Hei Kjetil!
Her er en skisset mulig sporplan for rommet ditt:
Jeg har prøvd å følge retningslinjene dine:
· to tog kan pusle og gå samtidig · vendesløyfe i hver ende · spor som går i forskjellige høyder · Stasjonen ikke så stor · ett eller to mindre industrifelt
Punktet ditt om at anlegget skal være fra rundt 80-tallet har jeg ikke tatt noen spesielle hensyn til, men det tror jeg skal gå greit. Jeg har spart god plass til industrier inne i de to synlige vendesløyfene.
La oss ta de to vendesløyfene først: For å få litt variasjon på de to endene, har jeg lagt det fjerneste sporet på stasjonen (spor 1?) synlig i vendesløyfen til høyre (nederst), mens det er det nærmeste sporet (spor 4/6/8?) som er synlig i vendesløyfen til venstre. Så hvis du har to tog kjørende, vil begge ha en vendesløyfe der de kan sees!
De synlige svingene er holdt på radier over 40 cm (42), mens de skjulte svingene (blå) har sporradie 39 cm. Dette er i knappeste laget for veldig store lok, og vil se litt trangt ut for veldig lange vogner. Men det var for å unngå å legge øvre og undre spor rett over hverandre.
A er området der det nærmeste sporet (nærmest deg, når du ser på togene) går inn i vendesløyfen til høyre. Her har jeg tegnet etpar tunneler, men disse kan du godt skjule bak en treklynge, så det ikke blir altfor synlig. Hvis den synlige vendesløyfen også går i et skogsområde, blir landskapet en fin helhet.
B er området for den synlige vendesløyfen. Jeg vil anbefale at du har litt forskjellig landskap her i forhold til ved F/H, slik at det blir tydelig at toget kjører mellom forskjellige områder. Granskog ved B burde passe ypperlig!
C/J viser hvor det blå sporet stiger opp mot stasjonen.
D/I viser hvor det røde sporet synker ned mot stasjonen.
E er området hvor det fjerneste sporet nærmer seg den skjulte vendesløyfen til venstre. Her kunne det passet med et område dekket av sand/grus - kanskje et grustak?
F er området rundt industrien til venstre (H). Hvis du her velger et litt karrig utseende landskap (sand/asfalt med få trær) får du en fin kontrast til området i andre enden.
G og H er industriområdene på anlegget. Jeg har tegnet bare ett spor hvert sted, men det bør være god plass til 2-3 på hvert sted (men sporveksler tar en del plass i lengden! Bruk gjerne treveis-veksler for å få lenger spor på disse to stedene).
Du kan også se at jeg har kuttet av hjørnene på anlegget der hvor vendesløyfene ligger. Slike hjørner er aldri kjekke å komme borti, og det blir faktisk ikke så veldig mye mer byggeplass ved å ha dem der.
Hvis du har mulighet for det, kan jeg også anbefale at du bruker en av hyllene (nederst til venstre) for et spor - du kunne ha et bra stort fabrikkområde bare der!
Så gjenstår stasjonen, som jeg har gitt en egen tegning:
Øverste og nederste spor er tegnet 29 cm fra hverandre. Det viktigste her er at stasjonen danner bindeleddet mellom de to banene med vendesløyfer. Dermed kan du bytte om på hvor togene skal kjøre. Stasjonen er ikke stor - forbikjøringssporene er bare cirka meteren lange, men dette bør nesten holde for rommet du har. Jeg har plassert parallelle spor med cirka 7 cm mellomrom, som bør være nok for sporvekslene. Her har du tilmed enslags "Inglenook" til venstre! Å ha fire spor innenfor de to "hovedsporene" betyr at det blir cirka 5 cm mellom spormidt, men det er kanskje i minste laget. Eller du kan ha bare to spor mellom de to ytterste, men da kan det se litt glissent ut på stasjonsområdet. Imidlertid har jeg tegnet sporplanen såpass løselig at du kan justere bredden på hele stasjonen for å få "puslespillet" til å gå opp!
Dette var bare et utkast - håper du kan få noen ideer.
Mvh. http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|