MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til sporplan til mitt anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til sporplan til mitt anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til sporplan til mitt anlegg
    Posted: 01 juli 2006 at 15:47

hei. Er det noen der ute som kunne hjulpet meg med å komme med noen forskal og kanskje tegne opp en sporplan for ut i fra skissen under over hva som skal bli at anlegg?.. Jeg har prøvd å få til noe i WinTrack 7.0. Men jeg får ikke noe greie på det.   Og jeg vet det er mange av dere der ute som får til å tegne med et slikt program kjempe bra.   

Og med penn og papir så blir det til at jeg tegner en bane som overhode ikke passer til rommet/anlegget.

Jeg prøver å lage en sporplan der det kan pusle og gå to tog samtidig, mens jeg kan holde på med neo annet på anlegget...Jeg har tenkt meg vendesløyfe i hver ende og noen spor som går i forskjellige høyder...

Stasjonen bør ikke være så stor. Det skal være ett eller to mindre industrifelt. Anlegget skal være fra rundt 80-tallet. Uten noe forbilde.

Vet ikke om bildet kommer opp. Forundrer meg i grunn ikke. Er ikke noe flink til sånne pc greier jeg.. Men skissen finnes også på: http://foto.vg.no/show_image.php?bid=45990802 

 

Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2006 at 17:08

Det fungerte ikke med linken heller. Da vet jeg ikke hvordan jeg gjør det. Jeg hadde bildet når jeg skrev emne. Men det vises ikke nå. Hordan gjør jeg dette...?

 

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2006 at 20:52

Hei,

hvor stor plass har du til jernbanen? Altså maksimal lengde og bredde?

Har du lastet opp bildet på nettet?

 

Hilsen Ben-Sigvald

Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2006 at 21:13

ja, jeg har lastet opp bildet på nettet. Der er det skisse og mål. Men jeg får det ikke ut på forumet. Jeg har lagret bildet på VG siden, men vet ikke åssen jeg får delt det bildet med dere...

Selve rommet er på 4 x 3,2 meter.Døra står midt på den ene veggen som er på 3,2 m. Jeg hadde tenkt å kjøre en brede på rund 50-55 cm på anlegget med vendesløyfe i endene. Anlegget er tengt som L-formet.  Men har hele rommet til rådighet, så jeg kan også bygge det i en U-form.

Jeg vil bygge et anlegg som ikke tar så veldig mye plass.... Og som er lett å transportere vekk. Men en del kjørestrekninger ønsker jeg. Ønsker å kjøre noen passe lange togsett, som ikke kommer tilbake etter siste vogn har forlatt stasjonsområdet. Ønsker en sporplan som har skinner i forskjellige nivåer som krysser hverandre litt. Slik at det blir litt mere spennende å se togsettene kjøre rundt.

Kjetil



Edited by kjetil - 01 juli 2006 at 21:24
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 01:56
Ikke link til siden bildet er på , høyreklikk på musen og gå ned på egenskaper. Der får du en adresse som er direkte til bildet.
Tut, tut.
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 11:30
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 11:46

Det gikk ikke det heller gitt. Jeg gjorde det samme når jeg skulle laste inn bildet på forumet. Jeg fikk opp bildet når jeg skrev emnet, men det funket ikke når jeg postet det.  Skulle ikke være lett det her. Hvorfor går det ikke ann å laste opp bilder rett fra pcen?

kjetil

 

 



Edited by kjetil - 02 juli 2006 at 13:14
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 12:10
Problemet er at VG ikke tillater direktevisning av bilder på andre sider. Det fungerer helt fint med det siste bildet du henviste til:


Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 13:14

Jeg prøvde også å laste inn det bildet på forumet, men fikk ikke det til å fungere heller. Men det ser ut til at du er en litt mere kløpper på pc enn meg! hehe

 

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2006 at 13:23
Det er bare å klikke på dette ikonet , og legge inn adressen til bildet.

Det er også mulig med direkteopplasting fra PC, men da må du være medlem av MJF.

Mvh Heine
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 12:40

Hei Kjetil

Den plassen du har til rådighet byr på mange muligheter Det kommer selfølgelig ann på hva du tenker deg med anlegget, men mitt forslag er å rett å slett lage et dobbeltspor som danner hovedlinjen i anlegget og eventuellt ha en sidelinje (som kan legges på et annet plan) som kanskje ikke har luftledning hvor du kan kjøre med dine diesellok

Hilsen Andreas

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 19:22

Hei Kjetil!

Her er en skisset mulig sporplan for rommet ditt:

Jeg har prøvd å følge retningslinjene dine:

· to tog kan pusle og gå samtidig
· vendesløyfe i hver ende
· spor som går i forskjellige høyder
· Stasjonen ikke så stor
· ett eller to mindre industrifelt

Punktet ditt om at anlegget skal være fra rundt 80-tallet har jeg ikke tatt noen spesielle hensyn til, men det tror jeg skal gå greit. Jeg har spart god plass til industrier inne i de to synlige vendesløyfene.

La oss ta de to vendesløyfene først: For å få litt variasjon på de to endene, har jeg lagt det fjerneste sporet på stasjonen (spor 1?) synlig i vendesløyfen til høyre (nederst), mens det er det nærmeste sporet (spor 4/6/8?) som er synlig i vendesløyfen til venstre. Så hvis du har to tog kjørende, vil begge ha en vendesløyfe der de kan sees!

De synlige svingene er holdt på radier over 40 cm (42), mens de skjulte svingene (blå) har sporradie 39 cm. Dette er i knappeste laget for veldig store lok, og vil se litt trangt ut for veldig lange vogner. Men det var for å unngå å legge øvre og undre spor rett over hverandre.

A er området der det nærmeste sporet (nærmest deg, når du ser på togene) går inn i vendesløyfen til høyre. Her har jeg tegnet etpar tunneler, men disse kan du godt skjule bak en treklynge, så det ikke blir altfor synlig. Hvis den synlige vendesløyfen også går i et skogsområde, blir landskapet en fin helhet.

B er området for den synlige vendesløyfen. Jeg vil anbefale at du har litt forskjellig landskap her i forhold til ved F/H, slik at det blir tydelig at toget kjører mellom forskjellige områder. Granskog ved B burde passe ypperlig!

C/J viser hvor det blå sporet stiger opp mot stasjonen.

D/I viser hvor det røde sporet synker ned mot stasjonen.

E er området hvor det fjerneste sporet nærmer seg den skjulte vendesløyfen til venstre. Her kunne det passet med et område dekket av sand/grus - kanskje et grustak?

F er området rundt industrien til venstre (H). Hvis du her velger et litt karrig utseende landskap (sand/asfalt med få trær) får du en fin kontrast til området i andre enden.

G og H er industriområdene på anlegget. Jeg har tegnet bare ett spor hvert sted, men det bør være god plass til 2-3 på hvert sted (men sporveksler tar en del plass i lengden! Bruk gjerne treveis-veksler for å få lenger spor på disse to stedene).

Du kan også se at jeg har kuttet av hjørnene på anlegget der hvor vendesløyfene ligger. Slike hjørner er aldri kjekke å komme borti, og det blir faktisk ikke så veldig mye mer byggeplass ved å ha dem der.

Hvis du har mulighet for det, kan jeg også anbefale at du bruker en av hyllene (nederst til venstre) for et spor - du kunne ha et bra stort fabrikkområde bare der!

Så gjenstår stasjonen, som jeg har gitt en egen tegning: 

 
Øverste og nederste spor er tegnet 29 cm fra hverandre.
Det viktigste her er at stasjonen danner bindeleddet mellom de to banene med vendesløyfer. Dermed kan du bytte om på hvor togene skal kjøre.
Stasjonen er ikke stor - forbikjøringssporene er bare cirka meteren lange, men dette bør nesten holde for rommet du har. Jeg har plassert parallelle spor med cirka 7 cm mellomrom, som bør være nok for sporvekslene. Her har du tilmed enslags "Inglenook" til venstre!
Å ha fire spor innenfor de to "hovedsporene" betyr at det blir cirka 5 cm mellom spormidt, men det er kanskje i minste laget. Eller du kan ha bare to spor mellom de to ytterste, men da kan det se litt glissent ut på stasjonsområdet. Imidlertid har jeg tegnet sporplanen såpass løselig at du kan justere bredden på hele stasjonen for å få "puslespillet" til å gå opp!

Dette var bare et utkast - håper du kan få noen ideer.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 19:30

Ops, jeg ser i et annet innlegg at du har spørsmål om sporradier. Jeg har ikke brukt noe avansert sporplanleggingsprogram (men CorelDraw 4.0), men har beregnet disse radiene:

På tegningen har de røde svingene minste radie 42,5 cm

De blå svingene har minste radie 39 cm

Særlig dette minste er jo litt lite, i henhold til det andre innlegget, så du bør nok lytte til rådene der.

Mvh Jon S.

Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2006 at 20:49

Takker for svar og et ganske bra forslag!  Sitter dagene lange og tenker ut åssen jeg skal ha dette, men det er ikke så lett å se for seg før jeg har fått opp rammeverket... Håper å kunne begynne med dette til helgen....  Tenkte å benytte hyllesystemer som består av veggskinner og hyllekonsoller/knekter til å legge rammeverket på. Og bygge fast ramme med ben på i vendesløyfeendene. Har noen noe idè om hvor mye slike hyllesystemer koster, og hvor det er rimligst å kjøpe de???

Jeg kommer nok til å benytte meg noe av dine forslag til sporplanen her Jon... Jeg må vel vurdere å benytte meg av litt større kurvradiuser skal jeg får kjørt med alle B5 vognene mine...  

Kjetil J

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2006 at 21:14
Originally posted by kjetil kjetil wrote:

Tenkte å benytte hyllesystemer som består av veggskinner og hyllekonsoller/knekter til å legge rammeverket på. Og bygge fast ramme med ben på i vendesløyfeendene. Har noen noe idè om hvor mye slike hyllesystemer koster, og hvor det er rimligst å kjøpe de???

Hei Kjetil!

Hyggelig at du kunne bruke (deler av) skissen min.

Angående hyllesystemer er Biltema ganske rimelig - iallfall hvis du har en Biltema-butikk i nærheten. Må du bestille per post kan det antakelig heller lønne seg å kjøpe i en butikk du har i nærheten.

Biltema har iallfall disse prisene:

  • Veggskinne 64 cm - 20 kr
  • Veggskinne 96 cm - 27 kr
  • Veggskinne 128 cm - 35 kr
  • Veggskinne 160 cm - 43 kr
  • Veggskinne 192 cm - 50 kr
  • Hylleknekt 12 cm dyp - 10 kr
  • Hylleknekt 17 cm dyp - 13 kr
  • Hylleknekt 22 cm dyp - 15 kr
  • Hylleknekt 27 cm dyp - 17 kr
  • Hylleknekt 37 cm dyp - 20 kr
  • Hylleknekt 47 cm dyp - 30 kr

Jeg er ikke sikker på om de dypeste knektene er noe for et mj-anlegg, som kan bli temmelig tungt...men det kan kanskje noen andre si noe om.

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 09 juli 2006 at 21:20
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.