjørsignal settes opp et stykke før første sporveksel på stasjonen.
Utkjørsignal kan enten settes opp til høyre (mest vanlig) ved enden av
hvert togspor på stasjonen, eller man kan ha ett felles utkjørsignal plassert
til høyre ved ytterste sporveksel som kan vise felles signal til alle sporene.

Edited by KjellAn - 03 juli 2006 at 19:19
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jon Anders View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon Anders Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2006 at 20:06

Her går det i tysk forbilde. Jeg kommer ikke lenger på banen før skinnene er isolert og klartgjort for signaler, og skal senere ballastere skinnene og da blir alt låst. litt greit å få vite litt om signalene før man kobler dem opp

Jon Anders
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2006 at 14:57
Du har 2 muligheter hvis du kjører tysk - vanlig lyssignaler eller
semaforsignaler (med bevegelige vinger).

Vanlige lyssignaler plasseres stort sett som de norske - både for innkjør- og
utkjørsignaler. Semaforsignaler plasseres til høyre for sporet i togets
kjøreretning. Ellers er det likt som ved vanlige lyssignaler.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.