MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mission Impossible 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mission Impossible 1

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mission Impossible 1
    Posted: 29 april 2006 at 23:53

Hei,

har akkurat sett Mission Impossible 1 på TV2 nå, og trenger bare bekreftelse på ett par ting, slik at jeg vet at jeg kan briljere overfor de andre her med mitt på det tørre:

1. TGV kjører ikke og har aldri kjørt mellom London og Paris

2. Det finnes ikke TGV tog som er diseldrevne og likevel utstyrt med pantografer, og som derfor kan rase avgårde på en jernbanestrekning uten kjøreledning.

3. Det ER kjøreledninger på strekningen fra London og til Kanaltunnelen.

Det ødela hele filmen igjen, akkurat som det gjorde første gang jeg såg den på kino for mange år siden..... eller tar jeg helt helt feil nå?

(Hehe, det er viktig å alltid finne noe å kunne irritere seg over...)

Ben-Sigvald

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 00:03
Jeg har ikke sett MI og kan derfor ikke svare på detaljene.
Eurostar som toget mellom London og Paris heter er utstyrt med strømavtagere og utstyr for å ta opp strøm fra en skinne på bakken. Denne benyttes inn mot London. Når denne benyttes kan det se ut som toget er dieseldrvete siden strømavtagerene ligger nede. I tunnellen skal det være KL.

Jeg mener å ha sett en scene der et ehlikopter følger etter toget inn i tunnellen. Den virket svært så usannsynlig på meg, både fordi det henger tråd over toget og fordi et tog i den hastighet som Eurostar benytter (ca 160 km/t) vil skape en turbulens som vil sende helikopteret rett i bakken. Dette siste kan Kjetil Næss mer om enn meg

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 00:15
Det kan minne litt om T-banen i Oslo, når Kolsås vognene går mot Bergkrystallen med pantografen nede.

1. Det stemmer at TGV ikke går gjennom tunellen.
Som Dag Cato nevner, er det Eurostar som går gjennom tunellen. Selv om denne kan kalles en videre utvikling av TGV.

Prototypen til TGV var utstyrt med turbin, og hadde således ikke pantograf.
For mer info se på

TGV

PR
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 01:04
MI - det er vel der Tom Cruise kjører motorsykkel som bytter mellom asfaltdekk og cross alt etter hvor han befinner seg? I fart. Stor fart.

Drittfilm.

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:33

Motorsykkelen er vel med i M2. Utrolig morsomt når man først legger merke til de dekkene.

Det var helikopterscenen jeg tenkte på ja.Jeg haddde nok tenkt meg om to ganger før jeg hadde prøvd meg på noe sånt.

Man skal jo egentlig bare ta filmer for det de er, dersom man først begynner å lete etter feil finner man som regel noe i alle filmer. Og actionfilmer må vel nødvendigvis tøye grensene for det realistiske for å bli bra. Men når man tuller med tog er det jo å gå over streken.... hehe.

 

 

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:36

For for London og nord over mot Scotland brukes det kjøreledning sik man som man har det i norge. Sør for London er det strømskinne lingende det man ser på t-banen i Oslo, men av et annet system.

Eurostar bruker strømskinne mellom kanalen og Stasjonen i London. Men de holder på å bygge ny stasjon nord i  London på den andre siden av Themsen. Om det forsatt er 3 skinne som blir brukt når denne åpnes vet jeg ikke.

Ellers så brukes det mye diesel da det er mange strekninger som ikke har 3skinne eller kl-annlegg som feks wals og trafikkeres av intercity 125(HST sett)

A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:41

Hei!

Det er ikke alltid at ting blir riktig på film, og feil som oppdages kan blandt annet postes på hjemmesiden Movie Mistakes.

Etter å ha kikket igjennom "feilene" i en del filmer på den hjemmesiden, ser jeg garantert på enkelte filmer med "ny øyne".

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:44
Originally posted by ben ben wrote:

Motorsykkelen er vel med i M2. Utrolig morsomt når man først legger merke til de dekkene.
(...)
Man skal jo egentlig bare ta filmer for det de er, dersom man først begynner å lete etter feil finner man som regel noe i alle filmer.

Aha, javisst, 2-ern. Jaja.
Actionfilm spesialdesignet for Tom Cruises ego...

Det fins jo folk som leter med lys og lykter etter feil i filmer, har det som særinteresse. På Internet Movie Database har de egne sider for hver film som handler om tabber og feil, "goofs" kalles de i menyen til filmen; her er den for MI1. Ganske mange, bl.a de dere nevner...

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2006 at 11:48
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.