MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor bygger ikke du messingbyggesett?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvorfor bygger ikke du messingbyggesett?

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvorfor bygger ikke du messingbyggesett?
    Posted: 24 mai 2006 at 15:08

Er et par ting jeg lurer på av egen interesse og som jeg lurer på om folk kan si sin mening om:

Hvorfor bygger ikke flere messingbyggesett?
-Fordi en tror at en aldri får det til.
-Har prøvd men det var for vanskelig.
-Ingen modeller som en har lyst på finnes som byggesett.
-Blir for dyrt.
-Får ikke til lakkeringen, så en modell i bare messingen er ikke noe stas.
-Tar for lang tid.
-For komplekse modeller.

Personlig så er det prisen og lakkeringen som stopper meg for større prosjekt, og innrømmer gjerne at damplok virker litt skummelt ennå.

Men viss modellen kom som plastbyggesett da, eller som resin/tinn deler en skal lime sammen. Ville flere ha prøvd seg da?

NMJ har jo sin di2 i tinn og Pünther hadde jo en traktor i resin, er det de samme som bygger i messing som bygger disse, eller er det flere?



Edited by SveinR - 24 mai 2006 at 15:09
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:14
Svaret: For dårlig til å lodde!

Har flere byggesett liggende, men uheldig start har medført at de ligger "på lager".
Hadde dessverre ikke anledning til å delta på kurset i Trondheim.

Tråden om motstandslodding er interessant, så kanskje i fremtida?

mvh Jan
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 15:20

Jeg har et messingbyggesett av en av trevognene til Scandinavian Miniatures som jeg ikke har våget meg på. Det er en veldig flott BF-vogn, byggesettet er selve overbygningen, og det behøves et understell fra en Roco-trevogn.

Årsaker til at jeg nøler veldig:

  • Har jeg god nok loddeboldt? Er skeptisk til de jeg har, helt ordinær 30 W.
  • Har ellers aldri loddet messing før, og er ikke så veldig erfarien i annet enn å lodde sammen ledninger.
  • Modellen virker kompleks å sette sammen
  • Noen av delene skal bøyes før de loddes. Å hu..!
  • Ingen nød-telefon når noe går åt skogen.

Lakkering/maling: her er det masse tips å hente fra nettet og miljøene rundt omkring. Men først skal man jo ha noe å male..

Alt i alt virker messingbygging som en dristig byggemetode der mye kan gå galt. Men, det synes jeg også før jeg prøvde meg på resin...

Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 17:46

Hei.

For min sin del var det stor redsel for å skulle lodde messing, eit ukjent materialet. Eg vart kurrert av kurset i Trondheim.

Ein anna ting er at veldig ofte er ikkje alle delane som trengs for å lage ein model med slik at ein på eigenhand må drive å leite etter delar.

Lakkering er og eit skummelt element, men eg har bestemt meg for at når eg fikk til loddinga,skal eg og få til det.

Resin er eg ikkje så positiv til. Held fortsatt på med Veggli og synest det er vel masse filing og pussing for å få delane samman.

Tinn - korleis handtearar ein det??

Trur det viktigaste er gode byggebeskrivelsar som tek hensyn til at ein er nybegyndara. Trur og misjonering ved hjelp av lodde kurs slik som vart avholdt i Trondheim er tingen.

Jan-Rune

(Som har oppdaga at messing er fenomenalt)

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 18:02
Jeg har holdt flere messingbygger kurs gjennom årene og et er det skrevet om i MJ Bladet. Problemet for mange er å tørre begynne å lodde. Noen av de jeg har holdt kurs for, har nå kommet i gang med bygging av Skd 214 og BDFo vogner. Og planlegger byggingen av damp lok til høsten. Viktigheten er at man har muligheten til å bygge i fellesskap, og kan da finne løsninger på problemer sammen. Jeg lærer noe hver gang jeg holder kurs, og det gjør at jeg liker å holde kurs. Dette gjør også hobbyen mer sosial, og ikke noe man driver i krok for seg selv.

Per Roar Johansen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 19:13

Hei

Kunne godt tenke meg å begynne å lodde, hadde vært gøy og ha en selvbygd modell av Skd 206 i nydesign eller så hadde også Di 2 i nydesign passet inn i epoken jeg har som forbilde Så om jeg dukker opp på et kurs en gang i fremtiden er ikke å utelukke

Hører at det ble nevnt noe om kurs i Trondheim, holdes det også kurs i et sted i Oslo (Akershus, Østfold og Oslo) området ?

Hilsen Andreas



Edited by Andreas - 24 mai 2006 at 19:21
Hilsen Andreas.   
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 19:31
Hei

Jeg bor i Oslo og avholder workshop fra tid til annen.

Per Roar Johansen
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 19:38
Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Jeg bor i Oslo og avholder workshop fra tid til annen.

Per Roar Johansen

Jeg regner med at dette er slikt du annonserer et sted?
GIkk glipp av kurset i trondheim, og slik jeg forstod det så var det morro for alle parter.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 19:54
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:


Ingen nød-telefon når noe går åt skogen.


Men det finnes jo flere nødfora?

Og et on-line leksikon som har en ganske lang artikkel om lodding:
MJwiki.no
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 23:13

Takker for responsen.

Grunnen til jeg spør, er ikke for å drive snikreklame 

Men lurer bare på hva som stopper folk i å bygge. I praksis så vil jeg si at messingbyggesett ikke er mye mer vanskelig en et plastbyggesett (bare at limspissen er litt varmere her).

Si at en fikk f.eks 206 traktoren i plast , der kun få deler skulle ettermonteres, hadde flere bygget da?  Lakkinga gjennstår jo fortsatt, men hadde flere folk prøvd seg da?

Men ser helt klart at et kurs er midt i blinken, der fopr en hjelp og ikke minst slipper å finne opp jernbanehjulet på nytt.

Kanskje et loddekurs hos OsloModelljernbanesenter hadde vært på sin plass? Eller i regi av MJF, en medlemstjeneste 



Edited by SveinR - 24 mai 2006 at 23:19
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 10:42

 

Loddekrus på OsloModelljernbanesenter hadde vært topp!

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 11:50
Det trengs litt organisering rundt et slikt kurs. Men jeg kan begynne å se om det kan gjennomføres.

PR
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 16:29
Hvor får jeg fatt i et loddekrus? Rommer de mye? Har den reklame? Kjøpte et Coca Cola glass i går...
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 16:40
Originally posted by greffern greffern wrote:

Hvor får jeg fatt i et loddekrus? Rommer de mye? Har den reklame? Kjøpte et Coca Cola glass i går...

Fra spøk til halvor... Jeg stoppet i byggingen av min G2 vogn pga. manglende inspirasjon......... Den er ferdig i toppen og bunnen er nesten ferdig. Hjulene er litt vriene. Jeg tror mye kan gjøres for at messingbyggesett skal kunne bygges av nybegynnere. Det er litt kjedelig når døra detter av frdi du lodder på dørhåndtaket... Jeg tror mye ligger i utprøvingen før settet sies å være ferdig, MAO mer fundering og finurlige enkle løsninger. Man bør unngå butt i butt lodding og vriene løsninger. Selv en KLØNE bør kunne få et bra resultat og ikke en skeiv blank boks med tak og sånn.
Rettet innholdsfeil...


Edited by greffern - 26 mai 2006 at 07:09
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 23:24

Jeg har bygget et par av SM sine G2 vogner:

SM G2

En Perl vogn:

PERL L typ. 11

og en SM T4 vogn( Snart bare dekalene, hvor nå det f..... arket er!) og koblinger.

T4

 

(Bildene er hentet fra produsentenes hjemme sider.)

 

Jeg kan bare anbefale messing byggesett!  det er gøy, men krever litt konsentrasjon.  Lakkingen ser så langt greit ut!

Jeg ar også et fransk byggesett (HUET wagon couvert Standard B) NEM versjon

 http://perso.wanadoo.fr/proto87.team/index2.html

Wagon couvert Standard A

(Bilde fra hjemmesiden til Huet)  Utfordringen her ligger  at byggeanvisningen er skrevet på fransk, men det bør gå!



Edited by Per Einar Orebe - 25 mai 2006 at 23:25
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 00:02

Jeg har gjennom de siste årene bygget en del vogner og enkle lok. Den første vogna er pensjonert, men de andre ble rimelig bra og er i stadig bruk. Før jeg begynte første gangen hadde jeg lang erfaring med lodding generelt, men nølte fordi jeg var redd for at ting skulle bli skakt og skjevt, og at resultatet ikke skulle bli som jeg håpet.

Etterhvert har jeg sett at måten byggesettet er laget på har stor betydning for hvor vellykket resultatet blir. Nyere byggesett er ofte skikkelig gjennomarbeidet, og testet med praktisk bygging. Da går alt mye lettere. Så er det viktig å ha gode tegninger og bilder av forbildet. Og ikke minst bruke tid til å studere disse.

Mange byggesett inneholder deler som jeg ikke umiddelbart forstår hensikten med eller plasseringen av. Da er det godt å ha noen å spørre. Og så er det viktig at et byggesett er komplett. Ikke noe er så plagsomt som å måtte stoppe byggingen fordi det mangler en del. Da er det vanskelig å komme igang igjen.

For lok er det viktig at drivverket er bra. Det er liten vits i å bruke uker på å bygge et lok som er umulig å få til å gå skikkelig.

Finishen er viktig og her ser jeg mine begrensninger. Maling må læres, og så skal man gjerne ha egnede dekaler osv. Gode byggesett har dette tilgjengelig, og da kan også resultatet bli bra. Eventuelt så kan man få hjelp av gode venner.

Lodding av messing er en liten utfordring, men med gode byggesett er det en spennende utfordring!

Hilsen Halvor

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2006 at 12:14

Hei !

Problemet for de fleste er vel å begynne. En må ta noen sjanser. Lodd litt først på løse messingdeler. Prøv ut utstyret. Fungerer loddevannet/loddepastaen ?  Hva med loddetinnet ?  Spør de som har loddet mye.

Selv fikk jeg gode tips av gutta i Scandinavian Miniatures for mange år siden. kjøpte ei enkel teak-vogn. Det var enklere enn jeg trodde ! senere ble det flere teak-vogner. Nå holder jeg på med en F-vogn og type 18c damplokomotiv. Lokomotivet fikk montert motor og gangtøy i går, og det gikk !!! ( Men jeg var litt skeptisk til om jeg ville få det til...så jeg har søkt hjelp, og fått..)

For egen del, har jeg oppdaget at godt verktøy hjelper mye. Jeg har en Weller loddestasjon. Filer og gode tenger er også viktig. OG TÅLMODIGHET.

Med loddehilsen Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2006 at 23:16

Problemet for min egen del har vært å få samlet nok verktøy til å få bygget disse settene på en fornuftig måte. Det hadde vært genialt å kunne få kjøpt et komplett messingbyggesett-verktøyskrin med alt man trenger av tenger, filer, bor etc.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2006 at 11:36

Dette med høvelig verktøy og loddeteknikk er det minst like mange meninger om som det er byggere!

Derfor vil det nærmest være ugjørlig å sette sammen et verktøysett som skal dekke alt man trenger! - Når dessuten ambisjonsnivået og krav til presisjon varierer, så er jeg redd for at slike sett blir "hyllevarmere" hos de som skulle finne på å selge slikt? Noen har dessuten anskaffet litt og vil følgelig ikke kjøpe samme verktøyet 2 ganger.

Derfor - start forsiktig og med enkle modeller (og enkelt verktøy) for deretter å øke vanskelighetsgrad etter som ambisjonsnivået stiger.

En ting er sikkert - sats på kvalitetsverktøy det koster mer, men holder desto lengre og ikke minst er presisjonen bedre!

 

Mht. lodding. Jeg har nesten utelukkende gått over til å bruke gass. Selv om jeg kjøpe en Bosch gassloddepenn for en del år siden som både er regulerbar mht. flammebredde og lengde, så er det faktisk en liten billig sak fra Biltema jeg bruker mest nå. Med litt teknikk kan det aller meste på et messingbyggesett loddes med gass. F.eks. har jeg loddet hele tenderen på¨en type 18c med Biltemas billige "MiniTorch". Det er et spørsmål om å være rask (og event. bruke litt våt Kleenex til å kjøle nabokomponenter slik at de ikke løsner). Jeg får da bedre "flyt" i loddingen og bruker mindre tinn slik at resultatet blir bedre.
Forøvrig - kjøper du en slik gassloddebrenner, så kjøp også et sett med "loddeverktøy" som heter 19-729. Dette har jeg hatt mye glede av til en rimelig penge.

Lykke til!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.